-
Переговорна процедура
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
приєднання об’єкта до ГРМ (будівництво та введення в експлуатацію газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання) на підставі технічних умов та відповідно до проекту зовнішнього газопостачання і здійснює підключення об’єкта до ГРМ
Завершена
408 428.81
UAH без ПДВ
Номер:
0f222d166bd24c12bcf17f5e96dff7c7
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2020-09-28-000013
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
25.09.2020 00:00
Період моніторингу:
28.09.2020 17:40 - 21.10.2020 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО – СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО – СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
25.09.2020 № 55
Полтава
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу від 25.08.2016 № 2,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
В.о. начальника Управління Вадим ЄВТУХОВ
Додаток
до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області
від 25.09.2020 № 55
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі ідентифікатор закупівлі дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
4. UA-2020-09-04-004770-b, 04.09.2020, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
В.о. начальника Управління Вадим ЄВТУХОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
- Укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання обґрунтування підстав застосування переговорної процедури закупівлі встановлено порушення абзацу 4 пункту 2 частини другої статті 40 Закону.
За результатами аналізу питання відповідності повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) вимогам Закону встановлено порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання законодавства при організації закупівельної діяльності замовника встановлено порушення абзацу 9 частини десятої статті 11 Закону та частини четвертої статті 40 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання законодавства при укладенні договору встановлено порушення частини першої статті 41 Закону, частину третю статті 180 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV, яке усунуто замовником шляхом укладання додаткової угоди.
За результатами аналізу питання наявності підстав для відміни переговорної процедури закупівлі встановлено порушення пункту 2 частини восьмої статті 40 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; дотримання законодавства при укладенні додаткової угоди до договору – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов’язань за договором (розірвання договору) з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 28 вересня 2020 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; обґрунтування підстав застосування переговорної процедури закупівлі; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон); дотримання Закону при організації закупівельної діяльності замовника; дотримання законодавства при укладенні договору та додаткової угоди до нього; наявності підстав для відміни переговорної процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель виконавчого комітету Опішнянської селищної ради (далі – замовник) на 2020 рік; повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури закупівлі); протокол переговорів від 04.09.2020 №04/09; звіт про результати проведення процедури закупівлі UA-2020-09-04-004770-b від 15.09.2020; договір на приєднання до газорозподільної системи (для приєднання що не є стандартним) від 15.09.2020 № 6; додаткову угоду до вказаного договору від 15.09.2020, яка завантажена в одному файлі з договором.
Переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток, на що вказує частина перша статті 40 Закону.
Моніторингом установлено, що замовником у пункті «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) не дотримано вимоги пункту 8 частини шостої статті 40 Закону в частині обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі.
Так, вказаною нормою передбачено, що «Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію:… обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі».
Водночас, замовник у пункті «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) вказав наступну інформацію: «cт. 35, п 2 Відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи».
При цьому, не здійснено посилання на експертні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
Крім вказаного, стаття 35 Закону не надає право застосовувати переговорну процедуру закупівлі, з огляду, що вичерпний перелік підстав застосування переговорної процедури закупівлі наведений у статті 40 Закону.
Зважаючи на зазначене та норми законодавства, замовник документально не обґрунтував наявність підстав застосування переговорної процедури через відсутність конкуренції з технічних причин, передбачених абзацом 4 пунктом 2 частини другої статті 40 Закону.
Також, моніторингом встановлено, що рішення щодо закупівлі окрім уповноваженої особи замовника також ухвалено учасником процедури закупівлі - АТ «Полтавагаз» Зіньківська дільниця Диканського УЕГС в особі начальника Сень С.І., що відображено в протоколі переговорів замовника від 04.09.2020 № 04/09. Зокрема, протоколом ухвалено «Оголосити намір на підписання договору, викласти інформацію на сайти прозоро».
Вказане є порушенням абзацу 9 частини десятої статті 11 Закону та частини четвертої статті 40 Закону.
Так, норми абзацу 9 частини десятої статті 11 Закону вказують, що рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Вказана норма Закону свідчить, що підписання рішень уповноваженої особи іншими особами, окрім уповноваженої, не передбачено.
Поряд з цим, згідно частини четвертої статті 40 Закону рішення про намір укласти договір про закупівлю за результатами проведених переговорів з учасником процедури закупівлі приймає замовник.
За таких умов учасник процедури закупівлі безпідставно проголосував за вищевказане рішення замовника.
Відповідно до пункту 2 частини восьмої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, що не забезпечено замовником в порушення вказаної норми.
