• Відкриті торги з публікацією англійською мовою
  • Мультилотова
  • КЕП

Лікарські засоби для лікування онкогематологічних хворих, 10 лотів

Строк поставки товарів: протягом 2020 року (не більше 10 днів з дати отримання письмової заявки Замовника)

Завершена

109 410 531.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 493.32 UAH
Номер: 830556f1ff6343738c9e05ea61731c2c
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2021-08-16-000028
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 16.08.2021 00:00
Автор: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40479560
Період моніторингу: 16.08.2021 14:32 - 09.09.2021 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 16.08.2021 № 470 Київ Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII, пункту 9 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23, НАКАЗУЮ: 1. Затвердити Перелік процедур закупівель для здійснення моніторингів (додається). 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у Переліку. Начальник Олександр КАРАБАНОВ ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Північного офісу Держаудитслужби від 16.08.2021 № 470 Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівлі № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 25 UA-2020-10-16-010909-c 16.10.2020 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
Адреса: Ukraine, Київ
Контактна особа: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 98) 014-44-26, toma.nikolaychenko@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
  • Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами моніторингу встановлено порушення вимог п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону, ч. 1 ст. 203 ЦК України. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель на стадії оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 11 частини 1 статті 10 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель при відповідності умов тендерної документації вимогам закону встановлено недотримання вимог п. 19 ч. 2 ст. 22 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані закупівель, розкритті тендерних пропозицій та їх розгляді, своєчасності укладання договору про закупівлю порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII, Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує розірвати договори відповідно до законодавства, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 7 вересня 2021 року. Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю, їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерних пропозицій переможців, внесення змін до договорів. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2020 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію (далі – ТД), затверджену рішенням тендерного комітету (протокол від 16.10.2020 № 505), реєстри отриманих пропозицій, тендерні пропозиції Спільного Українсько-естонського підприємства у формі ТОВ «ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД», ТОВ «АТ-ФАРМА», ТОВ «ДІАТОМ», ТОВ «БаДМ», ТОВ «Фармпротект», ТОВ «Людмила-Фарм», протокол засідання тендерного комітету від 02.12.2020 № 639, повідомлення про намір укласти договір від 02.12.2020, договори від 15.12.2020 № 248 (далі – договір № 248) з додатковими угодами від 24.12.2020 № 1, від 31.12.2020 № 2, від 15.12.2020 № 249 (далі – договір № 249) з додатковою угодою від 31.12.2020 № 1, від 17.12.2020 № 266 (далі – договір № 266) з додатковою угодою від 31.12.2020 № 2, від 17.12.2020 № 269 (далі – договір № 269) з додатковою угодою від 31.12.2020 № 1, пояснення від 26.08.2021, від 28.08.2021 року. Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, Замовником по лотам 6 та 9 відмінено торги, у зв’язку з допущенням до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а по лоту 7 оприлюднено Замовником звіт про виконання договору від 28.01.2021 року.Перевіркою відповідності умов ТД вимогам закону встановлено, що ТД не містить приклади формальних (несуттєвих) помилок, що є порушенням пункту 19 частини 2 статті 22 Закону.За результатами проведення процедури відкритих торгів між Замовником та Переможцями укладено договори № № 248, 249, 266, 269 на постачання лікарських засобів для лікування онкогематологічних хворих на загальну суму 8 791 785,00 грн (лоти 3, 4, 10), 1 245 950,80 грн (лоти 2,8), 1 519 308,00 грн (лот 5), 94 569 905,43 грн (лот 1) відповідно. Відповідно до п. 5.1 вищевказаних договорів термін постачання товару – протягом 2020 року. Згідно з п.10.1 договори набирають чинності з моменту їх підписання сторонами і діють до 31.12.2020 року. Додатковими угодами від 31.12.2020 до вищевказаних договорів Замовником передбачано зміну (продовження) строку дії договорів на початок наступного року в межах 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, мотивуючи підставами, передбаченими п. 8 ч. 5 ст. 41 Закону та п. п. 8 п. 1.3 договорів, а саме: продовжено їх дію до 31.12.2021 року. Відповідно до частини 6 статті 41 Закону дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. З огляду на викладене, умовою укладання додаткової угоди є необхідність проведення чи завершення процедури закупівлі на початку наступного року. Тому укладати додаткову угоду замовник повинен за наявності вже оголошеної процедури закупівлі, яка буде завершена укладанням контракту на початку наступного року, або якщо замовник планує оголосити закупівлю й для забезпечення безперебійного забезпечення в товарах йому необхідно закуповувати аналогічний товар на початку наступного року. Однак, аналізом документів, розміщених на веб-порталі Уповноваженого органу встановлено, що у встановлений Законом термін, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, оголошення про проведення процедури закупівлі Замовником не оприлюднювалось. Враховуючи зазначене, уклавши додаткові угоди від 31.12.2020 № 2 до договору № 248, від 31.12.2020 № 1 до договору № 249, від 31.12.2020 № 2 до договору № 266 та від 31.12.2020 № 1 до договору № 269 Замовником порушено п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону, якою визначено вичерпний перелік для зміни істотних умов договору. За результатами проведеної з порушеннями процедури закупівлі між Замовником та ТОВ «ДІАТОМ» укладено договір № 248, ТОВ «АТ-ФАРМА» - договір № 249, ТОВ «БаДМ» - договір № 266, Спільним Українсько-естонським підприємством у формі ТОВ «ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД» - договір № 269. Слід зазначити, що відповідно до норм ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину (договору) є недодержання в момент вчинення стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу. При цьому, вимоги ч. 1 ст. 203 ЦК України визначають, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.Таким чином, договори, укладені за результатами проведеної з порушеннями процедури закупівлі, в частині укладання вищевказаних додаткових угод на продовження терміну дії договорів мають ознаки недійсності та виконання зобов’язань за цими договорами може призвести до неефективного та нераціонального використання бюджетних коштів. Крім того, аналізом документів, розміщених на веб-порталі Уповноваженого органу, встановлено, що Замовником не оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору від 17.12.2020 № 266 протягом трьох днів з дня внесення змін, що є порушенням вимог пункту 11 частини 1 статті 10 Закону.
Період усунення порушень: 07.09.2021 14:53 - 22.09.2021 00:00
Дата публікації висновку: 07.09.2021 14:53

