-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
ДК 021:2015, код 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія активна)
Торги не відбулися
2 962 500.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 14 812.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 14 812.50 UAH
Період уточнення:
19.07.2021 18:18 - 01.08.2021 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційна умова
Номер:
2bc483410c0f412bbf78b38ac29fdc66
Дата опублікування:
22.07.2021 14:07
Опис:
Шановний Замовнику ! Просимо усунути порушення вимог ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" шляхом вилучення дискримінаційних умов, які містяться у Вашій документації. Документи на підтвердження відповідності пропозиції технічним вимогам (умовам) Документації (технічний опис предмета закупівлі) та на підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмета закупівлі згідно Додатку 3 до тендерної документації передбачається наступне: 7.Надати документальне підтвердження визнання уповноваженими державними органами, експертними організаціями або екологічними аудиторами відповідності учасника вимогам екологічного законодавства. Учасник надає довідку від екологічного аудитора, що містить опис заходів, які впроваджує учасник при реалізації програми із захисту довкілля та навколишнього середовища. Для цього учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати короткий звіт з екологічного аудиту учасника закупівлі з позитивним висновком разом із відповідними сертифікатами від Міністерства екології та природних ресурсів України, що засвідчують кваліфікацію органу/особи, що здійснював екологічний аудит учасника. Вимоги Тендерної документації щодо висновків екологічного аудиту чи будь-яких інших документів, що підтверджують вжиття заходів щодо захисту довкілля є незаконними і дискримінаційними по відношенню до учасників.
Відповідь:
Замовником встановлена вимога щодо необхідності надання довідки від екологічного аудитора, що містить опис заходів, які впроваджує учасник при реалізації програми із захисту довкілля та навколишнього середовища. Для цього учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати короткий звіт з екологічного аудиту учасника закупівлі з позитивним висновком разом із відповідними сертифікатами від Міністерства екології та природних ресурсів України, що засвідчують кваліфікацію органу/особи, що здійснював екологічний аудит учасника.
Слід зазначити, що дана вимога не є дискримінаційною та такою, що порушує основні принципи здійснення публічних закупівель. Розглянувши вашу вимогу повідомляємо наступне:
Тендерна документація сформована Замовником з урахуванням приписів ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі». Вимоги тендерної документації є однаковими для усіх потенційних учасників, що бажають прийняти участь у даній закупівлі. Відповідно до дефініції ст. 2 ЗУ «Про екологічний аудит» об'єкти матеріально-технічної бази, як Замовника, так і Постачальника електричної енергії, а так само, як і інші підприємства, установи та організації, їх філії та представництва чи об'єднання, окремі виробництва, інші господарські об'єкти – є об'єктами екологічного аудиту. Згідно зі ст. 1 ЗУ «Про екологічний аудит», екологічний аудит - це документально оформлений системний незалежний процес оцінювання об'єкта екологічного аудиту, що включає збирання і об'єктивне оцінювання доказів для встановлення відповідності визначених видів діяльності, заходів, умов, системи екологічного управління та інформації з цих питань вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту. Відповідно до приписів ст. 34 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами. Ст. 54 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», місцеві ради, підприємства, установи, організації та громадяни при здійсненні своєї діяльності зобов'язані вживати необхідних заходів щодо запобігання та недопущення перевищення встановлених рівнів акустичного, електромагнітного, іонізуючого та іншого шкідливого фізичного впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людини в населених пунктах, рекреаційних і заповідних зонах, а також в місцях масового скупчення і розмноження диких тварин. Враховуючи те, що застосування необхідних заходів захисту довкілля та навколишнього середовища з боку, зокрема, підприємств, установ, організацій є вимогою вищезазначеного закону, тому Замовник має право це перевірити, вимагаючи опис планованих заходів захисту довкілля та навколишнього середовища. У зв'язку з цим, відповідність Постачальника вимогам діючого природоохоронного законодавства (зокрема, здійснення ним планованих заходів захисту довкілля та навколишнього середовища), доказом чого є документальне підтвердження, зокрема екологічним аудитором відповідності учасника вимогам екологічного законодавства - для Замовника є необхідністю. Також з огляду на зазначене у преамбулі ЗУ «Про екологічний аудит»: «Цей Закон визначає основні правові та організаційні засади здійснення екологічного аудиту і спрямований на підвищення екологічної обґрунтованості та ефективності діяльності суб'єктів господарювання. Положення цього Закону поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та видів діяльності», а відтак, і на потенційних учасників, що бажають прийняти участі у даній закупівлі. Виходячи із аналізу практики розгляду скарг, Постійно діючої адміністративної колегії АКУ про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з аналогічних підстав, зокрема з огляду на рішення за номерами 13208-р/пк-пз від 18.09.19 року, 2309-р/пк-пз від 06.02.20 року, Орган оскарження не вбачає такі вимоги дискримінаційними.
