• Переговорна процедура (скорочена)
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Електрична енергія

Торги відмінено

997 953.60 UAH з ПДВ
Номер: 9dbb8b0b1c0f46afa3d4fe4bef760dd1
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2020-01-15-000023
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 15.01.2020 00:00
Автор: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40919584
Період моніторингу: 15.01.2020 14:30 - 06.02.2020 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 15.01.2020 №2 Черкаси Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 7¹ Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 16 пункту 10 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. В.о. начальникаСергій МЕЛЬНИК Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області від15.01.2020№2 Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівлі № з/п Унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі 1 2 3 12 UA-2019-12-24-005604-b, 24.12.2019 інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Начальник відділу контролю у сфері закупівель Ольга СЛАВІЧ
Адреса: Ukraine, Черкаська, Черкаси
Контактна особа: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Черкаська обл.), +38 (0 93) 578-72-75, ira_valter@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу обґрунтування та наявності підстав застосування переговорної процедури закупівлі встановлено порушення пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі». За результатом аналізу надання замовником інформації, документів тощо у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено порушення частини п’ятої статті 7¹ цього ж Закону. За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: За результатами аналізу інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, встановлено, що 2 Державний пожежно-рятувальний загін УДСНС України в Черкаській області відмінив переговорну процедуру.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані (додатку); наявність підстав для застосування переговорної процедури закупівлі; оприлюднення інформації про закупівлю; надання замовником інформації, документів тощо у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі». Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2019 рік з додатками та змінами до них, обґрунтування застосування переговорної процедури, повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури), інформація про відміну, протокол від 16.01.2020. За результатами моніторингу встановлено, що у річному плані UA-P-2019-12-24-011299-b та у повідомленні про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури UA-2019-12-24-005604-b Замовником визначено предмет закупівлі за кодом «ДК 021:2015 - 09310000-5 - Електрична енергія». Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до статті 35 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток за наявності виключного переліку підстав. За результатами моніторингу встановлено, що у пункті 13 «Форми повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури» зазначено умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. При цьому у пункті 14 «Форми повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури» Замовник зазначив про відсутність конкуренції та те, що постачальником універсальних послуг на території Черкаської області є Товариство з обмеженою відповідальністю «Черкасиенергозбут», в той час коли предметом закупівлі був товар – «електрична енергія». Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 26.12.2019 видано суб’єктам господарювання близько 700 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу. Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачають надання тимчасово у період з 01.01.2019 по 31.12.2020 універсальних послуг постачальником універсальних послуг бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. Таким чином замовники отримали законодавчу можливість та право користуватися послугами постачальника універсальних послуг. Проте, це є правом замовника, а не його обов’язком. З огляду на зазначене, здійснення закупівель електричної енергії споживачами, які є замовниками у розумінні Закону має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкриті торги. Слід зазначити, що протягом 2019 року Замовником не проводилися відкриті торги для закупівлі електричної енергії, які були відмінені через відсутність достатньої кількості учасників. Отже, Замовник застосував переговорну процедуру закупівлі електричної енергії без наявних підстав, передбачених пунктом 2 частини другої статті 35 Закону. Під час проведення моніторингу Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області 15.01.2020 через електронну систему закупівель направлений запит до 2 Державного пожежно-рятувального загону УДСНС України в Черкаській області, щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі, зокрема, щодо обґрунтування застосування переговорної процедури. Проте, в порушення вимог частини п’ятої статті 7¹ Закону Замовник не надав відповідь на запит.
Період усунення порушень: 07.02.2020 12:30 - 22.02.2020 00:00
Дата публікації висновку: 07.02.2020 12:30

