-
Переговорна процедура (скорочена)
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
Електрична енергія (закупівля у постачальника універсальних послуг) на 2020 рік
Активна
7 570 500.00
UAH з ПДВ
Номер:
555cc808ee624ed48768134291e5670f
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2020-02-26-000008
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
26.02.2020 00:00
Період моніторингу:
26.02.2020 15:12 - 19.03.2020 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
26.02.2020
№ 13
Житомир
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 26.02.2020 № 13.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
12. UA-2019-12-20-000952-a від 20.12.2019 – Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівель установлено порушення вимог пункту 2 частини 2 статті 35 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, - порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору від 02.01.2020 року № 483 відповідно до законодавства, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 18 березня 2020 року.
Предметом аналізу були питання: наявність умов для застосування переговорної процедури, визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2020 рік, повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури, договір про закупівлю від 02.01.2020 року № 483 та пояснення Комунального некомерційного підприємства «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради (далі – Замовник) від 05.03.2020 року.
За результатами аналізу наявності умов для застосування переговорної процедури встановлено, що переговорна процедура закупівлі, Замовником проводилася відповідно до пункту 2 частини 2 статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
При цьому, пунктом 14 форми повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівель, затвердженої наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за № 449/28579 передбачено, що обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі повинно містити посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.
Поряд з тим, в обґрунтуванні застосування переговорної процедури повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівель Замовником зазначено, що наявність умов застосування процедури закупівлі обґрунтовується зокрема тим, що єдиним постачальником універсальної послуги на території Житомирської області є ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія».
Відповідно до частини першої статті 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до статті 35 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток за наявності виключного переліку підстав.
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.
Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 26.12.2019 видано суб’єктам господарювання близько 700 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу.
Слід зазначити, що ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», відсутнє у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики, станом на 31.12.2019 року. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua.
Таким чином, Замовником не враховано норми частини 1 статті 3 та пункту 1 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії, та як наслідок проведено переговорну процедуру закупівель без настання умов, щодо застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини 2 статті 35 Закону.
Разом з тим, слід відмітити, що відповідно до вимог абзацу 3 частини 4 статті 35 Закону визначено, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель переговорна процедура закупівлі відміняється замовником.
Період усунення порушень:
18.03.2020 17:29 - 02.04.2020 01:00
Дата публікації висновку:
18.03.2020 17:29
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області
10014 м.Житомир, вул. С.П. Корольова, 12
У відповідності до ч. 8 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) Комунальне некомерційне підприємство "Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського" Житомирської обласної ради (далі — Лікарня) оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію, що свідчить про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
20.12.2019 року Замовником в системі Prozorro оприлюднене оголошення про публічну закупівлю Електричної енергії (закупівля у постачальника універсальних послуг) на 2020 рік. Номер закупівлі — № UA-2019-12-20-000952-a, предмет «ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія», 2450000 кВт*год, Електрична енергія (закупівля у постачальника універсальних послуг) на 2020 рік, форма закупівлі — переговорна процедура (скорочена).
02.01.2020 р. за результатами проведеної переговорної процедури Замовник уклав договір № 483 від 02.01.2020 р. з ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія».
Замовником оприлюднені в системі Prozorro документи щодо цієї закупівлі.
Згідно з Наказом від 26.02.2020 № 13, що був опублікований на сторінці цієї закупівлі в системі Prozorro, Управлінням Північного офісу Держаудитслужби прийняте рішення про моніторинг цієї публічної закупівлі.
18.03.2020 р. на сторінці цієї закупівлі оприлюднено Висновок про результати моніторингу закупівлі, згідно із яким працівниками Управління Північного офісу Держаудитслужби були виявлені порушення законодавства про публічні закупівлі. Пунктом 3 констатуючої частини Висновку Замовника зобов’язано здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Згідно із ч.8 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Пункт 2 констатуючої частини Висновку містить наступні відомості щодо наявності або відсутності порушень законодавства:
1) За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівель установлено порушення вимог пункту 2 частини 2 статті 35 Закону.
2) За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, - порушень не установлено.
Щодо частини висновку про те, що «За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівель установлено порушення вимог пункту 2 частини 2 статті 35 Закону», Лікарня надає аргументовані заперечення наступного змісту.
Відносини, пов’язані з ринком електричної енергії та розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії, регулюються спеціальним законом — Законом України «Про ринок електричної енергії», норми якого застосовуються і при публічних закупівлях електричної енергії, якщо інше прямо не передбачене Законом України «Про публічні закупівлі».
