-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
ДК 021:2015 - 09120000-6 «Газове паливо (Природний газ)»
Завершена
3 707 585.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 37 075.00 UAH
мін. крок: 1% або 37 075.00 UAH
Номер:
e1bb9e7baff84868873500c6a90b50c5
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2021-07-09-000014
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
09.07.2021 00:00
Період моніторингу:
09.07.2021 12:19 - 31.07.2021 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
09.07.2021 № 379
Одеса
Про початок моніторингу
процедури закупівлі
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області, затвердженого наказом Південного офісу Держаудитслужби 12 жовтня 2016 року № 8, та на підставі інформації, отриманої від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедури закупівлі ID: UA-2020-10-30-004254-c, яка оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 30 жовтня 2020 року.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедури закупівлі, що зазначена в пункті 1 цього наказу.
3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі оприлюднити в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Підстава: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області Сергія ЧЕРНОВОЛА від 09.07.2021.
Начальник Управління
Південного офісу Держаудитслужби
в Миколаївській області Денис ЯКОВЛЄВ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення абзацу другого частини другої статті 24 та пункту 3 частини першої статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» встановлено порушення абзаців першого та третього пункту 3 частини першої статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання внесення змін до договору встановлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності умов тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС», своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку зокрема, шляхом визнання недійсними додаткових угод від 09.02.2021 № 2, від 11.02.2021 № 3, від 12.02.2021 № 4, від 15.02.2021 № 5 та від 16.02.2021 № 6 до Договору про закупівлю з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, і протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать щодо вжиття заходів, направлених на виконання зобов'язань, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 22 липня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідність умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); розгляд тендерних пропозицій; своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель на 2021 рік відділу освіти, культури, молоді та спорту Березанської селищної ради Миколаївської області (далі – Замовник) (ID UA-P-2020-10-30-004034-c); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерна документація, затверджена рішенням уповноваженої особи від 29.10.2020 №56, зі змінами в редакції, що оприлюднена в електронній системі закупівель 06.11.2020; звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації та відповіді на них; реєстр отриманих тендерних пропозицій; тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ГАЗ РЕСУРС» (далі – ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС») та товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» (далі – ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ»); протоколи уповноваженої особи від 20.11.2020 № 69 та № 70; протокол розкриття тендерних пропозицій; повідомлення про намір укласти договір; договір купівлі-продажу природного газу від 04.12.2020 № 631 (далі – Договір про закупівлю); повідомлення про внесення змін до договору від 09.02.2021, від 10.02.2021, від 11.02.2021, від 12.02.2021, від 15.02.2021, від 16.02.2021 та від 07.04.2021; додаткові угоди до Договору про закупівлю від 09.02.2021 № 1 та № 2, від 11.02.2021 № 3, від 12.02.2021 № 4, від 15.02.2021 № 5, від 16.02.2021 № 6 та від 07.04.2021 № 7; пояснення Замовника, надані 19.07.2021 через електронну систему закупівель; звіт про виконання договору про закупівлю.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що відповідно до оприлюднених 03.11.2020 та 06.11.2020 в електронній системі закупівель редакцій тендерної документації Замовник вносив зміни до тендерної документації.
Разом з тим, Замовник на порушення абзацу другого частини другої статті 24 та пункту 3 частини першої статті 10 Закону разом із змінами до тендерної документації від 06.11.2020 не оприлюднив в окремому документі перелік змін, що вносяться.
За результатами моніторингу процедури закупівлі також встановлено, що учасник ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ», якого Замовник визнав переможцем торгів, на порушення вимог частини шостої статті 17 Закону не надав замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, які підтверджують відсутність підстав встановлених пунктами 6 та 12 статті 17 Закону та визначені Замовником в пункті 2 додатку 3 до тендерної документації.
Отже, Замовник на порушення абзаців першого та третього пункту 3 частини першої статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» у зв’язку з ненаданням у спосіб, зазначений в тендерній документації, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону.
Також за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що до Договору про закупівлю вносилися зміни щодо збільшення ціни за одиницю товару.
