• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

Електрична енергія

Завершена

1 916 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 580.00 UAH
Номер: 0736110fe4bc46a0a0bf890c0e00af81
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-12-02-000006
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 01.12.2022 00:00
Автор: ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40913671
Період моніторингу: 02.12.2022 11:58 - 24.12.2022 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 01.12.2022 № 48-з Луцьк Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113. НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник Анатолій ОМЕЛЬЧУК Додаток №1 до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 01.12.2022 № 48-з Перелік процедур закупівель для моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області. Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу: UA-2020-12-18-003502-b від 18.12.2020. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі - інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Адреса: Ukraine, Луцьк
Контактна особа: ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 95) 789-29-71, dmytrotkachuk86@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу оприлюднення інформації щодо закупівлі установлено порушення вимог пункту 12 частини першої статті 10 Закону. За результатами аналізу питання внесення змін до істотних умов договору про закупівлю установлено порушення норм пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; наявності підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі; своєчасності оприлюднення та повноти відображення інформації в повідомленні про намір укласти договір; своєчасності укладання договору про закупівлю – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом повернення зайво оплачених коштів по завищеній ціні в сумі 57 3822,19 грн та здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 21 грудня 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю; внесення змін до договору та своєчасності оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік Виконавчого комітету Луцької міської ради (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 18.12.2020 (далі – тендерна документація); тендерна пропозиція Дочірнє підприємство «ЕВОДА ТРЕЙД» Комунального підприємства «ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ»; повідомлення про намір укласти договір від 11.01.2021; протокол уповноваженої особи Замовника від 11.01.2021; договір про закупівлю товару від 29.01.2021 №23 (далі - Договір), додаткові угоди до Договору №1, №2, №3 від 09.03.2021, №4 від 08.07.2021, №5 від 08.09.2021, №6 від 09.09.2021, №7 від 10.09.2021, №8 від 12.11.2021, №9 від 18.11.2021, №10 від 10.12.2021, №11 від 13.12.2021, відповідь Замовника на запит на пояснення від 08.12.2022 та 19.12.2022. При аналізі питання щодо внесення змін до договору та своєчасності оприлюднення повідомлення про внесення змін до Договору встановлено наступне. Проведеним моніторингом установлено, що Замовником до договору за результатами торгів від 29.01.2021 №23 вносились зміни до істотних умов, а саме: Додатковими угодами від 09.03.2021 №1 (початок дії з 10.02.2021, ціна збільшилась з 2,43904221 грн до 2,6829464 грн, або на 10 %), від 09.03.2021 №2 (початок дії з 10.02.2021, ціна збільшилась з 2,6829464 грн до 2,95 грн, або на 10%), від 09.03.2021 №3 (початок дії з 10.02.2021, ціна збільшилась з 2,95 грн до 3,24 грн, або на 10%), від 08.07.2021 №4 (початок дії з 01.06.2021, ціна збільшилась з 3,24 грн до 3,3640 грн, або на 3,83%), від 08.09.2021 №5 (початок дії з 01.08.2021, ціна збільшилась з 3,3640 грн до 3,56 грн, або на 5,8%), від 09.09.2021 №6 (початок дії з 01.08.2021, ціна збільшилась з 3,56 грн до 3,91 грн, або на 9,8 %), від 10.09.2021 №7 (початок дії з 01.08.2021, ціна збільшилась з 3,91 грн до 4,143 грн, або на 6,0 %), від 12.11.2021 №8 (початок дії з 01.10.2021, ціна збільшилась з 4,143 грн до 4,557 грн, або на 10 %), від 18.11.2021 №9 (початок дії з 01.10.2021, ціна збільшилась з 4,557 грн до 5,00 грн, або на 9,7 %), від 10.12.2021 №10 (початок дії з 01.11.2021, ціна збільшилась з 5,00 грн до 5,49 грн, або на 9,8%), від 13.12.2021 №11 (початок дії з 01.11.2021, ціна збільшилась з 5,49 грн до 5,62114 грн, або на 2,4%) шляхом збільшення ціни за одиницю товару – ціну електричної енергії за 1 кВт.год, (з урахуванням ПДВ). Замовнику через електронну систему закупівель надіслано 19.12.2022 запит Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області щодо надання документів згідно яких збільшувалась ціна електричної енергії за 1 кВт.год з урахуванням ПДВ. Замовником надано сканкопії документів, якими підтверджено коливання ціни товару (електричної енергії) на ринку при укладанні додаткових угод. Під час, проведення моніторингу проаналізовані дані вебсайту державного підприємства «Оператор ринку» (далі – ДП «Оператор ринку») www.oree.com.ua, на якому оприлюднено інформація про середньозважені ціни на електричну енергію в торговій зоні «ОЕС України» на ринку «на добу на перед» (далі - РДН) за результатами електронних торгів на ДП «Оператор ринку» за 1 МВт.