Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону встановлено порушення вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону.
За результатами аналізу питання внесення змін до тендерної документації встановлено порушення вимог частини другої статті 24 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності тендерної документації вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) порушень вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону при заповнені оголошення про проведення відкритих торгів та частини другої статті 24 Закону при внесення змін до тендерної документації.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 28 вересня 2021 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідності тендерної документації вимогам Закону, внесення змін до тендерної документації, розгляду тендерних пропозицій, допущення їх до аукціону та визначення переможця тендеру, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця зміни до договору, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради (далі – Замовник) на 2021 рік (UA-P-2020-12-28-002705-c); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника та внесені до неї зміни; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол засідання тендерного комітету від 05.03.2021 №16-21; тендерні пропозиції комунального підрядного спеціалізованого підприємства по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова «ШЛЯХРЕМБУД» та товариства з обмеженою відповідальністю «МІШЕМ»; опубліковану Замовником вимогу про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції та опубліковану товариством з обмеженою відповідальністю «МІШЕМ» інформацію на виконання вказаної вимоги, повідомлення про намір укласти договір від 05.03.2021; оприлюднені переможцем тендеру після аукціону документи та інформацію на виконання вимог статті 17 Закону, договір про закупівлю від 17.03.2021 №327 та додаткові угоди №1 та №2 від 17.03.2021, опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).
Проведеним моніторингом встановлено, що відповідно до умов частини 2 розділу 3 тендерної документації Замовником вимагалося надання учасниками забезпечення тендерної пропозиції у формі електронної банківської гарантії, розмір забезпечення –300 000,0 грн, строк дії забезпечення тендерної пропозиції - не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій. У частині 2 розділу 3 тендерної документації також наведено вимоги до вказаного забезпечення тендерної пропозиції та умови надання такого забезпечення.
Однак, на порушення вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону в оприлюдненому Замовником оголошенні про проведення відкритих торгів відсутня інформація про умови надання забезпечення тендерних пропозицій.
Відповідно до вимог частини другої статті 24 Закону зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.
Проведеним моніторингом встановлено, що Замовником 22.01.2021 опубліковано нову редакцію тендерної документації та Додатку 3 до неї.
Разом з із новими редакціями вказаних документів опубліковано файл «Перелік змін.docx», у якому наведено перелік підпунктів, пунктів та розділів тендерної документації, до яких внесено зміни (підпункт 2.4 пункту 2 розділу ІІІ, підпункт 1.1. пункту 1 розділу IV, преамбула, пункт 4.8 розділу IV, розділу XIII).
Проте, перелік самих змін, що внесені до тендерної документації, в тому числі до Додатку 3, в електронній системі закупівель не опубліковано, а оприлюднено лише пункти та додаток до документації, в які вони внесені, чим порушено вимоги частини другої статті 24 Закону.
Період усунення порушень:
28.09.2021 11:45 - 13.10.2021 00:00
Дата публікації висновку:
28.09.2021 11:45
Опис звіту:
Аргументовані заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-12-30-004172-c
(відкритих торгів: послуги з утримання вулично-дорожньої мережі міста та штучних споруд (за відповідним кодом ЄЗС: ДК 021:2015: 90610000-6 – Послуги з прибирання та підмітання вулиць) (ДК 021:2015: 90610000-6 — Послуги з прибирання та підмітання вулиць), проведеної Замовником - Департаментом будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів: UA-2020-12-30-004172-c), (далі – Висновок).
Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради (далі - Замовник) надає аргументовані заперечення стосовно положень Висновку, наведених органом державного фінансового контролю - Західним офісом Держаудитслужби у Висновку, в частині порушення вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону
Стосовно аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, згідно з яким установлено порушення вимог пункту 9 частини 2 статті 21 Закону (Закону України «Про публічні закупівлі», у редакції, що діяла під час проведення Замовником даної конкурентної процедури закупівлі (далі – Закон)), та відповідних положень Висновку про те, що в оголошенні про проведення відкритих торгів Замовник не зазначив розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій, вважаємо за необхідне пояснити таке.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю. Разом з тим, згідно з частиною першою статті 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі, затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893, визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі (далі - Порядок), яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі - веб-портал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель (пункт 1 Порядку). Відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником / ЦЗО / учасником / постачальником / органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю. Утім на дату оприлюднення Замовником через авторизований електронний майданчик (Zakupki.Prom.ua) в електронній системі закупівель (на веб-порталі) - 30 грудня 2020, оголошення про проведення даної конкурентної процедури закупівелі (оголошення про проведення відкритих торгів) адміністратором електронної системи закупівель - ДЕРЖАВНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ «ПРОЗОРРО» (пункт 2 Порядку, пункт 2 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 07.04.2020 № 648 «Про веб-портал Уповноваженого органу з питань закупівель») не було визначено і не було реалізовано в електронній системі закупівель для заповнення електронне поле: «Розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати)», для заповнення замовником в електронній системі закупівель згідно з пунктом 9 частини другої статті 21 Закону. На авторизованому електронному майданчику, в особистому кабінеті Замовника на той час була реалізована лише технічна можливість вказувати суму забезпечення тендерних пропозицій. При цьому згідно з пунктом 9 Порядку, датою та часом оприлюднення/розміщення інформації в електронній системі закупівель є дата та час унесення та заповнення її через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю. 30 грудня 2020 о 16:30 Замовником було внесено та заповнено необхідну інформацію щодо даної закупівлі через автоматизоване робоче місце замовника - з авторизованого електронного майданчика Zakupki.Prom.ua, яка оприлюднена 30 грудня 2020 о 16:30 в електронній системі закупівель. Згідно з пунктом 3 Порядку, інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку. Тому Замовником, саме 30 грудня 2020 було роздруковане з веб-порталу оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-12-30-004172-c, що було розміщено Замовником в електронній системі закупівель 30 грудня 2020 о 16:30 (в якості підтвердження дане роздруковане Замовником з веб-порталу оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-12-30-004172-c, додається). Цим підкреслюємо, що дане роздруковане Замовником з веб-порталу оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-12-30-004172-c, містить інформацію про вид забезпечення тендерних пропозицій та інформацію про розмір забезпечення тендерних пропозицій, що відповідає вимогам пункту 9 частини другої статті 21 Закону в цій частині.
Крім того, наводимо витяг з відповіді Zakupki.Prom (Вих. № 1065/09 від 29.09.2021), отриманої Замовником на його звернення - на лист № 2254/0/66-21 від 28.09.2021: «У відповідь на ваше звернення № 2254/0/66-21 від 28.09.2021 р. хочемо повідомити, що технічні можливості публікації інформації через майданчик Zakupki.Prom розроблені у відповідності до технічного завдання Адміністратора системи ДП «ПРОЗОРРО». Інформуємо, що з 16.04.2021 р. на сторінці створення закупівлі з’явилися спеціальні поля, де замовники можуть вказувати інформацію щодо виду та умов надання забезпечення тендерних пропозицій. До цієї дати, в системі, була можливість вказувати лише суму забезпечення». (лист майданчика Zakupki.Prom - Вих. № 1065/09 від 29.09.2021, додається)
Крім того слід зазначити, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків» інформаційно-телекомунікаційна система авторизованого/попередньо авторизованого електронного майданчика повинна забезпечувати введення/виведення даних, приймання команд та відображення результатів їх виконання в інтерактивному режимі реального часу. Тому Замовником 30 грудня 2020 відповідно до пункту 3 Порядку, згідно з пунктом 1 частини першої статті 10 Закону, з урахуванням вимог частини першої статті 22 Закону, в електронній системі закупівель разом з тендерною документацією 30 грудня 2020 в окремому файлі: «1 ОГОЛОШЕННЯ.docx» розміщено оголошення про проведення відкритих торгів, що складено та заповнено Замовником у відповідності до вимог частини другої статті 21 Закону, яке містить, зокрема, таку інформацію: «9. Розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати). Розмір забезпечення тендерних пропозицій: 300 000,00 грн. Учасник, під час подання тендерної пропозиції, одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції у вигляді електронної банківської гарантії (електронний документ, створений відповідно до вимог діючого законодавства), більш детально визначено у тендерній документації» (пункт 9 даного оголошення про проведення відкритих торгів).