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ до ВИСНОВКУ, зокрема: 1) щодо порушення вимог пункту 4 частини п’ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі»; 2) щодо порушення вимог пункту 11 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі»; 3) щодо порушення вимог пункту 19 частини другої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі». 1) Аргументовані заперечення щодо порушення вимог пункту 4 частини п’ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі». У ВИСНОВКУ зазначено, що Замовником порушено п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону, якою визначено вичерпний перелік для зміни істотних умов договору. Разом з тим, Закон України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад. Випадки щодо внесення змін до істотних умов договору про закупівлю після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі визначено частиною п’ятою статті 41 Закону. До частини п’ятої статті 41 Закону входить 8 вичерпних пунктів, відповідно до яких Замовник має право змінювати істотні умови договору. Централізоване забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами хворих столиці здійснюється на виконання заходів державних програм та програмних заходів, відповідальним виконавцем яких є Міністерство охорони здоров’я України. Закупівля лікарських засобів для хворих на онкогематологічні захворювання здійснюється Департаментом на виконання заходів міської цільової програми «Здоров’я киян», з метою забезпечення безперебійного лікувального процесу, оскільки, станом на 01.01.2021 року Міністерством охорони здоров’я України: за 2018 рік централізовано поставлено лікарських засобів та медичних виробів лише на 507,9 млн грн, що становить 94% від запланованого постачання; за 2019 рік централізовано поставлено лікарських засобів та медичних виробів лише на 385,4 млн грн, що становить 67% від запланованого постачання; за 2020 рік, за запитом Міністерства охорони здоров’я України, було сформовано лише потребу у лікарських засобах та медичних виробах на 2020 рік та поставлено товару лише на 130,0 млн грн, квоту та номенклатуру товарів до постачання у 2020 році не доведено, на 2021 рік, за запитом Міністерства охорони здоров’я України, лише сформовано потребу на 2021 рік, квоту та номенклатуру товарів до постачання не доведено. Відсутність інформації щодо обсягу та термінів постачання лікарських засобів та медичних виробів унеможливлює ефективне планування видатків місцевого бюджету, про що неодноразово письмово повідомлялось Міністерство охорони здоров’я України. У зв’язку з відсутністю графіку постачання лікарських засобів та медичних виробів з Міністерства охорони здоров’я України та враховуючи той факт, що несвоєчасне забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами не дає змогу надавати повною мірою медичну допомогу в рамках програми медичних гарантій, що, своєю чергою, призводить до погіршення стану (ризик розвитку гострих ускладнень, ком), спричиняє серйозну соціальну напругу серед хворих та їх родичів, відповідно до пункту 8 частини п’ятої статті 41 Закону, до 01.01.2021 року, а саме 31.12.2021 року, Департаментом укладено додаткові угоди до договорів про закупівлю, якими продовжено договори про закупівлю онкогематологічних препаратів на 2021 рік, тобто на період, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року (без зазначення в цих додаткових угодах конкретної суми). Продовжити дію договору можна тільки тоді, коли його строк ще не закінчився. Така вимога закріплена в частині першій статті 631 Цивільного кодексу України. Разом з тим, на початку 2021 року Департаменту кошторис на 2021 рік не було затверджено в установлений законодавством термін, а лише було доведено тимчасовий розпис бюджету на 1 квартал 2021 року. Також, протягом першого кварталу 2021 року, Міністерством охорони здоров’я України здійснено централізоване постачання лікарських засобів для лікування онкогематологічних хворих за 2019–2020 роки, на суму 331,04 млн грн (2019 рік – 0,523 млн грн; 2020 рік – 330,519 млн грн). Враховуючи вищевикладене, з метою ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції та раціонального використання бюджетних коштів Департамент оголосив відкриті торги на закупівлю онкогематологічних препаратів після затвердження та доведення постійного кошторису та з врахуванням ліків, що поставлені в централізованому порядку Міністерством охорони здоров’я України. Враховуючи вищевикладене Департаментом не порушено п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону, тому що 31.12.2021 року Департаментом укладено додаткові угоди до договорів про закупівлю, якими продовжено договори про закупівлю на 2021 рік відповідно до пункту 8 частини п’ятої статті 41 Закону, копії додаються. 