Зокрема, додатковою угодою від 09.02.2021 № 1 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 4190,00 грн до 4608,98 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 1 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 04.01.2021.
Додатковою угодою від 09.02.2021 № 2 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 4608,98 грн до 5069,89 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 2 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 06.01.2021.
Додатковою угодою від 11.02.2021 № 3 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 5069,89 грн до 5576,88 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 3 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 08.01.2021.
Додатковою угодою від 12.02.2021 № 4 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 5576,88 грн до 6134,57 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 4 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 10.01.2021.
Додатковою угодою від 15.02.2021 № 5 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 6134,57 грн до 6748,03 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 5 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 12.01.2021.
Додатковою угодою від 16.02.2021 № 6 збільшено ціну за 1000 куб.м. газу з 6748,03 грн до 7422,83 грн, або на 10,0 %, при цьому відповідно до пункту 4 додаткової угоди № 6 її умови розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 14.01.2021.
У поясненнях, наданих 19.07.2021 через електронну систему закупівель, Замовник надав «Експертні висновки» Київської торгово-промислової палати (далі – Висновок).
Так, відповідно до Висновку від 04.01.2021 № Ц-1/1 ціна на природний газ (ресурс листопаду 2020, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 20.11.2020 становила 5760,00 грн з ПДВ.
Відповідно до Висновку від 04.01.2021 № Ц-1/2 ціна на природний газ (ресурс грудня 2020, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 10.12.2020 становила 6480,00 грн з ПДВ.
Відповідно до Висновку від 04.01.2021 № Ц-1/3 ціна на природний газ (ресурс січня 2021, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 22.12.2020 становила 7165,51 грн з ПДВ.
Відповідно до Висновку від 04.01.2021 № Ц-1/4 ціна на природний газ (ресурс січня 2021, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 29.12.2020 становила 7721,99 грн з ПДВ.
Відповідно до Висновку від 04.01.2021 № Ц-1/5 ціна на природний газ (ресурс січня 2021, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 30.12.2020 становила 8105,88 грн з ПДВ.
Відповідно до Висновку від 05.01.2021 № Ц-5/2 ціна на природний газ (ресурс січня 2021, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», що відбулись 05.01.2021 становила 8590,00 грн з ПДВ.
Надані Замовником Висновки не містять інформацію про рівень коливання цін на природний газ в період з дати підписання Договору про закупівлю (дати попередньої зміни ціни) до дати внесення змін. Разом з тим, зазначені Висновки підтверджують зростання ціни на природний газ більше ніж на 10% в період з дати підписання Договору про закупівлю до дати внесення змін додатковою угодою №1.
Таким чином, Замовник посилається на документи, які не вказують на коливання ціни на ринку природного газу в період з 04.01.2021 по 06.01.2021 (додаткова угода № 2), в період з 06.01.2021 по 08.01.2021 (додаткова угода № 3), в період з 08.01.2021 по 10.01.2021 (додаткова угода № 4), в період з 10.01.2021 по 12.01.2021 (додаткова угода № 5) та в період з 12.01.2021 по 14.01.2021 (додаткова угода № 6), тобто не підтверджують наявність умов, передбачених пунктом 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
Отже, Замовник на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону уклав додаткові угоди від 09.02.2021 № 2, від 11.02.2021 № 3, від 12.02.2021 № 4, від 15.02.2021 № 5 та від 16.02.2021 № 6 з ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» за відсутності законодавчо визначених підстав для збільшення ціни за одиницю товару.
Період усунення порушень:
22.07.2021 16:58 - 06.08.2021 00:00
Дата публікації висновку:
22.07.2021 16:58
Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності
Номер протоколу:
14/36/2021пр
Дата відкриття провадження:
07.10.2021 00:00
Номер відкриття провадження :
3/469/356/21
Законодавче обгрунтування:
Кодекс України про адміністративні правопорушення (8073-X, 2020-11-21) [164-14.3]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Березанської селищної радиповідомляє що договір укладений за цією закупівлею розірвано в звязку з значним зростанням ціни на товар у Постачальника. Вжити заходи щодо визнання недійсними додаткових угод від 09.02.2021 № 2, від 11.02.2021 № 3, від 12.02.2021 № 4, від 15.02.2021 № 5 та від 16.02.2021 № 6 до Договору про закупівлю з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, відділ не має неможливості через відсутність коштів для оплати передбаченого чинним законодавством судового збору.