Також цим підкреслюємо, що під час оприлюднення оголошення про проведення вищезазначених відкритих торгів через авторизований електронний майданчик в електронній системі закупівель, Замовником саме на виконання вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону, була внесена в електронній системі закупівель шляхом заповнення наявного електронного поля: «Примітки» наступна інформація: «Розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати). Розмір забезпечення тендерних пропозицій: 300 000,00 грн. Учасник, під час подання тендерної пропозиції, одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції у вигляді електронної банківської гарантії (електронний документ, створений відповідно до вимог діючого законодавства), більш детально визначено у тендерній документації.». Наведена інформація розміщена в електронній системі закупівель для загального доступу.
Враховуючи вищевикладене, спростовуємо підсумкове твердження, зроблене у Висновку щодо порушень вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону, оскільки Замовником було здійснено всі необхідні заходи, згідно із законодавством у сфері публічних закупівель, стосовно оприлюднення в електронній системі закупівель необхідної інформації, визначеною частиною другою статті 21 Закону, у тому числі у пункті 9 частини другої статті 21 Закону.
Також Замовник надає аргументовані заперечення стосовно положень Висновку, наведених органом державного фінансового контролю - Західним офісом Держаудитслужби у Висновку, в частині порушення аналізу питання внесення змін до тендерної документації.
Відповідно до абзацу другого частини другої статті 24 Закону Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.
Замовником 22.01.2021 були внесені зміни до тендерної документації, які затверджені на засіданні тендерного комітету Департаменту будівництва та шляхового господарства (протокол № 05/1-21 від 22.01.2021). У відповідності до пункту 3 частини 1 статті 10 Закону, Замовником 22.01.2021 через авторизований електронний майданчик оприлюднено в електронній системі закупівель у порядку, встановленому уповноваженим органом та Законом зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі – протягом одного дня з дня їх внесення, що відображено в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Згідно з абзацом другим частини другої статті 24 Закону, Замовником разом із змінами до тендерної документації (нової редакції тендерної документації, у тому числі Додатку 3 до тендерної документації) також в окремому файлі оприлюднено перелік змін, що вносяться,- розміщено в окремому файлі: «Перелік змін.docx». В даному випадку слід зауважити, що Законом не визначено окремих вимог щодо форми та/або змісту переліку змін, що вносяться до тендерної документації, які повинні бути оприлюднені Замовником.
Тобто враховуючи вищезазначене, підкреслюємо, що дії Замовника в частині оприлюднення змін до тендерної документації, виконувались з дотриманням норм частини другої статті 24 Закону та згідно з пунктом 3 частини першої статті 10 Закону.
Щодо підтвердження виконання зазначеного у Висновку зобов’язання: здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку шляхом недопущення в подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо), повідомляємо, що членами тендерного комітету Замовника було здійснено детальне вивчення положень Висновку та було прийняте рішення про врахування відповідних положень Висновку стосовно оприлюднення необхідної інформації в електронній системі закупівель у подальшій роботі. Вважаємо за необхідне також повідомити, що члени тендерного комітету Замовника та уповноважені особи на постійній основі ознайомлюються з нормативно-правовими документами, що стосуються сфери публічних закупівель, з роз’ясненнями Уповноваженого органу у сфері публічних закупівель, проходять навчання на семінарах та вебінарах з питань публічних закупівель; проводиться робота щодо вивчення та аналізу досвіду інших закупівельників, зокрема, Централізованої закупівельної організації ДУ "Професійні закупівлі"; що буде обов’язково здійснюватися і в подальшому.
Додатки:
Додаток 1 - оголошення про проведення відкритих торгів;
Додаток 2 - лист майданчика Zakupki.Prom - Вих. № 1065/09 від 29.09.2021.
Дата публікації звіту:
04.10.2021 15:46