Абзац 11 пункту 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 передбачає, що тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України "Про ринок електричної енергії" для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону.
Частиною 1 статті 63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» передбачено, що Універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам.
Абзацом 2, 4 пункту 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 (зі змінами від 23.11.2018 №2628-VIII) передбачено, що з метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремленого оператора системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, упродовж двох років з 1 січня 2019 року, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, такий електропостачальник виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання, яким на території Житомирської області є АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРОБЛЕНЕРГО".
Після прийняття ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017, під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання від виробництва, передачі, постачання електричної енергії було створено ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», засновником якого є АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРОБЛЕНЕРГО".
Таким чином, для потреб бюджетних установ у відповідності до законодавства можлива закупівля електроенергії у постачальника універсальної послуги, яким на території Житомирської області є ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія».
Замовник при проведенні вищевказаної публічної закупівлі брав участь у правовідносинах як бюджетна установа з наступних підстав.
Нормативно-правове визначення бюджетної установи наведене у п. 12 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України: «бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими».
01.04.2020 року в Україні заплановано старт другого етапу медичної реформи. Передбачається, що медичні заклади вторинного та третинного рівнів надання медичної допомоги, до якого належить Замовник, повинні перейти на фінансування за Програмою медичних гарантій: фінансування медичних закладів буде здійснюватися безпосередньо Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ). Фінансування отримають виключно «спроможні» медичні заклади, тобто ті, які мають медичну ліцензію на певні види діяльності в сфері охорони здоров’я, мають відповідний персонал, матеріально-технічну базу тощо.
Необхідною організаційною передумовою для отримання фінансування від НСЗУ є зміна організаційної форми лікувальних установ з «Комунальної установи» на «Комунальні некомерційні підприємства». З цією метою Комунальна установа «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради змінила свою організаційну форму на Комунальне неприбуткове підприємство.
Незважаючи на формальну зміну організаційно-правової форми лікарні, будь-яких змін у фінансуванні лікарні не відбулося, адже лікарня відноситься до медичних закладів третинного рівня надання медичної допомоги, для яких зміни у фінансуванні пов’язані із початком Другого етапу медичної реформи. Таких змін ні на час проведення публічної закупівлі, ні на цей час, ще не відбулося.
Комунальне некомерційне підприємство «Обласна клінічна лікарня
ім.О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради відповідає усім ознакам бюджетної установи, а саме:
- створене Житомирською обласною радою у встановленому порядку;
- повністю утримується за рахунок місцевого бюджету;
- є неприбутковим.
Таким чином до закінчення перехідного періоду універсальну послугу (тобто одночасно і продаж електроенергії, ї її розподіл) щодо електроенергії для Замовника може надавати тільки одне підприємство — ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», і ми погоджуємося, що це підприємство не є монополістом на ринку продажу електричної енергії, однак є монополістом надання універсальної послуги.
При цьому Замовник виходив із необхідності забезпечити надійне, безаварійне і якісне постачання електроенергії для потреб лікарні. Від укладеного договору щодо електроенергії безпосередньо залежить життя пацієнтів лікарні, ми не маємо права допустити, щоб від дій ненадійного постачальника електроенергії помирали люди, тому з особливою відповідальністю відносимося до укладення цього договору
Замовник — Комунальне некомерційне підприємство "Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського" Житомирської обласної ради, що у відповідності до чинного законодавства відповідає визначенню бюджетної установи, здійснив закупівлю електричної енергії в складі універсальної послуги у єдиного на території Житомирської області електропостачальника, що виконує функції постачальника універсальних послуг — ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», за переговорною процедурою, як це передбачено п.2 cт. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» — з причини відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що при проведенні публічної закупівлі були дотримані відповідні законодавчі вимоги та враховано особливий характер діяльності Замовника, з огляду на те, що без діючого договору щодо забезпечення потреб обласної клінічної лікарні в електричній енергії прямим наслідком цього були б численні смерті пацієнтів лікарні та завдана шкода для здоров’я пацієнтів.
Частиною 7 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що орган державного фінансового контролю проводить перевірку закупівлі виключно у разі, коли замовник не усунув порушення, визначене у висновку, і таке порушення матиме негативний вплив для бюджетів. Натомість у даному випадку негативний вплив для бюджетів відсутній.
Зміст Висновку Управління Північного офісу Держаудитслужби щодо публічної закупівлі № UA-2019-12-20-000952-a, предмет «ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія», доведений до керівників структурних підрозділів Лікарні, вжито заходів щодо недопущення порушень при здійсненні публічних закупівель.
