Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: документи, що мають відношення до тендерної пропозиції та розроблені безпосередньо учасником виключно для участі у вказаній процедурі закупівлі повинні бути складені українською мовою та повинні бути датовані не раніше оголошення цієї закупівлі. У разі надання учасником будь-яких інших документів іноземною мовою, такі документи повинні мати автентичний переклад українською мовою. Переклад (або справжність підпису перекладача) повинен бути засвідчений нотаріально або легалізований у встановленому законодавством України порядку. У випадку викладення документу на російській мові переклад повинен бути посвідчений нотаріально або посвідчений учасником торгів (на розсуд учасника). Розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати): не передбачено. ДК 021:2015: 09120000-6 — Газове паливо (природний газ).
Завершена
2 642 160.00UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 26 421.60 UAH
Період моніторингу:02.07.2021 15:35 - 24.07.2021 00:00
Статус:Порушення виявлені
Опис:ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
Н А К А З
02.07.2021 № 427
Хмельницький
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», статті 2 та статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», підпункту 2 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02 липня 2018 року № 189,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Заступник начальника
Західного офісу Держаудитслужби Анатолій МАРЦЕНЮК
Додаток до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області від 02.07.2021 № 427
Витяг з переліку процедур закупівель, щодо яких виявлені ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі Особа, відповідальна за здійснення моніторингу
унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
15 UA-2020-11-23-001242-b 23.11.2020 Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Волинець М.С.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Наталія БОЛДЕЦЬКА
Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:Виявлені
Тип порушень:
Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:За результатами аналізу питання внесення змін до договору додатковими угодами від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3 встановлено порушення пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, розгляду тендерних пропозицій, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, оприлюднення змін до договору, своєчасності надання пояснень (інформації, документів) у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону, зокрема, привести істотні умови Договору у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель та оприлюднити їх у встановлені законом строки та/або у разі неможливості, розглянути питання щодо припинення зобов’язань за укладеним Договором з ТзОВ "ЕНЕРГІЯ УКРАЇНИ", з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень (порушення) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:Дата закінчення моніторингу: 08 липня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання пояснень (інформації, документів) у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік Замовника, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням тендерного комітету Замовника від 23.11.2021 №51 та зміни до неї від 03.12.2020 № 64, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 14.12.2020, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГІЯ УКРАЇНИ", протоколи засідання тендерного комітету від 18.12.2020 № 74, від 23.12.2020 №77, від 29.12.2020 №83, повідомлення про намір укласти договір від 29.12.2020, договір про постачання природного газу від 15.01.2021 за №10 (далі – Договір), додаткові угоди від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3, від 29.04.2021№4, від 26.05.2021 №5, від 29.06.2021 №6 до Договору, повідомлення про внесення змін до Договору від 27.01.2021, від 29.01.2021, від 29.04.2021, від 26.05.2021, від 29.06.2021, пояснення Замовника надані через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання дотримання законодавства під час внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що Замовником на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону внесено зміни до істотних умов договору з підстав, які не відповідають вимогам Закону.
Між Замовником та ТзОВ "ЕНЕРГІЯ УКРАЇНИ" (далі – сторони) укладені додаткові угоди до Договору, якими внесено зміни до істотних умов Договору в частині збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
Додатковою угодою від 27.01.2021 №2 внесено зміни до істотних умов Договору без збільшення суми Договору та збільшено ціну газу за 1000 куб. м на 10 %, при цьому вартість газу згідно змінених умов склала 7739,02 грн. з ПДВ.
Додатковою угодою від 29.01.2021 №3 внесено зміни до істотних умов Договору без збільшення суми Договору та збільшено ціну газу за 1000 куб. м на 10 %, при цьому вартість газу згідно змінених умов склала 8512,14 грн. з ПДВ.
