Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами здійсненого моніторингу встановлено порушення частини 1 статті 31, частини 11 статті 29, частини 1 статті 25 Закону № 922-VIII.
За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує розірвати договір з урахуванням вимог Цивільного та Господарського кодексів України і протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 11.06.2021.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протоколом засідання тендерного комітету від 13.04.2021 б/н (далі – ТД), реєстр отриманих пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ «Абсолют-Клімат» (далі – Переможець), протокол розкриття, протокол засідання тендерного комітету Комунального підприємства «Інженерний центр» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.04.2021 № 26/04/21-тк, повідомлення про намір укласти договір від 26.04.2021 року, договір від 13.05.2021 № 172/21-43, додаткову угоду від 19.05.2021 № 1.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, предметом закупівлі є роботи за кодом ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція (продовження робіт) очікуваною вартістю 20 975 143,00 гривень.
Частиною першою статті 25 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції. Розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру на закупівлю робіт.
Слід зазначити, що Замовником встановлено розмір забезпечення тендерної пропозиції, що перевищує 0,5 відсотка очікуваної вартості предмета закупівлі (на 124,2 грн), чим не дотримано вимоги частини 1 статті 25 Закону № 922-VIII.
Перевіркою тендерної пропозиції Переможця встановлено, що на виконання вимог п. 2 Розділу 3 ТД у її складі міститься страхова гарантія від 09.04.2021 № 103-181-000655.
Відповідно до умов, викладених у додатковій угоді від 14.04.2021 № 1 до договору добровільного страхування від 09.04.2021 № 103-181-000655, у зв’язку із внесенням змін до тендерної документації та в частину строків дії гарантії, страховиком видано нову гарантію.
У зв’язку з чим, Переможцем надано нову гарантію від 14.04.2021 № 103-181-000655.
Відповідно до пункту 2 Розділу 3 ТД у складі пропозиції надається лист-гарантія в довільній формі адресований Замовнику від установи, що видала гарантію про те, що текст «страхової гарантії» «Правил» (та\або витягів чи додатків до них) та «Програми» не можуть містити:
- умов про зменшення відповідальності гаранта в будь-якому випадку (окрім закінчення строку дії договору страхування фінансового ризику);
- умов, що застрахованим ризиком є нанесення збитків (втрат, тощо) подібного змісту: «Страховик виплачує страхове відшкодування за нанесені Вигодонабувачу збитки, що визнані страхувальником у добровільному порядку за попередньою згодою страховика або встановлена рішенням суду, що набуло чинності»;
- умов про обов’язкове надання принципалом письмового підтвердження про настання гарантійного випадку і причин його настання;
- умови про припинення зобов’язання гаранта за гарантією у випадку одержання гарантом оригіналу цієї гарантії.
Однак, у складі пропозиції Переможця надано лист із зазначенням умов, викладених вище, щодо страхової гарантії, виданої 09.04.2021 за № 103-181-000655, лист-гарантія щодо страхової гарантії від 14.04.2021 № 103-181-000655 у складі пропозиції відсутній.
Крім того, учасник у складі пропозиції надає підтвердження отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію, зокрема лист від страхової компанії з зазначенням ідентифікатора процедури закупівлі.
Переможцем у складі пропозиції надано лист від страхової компанії б/н та б/д, який не підтверджує отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію від 14.04.2021 № 103-181-000655, оскільки містить посилання на гарантію від 09.04.2021 № 103-181-000655.
Враховуючи зазначене, Переможцем не надано документів, які б свідчили про виконання вимог, передбачених п. 2 Розділу 3 ТД.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII, Замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Отже, Замовник на порушення пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII не відхилив тендерну пропозицію Переможця як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, а уклав з ним договір на загальну суму 20 935 182,27 гривень.
Вищевказане призвело до порушення частини одинадцятої статті 29 Закону № 922-VIII відповідно до якої у разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.