год за кожний місяць на відповідні дати. Зокрема, на сайті зазначено, що середньозважена ціна з ПДВ (РДН) за 1 МВт.год станом на 04 січня 2021 року (день проведення аукціону) ціна електроенергії за 1 МВт.год становила 1347,56 грн, станом на 10.02.2021 (початок дії додаткової угоди №1, №2, №3)– 1631,85 грн, станом на 01.06.2021 (початок дії додаткової угоди №4) – 1104,12 грн, станом на 01.08.2021 (початок дії додаткової угоди №5, №6, №7) – 2119,14 грн, станом на 01.10.2021 (початок дії додаткової угоди №8, №9) – 2372,73 грн, станом на 01.11.2021 (початок дії додаткової угоди №10, №11) – 3491,75 гривень. Отож, відповідно до інформації оприлюдненої на вебсайті ДП «Оператор ринку» на час укладання трьох додаткових угод (№1,№2,№3) величина зміни цін склала + 21,1. Водночас, Замовник протягом березня 2021 року вносив зміни до Договору (яким визначено ціну електричної енергії у розмірі 2,43904221 грн/кВт з урахуванням ПДВ) шляхом укладення додаткових угод, збільшивши ціну електричної енергії до 3,24, або на 32,8%. Відповідно до інформації оприлюдненої на вебсайті ДП «Оператор ринку» на час дії додаткової угоди №4 величина зміни цін склала -32,3, тобто, ціна знизилась. Водночас, Замовник у червні 2021 року вносив зміни до Договору (яким визначено ціну електричної енергії у розмірі 3,24 грн/кВт з урахуванням ПДВ) шляхом укладення додаткової угоди №4, збільшивши ціну електричної енергії до 3,3640, або на 3,83%. Замовником надано сканкопію інформаційної довідки Хмельницької торгово-промислової палати від 02.07.2021 №22-05/623, якою констатовано факт коливання ціни товару (електричної енергії) на ринку в порівнянні травня до червня 2021 року. Тоді як, згідно до Додаткової угоди №3 від 09.03.2021 збільшення ціни відбулося станом на 10.02.2021. Тобто, інформаційної довідки Хмельницької торгово-промислової палати від 02.07.2021 №22-05/623 не є належним доказом коливання ціни товару (електричної енергії) на ринку за період з 10.02.2021 по 01.06.2021. Крім того, згідно з інформацією оприлюдненою на вебсайті ДП «Оператор ринку» на час укладання додаткових угод №8 і №9 величина зміни цін склала +11,97. Водночас, Замовник у жовтні 2021 року вносив зміни до Договору (яким визначено ціну електричної енергії у розмірі 4,143 грн/кВт з урахуванням ПДВ) шляхом укладення додаткових угод №8 і №9, збільшивши ціну електричної енергії до 5,00, або на 20,7%. Таким чином, Замовник безпідставно вносив зміни до істотних умов Договору якими змінював ціну за одиницю товару, збільшуючи ціну електричної енергії за 1 кВт.год з урахуванням ПДВ додатковими угодами від 09.03.2021 №1,№2, №3, на 11,7%, від 08.07.2021 №4 на 3,83 %, від 12.11.2021 №8 та від 18.11.2021 №9 на 8,73%, чим порушив вимоги пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. Внаслідок безпідставного укладення додаткових угод до договору від 09.03.2021 №1,№2, №3, від 08.07.2021 №4, від 12.11.2021 №8 та від 18.11.2021 №9, Замовником за отриману електричну енергію розрахунково в кількості 175657 кВт зайво сплачено коштів (розрахунково) по завищеній ціні на загальну суму 57 3822,19 гривень. За результатами аналізу стану виконання умов договору та своєчасності оприлюднення звіту про виконання договору установлено, що згідно умов пункту 13.1 Розділу 13 «Строк дії Договору та інші умови» Договору про закупівлю від 29.01.2021 №23, укладеного із з дочірнім підприємством «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал», цей Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2021р, а в частині розрахунків – до повного виконання сторонами своїх зобов’язань за договором. Також, Замовник оприлюднив додаткові угоди №13 від 31.12.2021 і №14 від 25.01.2022, якими продовжено дію Договору про закупівлю від 29.01.2021 №23 до 28 лютого 2022 до повного використання коштів в сумі 317 110,00 гривень. Відповідно до вимог частини дев’ятої статті 41 Закону Замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання. За даними пошуково-аналітичної системи (https://www. 007.org.ua) установлено, що станом на 11.04.2022 зобов’язання перед дочірнім підприємством «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» за Договором про закупівлю від 29.01.2021 №23 виконані в повному обсязі (317 110,00 грн), що і підтверджено документами наданими Замовником на запит на пояснення 19.12.2021. Крім того, Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю від 14.12.2022. Таким чином, Замовником оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю від 14.12.2022, чим порушено пункт 12 частини 1 статті 10 Закону.
Період усунення порушень: 22.12.2022 14:55 - 06.01.2023 00:00
Дата публікації висновку: 22.12.2022 14:55