На запит Управління від 05.07.2021 Замовником через електронну систему закупівель надано копії документів та пояснень щодо підстав внесення змін до істотних умов Договору, які обґрунтовуються експертними висновками Черкаської торгово-промислової палати №О-54/01 від 19.01.2021 (до додаткової угоди № 2), від 25.01.2021 №О-72/01 (до додаткової угоди № 3).
Враховуючи викладене, з урахуванням наданих Замовником пояснень з долученими документами встановлено, що вищевказані експертні висновки, на підставі яких укладено додаткові угоди від 27.01.2021 №2 та від 29.01.2021 №3 не підтверджують коливання ціни природного газу в бік збільшення в період між датою укладання договору (15.01.2021) та датою набуття чинності додаткової угоди № 2 від 27.01.2021 та №3 від 29.01.2021 до Договору в частині зміни ціни природного газу на ринку, у зв’язку з чим не може бути підставою для зміни істотних умов Договору.
Так, відповідно до експертного висновку №О-54/01 від 19.01.2021 динаміка коливання ціни газу на європейських хабах CEGH та NCG в період з 21.12.2020 до 05.01.2021 склала відповідно 18,36% та 23,84%. Разом з тим, наведена інформація не підтверджує коливання ціни в період з дати укладання договору 15.01.2021 до дати укладання додаткової угоди №2 від 27.01.2021.
Аналогічно, відповідно до експертного висновку №О-72/01 від 25.01.2021 динаміка коливання ціни газу на європейських хабах CEGH, NCG та TTF в період з 06.01.2020 до 12.01.2021 склала відповідно 20,05%, 18,76% та 19.41%. Разом з тим, наведена інформація не підтверджує коливання ціни в період з дати укладання додаткової угоди №2 від 27.01.2021 до дати укладання додаткової угоди №3 від 29.01.2021.
Законом встановлено імперативну норму, згідно якої істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених частиною п’ятою статті 41 Закону.
Згідно роз’яснення Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості.
Водночас, відповідно до інформації, розміщеної на сайті Товарної біржі «Українська енергетична біржа» https://ueex.com.ua/ (далі – Товарна біржа), на яку посилається Черкаська торгово-промислова палата, середньозважена ціна природного газу (передоплата ресурс січня, лютого) складала: станом на 15.01.2021 – 8040,52 з ПДВ за тис. куб. м.; станом на 27.01.2021 – 8233,81 з ПДВ за тис. куб. м.; станом на 29.01.2021 – 8222,54 з ПДВ за тис. куб. м.
Отже, в період з 15.01.2021 по 27.01.2021 відбувалось зростання ціни на 2,4%, а з 27.01.2021 по 29.01.2021 відбувалось зменшення ціни на 0,13%.
Крім того, відповідно до інформації, розміщеної на сайті Товарної біржі, на яку посилається Черкаська торгово-промислова палата щодо приведеної вартості природного газу на європейських хабах до кордону України у січні, лютому 2021 року ціна газу становила (з ПДВ за тис. куб. м.) станом на:
15.01.2021 – на німецькому хабі NCG – 10560,89 грн.; на центрально-європейському газовому хабі CEGH – 10244,69 грн.;
27.01.2021 – на німецькому хабі NCG - 9816,67 грн.; на центрально-європейському газовому хабі CEGH – 9468,10 грн.; на голландському хабі TTF – 10030,17 гривень
29.01.2021 – на німецькому хабі NCG - 10 279,55 грн.; на центрально-європейському газовому хабі CEGH – 9788.44 грн.; на голландському хабі TTF – 10575,09 гривень.
Отже, в період з 15.01.2021 по 27.01.2021 відбувалось зменшення ціни на німецькому хабі NCG - 7,6%, на центрально-європейському газовому хабі CEGH – 8,2%, на голландському хабі TTF – 5,43%.
З 27.01.2021 по 29.01.2021 відбувалось збільшення ціни на німецькому хабі NCG - 4,7%, на центрально-європейському газовому хабі CEGH – 3,4%.