Період усунення порушень:
16.06.2021 09:38 - 03.07.2021 00:00
Дата публікації висновку:
16.06.2021 09:38
Опис звіту:
У комунальному підприємстві «Інженерний центр» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі – КП «Інженерний центр») розглянуто висновок Північного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі робіт: Будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція будівель Київського міського перинатального центру - структурного підрозділу Київського міського центру репродуктивної та перинатальної медицини на просп. Героїв Сталінграда, 16 в Оболонському районі м. Києва» (Код ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція) (продовження робіт) UA-2021-04-02-005168-c) (надалі – Закупівля) та повідомляється.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
При цьому відповідно до частини першої статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.
З огляду на викладене, для обчислення перебігу строків необхідно керуватися Цивільним кодексом України, який закріплює загальні положення щодо правильного обчислення строків та визначення початку перебігу строку, а також Законом, в якому визначаються строки, перебіг яких починається після настання певної події, з якою пов’язаний її початок. У такому разі перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язаний її початок, та вважається першим днем для вчинення певної дії, яка має юридичне значення.
Даний висновок Держаудитслужби про результати моніторингу по закупівлі: Будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція будівель Київського міського перинатального центру - структурного підрозділу Київського міського центру репродуктивної та перинатальної медицини на просп. Героїв Сталінграда, 16 в Оболонському районі м. Києва» (Код ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція) (продовження робіт) UA-2021-04-02-005168-c) опубліковано у електронній системі закупівель 16.06.2021.
Тобто, перебіг процесуального строку для надання Замовником відповіді починається з наступного дня після оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку, з урахуванням офіційних вихідних днів.
Відтак, з урахуванням вимог Цивільного кодексу України, Закону України «Про публічні закупівлі», останнім робочим днем для надання відповіді являється 24.06.2021.
Згідно з Висновком Держаудитслужби України за результатами моніторингу закупівлі: Будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція будівель Київського міського перинатального центру - структурного підрозділу Київського міського центру репродуктивної та перинатальної медицини на просп. Героїв Сталінграда, 16 в Оболонському районі м. Києва» (Код ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція) (продовження робіт) UA-2021-04-02-005168-c) встановлено, що розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру на закупівлю робіт. Слід зазначити, що Замовником встановлено розмір забезпечення тендерної пропозиції, що перевищує 0,5 відсотка очікуваної вартості предмета закупівлі (на 124,2 грн), чим не дотримано вимоги частини 1 статті 25 Закону № 922-VIII.
КП «Інженерний центр» надає свої пояснення щодо неможливості усунення вищевказаних порушень з наступних причин.
При розрахунку розміру забезпечення тендерної пропозиції було допущено механічну помилку шляхом заокруглення числа.
Проте варто відмітити, що дана помилка, зроблена замовником під час формування тендерної документації, не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення, не стосується характеристики предмета закупівлі та кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі, тобто носить ознаки формальних (несуттєвих) помилок.
Станом на сьогоднішній день, виявлені порушення законодавства в частині розміру забезпечення тендерної пропозиції не можуть бути усунені у зв’язку із закінченням проведення процедури закупівлі та відсутності можливості внести будь-які зміни до оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації.