З огляду на викладене, а також ураховуючи, те що вами не доведено та документально не підтверджено неможливості виконати вказані вимоги документації і не надано документального підтвердження, яким чином наведені вимоги документації порушує ваші права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі зв'язку з чим у Замовника на разі відсутні підстави для виключення даної вимоги з тендерної документації.
Ваша вимога стосовно виключення зазначеної умови з тендерної документації свідчить про те, що ваше підприємство не має наміру або не може виконати відповідну вимогу за тендерною документацією, що свідчить не про дискримінаційність та незаконість самої вимоги, а доводить лише обставини небажання чи неможливості виконувати вимоги Замовника в зазначеній тендерній процедурі закупівлі.
Дата відповіді:
27.07.2021 12:45
Відповідь надана
Дискримінаційні умови
Номер:
908e8b08e30247fd8d1fcfeacefa4c85
Дата опублікування:
22.07.2021 13:51
Опис:
Шановний Замовнику ! Просимо усунути порушення вимог ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" шляхом вилучення дискримінаційних умов, які містяться у Вашій документації, на підставі наступних доводів. Документи на підтвердження відповідності пропозиції технічним вимогам (умовам) Документації (технічний опис предмета закупівлі) та на підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмета закупівлі згідно Додатку 3 до тендерної документації передбачається наступне: 5. Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності управління якістю учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів.", п.6 Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 “Системи екологічного управління. Вимоги і керівництво до застосування”. Відповідно до частини 11 ст. 26 Закону України "Про публічні закупівлі", документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Стандарти ISO 14000 – це серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. З 01.01.2018 в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до наказу ДП "УкрНДНЦ" від 29 грудня 2017 року № 500 "Про скасування національних нормативних документів" з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом від 26.01.2018 № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність "Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні". Електрична енергія не входить в цей перелік.
Дані вимоги є неправомірними та дискримінаційними по відношенню до потенційних учасників, які в силу добровільності не проводили сертифікації своєї діяльності згідно із цими стандартами. В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Згідно рекомендацій оприлюднених МРЕТ в узагальнених рекомендаціях 3305-
04/34286-06 від 01.06.2020 «Щодо рекомендацій Антимонопольного комітету України» Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції,
запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринку
електричної енергії при здійсненні публічних закупівель :
(53) Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, - це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
(54) Отже, на думку Комітету, під час виконання функцій органу оскарження та прийняття рішень за результатами розгляд}' скарг встановлюються порушення у вигляді встановлення в тендерній документації дискримінаційних та надмірних вимог, які не впливають на якість товару, не підтверджують кваліфікацію учасників, створюють умови для зловживання замовниками під час проведенні процедури закупівель.
Вищезазначений сертифікати не мають ніякого відношення до даної закупівлі і ніяким чином не впливають, ані на кваліфікаційні критерії учасників, ані на технічні характеристики предмету закупівлі, ані на забезпечення гарантування належного постачання енергоресурсів для потреб Замовника. Прохання виключити вищезазначені вимоги з тендерної документації.
Відповідь:
У відповідь на Ваше Запитання до процедури, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною та необґрунтованою так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Вимоги статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» визначають, що замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Положеннями ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу та підтвердити можливість надання послуг постачання електричної енергії на належному рівні.
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14000, 18001, 27000.
Сертифікат на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (або міжнародному стандарту ISO 9001:2015) - документ, що підтверджує ефективне функціонування системи управління якістю виробництва продукції, робіт або послуг.
Сертифікат ISO 9001:2015 "Системи управління якістю". Відповідно до наказу ДП «НДНЦ» від 31.12.2015 № 221 міжнародний стандарт ISO 9001:2015 «Системи управління якістю» був прийнятий також у якості Національного стандарту України (ДСТУ ISO 9001:2015), вимога щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікату відповідності системи управління якістю є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону. Отримати сертифікат якості може будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів ДСТУ ISO 9001, а наявність зазначеного сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей учасника, його спроможності надавати продукцію, яка задовольняє вимоги Замовника. Усі вимоги цього стандарту — загальні, вони призначені для застосування будь-якою організацією, незалежно від її типу чи розміру, а також від продукції, яку вона постачає. Дана позиція ґрунтується на практиці Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель: - рішення від 27.12.2019 року №19422-р/пк-пз, згідно з яким прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином 3 наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині».
Для підтвердження якості процесу надання послуг необхідно отримати сертифікат ISO 14001:2015, а саме для підтвердження екологічності процесу в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Виконавець може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації.
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Це рішення прийнятно відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021, від 27.12.2019 року №19422-р/пк-пз).
Дата відповіді:
27.07.2021 12:44