Дата публікації звіту:
29.07.2021 14:28
Запити/Пояснення
Номер:
0619740887fc4d6c82649ac62ce7682e
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
14.07.2021 13:37
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
20.07.2021 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом «ДК 021:2015 - 09120000-6 «Газове паливо (Природний газ)» та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6, пункту 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні інформації та документів з наступного питання.
Відповідно до інформації, що оприлюднена в електронній системі закупівель, до договору купівлі-продажу природного газу від 04.12.2020 № 631 додатковими угодами вносились зміни щодо збільшення ціни за одиницю товару, а саме:
- додатковою угодою від 09.02.2021 № 1 збільшено ціну на товар на 10% з 04.01.2021;
- додатковою угодою від 09.02.2021 № 2 збільшено ціну на товар на 10% з 06.01.2021;
- додатковою угодою від 11.02.2021 № 3 збільшено ціну на товар на 10% з 08.01.2021;
- додатковою угодою від 12.02.2021 № 4 збільшено ціну на товар на 10% з 10.01.2021;
- додатковою угодою від 15.02.2021 № 5 збільшено ціну на товар на 10% з 12.01.2021;
- додатковою угодою від 16.02.2021 № 6 збільшено ціну на товар на 10% з 14.01.2021;
- додатковою угодою від 07.04.2021 № 7 збільшено ціну на товар на 9,99% з 15.03.2021.
Згідно оприлюднених додаткових угод зазначені зміни вносились на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
У зв’язку з наведеним, пропонуємо надати документи та інформацію, що підтверджують наявність підстав для збільшення ціни природного газу вищезазначеними додатковими угодами та обґрунтовують відсоток кожного такого збільшення у відповідності до вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
До документів та інформації може бути долучено пояснення щодо прийнятих рішень про укладання вищезазначених додаткових угод.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
c6dad3c643c3446d970bd5fdd0853ddf
Назва:
пояснення
Дата опублікування:
19.07.2021 16:59
Опис:
ПІВДЕННОМУ ОФІСУ ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Про надання інформації, документів та матеріалів щодо укладення додаткових угод до договору закупівлі, укладеного за результатами закупівлі
ID: UA-2020-10-30-004254-c
На виконання запиту Південного офісу Державної аудиторської служби України від 14.07.2021 щодо надання документів та інформацію, що підтверджують наявність підстав для збільшення ціни природного газу у межах договору купівлі-продажу природного газу від 04.12.2020 № 631, відділ освіти, культури, молоді та спорту Березанської селищної ради Миколаївської області (далі відділ) як замовник цієї закупівлі, пояснює таке.
30 жовтня 2020 відділом було оголошено закупівлю за предметом ДК 021:2015 - 09120000-6 «Газове паливо (Природний газ)» ідентифікатор закупівлі ID: UA-2020-10-30-004254-c.
Вже 16 листопада 2020 за вказаною закупівлею відбувся аукціон. За результатами аукціону найбільш економічно вигідною пропозицією стала пропозиція ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» , яка була відхилена, як така що не відповідала вимогам тендерної документації.
Наступною пропозицією було розглянуто пропозицію ТОВ «ЕКОТЕХІНВЕСТ». Сума пропозиції склала 2 099294,75 грн. з ПДВ за 501 025 м.куб., тобто по 4190 грн з ПДВ за 1000 куб.м.
20 листопада 2020 року відділом на сайті уповноваженого органу було сформовано оголошення про намір укласти договір з ТОВ «ЕКОТЕХІНВЕСТ», а 04 грудня 2020 було укладено сам договір про закупівлю природного газу за №631 (далі договір).