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Розглянувши Ваш Висновок про результати моніторингу закупівлі, згідно переговорної процедури (скороченої) (оголошення UA-2019-12-24-005604-b, предмет закупівлі (Електрична енергія), повідомляємо наступне. Закон України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Відповідно до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22 березня 2016 року № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 березня 2016 року за № 449/28579, «Форма повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури» має містити обґрунтування застосування переговорної процедури з посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі. При цьому Повідомлення про намір укласти договір UA-2020-01-16-001327-b містить обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, а саме «Підставою для застосування переговорної процедури закупівлі є пункт 2 частини 2 статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Відповідно до змін, внесених Законом України від 23.11.2018 № 2628-VIII (набув чинності з 01.01.2019 року) до статті 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії», тимчасово, на період з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих не побутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» для малих не побутових споживачів щодо отримання універсальних послуг. передбачених статтею 63 Закону. Тобто бюджетні установи закуповують електроенергію, як універсальну послугу в універсального постачальника. 26 жовтня 2018 року НКРЕКП було прийнято Постанову №1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території». Згідно даної Постанови, постачальником універсальних послуг на території Черкаської області визначено ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ", як єдиного постачальника універсальних послуг на території області. Постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), на умовах договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, який розроблений на основі Типового договору, затвердженого ПРРЕЕ. Отже, постачання електричної енергії у постачальника універсальних послуг може бути здійснено тільки певним постачальником в залежності від територіального розташування мереж, у зв’язку із відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин). Враховуючи викладене, у зв’язку з тим, що універсальна послуга може бути поставлена тільки певним постачальником, відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ" є єдиним постачальником універсальної послуги з постачання електричної енергії, тому необхідно провести переговори з ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ".», та з відповідним посилання на нормативні документи (Законо України від 23.11.2018 № 2628-VIII (набув чинності з 01.01.2019 року) до статті 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії»), що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі. Згідно п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону замовник має право як виняток застосувати переговорну процедуру закупівлі у випадку відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Протягом періоду, визначеного абзацом четвертим пункту 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» до Закону України «Про ринок електричної енергії», функції постачальника універсальних послуг можуть виконувати виключно електропостачальники, створені у результаті здійснення заходів з відокремлення операторів системи розподілу (кількість приєднаних споживачів до системи розподілу яких перевищує 100 тисяч) у вертикально інтегрованих суб'єктів господарювання, які до відокремлення провадили свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим. На території 2 ДПРЗ УДСНС України в Черкаській області є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ". Відповідно до п. 67 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019, постачальник універсальної послуги - це визначений відповідно до цього Закону електропостачальник, який виконує зобов'язання щодо надання універсальної послуги. Згідно з п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019 універсальна послуга - це постачання електроенергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електроенергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Зверніть увагу: постачальник універсальних послуг (далі - ПУП) не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, які знаходяться на території здійснення його діяльності в укладенні договору постачання електроенергії. Відповідно до частини 1 статті 63 Закону № 2019, тимчасово, на період з 01.01.2019 р. по 31.12.2020 р. включно, універсальні послуги, окрім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірно потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електромереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електромереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов'язки, передбачені Законом № 2019 для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених ст. 63 Закону № 2019. З огляду на зазначене, з 01.01.2019 р. отримувати електроенергію від Постачальника універсальних послуг мають право й ті замовники-бюджетники, які не підпадають під поняття «побутовий споживач» та «малий непобутовий споживач», а підпадають під поняття «споживач». I таке право на універсальну послугу замовники-бюджетники мають протягом 2 років - по 31.12.2020 р. А ось після цієї дати право на універсальні послуги матимуть виключно ті замовники, які підпадають під поняття «побутовий споживач» та «малий непобутовий споживач». Отже відповідно до вимог Закону № 2019 упродовж двох років функції постачальника універсальних послуг на закритій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, виконує електропостачальник, який утворився під час відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання (обленерго). З переліком суб’єктів господарювання, створених у результаті здійснення заходів з відокремлення та які отримали ліцензію НКРЕКП з постачання електричної енергії споживачу та на яких покладено функцію постачальника універсальних послуг на закріпленій території можна ознайомитися в Постанові від 26.10.2018 № 1268 за посиланням: http://www.nerc.gov.ua/?id=35613. Постачальник універсальних послуг (далі - ПУП) має надавати універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої НКРЕКП як Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електроенергії на ринку електроенергії, ціну (тариф) на послуги ПУП, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. Зауважте, що ПУП оприлюднює ціни на універсальні послуги не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування. При цьому коментованими змінами законодавець змінив ч. 4 ст. 63 Закону № 2019 щодо механізму укладення ПУП Договору. Так, ПУП здійснює постачання електроенергії в порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, та на умовах Договору постачання універсальних послуг. Договір про постачання універсальних послуг є публічним договором приєднання та розробляється ПУП на підставі типового договору, форма якого затверджена НКРЕКП. ПУП має розмістити договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті. відповідно до даної методики ціна на постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги значно економічно вигідніша для замовника. Перед укладенням певних договорів про закупівлю замовник має провести процедуру закупівлі. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт i послуг для забезпечення потреб Первомайського району установлені Законом України «Про публічні закупівлі» (із змінами) № 922-VIII від 25.12.2015 року. Нагадаємо, що згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 922 цей Закон застосовується до замовників за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт - 1,5 млн грн. При цьому предмет закупівлі - це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Товари - це продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому i газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. Предмет закупівлі замовник визначає відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 р. № 454. При цьому закупівлю електроенергії у постачальників здійснюють як товар. Разом з тим закупівлю електроенергії в ПУП здійснюють також як товар, але з супровідними послугами. При цьому умовою визначення предмета закупівлі електроенергії в ПУП як товару є те, що вартість супровідних послуг (у тому числі послуг з розподілу) менше вартості товару. З огляду на зазначене, у разі, якщо очікувана вартість електроенергії для закупівлі в ПУП дорівнює або перевищує 200 тис. грн, то такій закупівлі має передувати відповідна процедура закупівлі. А оскільки в межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг, то вбачається, що закупівля електроенергії в ПУП має здійснюватися за переговорною процедурою закупівлі на підставі п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону № 922. Проте Замовник був змушений відмінити процедуру за підставою абзац 2 ч. 1 ст. 31 закону України "Про публічні закупівлі" а саме, непідписання учасником договору про закупівлю у строк 20 днів (у разі закупівлі електричної енергії) з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до Протоколу від 16.01.2020 року тендерного комітету.
Дата публікації звіту: 13.02.2020 18:23

Запити/Пояснення