Враховуючи викладене, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовником в порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону безпідставно внесено зміни до істотних умов договору в частині збільшення ціни за одиницю товару шляхом укладання додаткових угод від 22.01.2021 №2, від 25.01.2021 №3 до Договору та не дотримано вимоги щодо пропорційності збільшення ціни за одиницю товару відповідно до збільшення ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Період усунення порушень:08.07.2021 13:25 - 23.07.2021 00:00
Дата публікації висновку:08.07.2021 13:25
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:Західному офісу Державної аудиторської служби України
про аргументовані заперечення до висновку
За результатом виявлених порушень у Висновку про результати моніторингу закупівлі № UA-M-2021-07-02-000061 по процедурі закупівлі за предметом: ДК 021:2015: 09120000-6 — Газове паливо, номер на веб-порталі Уповноваженого органу UA-2020-11-23-001242-b (далі – Висновок), надаємо аргументовані заперечення до Висновку.
Висновком встановлено, що Замовником в порушення вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» безпідставно внесено зміни до істотних умов договору в частині збільшення ціни за одиницю товару шляхом укладання додаткових угод від 22.01.2021 №2, від 25.01.2021 №3 до Договору та не дотримано вимоги щодо пропорційності збільшення ціни за одиницю товару відповідно до збільшення ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Вмотивовано віднесення вищевказаного до порушення там, що експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати №О-54/01 від 19.01.2021 (до додаткової угоди № 2), від 25.01.2021 №О-72/01 (до додаткової угоди № 3), на підставі яких укладено додаткові угоди, не підтверджують коливання ціни природного газу в бік збільшення в період між датою укладання договору (15.01.2021) та датою набуття чинності додаткової угоди № 2 від 27.01.2021 та №3 від 29.01.2021, у зв’язку з чим не може бути підставою для зміни істотних умов Договору. Так, відповідно до експертного висновку №О-54/01 від 19.01.2021 динаміка коливання ціни газу на європейських хабах CEGH та NCG в період з 21.12.2020 до 05.01.2021 склала відповідно 18,36% та 23,84%. Разом з тим, наведена інформація не підтверджує коливання ціни в період з дати укладання договору 15.01.2021 до дати укладання додаткової угоди №2 від 27.01.2021. Аналогічно, відповідно до експертного висновку №О-72/01 від 25.01.2021 динаміка коливання ціни газу на європейських хабах CEGH, NCG та TTF в період з 06.01.2020 до 12.01.2021 склала відповідно 20,05%, 18,76% та 19.41%. Разом з тим, наведена інформація не підтверджує коливання ціни в період з дати укладання додаткової угоди №2 від 27.01.2021 до дати укладання додаткової угоди №3 від 29.01.2021. Законом встановлено імперативну норму, згідно якої істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених ч. 5 ст. 41 Закону. Згідно роз’яснення Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості.
Разом з тим зауважуємо, що Висновок про результати моніторингу зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема, привести істотні умови Договору у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель та оприлюднити їх у встановлені законом строки та/або у разі неможливості, розглянути питання щодо припинення зобов’язань за укладеним Договором з ТзОВ "ЕНЕРГІЯ УКРАЇНИ", з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та відповідно до ч. 8 ст. 8 Закону протягом 5 робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень (порушення) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. На розміщений з метою виконання приписів Висновку та усунення виявлених порушень запит замовника за роз’ясненням змісту висновку від 09.07.2021 р. надано роз’яснення від 14.07.2021 р., зміст якого не містить відповіді на жодне із 3-х поставлених питань Замовника щодо форми приведення істотних умов Договору у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель та усунення виявлених порушень.
Положенням ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
З огляду на зазначене з урахуванням наявності укладених до Договору №10 від 15.01.2021 р. додаткових угод № 4, № 5, № 6 виконання вимоги Західного офісу Держаудитслужби щодо приведення істотних умов Договору у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель у встановлений у Висновку спосіб та строк (впродовж 5-ти робочих днів з дня оприлюднення висновку Замовник повинен оприлюднити інформацію/документи про усунення порушень: приведення істотних умов Договору у відповідність до вимог законодавства/розірвання Договору №10 від 15.01.2021 р.) юридично не вбачається можливим, що ставить Замовника у безвихідне положення.