Згідно з Висновком Держаудитслужби України за результатами моніторингу закупівлі: Будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція будівель Київського міського перинатального центру - структурного підрозділу Київського міського центру репродуктивної та перинатальної медицини на просп. Героїв Сталінграда, 16 в Оболонському районі м. Києва» (Код ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція) (продовження робіт) UA-2021-04-02-005168-c) встановлено, що на виконання вимог п. 2 Розділу 3 тендерної документації у її складі міститься страхова гарантія від 09.04.2021 № 103-181-000655. Відповідно до умов, викладених у додатковій угоді від 14.04.2021 № 1 до договору добровільного страхування від 09.04.2021 № 103-181-000655, у зв’язку із внесенням змін до тендерної документації та в частину строків дії гарантії, страховиком видано нову гарантію. У зв’язку з чим, Переможцем надано нову гарантію від 14.04.2021 № 103-181-000655. Відповідно до пункту 2 Розділу 3 ТД у складі пропозиції надається лист-гарантія в довільній формі адресований Замовнику від установи, що видала гарантію про те, що текст «страхової гарантії» «Правил» (та\або витягів чи додатків до них) та «Програми» не можуть містити: - умов про зменшення відповідальності гаранта в будь-якому випадку (окрім закінчення строку дії договору страхування фінансового ризику); - умов, що застрахованим ризиком є нанесення збитків (втрат, тощо) подібного змісту: «Страховик виплачує страхове відшкодування за нанесені Вигодонабувачу збитки, що визнані страхувальником у добровільному порядку за попередньою згодою страховика або встановлена рішенням суду, що набуло чинності»; - умов про обов’язкове надання принципалом письмового підтвердження про настання гарантійного випадку і причин його настання; - умови про припинення зобов’язання гаранта за гарантією у випадку одержання гарантом оригіналу цієї гарантії. Однак, у складі пропозиції Переможця надано лист із зазначенням умов, викладених вище, щодо страхової гарантії, виданої 09.04.2021 за № 103-181-000655, лист-гарантія щодо страхової гарантії від 14.04.2021 № 103-181-000655 у складі пропозиції відсутній. Крім того, учасник у складі пропозиції надає підтвердження отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію, зокрема лист від страхової компанії з зазначенням ідентифікатора процедури закупівлі. Переможцем у складі пропозиції надано лист від страхової компанії б/н та б/д, який не підтверджує отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію від 14.04.2021 № 103-181-000655, оскільки містить посилання на гарантію від 09.04.2021 № 103-181-000655. Враховуючи зазначене, Переможцем не надано документів, які б свідчили про виконання вимог, передбачених п. 2 Розділу 3 ТД. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII, Замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства. Отже, Замовник на порушення пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII не відхилив тендерну пропозицію Переможця як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, а уклав з ним договір на загальну суму 20 935 182,27 гривень. Вищевказане призвело до порушення частини одинадцятої статті 29 Закону № 922-VIII відповідно до якої у разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.
Так, КП «Інженерний центр» не погоджується з твердженнями Держаудитслужби України щодо необхідності відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Абсолют-Клімат», оскільки вони є хибними, необ’єктивними та упередженими з огляду на наступне.
На виконання вимог п. 2 Розділу 3 тендерної документації у складі пропозиції учасника міститься страхова гарантія від 09.04.2021 № 103-181-000655, яка надана на підставі Договору добровільного страхування фінансового ризику невиконання або неналежного виконання страхувальником вимог тендерної документації від 09.04.2021 № 103-181-000655 (далі – Договір страхування).
Договір страхування укладено з урахуванням вимог Закону України «Про страхування», ст. 179, ст. 180 Господарського кодексу України, ст. ст. 560, ст. 626 Цивільного кодексу України та на підставі господарської діяльності Страховика.
Так, пунктом 18.4. Договору передбачено, що продовження строку дії тендерної пропозиції у разі наявності вимоги Вигодонабувача здійснюється шляхом укладання додаткової угоди.
У зв’язку із внесенням змін до тендерної документації, Замовником продовжено строки вищезазначеної закупівлі, на підставі чого переможець ТОВ «Абсолют-Клімат» уклало Додаткову угоду №1 від 14.04.2021 до Договору № 103-181-000655 від 09.04.2021, яка є невід’ємною частиною Договору страхування.
Варто відмітити, що у разі продовження строку дії Договору страхування відповідно продовжується і строк дії страхової гарантії, у зв’язку з чим Страховиком було надано страхову гарантію від 14.04.2021 № 103-181-000655, на тих самих умовах, що гарантія від 09.04.2021 № 103-181-000655.
