Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено порушення вимог абзацу 10 частини 1 статті 10 Закону.
За результатом аналізу питання дотримання замовником законодавства під час розгляду тендерних пропозицій установлено порушення абзацу 2 та абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання внесення змін до істотних умов договору установлено порушення вимог пункту 2 та пункту 7 частини 5 статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог абзацу 10 частини 1 статті 10 Закону, а також здійснити заходи щодо усунення порушень вимог абзацу 2 та абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31, пункту 2 та пункту 7 частини 5 статті 41 Закону шляхом розірвання Договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 29 квітня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), дотримання замовником законодавства під час розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору (укладання додаткових угод) та їх оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління освіти міської ради міста Кропивницького (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію Замовника, тендерні пропозиції учасників Товариство з обмеженою відповідальністю «Кіровоградська обласна енергопостачальна компанія» (далі – ТОВ «КОЕК»), товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ГАЗ РЕСУРС», протокол розгляду тендерних пропозицій, відповідь замовника на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації від 27.11.2020 та на вимоги щодо усунення порушення під час проведення тендеру від 11.12.2020, від 14.12.2020, протокол засідання тендерного комітету від 14.01.2021 б/н, повідомлення про намір укласти договір, договір про постачання електричної енергії споживачу від 29.01.2021 № 30, укладений з ТОВ «КОЕК» (далі – Договір), додаткові угоди від 01.02.2021 № 1, від 16.02.2021 № 2 до Договору, повідомлення про внесення змін до договору, пояснення надані Замовником через електронну систему закупівель 20.04.2021 та 28.04.2021.
За результатом аналізу питання оприлюднення договору про закупівлю установлено, що Замовник оприлюднив на веб-порталі Уповноваженого органу Договір без заяви – приєднання, яка, відповідно до пункту 13.1 розділу 13 «Строк дії Договору та інші умови» Договору, є додатком 1 до цього Договору, та без комерційної пропозиції, яка, відповідно до пункту 5.1 розділу «Ціна, порядок обліку та оплати електричної енергії» Договору, є додатком 2 до цього Договору, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатом аналізу питання дотримання замовником законодавства під час розгляду тендерних пропозицій установлено, що на порушення абзацу 2 та абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «КОЕК», як таку, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому відповідно до статті 16 Закону – наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю, та не містить інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, та укладено з даним учасником Договір.
Так, в пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено: якщо завантажені документи мають неякісне, неповне, нечітке зображення, ретушування (замалювання), мають частково сканований документ, накладений малюнок підпису чи печатки чи виправлення зображення документу у графічних редакторах замовник може прийняти рішення про відхилення тендерної пропозиції такого учасника. Згода учасника із зазначеними вище підставами відхилення його тендерної пропозиції є невід’ємною частиною тендерної пропозиції учасника та завантажується через електронну систему закупівель разом із іншими документами тендерної пропозиції.
Однак, учасником ТОВ «КОЕК» не завантажена через електронну систему закупівель разом із іншими документами тендерної пропозиції вищевказана згода із зазначеними вище підставами відхилення його тендерної пропозиції, що не відповідає вимогам тендерної документації.
Крім того, в пункті 5 розділу ІІІ тендерної документації зазначено, що учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати гарантійний лист про те, що подана ним інформація та документи є достовірними.
Однак, в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «КОЕК» не надано вищевказаний гарантійний лист, вимоги щодо наявності якого зазначені в тендерній документації.
Також, в пункті 4 «Строк, протягом якого тендерні пропозиції є дійсними» розділу ІІІ тендерної документації зазначено, що тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 90 робочих днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій, про що учасником надається відповідний гарантійний лист із зазначенням кінцевої дати дійсності його тендерної пропозиції, права учасника на дії, пов’язані з продовженням строку дії тендерної пропозиції, регламентованого нормами чинного законодавства та умовами цієї тендерної документації.
Однак, в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «КОЕК» надано Гарантійний лист від 23.12.2020 № 1926/12, яким гарантовано, що надана тендерна пропозиція даного учасника вважається дійсною протягом 90 днів із кінцевої дати подання тендерних пропозицій до 25.03.2021, із можливістю продовження строку дії тендерної пропозиції, за вимогою Замовника.
Тобто, ТОВ «КОЕК» гарантує термін дії тендерної пропозиції протягом 90 календарних днів, а не робочих днів, як це вимагається в тендерній документації, що не відповідає вимогам замовника.
Крім того, в підпункті 4 пункту 5 «Кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону, підстави, встановлені статтею 17 Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством» розділу ІІІ тендерної документації зазначено, що наявність фінансової спроможності підтверджується фінансовою звітністю.
На підтвердження обсягу річного доходу (виручки) учасник надає: фінансову звітність у складі Балансу (звіту про фінансовий стан) та Звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід) та звіту про рух грошових коштів.
Крім того, в пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації зазначено: відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником. У разі відсутності документів, що не передбачені законодавством для учасників та які вимагаються тендерною документацією, учасник надає письмове роз’яснення щодо їх відсутності із вказанням причини та посиланням на нормативні акти.
Однак, в складі тендерної пропозиції учасника ТОА «КОЕК» не надано звіт про рух грошових коштів або письмове роз’яснення щодо його відсутності із вказанням причини та посиланням на нормативні акти вимоги щодо наявності яких зазначені в тендерній документації та не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію, установленому відповідно до статті 16 Закону – наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
За результатом аналізу питання внесення змін до істотних умов договору (укладання додаткових угод) установлено, що на порушення вимог пункту 7 частини 5 статті 41 Закону змінено істотні умови Договору після його підписання до виконання зобов'язань в повному обсязі в частині зміни (підвищення) ціни за одиницю товару при відсутності зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю.