Враховуючи вищевикладене, за результатами розгляду Висновку Управління Північного офісу Держаудитслужби від 18.03.2020 року по закупівлі № UA-2019-12-20-000952-aЛікарня щодо усіх зазначених порушень надала правомірні аргументовані заперечення.
Комунальне некомерційне підприємство "Обласна клінічна лікарня
ім. О.Ф. Гербачевського" Житомирської обласної ради вдячне Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області за співпрацю та допомогу в сфері забезпечення неухильного дотримання законодавства про публічні закупівлі.
З повагою
генеральний директор Б.Б. Леськів
Виконавець:
Волощук, 438728
Дата публікації звіту:
25.03.2020 12:40
Запити/Пояснення
Номер:
7447a3bd237a4e3bbc6106fa99c3eb6a
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
02.03.2020 16:33
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
06.03.2020 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Електрична енергія», код ДК 021:2015: 09310000-5 (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2019-12-20-000952-a) та відповідно пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини 5 статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), постала потреба в отриманні пояснення з наступного питання:
Так, відповідно до частини 1 статті 35 Закону визначено, що переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками.
Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 21 Закону визначено, що відкриті торги є основною процедурою закупівлі.
В той же час, Замовником проведено переговорну процедуру закупівель згідно пункту 2 частини 2 статті 35 Закону, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, проведення якої обґрунтовується, тим що єдиним постачальником універсальної послуги на території Житомирської області є ТОВ «ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ».
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.
Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 26.12.2019 видано суб’єктам господарювання близько 700 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу.
Слід зазначити, що ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», відсутня у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики, станом на 31.12.2019. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua.
Таким чином, Замовником не враховано норми частини 1 статті 3 та пункту 1 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії, та як наслідок проведено переговорну процедуру закупівель без настання умов, щодо застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини 2 статті 35 Закону.
Слід відмітити, що аналогічна ситуація розглянута щодо проведення переговорної процедури закупівель з придбання електричної енергії у постачальника універсальних послуг на підставі згідно пункту 2 частини 2 статті 35 Закону розглянуто на засіданні постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері закупівель (рішення від 28.12.2019 за № 19560-р/пк-пз, оголошення № UA-2019-12-02-001306-b) та зобов’язано замовника відмітити переговорну процедуру закупівель.
Крім того слід зазначити, що зазначені в обґрунтуванні підстави здійснення переговорної процедури закупівель взагалі стосуються бюджетних установ, а не Комунальних некомерційних підприємств.
Отже, поясніть чому Замовником прийнято рішення щодо застосування переговорної процедури закупівель на підставі пункту 2 частини 2 статті 35 Закону?
Разом з тим, слід відмітити, що відповідно до вимог абзацу 3 частини 4 статті 35 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель переговорна процедура закупівлі відміняється замовником.
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучено їх документальне підтвердження.
Номер:
cf8c84be9c0849d99d5c3f730298cbce
Назва:
ПОЯСНЕННЯ (в порядку ч.5 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі»)
Дата опублікування:
05.03.2020 16:45
Опис:
Начальнику управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області
Костюк Л.П.
ПОЯСНЕННЯ
(в порядку ч.5 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі»)
02.03.2020 р. о 16:33 год. Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorroна сторінці закупівлі «Електрична енергія», код ДК 021:2015: 09310000-5за номером UA-2019-12-20-000952-a опубліковано запит про надання пояснень.
У запиті вимагається пояснити, чому Замовником прийнято рішення щодо застосування переговорної процедури закупівель на підставі пункту 2 частини 2 статті 35 Закону «Про публічні закупівлі».
Замовник — Комунальне некомерційне підприємство "Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського" Житомирської обласної ради, по суті заданого питання пояснює наступне.
20.12.2019 року Замовником в системі Prozorro оприлюднене оголошенняпро публічну закупівлю Електричної енергії (закупівля у постачальника універсальних послуг) на 2020 рік. Номер закупівлі — № UA-2019-12-20-000952-a, предмет «ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія»,2450000 кВт*год, Електрична енергія (закупівля у постачальника універсальних послуг) на 2020 рік, форма закупівлі — переговорна процедура (скорочена).
02.1.2020 р. за результатами проведеної переговорної процедури Замовник уклав договір № 483 від 02.01.2020 р. з ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія».
Замовником оприлюднені в системі Prozorro документи щодо цієї закупівлі.
