-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Реконструкція ПЛ 500 кВ Донська-Донбаська, Луганська та Донецька області» Інв. № 1116000 45454000-4 Реконструкція
Завершена
57 219 492.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 572 194.92 UAH
мін. крок: 1% або 572 194.92 UAH
Номер:
256255bf92c348efa2dbf6f1847028ff
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2020-09-23-000016
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
22.09.2020 00:00
Період моніторингу:
23.09.2020 11:16 - 16.10.2020 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
22.09.2020 № 267
Київ
Про початок
моніторингу процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту фінансового контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Заступник Голови Олександр ШКУРОПАТ
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України
від 22.09.2020 № 267
Витяг з переліку
процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
46 UA-2020-06-25-009511-a 25.06.2020 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту фінансового контролю у сфері закупівель Сергій ЧЕРНЕГА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання щодо відображення закупівлі у річному плані (додатку) встановлено що закупівля здійснена з порушенням вимог частини першої статті 4 Закону.
За результатами аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, установлено порушення вимог пунктів 8 та 9 частини 2 статті 21 Закону.
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, надання роз'яснень щодо тендерної документації, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «АРЕС-С» – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом не допущення таких порушень у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 жовтня 2020 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), внесення змін до неї, надання роз'яснень щодо тендерної документації, розгляду тендерної пропозиції.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» (далі – Замовник) на 2020 рік, оголошення про проведення відкритих торгів (далі – оголошення), тендерну документацію, затверджену рішенням уповновноваженої особи від 14.07.2020 № 079/20-КО (зі змінами), звернення за роз’ясненнями щодо тендерної пропозиції від 26.06.2020, 30.06.2020, 09.07.2020, 10.07.2020, 15.07.2020 та 17.07.2020, роз’яснення Замовника від 26.06.2020, 02.07.2020, 14.07.2020, 17.07.2020 та 21.07.2020, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерна пропозиція товариства з обмеженою відповідальністю «АРЕС-С» (далі – ТОВ «АРЕС-С»), протокольні рішення уповноваженої особи від 04.08.2020 № 13/20-ТС, від 14.08.2020 № 46/20-ТС, від 21.09.2020 № 277/20-КО та від 28.09.2020 № 297/20-КО, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до 13.08.2020 18:31, рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія АМКУ) від 15.09.2020 № 17342-р/пк-пз, повідомлення про намір укласти договір від 28.09.2020.
Моніторинг закупівлі щодо тих питань, які були предметом розгляду Колегії АМКУ, не здійснювався.
За результатами моніторингу установлено, що відповідно до річного плану закупівель на 2020 рік Замовника UA-P-2020-06-12-001522-c, опублікованого на веб-порталі Уповноваженого органу 12.06.2020, передбачено закупівлю «ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Реконструкція ПЛ 500 кВ Донська-Донбаська, Луганська та Донецька області» Інв. № 1116000» очікуваною вартістю 74 252 163,60гривень.
Згідно частини першої статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п’яти днів з дня їх затвердження.
Проте, в порушення частини першої статті 4 Закону очікувана вартість закупівлі ID: UA-2020-06-25-009511-a в оголошенні та тендерній документації не відповідає очікуваній вартості, що зазначена у річному плані UA-P-2020-06-12-001522-c.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог пунктів 8 та 9 частини 2 статті 21 Закону опубліковане оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про мову, якою повинні готуватися тендерні пропозиції та інформації про умови надання забезпечення тендерних пропозицій.
Період усунення порушень:
16.10.2020 18:49 - 30.10.2020 23:00
Дата публікації висновку:
16.10.2020 18:49
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
І. По першому питанню.
«Щодо встановлення інших порушень законодавства у сфері закупівель, зокрема, посилання на те, що інформація щодо очікуваної вартості зазначена в оголошенні та тендерній документації не відповідає очікуваній вартості, що зазначена у річному плані UA-P-2020-06-12-001522-c»
У відповідь на перше зауваження Замовник керується наступним.
Перше. Відповідно до принципів здійснення публічних закупівель замовник має забезпечити рівні умови для всіх учасників (резидентів та нерезидентів) всіх форм власності та організаційно-правових форм, що беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях.
Керуючись принципами, викладеними в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), під час оголошення закупівель в системі електронних закупівель ProZorro (на торговому майданчику Smarttender.biz) Замовником вказана очікувана вартість закупівлі без врахування ПДВ, чим забезпечено єдиний недискримінаційний підхід до всіх учасників процедур закупівель, з метою виключення преференцій учасникам, які не є платниками податку на додану вартість (платники єдиного податку, нерезиденти, інш.), по відношенню до учасників, які є платниками податку на додану вартість, при цьому, в тендерній документації передбачено, що тендерна пропозиція подається учасником торгів за формою, наведеною в Додатку 1 до тендерної документації. В графі «Ціна» зазначається загальна вартість предмету закупівлі - стартова сума аукціону (ціна пропозиції без урахування ПДВ). Якщо учасник закупівлі є платником ПДВ, у такому випадку, в графі «Ціна» додатково зазначається ціна його пропозиції з урахуванням ПДВ. Аукціон також здійснюватиметься за ціновими пропозиціями без урахування ПДВ, про що зазначено в частині 1 розділу V Тендерної документації «У якості ціни тендерної пропозиції використовується загальна вартість предмета закупівлі без урахування податку на додану вартість (ПДВ). При укладанні договору про закупівлю ПДВ буде нараховуватися відповідно до чинного законодавства України.».
Окрім того, звертаємо увагу на рішення Верховного суду у справі № 915/105/18 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/80685053) за позовом Першого заступника прокурора Миколаївської області до 1) Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "ГІДРОБУД Україна" про визнання рішень тендерного комітету та договору в якому зазначено, що різниця між тендерною пропозицією без ПДВ та ціною в договорі з ПДВ, не є порушенням, а також рішення постанови Верховного суду від 28 квітня 2020 року у справі № 904/1143/19 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/89108852) .