Так, за результатом проведення вищезазначених торгів укладено Договір про постачання електричної енергії в загальному обсязі 6 700 000,00 кВт/год на загальну суму 19 732 330,80 грн (у т.ч. ПДВ).
Згідно з пунктом 1) Комерційної пропозиції, яка є Додатком 2 до Договору (далі – Додаток 2 до Договору), ціна електричної енергії складає 2,945124 грн за 1 кВт/год (з ПДВ).
Згідно з додатковою угодою від 01.02.2021 № 1 до Договору внесено зміни до пункту 1) Додатку 2 до Договору в частині збільшення ціни за 1 кВт/год електричної енергії до 3,70224 грн (у т.ч. ПДВ) та до абзацу 2 пункту 5.1 Договору в частині збільшення суми Договору до 22 580 500,80 грн (у т.ч. ПДВ).
Відповідно до наданого Замовником пояснення, підставою для внесення змін до істотних умов Договору згідно додаткової угоди 01.02.2021 № 1 є лист ТОВ «КОЕК» від 29.01.2021 № 134-1/12, в якому постачальник повідомив, що відповідно з прийнятими Постановою НКРЕКП щодо встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПРАТ «НЕТ УКРЕНЕРГО» від 09.12.2020 № 2353, Постановою НКРЕКП щодо встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії ПрАТ «Кіровоградобленерго» із застосуванням стимулюючого регулювання та керуючись підпунктом 7 частини 5 статті 41 Закону, ціна за одиницю товару буде змінена з 01.02.2021.
Слід зазначити, що вищезазначені постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 09.12.2020 № 2371 та від 09.12.2020 № 2353, оприлюднені на офіційному веб – сайті Регулятора 10.12.2020 та набули чинності з 01.01.2021.
Отже, вищезазначені постанови були оприлюднені на офіційному веб – сайті Регулятора на час подання в електронній системі закупівель тендерної пропозиції учасника ТОВ «КОЕК» (24.12.2020), та діяли на час укладання Договору (29.01.2021).
Таким чином, лист ТОВ «КОЕК» від 29.01.2021 № 134-1/12 не підтверджує наявність зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, в бік збільшення в період між укладанням Договору (29.01.2021) та укладанням додаткової угоди від 01.02.2021 № 1 до Договору.
З урахуванням вищезазначеного, Замовником безпідставно внесено зміни до істотних умов Договору, в частині зміни ціни за 1 кВт/год електричної енергії згідно з умовами додаткової угоди від 01.02.2021 № 1 до Договору (без наявності зміни регульованих цін (тарифів), що застосовуються в договорі про закупівлю), чим порушив вимоги пункту 7 частини 5 статті 41 Закону.
Також, за результатом аналізу питання внесення змін до істотних умов договору (укладання додаткових угод) установлено, що на порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону змінено істотні умови Договору після його підписання до виконання зобов'язань в повному обсязі в частині зміни (підвищення) ціни за одиницю товару до 10 відсотків при відсутності коливання ціни товару на ринку.
Так, згідно з додатковою угодою від 16.02.2021 № 2 до Договору внесено зміни до пункту 1) Додатку 2 до Договору в частині збільшення ціни за 1 кВт/год електричної енергії до 3,70392 грн та до пункту 3.4 Договору в частині зменшення обсягу закупівлі електричної енергії до 6 096 379 кВт/год.
Відповідно до наданого Замовником пояснення, підставою для внесення змін до істотних умов Договору згідно додаткової угоди від 16.02.2021 № 2 є експертний висновок Кіровоградської регіональної торгово – промислової палати від 09.02.2021 № В-67/5 (далі – висновок № В-67/5).
Слід зазначити, що інформація, яка міститься у висновку № В-67/5, відображає інформацію, отриману експертом в результаті вивчення та аналізу даних, отриманих по глобальній мережі Інтернет, сайта www.oree.com.ua (оператор ринку), про середньозважену ціну на електричну енергію на РДН по ОЕС України, яка склала станом на 12.01.2021 – 1 251,63 грн та на 31.01.2021 – 1 457,52 грн за 1 мВт/год електричної енергії.
У примітці до висновку № В-67/5 зазначено, що експертний висновок представляє собою незалежне судження експерта і сам по собі не породжує ніяких правових наслідків відносно об’єктів оцінки.
Цінова інформація, вказана у даному експертному висновку, дійсна тільки на дату оцінки. Експерт не приймає на себе ніякої відповідальності за зміну економічних, юридичних і інших факторів, що можуть виникнути після цієї дати і вплинути на ринкову ситуацію, а отже, і на ринкову ціну товару.
Таким чином, висновок № В-67/5 не підтверджує коливання ціни на електричну енергію в бік збільшення в період між укладанням Договору та укладанням додаткової угоди від 16.02.2021 № 2 до Договору.
З урахуванням вищезазначеного, Замовником безпідставно внесено зміни до істотних умов Договору, в частині зміни ціни за одиницю товару за 1 кВт/год електричної енергії згідно з умовами додаткової угоди від 16.02.2021 № 2 до Договору (без документального підтвердження коливання цін на ринку), чим порушив вимоги пункту 2 частини 4 статті 36 Закону.
Період усунення порушень:
30.04.2021 15:56 - 20.05.2021 00:00
Дата публікації висновку:
30.04.2021 15:56