Зауважуємо, що усунення Замовником встановлених під час моніторингу порушень закону є умовою не застосування адміністративної відповідальності до службової (посадової) особи Замовника. Але для цього таке усунення має бути можливим як за законом, так і на практиці. Визначення завідомо недосяжного зобов`язання усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель не відповідає меті встановлення такого правового регулювання. Адже вказане усунення має відновити стан законності. У іншому випадку буде наявним склад адміністративного правопорушення, а передбачене ч. 9 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» звільнення від відповідальності стане неможливим. Зазначена позиція підтверджується Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30.03.2021 р. по Справі №200/10587/20-а.
Не погоджуємось із віднесенням зазначеного у Висновку до порушень з огляду на наступне.
Нормою п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Зауважуємо, що вимог щодо способу/форми/особливостей документального підтвердження підстав внесення змін до договору у разі збільшення ціни за одиницю товару до 10% чинним законодавством не встановлено.
Згідно роз’яснення Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості.
Крім того, роз’ясненням Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 передбачено, що зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених частиною п’ятою статті 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі.
Одночасно повідомляємо, що листи Міністерства не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.
П. 9.5. Договору №10 від 15.01.2021 р. передбачено наступні підстави та порядок внесення змін до істотних умов договору: істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених п. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: 9.5.2. збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. А п. 4.3. Договору №10 від 15.01.2021 р. встановлено, що підтвердженням зміни ціни на ринку газу є довідка Торгово – промислової палати України.
До Договору №10 від 15.01.2021 р. у встановленому цим договором порядку з урахуванням положень Закону України «Про публічні закупівлі» укладено додаткові угоди № 2 від 27.01.2021 та №3 від 29.01.2021 на підставі експертних висновків Черкаської торгово-промислової палати №О-54/01 від 19.01.2021 (до додаткової угоди № 2), від 25.01.2021 №О-72/01 (до додаткової угоди № 3).
Дані експертні висновки видані регіональними ТПП після укладення Договору №10 від 15.01.2021 р.: експертний висновок №О-54/01 від 19.01.2021 до додаткової угоди № 2 та експертний висновок №О-72/01 від 25.01.2021 до додаткової угоди № 3 від 29.01.2021 та фіксують (підтверджують) коливання ціни товару на ринку більше ніж 10 % на день видання таких експертних висновків.
Отже, експертні висновки регіональних ТПП підтверджують наявне коливання ціни природного газу на ринку та збільшення ціни за одиницю такого товару до 10% пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку, і зміни, внесені додатковими угодами № 2 та № 3, не призвели до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Зазначене свідчить про цілковите дотримання Замовником положення п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Внесені змін додатковими угодами № 2 та № 3 до Договору №10 від 15.01.2021 р. здійснено з дотриманням як ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» так і положень самого Договору №10 від 15.01.2021 р. в частині документального підтвердження внесення змін. Збільшення ціни відбулось не більше ніж на 10% та за рахунок зменшення кількості товару.
Чинним законодавством та роз’ясненнями МЕРТ не передбачено жодних вимог щодо того, що ціни на товар на ринку повинні бути зафіксованими тією ж датою, що й день надання компетентним органом/установою документу, що підтверджує таке коливання цін на товар. Тому Замовником при укладенні додаткових угодам № 2 та № 3 до Договору №10 від 15.01.2021 р. не порушено жодної вимоги чинного законодавства.
Якщо Західний офіс Державної аудиторської служби України вважає інформацію у офіційних експертних висновках регіональних ТПП недостовірною та такою, що не відповідає інформації, розміщеній на сайті Товарної біржі «Українська енергетична біржа», недостовірність висновків регіональних ТПП встановлюється у передбаченому законодавством випадку у судовому порядку. Невідповідність інформації експертних висновків регіональних ТПП інформації на сайті Товарної біржі «Українська енергетична біржа» не є підставою для визнання їх нікчемними та не є доказом відсутності підстави для внесення змін до Договору №10 від 15.01.2021 р.