Друге. Окремо слід зазначити, що складання річного плану є передумовою здійснення процедур закупівель, визначених Законом та передує їх проведенню. Проводити планування та визначати орієнтовну суму закупівлі замовник може без затвердженого кошторису. Оголошення закупівлі UA-2020-06-18-001006-a здійснювалось з урахуванням затвердженого кошторису та моніторингу цін на ринку на основі актуальних даних перед початком оголошення закупівлі, що жодним чином не порушує ч. 1 ст. 4 Закону, оскільки очікувана вартість предмета закупівлі зазначена в оголошенні без урахування ПДВ не перевищує очікувану вартість зазначену у формі річного плану закупівель UA-P-2020-06-01-003979-c.» та відповідає вимогам п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Третє. Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону для підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення ст. 5 Закону. Згідно з ч.1 ст.20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Ст. 21 Закону визначено порядок інформування про проведення відкритих торгів. В п. 4 ч. 2 ст. 21 Закону передбачено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію зокрема «очікувану вартість предмета закупівлі» без посилання відповідно до річного плану, на підставі чого можна зробити висновок, що норма очікувана вартість є диспозитивною нормою права, а не імперативною.
Разом з тим слід зазначити, що відповідно до ст. 22 Закону відсутня вимога, що очікувана вартість закупівлі зазначається у Тендерній документації.
Враховуючи вище викладене замовник керується вимогами Закону, дотримується його норм та принципів проведення публічних закупівель, а описане Державною Аудиторською службою України порушення, ч. 1 ст. 4 Закону, що очікувана вартість закупівлі ID: UA-2020-06-25-009511-a в оголошенні та тендерній документації не відповідає очікуваній вартості, що зазначена у річному плані UA-P-2020-06-12-001522-c, є необґрунтованим та не доведеним.
ІІ. По другому питанню.
«Щодо відсутності інформації відповідно до вимог п. 8 та 9 ч. 2 ст. 21 Закону в опублікованому оголошені про проведення відкритих торгів, яке повинно містити інформації про мову».
У відповідь на друге зауваження повідомляю наступне.
На підставі ч.1 ст. 10 Розділ III ЗАГАЛЬНІ УМОВИ ЗДІЙСНЕННЯ ЗАКУПІВЛІ Закону, Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, інформацію про закупівлю.
П.1 ч.1 ст.1 Закону визначено, що авторизований електронний майданчик - авторизована Уповноваженим органом інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", є частиною електронної системи закупівель та онлайн-сервісом, що забезпечує реєстрацію осіб, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення закупівель, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет.
П.36 ч.1 ст.1 Закону визначено, що Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель.
Разом з тим п.5 ч.1 ст.1 Закону встановлено зокрема, що веб-портал Уповноваженого органу є онлайн-сервісом, що забезпечує створення, зберігання, оприлюднення всієї інформації про закупівлі, проведення електронного аукціону, автоматичний обмін інформацією і документами та користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет.
Наказом Мінекономіки від 07.04.2020 № 648 "Про веб-портал Уповноваженого з питань закупівель" наказано «Визначити інформаційно-телекомунікаційну систему “PROZORRO”(за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua) веб-порталом Уповноваженого органу з питань закупівель (далі – веб-портал). Визначити відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення веб-порталу ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО “ПРОЗОРРО”».
Відповідно до ч. 8 Розділ X ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону, Кабінету міністрів у шестимісячний строк із дня набуття чинності Закону необхідно:
• привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом;
• забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом;
• забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень Закону.
Відтак станом на 25.06.2020 р. дату публікації закупівлі в електронної системи закупівель PROZORRO не реалізовано відповідної можливості та функції, що покладені на ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО “ПРОЗОРРО” відповідними обов’язками, зокрема відповідно до п. 8 та 9 ч. 2 ст. 21 Закону.
При тому 17 липня 2020 року набув чинності Наказ Мінекономрозвитку від 11.06.2020 № 1082 "Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі" (далі - Порядок). Відповідно в цьому наказі зазначена інформація про те, яку інформація потрібно вказувати при публікації закупівель в Прозорро.
Згідно з статтею 58 Конституції України "закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення."
Водночас повідомляю, що під час використання електронної системи закупівель, користувач має правомірні очікування, що електрона система працюватиме належним чином, а також щодо безпроблемного користування та застосування такої системи. Користувач не повинен докладати самостійних значних зусиль для подолання недоліків вказаної системи, про що також зазначено в Постанові Сьомий апеляційний адміністративний суду Справа № 120/3003/19-а від 26 серпня 2020 року (http://reyestr.court.gov.ua/Review/91159179).
Одночасно з цим повідомляємо, що відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.
Дата публікації Тендерної документації та дата публікації оголошення про проведення відкритих торгів, повністю співпадають, що підтверджується інформацією на веб-портал Уповноваженого з питань закупівель у системі “PROZORRO” (за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua).
Тендерна документація розроблена відповідно до вимог наказу Мінекономрозвитку від 13.04.2016 № 680 «Про затвердження примірної тендерної документації» з урахуванням вимог нової редакції Закону.
Так ч. 7 Розділу І Тендерної документації, надано повну та вичерпну інформацію про мову (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції, а ч.2 Забезпечення тендерної пропозиції Розділу ІІІ Тендерної документації зазначено умови надання забезпечення тендерної пропозиції.
Замовник діяв в рамках норм та функціональних можливостей, які діяли на дату публікації оголошення та тендерної документації.
Дата публікації звіту:
20.10.2020 08:14