Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами проведеного моніторингу встановлено порушення ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII.
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII, розгляді тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує розірвати договір з урахуванням вимог Цивільного та Господарського кодексів, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 17 листопада 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору, умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протоколом тендерного комітету від 21.04.2021, тендерні пропозиції ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ СПОРТУ», ТОВ «УКРСПОРТПОСТАЧАННЯ», ФОП «КАМЕРИЛОВ ОЛЕГ ЄГОРОВИЧ», ТОВ «АТЛЕТИЧНИЙ ВСЕСВІТ», ТОВ «СПОРТ МАРКЕТИНГ ГРУП» (далі – Переможець), протоколи розгляду тендерних пропозицій від 26.05.2021, 11.06.2021, протокол продовження строку розгляду тендерних пропозицій від 01.06.2021, повідомлення про намір укласти договір від 11.06.2021, договір від 30.06.2021 № 75/1082, додаткову угоду від 14.07.2021 № 1, пояснення Замовника на запит органу фінансового контролю від 10.11.2021.
Моніторингом встановлено, що додатковою угодою від 14.07.2021 №1 внесено зміни до договору від 30.06.2021 № 75/1082 в частині продовження строку поставки товару з 15.07.2021 до 30.08.2021.
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Також, пунктом 11.3 розділу 11 договору від 30.06.2021 № 75/1082 зазначено, що істотні умови цього Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань Сторонами у повному обсязі, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Поряд з цим, на запит органу державного фінансового контролю від 10.11.2021 щодо причин продовження терміну поставки товару, Замовником надано пояснення: «Продовження строку виконання зобов’язань здійснено з чітким дотриманням норм пункту 4 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», вимог Цивільного та Господарського кодексів України, у порядку, що встановлений договором про закупівлю та з урахуванням документально підтверджених об’єктивних обставин, що викладені у листі ТОВ «СПОРТ МАРКЕТИНГ ГРУП» від 14.07.2021 № 1407/2021, зокрема, спричинених пандемією COVID-19 (предметом даної закупівлі є продукція іноземного виробництва), що додається. Наголошуємо, що продовження строків здійснено з дотриманням розумних строків для поставки товару, враховуючи фактичну дату укладання договору».
Однак, вищезазначене не є об’єктивною обставиною для продовження строку поставки товару згідно з договором від 30.06.2021 № 75/1082, так як, процедура закупівлі оголошена 20.04.2021, тобто на момент її проведення тривали карантинні обмеження з чого випливає, що Замовник та учасники передбачали поставку товару в період карантину.
Виходячи з вищевикладеного, Замовником порушено вимоги ч. 5 ст. 41 Закону, якими визначено вичерпний перелік для зміни істотних умов договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону № 922-VIII договір є нікчемним в частині укладання додаткової угоди від 14.07.2021 № 1 до договору від 30.06.2021 № 75/1082.
Період усунення порушень:
17.11.2021 14:51 - 02.12.2021 00:00
Дата публікації висновку:
17.11.2021 14:51
Опис звіту:
Державна установа "Управління збірних команд та забезпечення спортивних заходів "Укрспортзабезпечення" (далі – Замовник) розглянула висновок про результати моніторингу процедури закупівлі легкоатлетичного інвентарю (ДК 021:2015: 37410000-5 Інвентар для спортивних ігор на відкритому повітрі) наказ № 1082 (ідентифікатор закупівлі UA-2021-04-20-007061-c) від 17 листопада 2021 року (далі – Висновок) та надає аргументовані заперечення до нього.
З викладеними висновками щодо встановлених порушень не погоджуємося, заперечуємо їх в повному обсязі та вважаємо їх необґрунтованими, такими що суперечать чинним законодавчим, нормативно-правовим та розпорядчим документам та базуються виключно на суб’єктивній думці аудитора.
