• Переговорна процедура (скорочена)
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Електрична енергія на умовах універсальної послуги

Завершена

1 576 138.00 UAH з ПДВ
Номер: 8724ddc7c13740be82797745c684e9bf
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2020-01-28-000001
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 28.01.2020 00:00
Автор: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 41168670
Період моніторингу: 28.01.2020 12:10 - 19.02.2020 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВДЕННОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 28.01.2020 № 25 Миколаїв Про початок моніторингу закупівлі Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області, затвердженого наказом Південного офісу Держаудитслужби 12 жовтня 2016 року № 8, на підставі інформації, отриманої від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 9 Закону України «Про публічні закупівлі» НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівлі ID: UA-2020-01-02-000376-b, яка оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 02 січня 2020 року. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівлі, що зазначена в пункті 1 цього наказу. Начальник Денис ЯКОВЛЄВ
Адреса: Ukraine, Миколаївська, Миколаїв
Контактна особа: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Миколаївська обл.), +38 (0 63) 707-54-45, viktoriaaleshina.dasy@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання наявності підстав для проведення переговорної процедури закупівлі встановлено порушення частин першої та другої статті 35 Закону. За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 17 лютого 2020 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про проведення закупівлі; правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом; наявності підстав для проведення переговорної процедури закупівлі у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення. Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель на 2020 рік Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Ольшанської селищної ради (далі – Замовник); повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури закупівлі) UA-2020-01-02-000376-b, оприлюднене в електронній системі закупівель 02.01.2020; договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 16.01.2020 № 38/711; пояснення Замовника від 31.01.2020 та від 03.02.2020, отримані через електронну систему закупівель. За результатами моніторингу встановлено наступне. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі – Закон № 2019) ринок електричної енергії - це система відносин, що виникають між учасниками ринку під час здійснення купівлі-продажу електричної енергії та/або допоміжних послуг, передачі та розподілу, постачання електричної енергії споживачам. Універсальна послуга - це постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 2019 ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим Законом. Також згідно з інформацією, оприлюдненою на офіційному сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (https://www.nerc.gov.ua/?id=11943) Товариство з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія», з яким Замовник уклав договір за наслідками переговорної процедури закупівлі, не включений до Реєстру суб’єктів природних монополій у сфері енергетики. Згідно з частиною першою статті 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі, під час проведення якої тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Згідно з частиною першою статті 35 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток. Враховуючи вищевикладене, а також роз’яснення Мінекономрозвитку України від 13.12.2018 № 3304-04/54502-07, здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі електричної енергії, споживачами, які є замовниками згідно з положеннями Закону, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами. Отже, Замовник на порушення частин першої та другої статті 35 Закону без належних підстав здійснив закупівлю електричної енергії за переговорною процедурою закупівлі.
Період усунення порушень: 17.02.2020 15:47 - 03.03.2020 00:00
Дата публікації висновку: 17.02.2020 15:47

