• Переговорна процедура (скорочена)
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Електрична енергія (універсальна послуга)

Завершена

6 468 000.00 UAH з ПДВ
Номер: 0027a21a05d74467b8b328dfb24d939f
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2021-07-02-000040
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 02.07.2021 00:00
Автор: Західний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40922492
Період моніторингу: 02.07.2021 15:38 - 24.07.2021 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ Н А К А З Ужгород 02.07.2021 № 425 Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 185, із внесеними змінами, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області Світлана МИГОЛИНЕЦЬ до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 02.07.2021№ 425 Витяг з переліку процедур закупівель для моніторингу № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 5 UA-2021-04-27-003051-b 27.04.2021 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Адреса: Ukraine, Закарпатська, Ужгород
Контактна особа: Західний офіс Держаудитслужби (Закарпатська обл.), +38 (0 99) 555-05-13, kolodiynataliya86@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
  • Ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання щодо наявності умов для застосування переговорної процедури закупівлі встановлено порушення вимог пункту 2 частини другої статті 40 Закону про публічні закупівлі. За результатами аналізу питання щодо надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом установлено порушення абзацу першого частини п’ятої статті 8 Закону про публічні закупівлі. За результатами аналізу питань дотримання законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладеного договору про закупівлю – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема розглянути питання щодо припинення зобов’язань за укладеним договором з ТОВ «ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ» від 17.05.2021 №01-56-ПУП, з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 23 липня 2021 року. Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в повідомленні про намір укласти договір, правомірності застосування переговорної процедури закупівлі, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державний університет «Одеська політехніка» (далі – Замовник) на 2021 рік; повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури; договір про закупівлю електричної енергії у постачальника універсальних послуг від 17.05.2021 року № 01-56-ПУП; рішення уповноваженої особи від 20.05.2021 №8. В ході здійснення моніторингу встановлено, що Замовником обрано та застосовано переговорну процедуру закупівлі електричної енергії на підставі абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (зі змінами, далі – Закон про публічні закупівлі), а саме: відсутність конкуренції з технічних причин. За результатами аналізу наявності умов для застосування переговорної процедури встановлено, що Замовником в обґрунтуванні застосування переговорної процедури повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівель (далі – Обґрунтування), зазначено, що відповідно до частини першої статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, далі - Закон про ринок електричної енергії), універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. Тобто, малі непобутові споживачі мають право закуповувати електричну енергію на умовах універсальної послуги. Частиною другою статті 63 Закону про ринок електричної енергії визначено, що у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. На території Одеської області надання послуг з постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги здійснює підприємство Товариство з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ» (далі - ТОВ «ООЕК»), яке включено до Переліку постачальників універсальних послуг на закріпленій території, згідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 26.10.2018 №1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території». ТОВ «ООЕК» має відповідну ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, видану згідно постанови НКРЕКП №429 від 14.06.2018 «Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії споживачу» та для продовження в 2021 році діяльності з надання універсальної послуги НКРЕКП встановило для ТОВ «ООЕК» тариф на послуги постачальника універсальних послуг. У межах проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу закупівлі були задані Замовнику питання (06.07.2021 (10:48:41), 06.07.2021 (10:54:13) та 08.07.2021 (16:35:38)), яким типом споживача позиціонує себе Замовник для закупівлі електричної енергії по універсальній послузі та яка договірна потужність електричних мереж, до яких приєднані електроустановки Замовника, які мали б підтвердити наявність законодавчих підстав для проведення переговорної закупівлі, проте, пояснень станом на час завершення моніторингу, Замовником не надано, чим порушено абзац перший частини п’ятої статті 8 Закону про публічні закупівлі. Слід зазначити, що Закон про публічні закупівлі визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є, зокрема, створення конкурентного середовища та розвиток добросовісної конкуренції. При цьому закупівлі здійснюються за принципами, визначеними статтею 5 Закону про публічні закупівлі, серед яких добросовісна конкуренція серед учасників. Відповідно до частини першої статті 20 Закону про публічні закупівлі основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції Замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, і сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні закупівель, тоді як відповідно до статті 40 Закону про публічні закупівлі переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток за наявності виключного переліку підстав. При цьому зауважуємо, що винятковість переговорної процедури закупівлі на відміну від інших процедур закупівлі потребує максимального обґрунтування та об’єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 40 Закону про публічні закупівлі. Частиною першою статті 3 Закону про ринок електричної енергії визначено, що ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. Разом з тим, частиною першою статті 56 Закону про ринок електричної енергії установлено, що постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу. Так, згідно Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), розміщеного на сайті https://www.nerc.gov.ua/, станом на 01.04.2021 року ліцензії на право постачання електричної енергії споживачам на території України видано понад 1000 суб’єктам господарювання. Слід зазначити, що ТОВ «ООЕК», не належить до суб`єктів господарювання (юридичних осіб), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та відсутнє у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики, який доступний на сайті НКРЕКП за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua. Проте, Замовником під час закупівлі електричної енергії за переговорною процедурою закупівлі не враховано норми частини першої статті 3 Закону про ринок електричної енергії щодо конкурентного ринку електричної енергії. З огляду на вищевикладене, та враховуючи, що ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, закупівля електричної енергії споживачами, які є замовниками у розумінні Закону про публічні закупівлі, відповідно до статті 13 цього Закону має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкриті торги. Таким чином, за результатами моніторингу установлено, що Замовник, закуповуючи електричну енергію, не вжив заходів для проведення конкурентних торгів, а саме: відкритих торгів, а застосував переговорну процедуру закупівлі без настання умов для її застосування як винятку, чим порушив абзац четвертий пункту 2 частини другої статті 40 Закону про публічні закупівлі.
Період усунення порушень: 23.07.2021 13:10 - 07.08.2021 00:00
Дата публікації висновку: 23.07.2021 13:10

Запити/Пояснення