Отже, страхова гарантія від 14.04.2021 № 103-181-000655 та страхова гарантія від 09.04.2021 № 103-181-000655, фактично є одним документом, в рамках якої страхова компанія ПрАТ «СК «Престиж» гарантує перед Замовником торгів КП «Інженерний центр» виконання ТОВ «Абсолют-Клімат» їх обов’язків, що випливають із тендерної документації чи договору про закупівлю, відповідно.
Крім того, відповідно до пункту 2 Розділу 3 ТД у складі пропозиції надається лист-гарантія в довільній формі адресований Замовнику від установи, що видала гарантію про те, що текст «страхової гарантії» «Правил» (та\або витягів чи додатків до них) та «Програми» не можуть містити:
- умов про зменшення відповідальності гаранта в будь-якому випадку (окрім закінчення строку дії договору страхування фінансового ризику);
- умов, що застрахованим ризиком є нанесення збитків (втрат, тощо) подібного змісту: «Страховик виплачує страхове відшкодування за нанесені Вигодонабувачу збитки, що визнані страхувальником у добровільному порядку за попередньою згодою страховика або встановлена рішенням суду, що набуло чинності»;
- умов про обов’язкове надання принципалом письмового підтвердження про настання гарантійного випадку і причин його настання;
- умови про припинення зобов’язання гаранта за гарантією у випадку одержання гарантом оригіналу цієї гарантії.
Так, у складі пропозиції Переможця надано лист-гарантію в довільній формі із зазначенням умов, передбачених пунктом 2 Розділу 3 ТД щодо страхової гарантії №103-181-000655.
Переможцем також у складі пропозиції надано лист від страхової компанії, який підтверджує отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію № 103-181-000655 на підставі Договору страхування та Додаткової угоди №1 від 14.04.2021, що був наданий Переможцю для участі у закупівлі «Будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція будівель Київського міського перинатального центру - структурного підрозділу Київського міського центру репродуктивної та перинатальної медицини на просп. Героїв Сталінграда, 16 в Оболонському район м. Києва» (Код ДК 021:2015 - 45454000-4 Реконструкція) (продовження робіт)». Крім того, учасник у складі пропозиції надає підтвердження отримання страховою компанією оплати за страхову гарантію, зокрема лист від страхової компанії з зазначенням ідентифікатора процедури закупівлі.
Отже, ТОВ «Абсолют-Клімат» виконало всі вимоги тендерної документації, а відтак у Замовника відсутні законні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Абсолют-Клімат».
Враховуючи вищевикладене, просимо взяти до уваги той факт, що дана закупівля проведена з дотриманням принципів здійснення закупівель, передбачених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а надані встановлені в ході моніторингу порушення у сукупності не призвели до негативних наслідків для місцевого бюджету, як то нецільове використання бюджетних коштів чи спричинення збитків міському бюджету.
Виявлені Північним офісом Держаудитслужби порушення зводяться до невідповідності пропозицій учасника вимогам тендерної документації, що носить формальний характер, так як жодне з них не пов`язано із забезпеченням ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвитком добросовісної конкуренції.
Вимога Північного офісу Держаудитслужби про зобов`язання замовника розірвати укладений за результатами проведеної закупівлі договір з суто формальних причин є необ’єктивною та упередженою, оскільки суть виявлених порушень жодним чином не зачіпає бюджетні інтереси, а задоволення вказаної вимоги призведе до настання несприятливих наслідків у вигляді зриву будівельного процесу в медичному закладі, який на сьогодні являється єдиним пологовим будиноком, де є спеціалізоване пологове інфекційне відділення з індивідуальними боксами, куди можуть звернутись вагітні жінки із підозрою та хворі на COVID-19.
Таким чином, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований в наданому висновку спосіб, а саме шляхом розірвання договору, призведе до порушення прав та інтересів замовника та територіальної громади міста та матиме для них негативні наслідки, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Просимо врахувати.
Дата публікації звіту:
24.06.2021 18:57