Відповідно до ч. 8 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Нормою ч. 10 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.
Враховуючи зазначене Замовник повідомляє, що не погоджується із результатами моніторингу закупівлі, оформленого Висновком.
Дата публікації звіту:15.07.2021 15:49
p7s
sign.p7s
application/pdf
заперечення до висновку
Запити/Пояснення
25729
Номер:2a9a084d07ac4c6caf10a0035eeea1b4
Назва:Про надання інформації (пояснень)
Дата опублікування:05.07.2021 08:34
Дата до якої повинна бути надана відповідь:09.07.2021 00:00
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Хмельницька обл.) +38 (0 67) 380-90-45 m.s.volynets@dasu.gov.ua
Адреса:
Ukraine
Опис:У межах проведення моніторингу процедури закупівлі (інформацію про закупівлю опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2020-11-23-001242-b) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. №43, постала потреба в отриманні пояснення.
Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Водночас внесення змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Для прийняття такого рішення у замовника повинні бути обґрунтовані підстави, зокрема надані постачальником підтвердження (довідка, експертний висновок) компетентних органів (установ, організацій) щодо коливання цін на ринку відповідної продукції.
Враховуючи викладене, для уточнення питань, що виникли в ході моніторингу, прошу надати відповідну інформацію (пояснення):
- які обґрунтування та документи були використані щодо коливання ціни товару при укладанні додаткових угод від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3, від 29.04.2021№4, від 26.05.2021 №5, від 29.06.2021 №6 до Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснення необхідно долучити його документальне підтвердження.
p7s
sign.p7s
25823
Номер:1d0d317a8d824edba89e293c659e3ea6
Назва:Відповідь на запит
Дата опублікування:06.07.2021 08:50
Автор:ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕМЕРОВЕЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
×
Код ЄДРПОУ:
41150018
Контактна особа:
Шатковська Ольга Михайлівна +380678471551 octovber_1980@ukr.net
Адреса:
31600, Україна, Хмельницька область, селище міського типу Чемерівці, ВУЛИЦЯ ЦЕНТРАЛЬНА, будинок 40
Категорія:
Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади
Опис:У відповідь на Ваш запит про надання інформації від 05.07.2021 р. стосовно обґрунтування та документів щодо коливання ціни товару при укладанні додаткових угод від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3, від 29.04.2021№4, від 26.05.2021 №5, від 29.06.2021 №6 до Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10, укладеного за результатом закупівлі за предметом «Природний газ» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-11-23-001242-b) повідомляємо наступне.
Відповідно до пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії
Як вбачається із зазначеної вище норми законодавства та інших чинних нормативно-правових актів при збільшенні ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку не передбачено обов’язку Замовників у розумінні закону підтверджувати/вимагати підтвердження наявність коливання ціни такого товару на ринку відповідними довідками (експертними висновками тощо).
Відповідно до п.п. 9.5. Договору від 15.01.2021 за №10 істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених п. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
9.5.2. збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
Відповідно до п.п. 4.3. Договору від 15.01.2021 за №10 розмір ціни на газ, що вказана в цьому Договорі та/або Додаткових угодах до нього, може змінюватись за взаємною домовленістю Сторін, про що складається додаткова угода. Якщо ціна на газ, включаючи витрати, пов'язані з його постачанням, змінюється внаслідок набрання чинності нормативних документів Кабінету Міністрів України, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, АТ «УКРТРАНСГАЗ», ПАТ «НАК «НАФТОГАЗ України», ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» чи зміною цін на ринку газу протягом дії даного Договору, вартість газу буде коригуватись відповідно до цих документів та змін, що є обов'язковим для Постачальника та Споживача з моменту введення їх в дію. Підтвердженням зміни ціни на ринку газу є довідка Торгово – промислової палати України.