Так, Висновок містить інформацію щодо порушення Замовником частини п’ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Зокрема, аудитором зроблено висновок, що об’єктивні обставини, на підставі яких Замовником укладено додаткову угоду до договору від 30.06.2021 № 75/1082 щодо продовження терміну поставки, не є об’єктивними.
Проте, відповідно до частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
Наголошуємо, що Закон не містить виключного переліку об’єктивних обставин, що можуть бути підставою для продовження строку виконання зобов’язань, а також способу їх документального підтвердження.
У свою чергу, відповідно до пункту 11.5 договору за домовленістю Сторін у цей Договір можуть бути внесені зміни та/або доповнення, які оформлюються додатковою угодою до Договору, яка стає його невід’ємною частиною та набирає чинності після її підписання Сторонами.
Враховуючи норми чинного законодавства та укладеного договору, сторони домовилися про продовження строків поставки на підставі об’єктивних обставин, що підтверджено документально.
Таким чином, факти, викладені у листі ТОВ «СПОРТ МАРКЕТИНГ ГРУП» від 14.07.2021 № 1407/2021 щодо необхідності продовження строку виконання зобов’язань, встановлених Договором від 30.06.2021 № 75/1082, є документально підтвердженими об’єктивними обставинами, що спричинили продовження строку виконання зобов’язань за вказаним Договором.
Зазначене заключення міститься у висновку науково-правового дослідження Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної академії правових наук України від 24.11.2021 № 01-9/1-199.
Поряд з цим, до повноважень державної аудиторської служби не відноситься тлумачення законодавчих, нормативно правових та розпорядчих документів. Так, зроблений аудитором висновок про те, що наведені в листі Постачальника обставини не є об’єктивними, не ґрунтується на нормах законодавчих, нормативно-правових та розпорядчих документів, а є суб’єктивним припущенням.
Особливу увагу звертаємо, що аудитором не враховано ще одну об’єктивну обставину, яка була підставою для укладення додаткової угоди щодо продовження терміну поставки товару. Так, Замовником на підставі протоколу від 01.06.2021 продовжено строк розгляду тендерної пропозиції по закупівлі: Легкоатлетичний інвентар (ДК 021:2015: 37410000-5 Інвентар для спортивних ігор на відкритому повітрі) наказ № 1082 у відповідності до вимог частини десятої статті 29 Закону. Продовження строків поставки здійснено фактично на термін, на який було продовжено строк розгляду пропозицій.
Посилання на вказану обставину міститься і в листі Постачальника від 14.07.2021 № 1407/2021, і в поясненнях Замовника. Проте, при вивченні обставин укладення додаткової угоди до договору аудитором вказаний факт не взято до уваги.
Вказаними діями аудитором фактично порушено право Замовника на об’єктивний розгляд та оцінку обставин проведення процедури закупівлі.
Відповідно до статті 12 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» службові особи органів державного фінансового контролю зобов'язані суворо додержувати Конституції України, законів України, прав та інтересів громадян, підприємств, установ і організацій, що охороняються законом.
У свою чергу, згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Також у Висновку міститься твердження, що відповідно до частини першої статті 43 Закону договір є нікчемним в частині укладання додаткової угоди від 14.07.2021 № 1 до договору від 30.06.2021 № 76/1082.
Відповідно до частини першої статті 43 Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі:
1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону;
2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону;
3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону;
4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п’ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.
Проте, у вказаній закупівлі відсутня будь-яка із перелічених підстав.
Тобто, висновок щодо нікчемності договору в частині укладання додаткової угоди є безпідставним та необґрунтованим.
Також наголошуємо, що зобов’язання розірвати договір, який станом на сьогодні повністю виконаний сторонами, є неспівставним з виявленим порушенням.
Враховуючи викладене, просимо взяти до уваги надані заперечення та скасувати висновок в частині виявлених порушень. У разі неврахування наданих заперечень будемо вимушені звернутися до суду для захисту своїх прав та інтересів.
Дата публікації звіту:
24.11.2021 17:59