Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця - порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов’язання за договором про закупівлю від 06.04.2021 року № 243 відповідно до норм частини 2 статті 202 Господарського кодексу України, з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 30 червня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідність вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального підприємства «Житомирводоканал» Житомирської міської ради (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація від 17.02.2021 року, тендерна пропозиція переможця ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА», протокол розгляду тендерних пропозицій від 19.03.2021, повідомлення про намір укласти договір від 19.03.2021, договір про закупівлю від 06.04.2021 року № 243.
За результатами проведеного моніторингу щодо розгляду тендерних пропозицій установлено, що тендерна пропозиція переможця ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА» не відповідала умовам тендерної документації.
Так, відповідно до пункту 7 розділу «Загальні положення» тендерної документації, встановлено умову, що «під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються Замовником, викладаються державною (українською) мовою відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Тендерна пропозиція учасника та всі документи, що мають відношення до неї, повинні бути складені українською мовою. Документи, видані учаснику іншими організаціями (підприємствами, установами), обов’язково повинні мати переклад на державну мову. У разі якщо в складі тендерної пропозиції учасника надається копія документа іноземною мовою, учасник повинен надати переклад на державну мову зроблений бюро перекладів українською мовою або з перекладом на українську мову з нотаріальним засвідченням підпису перекладача».
Разом з тим, підпунктом 2.4 пункту 2 Додатку № 3 тендерної документації, встановлено умову, що на підтвердження відповідності поданої пропозиції технічним вимогам Замовника учасник надає копію сертифіката (сертифікатів) якості або паспорт (паспортів) заводу - виробника, на продукцію, що запропоновані в пропозиції.
Проте, у складі тендерної пропозиції переможця ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА», зокрема, надано копії сертифікатів якості виробників предмету закупівель ПАТ «Дніпровський меткомбінат», ПРАТ «Металургійний комбінат Азовсталь», ПрАТ «Маріупольский Металургійний комбінат імені Ілліча», що викладені в оригіналі на англійській мові та російській мові без перекладу на державну мову, чим не дотримано вимоги пункту 7 розділу «Загальні положення» тендерної документації.
Також, моніторингом установлено, що пунктом 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлено імперативну умову, що «на виконання Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» Учасник повинен накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) особи або представника учасника процедури закупівлі на всю тендерну пропозицію».
Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 року № 2155-VIII кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити
електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».
Однак, моніторингом установлено, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА» містить накладений електронний підпис Петреченко Юлії Василівни (директор), за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений» на незахищеному носію, тобто накладений електронний підпис Петреченко Юлії Василівни не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.
Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА», як таку, що не відповідала встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що Замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Період усунення порушень:
30.06.2021 16:43 - 15.07.2021 00:00
Дата публікації висновку:
30.06.2021 16:43
Опис звіту:
Ознайомившись з висновком Північного офісу Держаудитслужби (Житомирська область) в межах закупівлі UA-2021-02-17-004939-b код 14620000-3 Сплави (сталеві вироби), КП «Житомирводоканал» не вбачає підстав для її задоволення з огляду на таке.
У висновку ДАСУ зазначено, що в пункті 3 листа Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 Щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим»
Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 року № 2155-VIII кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
В листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено дослівно:
“3. Якщо при перевірці електронного цифрового підпису на сайті ЦЗО з’являється інформація, що тип носія – незахищений, тип підпису – удосконалений, чи може такий підпис вважатися кваліфікованим електронним підписом?
Якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим. Звертаємо увагу на те, що згідно з абзацом другим пункту 2 Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 749, захищений носій особистих ключів – засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки, що призначений для зберігання особистого ключа та має вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.”
Звертаємо увагу, що термін “захищений носій особистих ключів” визначений лише в Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 749. Зазначений термін відсутній в нормативному акті якій є вищим, саме в законі «Про електронні довірчі послуги».
Крім відповідно до п. 2 зазначеного Положення підписувач це представник державної установи - працівник державної установи, що створює електронний підпис для реалізації повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків фізичної або юридичної особи відповідно до закону тобто зазначене положення не розповсюджується на комерційні установи та комунальні підприємства.
З іншого боку відповідно до Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 р. № 856 в повноваження вищезазначеного міністерства не входить роз'яснення законодавства.
Одночасно звертаємо Вашу увагу, КП «Житомирводоканал” що закупівля UA-2021-02-17-004939-b вже є завершеною, відповідно до ст. 19 Закону України “Про публічні закупівлі” після оприлюднення Замовником підписаного договору про закупівлю електронною системою формується Звіт про результати проведення процедури та закупівля набирає статус завершеної. Після цього жодних змін в закупівлі законодавством не передбачено, оскільки при підписання договору та його виконанні сторони керуються нормами Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України, з урахуванням особливостей, визначених Законом України “Про публічні закупівлі”.
Щодо наданого у складі тендерної пропозиції переможця ТОВ «МЕТАЛОПРОМБАЗА», зокрема, надано копії сертифікатів якості виробників предмету закупівель ПАТ «Дніпровський меткомбінат», ПРАТ «Металургійний комбінат Азовсталь», ПрАТ «Маріупольский Металургійний комбінат імені Ілліча», що викладені в оригіналі на англійській мові та російській мові без перекладу на державну мову, повідомляємо, що в складі тендерної пропозиції надані інші документи, викладені українською мовою, що підтверджують відповідність пропозиції технічним вимогам Замовника та не впливає на її зміст, оскільки Учасником підтверджені всі кваліфікаційні критерії та якість товару цілком задовольняє вимогам Замовника.
Звертаємо Вашу увагу, що Цивільний та Господарські кодекси України не дають можливості припинити зобов’язання за договором оскільки при належному виконанні сторонами договірних зобов’язань, їх припинення в односторонньому порядку не допускається.
Окремо звертаємо увагу що ч. 2 ст. 2020 ГК України на які посилається Північний офіс Держаудитслужби стосується: припинення господарського зобов’язання у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду. Як вже наголошувалося підстав для розірвання діючого договору який виконується наразі належним чином КП «Житомриводоканал» не має.
На підставі вищевикладеного, вимоги, викладені у висновку Управління Північного офісу держаудитслужби в Житомирській області є необґрунтованими та протиправними, тому задоволенню не підлягають.
Дата публікації звіту:
07.07.2021 15:51