2) Аргументовані заперечення щодо порушення вимог пункту 11 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі». У ВИСНОВКУ зазначено, що Замовником не оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору від 17.12.2020 № 266 протягом трьох днів з дня внесення змін, що є порушенням вимог пункту 11 частини першої статті 10 Закону. Відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п'ятою статті 41 цього Закону, - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. Поряд з цим, норми частини п'ятої статті 41 Закону застосовуються у разі зміни істотних умов договору про закупівлю. Своєю чергою, згідно з частиною першою статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. При цьому статтею 638 Цивільного кодексу України встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди. Відповідно до частини третьої статті 180 Господарського кодексу України при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Так, Департаментом охорони здоров’я 31.12.2020 року, відповідно до пункту 8 частини п’ятої статті 41 Закону, внесено зміни до істотних умов договору від 17.12.2020 № 266 та додатковою угодою 2 від 31.12.2020 продовжено строк дії договору до 31.12.2021 року. Відповідно до норм пункту 11 частини першої статті 10 Закону повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю Департаментом оприлюднено в електронній системі закупівель 31.12.2020, тобто протягом трьох робочих днів з дня внесення змін, чим дотримано норми пункту 11 частини першої статті 10 Закону. Разом з тим, 23.12.2020 року, керуючись Цивільним та Господарським кодексами України, Департаментом укладено додаткову угоду № 1 до договору № 266 щодо доповнення місця поставки товарів, які не є істотними для даного договору, копія додається. Оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про такі зміни Законом не передбачено. Дана норма підтверджена ЛИСТОМ Уповноваженого органу (Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України) від 14.08.2020 року № 3304-02/50563-01 «Щодо оприлюднення інформації про внесення змін до договору закупівлі», що додається. Враховуючи вищевикладене, Департаментом дотримано вимоги пункту 11 частини першої статті 10 Закону. 3) Аргументовані заперечення щодо порушення вимог пункту 19 частини другої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі». Пунктом 31 частини першої статті 1 Закону визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Перелік відомостей, які зазначаються в тендерній документації, наведені в ст. 22 Закону. Пунктом 36 частини першої статті 1 Закону визначено, що Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель. Пунктом 1 статті 9 Закону встановлено основні функції Уповноваженого органу, зокрема: розроблення та затвердження примірної тендерної документації. Відповідно до пункту 11 частини першої статті 9 Закону наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, як визначеним Уповноваженим органом, від 13.04.2016 № 680 (далі - Наказ) затверджено Примірну тендерну документацію (копія додається). Примірна тендерна документація містить, зокрема, обов'язкову інформацію, визначену статтею 22 Закону, яка оформлюється у вигляді таблиці, що складається з трьох граф та подається замовником окремим файлом, та інформацію, що формується замовником шляхом заповнення окремих полів електронних форм електронної системи закупівель і додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами. Так, відповідно до Затвердженої Примірної тендерної документації, в пункті «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» затверджено наступне: замовник може передбачити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Також, вищевказаним Наказом затверджено, що зміст кожного розділу Примірної тендерної документації визначається замовником. Додатково, Уповноважений орган (Міністерство економічного розвитку і торгівлі України) листом від 16.11.2017 № 3304-06/41825-06 «Щодо надання узагальнених рекомендацій для складання тендерної документації» (копія додається) повідомляє наступне: ураховуючи, що відповідно до статті 8 Закону однією з основних функцій Уповноваженого органу є надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель, Міністерством підготовлені узагальнені рекомендації для замовників щодо складання тендерної документації та додаткова інформація щодо вимог законодавства, яка може використовуватись під час розроблення тендерної документації. Узагальнені рекомендації для замовників щодо складання тендерної документації додатково розміщені у зручному форматі на ресурсі ДП Прозорро за посиланням http://infobox.prozorro.org/knowledge-base/view/898?q=. Так, в розміщеній на ресурсі ДП Прозорро за посиланням інформації зазначено, що тендерна документація може містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме – технічні помилки та описки. Враховуючи вищевикладене, Департаментом дотримано вимоги Закону при затвердженні Тендерної документації. Підсумовуючи вищезазначене, просимо врахувати вищевикладені аргументовані заперечення до ВИСНОВКУ.
Дата публікації звіту: 14.09.2021 13:34

Запити/Пояснення