Оскарження висновку в суді

Опис: Подана позовна заява про визнання протиправним та скасування висновку Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 22.12.2022 (№ моніторингу UA-M-2022-12-02-000006) за результатом моніторингу закупівлі “Електрична енергія” (№ закупівлі UA-2020-12-18-003502-b).
Дата публікації: 09.01.2023 16:10
Дата відкриття провадження: 06.01.2023 00:00
Номер відкриття провадження: 140/220/23

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Виконавчим комітетом Луцької міської ради розглянуто висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-12-18-003502-b. За результатами проведеного аналізу Висновку та інформації, яка оприлюднена в даній закупівлі, вважаємо Висновок ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ не обґрунтованим та безпідставним. Вимога про повернення зайво оплачених коштів по завищеній ціні в сумі 573 822,19 грн на підставі Висновку органу державного фінансового контролю не відповідає ані Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) ані Цивільному та Господарському кодексів України. В частині першій ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Згідно ст. 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів. Статтею 655 Цивільного кодексу України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму. Згідно з частинами 4, 5 ст. 656 Цивільного кодексу України, до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом. Виконавчий комітет Луцької міської ради здійснив та ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "ЕВОДА ТРЕЙД" КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ" уклали договір за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України "Про публічні закупівлі", який установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Положеннями статті 3 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на дату укладання спірних додаткових угод). Вказаний Закон передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 36 Закону). Відповідно до частини четвертої статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; 3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; 4) продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; 5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); 6) зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; 8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини п`ятої цієї статті. У абзаці 2 частини 3 ст. 6 Цивільного кодексу України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами. Отже, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлював імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме за пунктом 2 частини 4 наведеної норми - у випадку коливання цін на ринку товару чи то у бік збільшення, чи у бік зменшення, що надає сторонам право змінювати умови договору щодо ціни товару, при цьому не більше ніж на 10% та не збільшуючи загальну суму договору. Верховний Суд у постанові від 18.03.2021 у справі № 924/1240/18 з подібних правовідносин вказав, що у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (п.8.10 постанови). Станом на момент підписання договору сторони погодили всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог частини третьої статті 180 ГК України та Закону України "Про публічні закупівлі". Необхідність укладення Додаткових угод до Договору обґрунтовано довідками Хмельницької торгово-промислової палати, які підтверджують коливання ціни електричної енергії в сторону збільшення. Крім того, звертаємо увагу що п.2 ч.1 ст. 8 Закону України "Про публічні закупівлі" моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. З огляду на зазначене Виконавчий комітет Луцької міської ради здійснив розгляд тендерної пропозиції учасника ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "ЕВОДА ТРЕЙД" КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ". У відповідності до абзацу 2 частини 8 статті 8 Закону, оприлюднюємо такі заперечення на веб-порталі Уповноваженого органу. Просимо врахувати вказані заперечення при їх розгляді та врегулювання вказаної ситуації у досудовому порядку. Замовником однозначно будуть прийняті заходи передбачені частиною 10 статті 8 Закону для звернення до суду шляхом оскарження такого Висновку, а тому просимо не витрачати час для написання запиту про отримання персональних даних уповноваженої особи.
Дата публікації звіту: 29.12.2022 17:41

Запити/Пояснення