Отже, Договором від 15.01.2021 за №10 чітко передбачений порядок зміни ціни за одиницю товару та внесення змін до договору, що було дотримано сторонами договору у повному обсязі.
У листі Мінекономрозвитку від 27.10.2016 № 3302-06/34307-06 «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» зазначається, що перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати інформацію про коливанні цін товарів на ринку, не є вичерпним.
З огляду на необхідність і доцільність обґрунтованого та підтвердженого внесення змін до договору щодо зміни ціни за одиницю товару Замовником додатково здійснювалась перевірка коливання ціни товару на ринку за допомогою онлайн ресурсу Українська енергетична біржа шляхом перевірки біржових котирувань на природний газ та інформації про середньозважені ціни на природний газ (на українському ринку) за посиланням https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/. Ціна газу в Україні на відкритому оптовому ринку формується на основі біржових котирувань ТОВ «Українська енергетична біржа» по відношенню до конкретного місячного ресурсу. Перевірити наявність підстав для внесення змін до договору з огляду на коливання ціни природного газу на ринку України можливо перевіривши середньозважені ціни на природний газ можливо на момент внесення таких змін, скориставшись онлайн календарем котирувань та середньозважених цін на природний газ з базою інформації про актуальну ціну за кожен день останніх 5 років.
На підтвердження законності внесення змін до Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10 додатково надаємо обґрунтування (листи Постачальника) та документи (експертні висновки Торгово-промислової палати) щодо коливання ціни товару при укладанні додаткових угод від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3, від 29.04.2021№4, від 26.05.2021 №5, від 29.06.2021 №6 до Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10.
Повідомляємо, що внесення змін до цього договору шляхом укладення додаткових угод №2, №3, №4, №5, №6 загальна сума Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10 не призвело до збільшення ціни цього Договору.
Додаток:
1. Обґрунтування (листи Постачальника) та документи (експертні висновки Торгово-промислової палати) щодо коливання ціни товару при укладанні додаткових угод від 27.01.2021 №2, від 29.01.2021 №3, від 29.04.2021№4, від 26.05.2021 №5, від 29.06.2021 №6 до Договору постачання природного газу від 15.01.2021 за №10.
Автор:ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕМЕРОВЕЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
×
Код ЄДРПОУ:
41150018
Контактна особа:
Шатковська Ольга Михайлівна +380678471551 octovber_1980@ukr.net
Адреса:
31600, Україна, Хмельницька область, селище міського типу Чемерівці, ВУЛИЦЯ ЦЕНТРАЛЬНА, будинок 40
Категорія:
Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади
Опис:Запит за роз’ясненням змісту висновку
та його зобов’язань, визначених у висновку
У порядку ч. 8 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі- Закон) задля усунення виявлених порушень п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону, зокрема, приведення істотних умов Договору у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель та оприлюднити їх у встановлені законом строки, просимо надати роз’яснення змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку, а саме:
1. Яким способом (у якій формі) замовник повинен привести істотні умови Договору №10 від 15.01.2021 р. у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель, щоб усунути виявлені порушення п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону в частині не дотримання вимоги щодо пропорційності збільшення ціни за одиницю товару відповідно до збільшення ціни такого товару на ринку?
2. Якщо приведення істотних умов Договору №10 від 15.01.2021 р. у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель повинне бути вчинене шляхом укладення додаткової угоди до Договору, то який зміст така додаткова угода повинна мати та які саме положення Договору повинна змінювати?