Натомість укладено договір на приєднання до газорозподільної системи (для приєднання що не є стандартним) від 15.09.2020 № 6 (далі – договір) між замовником та переможцем АТ «Оператор газорозподільної системи «Полтавагаз».
Моніторингом установлено, що договір укладено без зазначення ціни договору, що порушує частину третю статті 180 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV (далі – Господарський кодекс).
Так, вказаною нормою передбачено «При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору».
Вказане призвело до порушення частини першої статті 41 Закону в частині укладення договору про закупівлю не у відповідності до норм Господарського кодексу.
При цьому необхідно зазначити, що замовник усунув вищевказане порушення шляхом укладання додаткової угоди від 15.09.2020 до договору, в якій визначено ціну договору.
Період усунення порушень:
29.09.2020 17:29 - 14.10.2020 00:00
Дата публікації висновку:
29.09.2020 17:29
Оскарження висновку в суді
Опис:
Повідомляємо про подання позовної заяви про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівель до Полтавського окружного адміністративного суду .
Дата публікації:
13.10.2020 16:44
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ
до Висновку про результати моніторингу закупівлі UA-2020-09-04-004770-b, опублікованому на сайті "ProZorro" 29 вересня 2020 року
Висновок про результати моніторингу процедури публічної закупівлі UA-2020-09-04-004770-b (далі - Висновок) не містить наслідків, які мають юридичне значення, оскільки складений поза межами строків, визначених частиною 4 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон).
Згідно вищеназваної норми права, строк здійснення моніторингу процедури публічної закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Датою оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури публічної закупівлі UA-2020-09-04-004770-b на сайті "ProZorro" є 28 вересня 2020 року, а наступним робочим днем від неї - 29 вересня 2020 року.
Саме з 29 вересня 2020 року мав би початися перебіг строку здійснення моніторингу процедури публічної закупівлі UA-2020-09-04-004770-b. Всупереч частині 4 статті 8 Закону ви почали (пункт 6 Вступної частини Висновку) та закінчили (пункт 1 Констатуючої частини Висновку) моніторинг 28 вересня 2020 року.
Специфічними рисами строків, визначених законом, є неможливість їх зміни за волевиявленням учасника або учасників цивільних відносин, а також обов'язковість застосування і дотримання цих строків як всіма учасниками цивільних відносин, так і судами та/або іншими органами.
Підсумовуючи викладене, вважаємо перебіг строку здійснення моніторингу процедури публічної закупівлі UA-2020-09-04-004770-b не початим і, відповідно, не закінченим. Строк не сплив, а тому та за своїм змістом не відноситься до категорії юридичних фактів, як це передбачено норма частини 1 статті 251 Цивільного кодексу України.
28 вересня 2020 року орган Держаудитслужби не мав права проводити моніторинг процедури публічної закупівлі UA-2020-09-04-004770-b, тому його Висновок є незаконним, а зобов'язання, викладене в пункті 3 Констатуючої частини, - безпідставним та таким, що не підлягає виконанню.
Вважаємо за необхідне надати наступні пояснення.
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про природні монополії" Антимонопольним комітетом України ведеться зведений перелік суб’єктів природних монополій на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій – національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій. Розпорядженням Антимонопольного комітету України № 874-р від 28 листопада 2012 року затверджено Порядок складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій. Відомості щодо суб’єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, вносяться НКРЕКП до реєстру станом на останнє число звітного місяця. Реєстр розміщується щомісяця не пізніше 7 числа на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України.
На сайті Антимонопольного комітету України станом на 31 серпня 2020 року опубліковано зведений перелік суб’єктів природних монополій, до якого входить і Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "ПОЛТАВАГАЗ".
Відповідно до визначених термінів статті 1 Закону України "Про природні монополії", природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Абзацом 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.
Таким чином, Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "ПОЛТАВАГАЗ" є суб’єктом господарювання, який на підставі статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" займає монопольне (домінуюче) становище на вказаному ринку в межах території, на якій розташовані власні діючі мережі з часткою 100%.
Більше того, Замовник здійснює закупівлю згідно предмета закупівлі в Учасника у зв’язку з відсутністю конкуренції щодо вибору постачальника з технічних причин, оскільки зупинку та пуск газу, а також приєднання, відповідно до Кодексу ГРМ, виконує оператор ГРМ.
Враховуючи вищезазначені обставини, Замовник вирішив обрати переговорну процедуру відповідно до абзацу 3 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме: "відсутність конкуренції з технічних причин".
Уповноважена особа з публічних закупівель Т. С. Мустафаєв
Дата публікації звіту:
06.10.2020 17:54