За умовами договору постачання газового палива повинно було здійснюватися протягом 2021 року. Таким чином від дати аукціону до початку виконання зобов’язань за договором пройшло 45 календарних днів. Окрім того згідно пп.2 п.10.1. договору істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань Сторонами у повному обсязі, крім випадків, які визначені у Законі України “Про публічні закупівлі” , зокрема у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
06 січня 2021 року, постачальник природного газу за договором ТОВ «ЕКОТЕХІНВЕСТ» звернувся до відділу з листом №101-21 (додається), яким було повідомлено про неможливість виконання умов договору через різку зміну ціни на природний газ на ринку та запропоновано передивитися ціну визначено договором. До листа було додано 7 проектів додаткових угод, та експертні висновки Київської торгово-промислової-палати України від 04 січня 2021 року №№ Ц-1/1, Ц-1/2, Ц-1/3, Ц-1/4, Ц-1/5 та від 05 січня 2021 року №Ц-5/2.
31 березня 2021 року. ТОВ «ЕКОТЕХІНВЕСТ» черговий раз звернулося до відділу з листом про перегляд ціни договору №22-21. До вказаного листа було додано висновок Харківської торгово-промислової палати від 16.03.2021 3659/21, в якому зазначено ціни на газове паливо на дати з 03 по 15 березня 2021 року.
Зазначені експертні висновки вказують, що ціна на природний газ за результатами електронних біржових торгів, станом на 20.11.2020 складала 5760 грн. з ПДВ за тис.куб.м, на 10.12.2020 - 6480 грн. з ПДВ за тис.куб.м, на 22.12.2020 - 7165,51 грн. з ПДВ за тис.куб.м, на 29.12.2020 - 7721,99 грн. з ПДВ за тис.куб.м,, на 30.12.2020 - 8105,88 грн. з ПДВ за тис.куб.м, на 05.01.2021 - 8590 грн. з ПДВ за тис.куб.м, та на 15.03.2021 - 9473,44 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
З метою, вивчення питання актуальних цін природного газу на ринку відділом було досліджено сайт НАК «Нафтогаз України» та інформацію щодо умов закупівлі компаніями-постачальниками природного газу розміщену на офіційному веб-сайті ТОВ “ГПК “Нафтогаз Трейдинг” за посиланням https://naftogaztrading.com.ua/news/cina-gazu.
З оприлюдненої на цьому інформаційному ресурсі інформації витікає, що ціна на природний газ з моменту опублікування оголошення про намір укласти договір до моменту укладення додаткових угод №№ 1,2 3 4, 5 та 6, мала значні коливання, і станом на 09 лютого 2021 мала значення 7604.71 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
Таким чином відділом було укладено додаткові угоди
- від 09.02.2021 № 1 збільшено ціну на товар на 10% з 04.01.2021, тобто до 4608,98 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 09.02.2021 № 2 збільшено ціну на товар на 10% з 06.01.2021, тобто до 5069,89 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 11.02.2021 № 3 збільшено ціну на товар на 10% з 08.01.2021, тобто до 5576,88 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 12.02.2021 № 4 збільшено ціну на товар на 10% з 10.01.2021,тобто до 6134,57 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 15.02.2021 № 5 збільшено ціну на товар на 10% з 12.01.2021,тобто до 6748,03 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 16.02.2021 № 6 збільшено ціну на товар на 10% з 14.01.2021,тобто до 7422,83 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
- від 07.04.2021 № 7 збільшено ціну на товар на 9,99% з 15.03.2021, тобто до 8164,37 грн. з ПДВ за тис.куб.м.
Згідно з п.2 ч.5 чт.42 Закону України «Про публічні закупівлі», в редакції чинній на момент укладення додаткових угод, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків «збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії».
Згідно з роз`ясненнями Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» від 07.04.2015 №3302-05/11398-07 у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з рахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Ураховуючи викладене, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» торгово-промислові палати створюються з метою сприяння розвиткові народного господарства національної економіки, її інтеграції у світову господарську систему, формуванню сучасної промислової, фінансової і торговельної інфраструктури, створенню сприятливих умов для підприємницької діяльності, всебічному розвиткові усіх видів підприємництва, не заборонених законодавством України, науково-технічних і торговельних зв`язків між українськими підприємця та підприємцями зарубіжних країн.