3. Чи не призведе приведення істотних умов Договору №10 від 15.01.2021 р. у відповідність до вимог законодавства у сфері закупівель шляхом укладення додаткової угоди до порушення інших умов Договору з урахуванням змін, внесених у відповідності до законодавства додатковими угодами № 4, № 5, № 6?
p7s
sign.p7s
26445
Номер:44196e483ab04648beb3704ab384eebb
Назва:Про надання роз’яснення змісту висновку та його зобов’язань
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Хмельницька обл.) +38 (0 38) 276-55-94 galuna106@meta.ua
Адреса:
Ukraine
Опис:На Ваш запит про надання роз’яснень щодо висновку про результати моніторингу, відповідно до частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), повідомляємо наступне:
Згідно висновку про результати моніторингу закупівлі газового палива (інформацію про закупівлю опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2020-11-23-001242-b), оприлюдненого в електронній системі закупівель 08 липня 2021 року, встановлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону щодо безпідставного внесення змін до істотних умов договору в частині збільшення ціни за одиницю товару шляхом укладання додаткових угод від 22.01.2021 №2, від 25.01.2021 №3 до Договору та не дотримано вимоги щодо пропорційності збільшення ціни за одиницю товару відповідно до збільшення ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Статтею 638 Цивільного кодексу України (далі-ЦК України) встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Пунктами 2 і 3 статті 180 Господарського кодексу України (далі-ГК України) визначено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.
Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Статтею 32 Закону визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо: 3) переможець процедури закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю.
З огляду на зазначене, переможець погодився з усіма умовами при укладенні договору та станом на момент підписання Договору 15.01.2021 сторонами були погоджені всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за Договором відповідно до вимог частини третьої статті 180 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Після укладання договору про закупівлю сторони мають право внести зміни до договору, шляхом укладання додаткових угод.
При цьому, відповідно до частини першої статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов’язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору. Поряд з цим, частиною першою статті 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Порядок зміни та розірвання господарських договорів передбачений статтею 188 ГК України. Виходячи зі змісту частини першої статті 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов’язання сторін змінюються відповідно до змінених умов.
Разом з тим, статтею 652 Цивільного кодексу встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
При цьому, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону Уповноважений орган – Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (з 21 травня 2021 року – Міністерство економіки України), здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.
Основними функціями Уповноваженого органу є, зокрема надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель (пункт 12 частини першої статті 9 Закону) та надання безоплатних консультацій рекомендаційного характеру з питань закупівель на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу (пункт 13 частини першої статті 9 Закону).
Згідно роз’яснення Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості.
Отже, при зміні ціни за одиницю товару має відбутися попередньо її коливання, тобто зміна ціни природного газу на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення.
Разом з тим, зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених частиною п’ятою статті 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі. Кожен із цих випадків застосовується у залежності від виникнення підстав, що спричинили внесення відповідних змін у договір про закупівлю. У зв’язку з тим, що зміни у передбачених випадках можуть відбуватися як в бік збільшення, так і в бік зменшення, ціна договору про закупівлю може змінюватися в залежності від таких змін без зміни обсягу закупівлі.
Отже, укладення додаткових угод до Договору щодо зміни ціни на товар за відсутності підстав для цього, визначених Законом, спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання Договору. Водночас згідно з вищезазначеними додатковими угодами Замовником неодноразово змінено істотні умови Договору, а саме, збільшено ціну за одиницю товару, що призвело до пропорційного зменшення кількості самого товару. Дане зменшення в подальшому обумовить недостачу необхідної кількості товару на весь рік та призведе до додаткових виділень бюджетних коштів, проведення нових процедур закупівель. Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 5 Закону.
Відповідно до частини четвертої Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тендерний комітет планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених цим Законом, забезпечує оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель відповідно до цього Закону, здійснює інші дії, передбачені цим Законом. Рішення тендерного комітету оформлюється протоколом із зазначенням дати прийняття рішення.
Враховуючи вищевикладене, а також наявність порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку про результати моніторингу закупівлі, повідомляємо, що відповідно до частини восьмої статті 8 Закону протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Згідно частини дев’ятої статті 8 Закону у разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
Відповідно до статті 44 Закону за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, уповноважені особи, службові (посадові) особи замовників, службові (посадові) особи та члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України.