Відносини, пов’язані з ринком електричної енергії та розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії, регулюються спеціальним законом — Законом України «Про ринок електричної енергії», норми якого застосовуються і при публічних закупівлях електричної енергії, якщо інше прямо не передбачене Законом України «Про публічні закупівлі».
Абзац 11 пункту 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 передбачає, що тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послугинадаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України "Про ринок електричної енергії" для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону.
Частиною 1 статті 63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» передбачено, що Універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам.
Абзацом 2, 4 пункту 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 (зі змінами від 23.11.2018 №2628-VIII) передбачено, що з метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремленого оператора системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, упродовж двох років з 1 січня 2019 року, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, такий електропостачальник виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання, яким на території Житомирської області є АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРОБЛЕНЕРГО".
Після прийняття ЗУ «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017, під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання від виробництва, передачі, постачання електричної енергії було створено ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», засновником якого є АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРОБЛЕНЕРГО".
Таким чином, для потреб бюджетних установ у відповідності до законодавства можлива закупівля електроенергії у постачальника універсальної послуги, яким на території Житомирської області є ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія».
Замовник при проведенні вищевказаної публічної закупівлі брав участь у правовідносинах як бюджетна установа з наступних підстав.
Нормативно-правове визначення бюджетної установи наведене у п. 12 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України: «бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими».
01.04.2020 року в Україні заплановано старт другого етапу медичної реформи. Передбачається, що медичні заклади вторинного та третинного рівнів надання медичної допомоги, до якого належить Замовник, повинні перейти на фінансування за Програмою медичних гарантій: фінансування медичних закладів буде здійснюватися безпосередньо Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ). Фінансування отримають виключно «спроможні» медичні заклади, тобто ті, які мають медичну ліцензію на певні види діяльності в сфері охорони здоров’я, мають відповідний персонал, матеріально-технічну базу тощо.
Необхідною організаційною передумовою для отримання фінансування від НСЗУ є зміна організаційної форми лікувальних установ з «Комунальної установи» на «Комунальні некомерційні підприємства». З цією метою Комунальна установа «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради змінила свою організаційну форму на Комунальне неприбуткове підприємство.
Незважаючи на формальну зміну організаційно-правової форми лікарні, будь-яких змін у фінансуванні лікарні не відбулося, адже лікарня відноситься до медичних закладів третинного рівня надання медичної допомоги, для яких зміни у фінансуванні пов’язані із початком Другого етапу медичної реформи. Таких змін ні на час проведення публічної закупівлі, ні на цей час, ще не відбулося.
Комунальне некомерційне підприємство «Обласна клінічна лікарня ім.О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради відповідає усім ознакам бюджетної установи, а саме:
- створене Житомирською обласною радою у встановленому порядку;
- повністю утримується за рахунок місцевого бюджету;
- є неприбутковим.
Таким чином до закінчення перехідного періоду універсальну послугу (тобто одночасно і продаж електроенергії, ї її розподіл) щодо електроенергії для Замовника може надавати тільки одне підприємство — ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», і ми погоджуємося, що це підприємство не є монополістом на ринку продажу електричної енергії, однак є монополістом надання універсальної послуги.
При цьому Замовник виходив із необхідності забезпечити надійне, безаварійне і якісне постачання електроенергії для потреб лікарні. Від укладеного договору щодо електроенергії безпосередньо залежить життя пацієнтів лікарні, ми не маємо права допустити, щоб від дій ненадійного постачальника електроенергії помирали люди, тому з особливою відповідальністю відносимося до укладення цього договору.
ВИСНОВОК
Замовник — Комунальне некомерційне підприємство "Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського" Житомирської обласної ради, що у відповідності до чинного законодавства відповідає визначенню бюджетної установи, здійснив закупівлю електричної енергії в складі універсальної послуги у єдиного на території Житомирської області електропостачальника, що виконує функції постачальника універсальних послуг — ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія», за переговорною процедурою, як це передбачено п.2 cт. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» — з причини відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що при проведенні публічної закупівлі були дотримані відповідні законодавчі вимоги та враховано особливий характер діяльності Замовника, з огляду на те, що без діючого договору щодо забезпечення потреб обласної клінічної лікарні в електричній енергії прямим наслідком цього були б численні смерті пацієнтів лікарні та завдана шкода для здоров’я пацієнтів.
Примітка: документи публічної закупівлі до цієї «Інформації» не додаються, у зв’язку із їх оприлюдненням у повному обсязі у системі публічних закупівель «Prozorro».
З повагою
генеральний директор Б.Б. Леськів
Виконавець: Волощук 438728