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновку від 17.02.2020р. ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ, СПОРТУ ТА ТУРИЗМУ ОЛЬШАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ (код ЄДРПОУ 41334728) не погоджується з висновком та вимогою від 17.02.2020р. ПІВДЕННОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ та надає наступні заперечення. У висновку зазначено: «За результатами аналізу питання наявності підстав для проведення переговорної процедури закупівлі встановлено порушення частин першої та другої ст. 35 Закону». В обґрунтування висновку наведено положення ч.1 ст.1, ч.1 ст.3, ч.1 ст.20 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – «Закон №2019»), лист Мінекономрозвитку України від 13.12.2018р. №3304-04/54502-07, а також те, що ТОВ «Миколаївська електропостачальна компанія» не включена до Реєстру суб’єктів природних монополій у сфері енергетики. Вважаємо таку позицію та вимогу розірвати договір протиправною, яка ґрунтується на помилковому тлумаченні діючого законодавства, оскільки. Щодо застосування положень ст.35 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – «Закон»). Частина 1 та п.2 ч.2 ст.35 Закону встановлює: «1. Переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками. Замовник під час проведення переговорів вимагає від учасника подання ним підтвердженої документально інформації про відповідність учасника кваліфікаційним вимогам відповідно до статті 16 цього Закону. 2. Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі: 2) відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи;». Отже, Закон, як умову для проведення закупівлі з використанням переговорної процедури, передбачає відсутність конкуренції у постачальника і альтернативи – тобто можливості укласти договір з іншим постачальником. При цьому, вказана норма не містить умови, що постачальник має бути віднесений до природних монополій. Відсутність конкуренції та альтернативи може виникнути з різних причин (в тому числі і технічних). В даному випадку відсутність конкуренції та альтернативи виникла на підставі внесення змін до Закону №2019, в зв’язку з якими на території Миколаївської області у ТОВ «Миколаївська електропостачальна компанія» відсутня конкуренція, а також відсутня альтернатива. А саме. З 01.01.2019р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» №2628-VIII від 23.11.2018р. (надалі – «Закон №2628»). Вказаним Законом №2628 були внесені зміни в деякі статті Закону №2019 та до розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення», було внесено доповнення та зміни в п.13 цього розділу. Та з 01.01.2019р. п.13 цього розділу містить наступні положення: «З метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремлення оператора системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, здійснюється з урахуванням вимог цього пункту, а саме: Упродовж двох років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання; Тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України "Про ринок електричної енергії" для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону.». Частиною 2 статті 63 Закону №2019 встановлено: «Межі території здійснення діяльності постачальника універсальних послуг визначаються в умовах конкурсу. У межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.». Таким чином, в силу наведених норм Закону №2019, тимчасово до 31.12.2020р. на території Миколаївської області може діяти тільки один постачальник універсальних послуг і в нього не може бути конкурентів, а замовник позбавлений можливості купувати електроенергію в іншого (альтернативного) постачальника. Отже в зв’язку з набранням чинності Законом №2628 виникли умови передбачені п.2 ч.2 ст.35 Закону що передбачають проведення процедури закупівлі за переговорною процедурою у випадку закупівлі електроенергії у постачальника універсальної послуги. Електропостачальником, який провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами в Миколаївській області, і який відповідно до вказаних норм визначений як постачальник універсальних послуг в Миколаївській області є ТОВ «Миколаївська Електропостачальна Компанія». Отже, Відділ ОКМСТ Ольшанської селищної ради провів процедуру закупівлі у повній відповідності з діючим законодавством за умови відсутності конкурентів та альтернативи і не допустив жодних порушень ст.35 Закону. Щодо застосування Південним Офісом Держаудитслужби листа Мінекономрозвитку України від 13.12.2018р. №3304-04/54502-07 наводимо наступне. Посилання на цей лист як на підставу для висновку та вимоги на нашу думку є юридично некоректним виходячи з наступного. В тексті вказаного листа повністю повторюється текст листа НКРЕКП від 05.12.2018р.. А ні на день складання листа НКРЕКП, а ні на день складання листа Мінекономрозвитку від 134.12.2018р. Закон №2628 не набрав чинності. Тому в цих листах відображена персональна правова позиція конкретних посадових осіб вказаних органів, яка ґрунтується на текстах законів в редакції на момент написання цих листів, без врахування змін які набули чинності з 01.01.2019р., тобто пізніше складання цих листів. Таким чином, посилання та застосування цього листа Мінекономрозвитку (який до речі не є нормативним актом, або актом індивідуальної дії, не зареєстрований в Мінюсті і взагалі не може застосовуватись для прийняття рішення суб’єктом владних повноважень) до правовідносин у 2020 році які виникли після внесення змін до Закону №2019. Про те, що вказаний лист Мінекономрозвитку не відповідає діючому на теперішній час законодавству, яскраво свідчить і той факт, що Мінекономрозвитку само здійснило закупівлі UA-2019-12-20-003590-b та UA-2020-01-02-000376-b в супереч позиції викладеної в своєму ж листі. Вважаючи на те, що висновок є необґрунтований прийнятий без застосування норм законодавства які регулюють правовідносини закупівлі, а вимога про розірвання договору що міститься в ньому є явно протиправною, ми вимушені оскаржити вимогу до адміністративного суду в установлений законом термін.
Дата публікації звіту: 21.02.2020 15:30

Запити/Пояснення