Оскільки законодавством у сфері публічних закупівель конкретну особу, наділену повноваженнями надавати інформацію на підтвердження коливання ціни товару на ринку, не визначено, як і не визначено форму/вигляд інформації щодо такого коливання, то, виходячи з норм чинного законодавства, до суб`єктів надання такої інформації можна віднести, зокрема, Державну службу статистики України, на яку постановою КМУ № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" покладено функцію з контролю за цінами в частині здійснення моніторингу динаміки цін (тарифів) на споживчому ринку; державне підприємство "Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх товарних ринків", яке на замовлення суб`єкта господарювання виконує цінові/товарні експертизи, зокрема, щодо відповідності ціни договору наявній кон`юнктурі певного ринку товарів; Торгово-промислову палату України, яка у межах власних повноважень надає послуги щодо цінової інформації.
Так, у своїй постанові від 29.03.2019 у справі № 826/6926/17 Верховний Суд зазначив, що довідки торгово-промислової палати, яка є повноважними органами, що має право, зокрема здійснювати моніторинг цін та визначати вартість товару, містять інформацію щодо ціни на певні товари на певну дату, а отже з аналізу наявної в них інформації та ціни за одиницю продукції визначеної у договорах, укладених між сторонами, можна прослідкувати динаміку цін, а також установити зміну ціни у бік збільшення чи зменшення, установити факт наявності коливання ціни.
Отже, висновки торгово-промислової палати є належними та допустимими доказами коливання та зміни ціни на певний період часу.
Вказані вище експертні висновки Київської торгово-промислової-палати України є належним підтвердженням коливання ціни на природний газ на ринку, так, як видані саме торгово-промисловою палатою, а засвідчення цін відповідно до ст. 3 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" віднесено до їх компетенції.
У експертних висновках від 04 січня 2021 року №№ Ц-1/1 та Ц-1/5 чітко вказано, що станом на 20.11.2020 ціна на природний газ становила 5760 грн. з ПДВ за тис куб м, що у порівнянні з ціною на 05.01.2021 – 8 590 грн. з ПДВ за тис куб м, є вищою, що свідчить про коливання ціни на ринку природного газу.
Так, саме з аналізу наявної в них інформації та ціни за одиницю продукції визначеної у договорі (чи попередній додатковій угоді), можна прослідкувати динаміку цін, а отже установити її рух у бік збільшення чи зменшення та установити факт наявності коливання ціни.
Вказані висновки є чинними та інформація викладена в них ні ким не спростована, а отже додаткові угоди укладені на підставі офіційних, належних документів, передбачених чинним законодавством. Окрім того, жодним діючим нормативно-правовим актом чи офіційним роз`ясненням не передбачено яким чином інформація про коливання ціни на ринку повинна бути викладена. Тобто, у зв`язку з відсутністю офіційно затвердженої форми документу (довідки) уповноваженого органу, підтверджуючу зміну ціни, де було б конкретно зазначено відсоток коливання, або офіційно затвердженого алгоритму розрахунку коливання ціни товару на ринку, замовник самостійно, на свій розсуд має право визначати, яким чином учасник може підтвердити коливання ціни на ринку.
У той же час, наявність вищевказаних висновків торгово-промислової палати виданих у різний період із зазначенням цін на природний газ дає змогу прослідкувати динаміку зміни цін на ринку природного газу - у даному випадку у бік збільшення.
Окрім того, до уваги було взято і те що ціна на газове паливо на ринку коливалася в бік зростання, в тому числі і в період з дати формування тендерної документації до дати укладення договору та в період укладення оскаржуваних додаткових угод.
Можливість коригування цін в договорі про закупівлю врегульована виключно ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», тому в даній ситуації не є визначальною дата укладення договору та додаткових угод.
Така позиція викладена у постанові Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 у справі №927/550/20.
За таких обставин, відділ освіти, культури, молоді та спорту Березанської селищної ради Миколаївської області, вважає додаткові угоди, щодо яких здійснюється моніторинг, такими що не суперечать нормам законодавства та сторонами дотримано вимоги частини п’ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».