-
Переговорна процедура (скорочена)
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
Електрична енергія (універсальна послуга)
Активна
1 002 000.00
UAH з ПДВ
Номер:
866e6774249d4c3d99e34364d72b6f47
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2020-04-13-000022
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
13.04.2020 00:00
Період моніторингу:
13.04.2020 14:21 - 06.05.2020 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
13.04.2020 №27
Тернопіль
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 188 (із змінами внесеними наказом Західного офісу Держаудитслужби від 14.12.2018 №291),
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку процедур закупівель для моніторингу, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
В.о. начальника Ганна ШКЛЯР
Додаток
до наказу
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Тернопільській області
від 13.04.2020 №27
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
5. UA-2019-12-20-002366-b від 20.12.2019 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівель установлено порушення вимог пункту 2 частини другої статті 35 Закону.
За результатами моніторингу дотримання законодавства при оприлюдненні договору установлено порушення частини першої статті 10 Закону.
За результатами моніторингу питань щодо визначення предмета закупівлі та відображення закупівлі в річному плані, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, дотримання законодавства при укладанні договору та внесенні змін до нього – порушень не встановлено
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Питання, що стали предметом моніторингу: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, наявність умов застосування переговорної процедури закупівель, правильність заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, дотримання законодавства при укладанні договору та його оприлюднення, дотримання законодавства в частині внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2020 рік Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради (далі - Замовник), повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури, договір від 02.01.2020 №058, додаткові угоди від 02.01.2020 №1 та 10.01.2020 №2.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон) відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до статті 35 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток за наявності виключного переліку підстав.
За результатами моніторингу встановлено, що у пункті 13 «Форми повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури» зазначено умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 26.12.2019 видано суб’єктам господарювання близько 700 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу. Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачають надання тимчасово у період з 01.01.2019 по 31.12.2020 універсальних послуг постачальником універсальних послуг бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності.
Таким чином, замовники отримали законодавчу можливість та право користуватися послугами постачальника універсальних послуг. Проте, це є правом замовника, а не його обов’язком.
З огляду на зазначене, здійснення закупівель електричної енергії споживачами, які є замовниками у розумінні Закону має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкриті торги.
Слід зазначити, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Тернопільелектропостач», з яким Замовником опубліковано повідомлення про намір укласти договір від 20.12.2019, відсутнє у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики, станом на 26.12.2019. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua.
Також необхідно відмітити, що Замовником не проводилися відкриті торги для закупівлі електричної енергії, які були відмінені через відсутність достатньої кількості учасників. Отже, Замовник застосував переговорну процедуру закупівлі електричної енергії без наявних підстав, передбачених пунктом 2 частини другої статті 35 Закону.
Аналізом питання дотримання законодавства при оприлюдненні договору встановлено, що Замовник недотримався термінів та в електронній системі закупівель не оприлюднив договір від 02.01.2020 за №058 в цілому, а саме додаток 1 «Заява-приєднання», (передбачений п.1.1 договору), додаток 2 «Договір про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом» (передбачений п.2.1 договору) додаток 3 «Комерційна пропозиція» (передбачений п.3.3 договору), чим порушив вимоги частини першої статті 10 Закону.
Окрім цього, моніторингом встановлено, що Замовником додаткову угоду від 10.01.2020 за №2 укладену до договору №058 від 02.01.2020 оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу лише 16.01.2019, чим порушено вимого частини першої статті 10 Закону.
Період усунення порушень:
21.04.2020 11:31 - 07.05.2020 00:00
Дата публікації висновку:
21.04.2020 11:31
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
У відповідь на ваш висновок, повідомляємо наступне.
На підставі пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» (відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи).
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про природні монополії» природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Згідно ч. 1 постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб’єктів природних монополій» від 19.10.2017 № 1268 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, складає та веде реєстр суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг. Реєстр розміщений на офіційному веб-сайті НКРЕКП.
Згідно з пунктом 93 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII (далі Закону - № 2019), універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.
У Законі № 2019 стаття 63 регулює питання надання універсальних послуг. Універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. Постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, які знаходяться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії. Отже, ті замовники, які є такими споживачами, на закупівлю електричної енергії проводять переговорну процедуру з постачальником універсальних послуг, оскільки в межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. На сьогоднішній день на території Тернопільської області немає жодного альтернативного підприємства, яке б здійснювало постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, окрім ТзОВ «Тернопільелектропостач». Також відповідно до Постанови НКРЕКП № 429 від 14.06.2018 року, в якій вказано видати ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та постачання електричної енергії споживачу: ТзОВ «Тернопільелектропостач» (код ЄДРПОУ 42145798)
Також згідно пп.18 п.2 Розділу 2 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України від 23.11.2018 р. №2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», яким вносяться зміни у Закон України "Про ринок електричної енергії", а саме: у Законі України "Про ринок електричної енергії" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., N 27 - 28, ст. 312):у розділі XVII "Прикінцеві та перехідні положення":у пункті 13: після абзацу десятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"Тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов'язки, передбачені Законом України "Про ринок електричної енергії" для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону". Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2019 року.
Слід зауважити, що відповідно до п. 12 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими - це одна із головних ознак бюджетних установ.
Якщо мова йде про комунальне некомерційне підприємство, а саме – медичний заклад, тоді слід виходити із наступних ознак бюджетної установи:
• створюються органами державної влади та органами місцевого самоврядування або є такими самі;
• метою створення та діяльності бюджетних установ є виконання завдань держави перед суспільством, що втілюються у різних функціях бюджетної установи, зокрема: освіти, культури, науки, охорони здоров'я, спорту, соціального захисту)
• наділені правами юридичних осіб;
• утримуються за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету на основі бюджетного розпису;
• є розпорядниками ( отримувачами) бюджетних коштів;
• є неприбутковими організаціями, спрямовують всі свої кошти на досягнення статутних цілей (визначається згідно з п. 133. 4 Податкового кодексу України - 133.4. Не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом)
• мають право надавати державні та інші види послуг, у тому числі за плату)
• наділені правом оперативного управління щодо майна, яке надане їм власником, для здійснення своїх функцій (стосується змісту саме ч. 3 ст. 78 Господарського кодексу України - майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
Враховуючи вищенаведене, заклади охорони здоров'я (ЗОЗ) - комунальні некомерційні підприємства слід віднести до бюджетних установ, виходячи із переліку ознак, які характеризують бюджетну установу.
Зокрема, слід звернути увагу, що в умовах чинного бюджетного законодавства можуть бути застосовані кілька джерел фінансування закладів охорони здоров’я, перетворених у комунальні некомерційні підприємства, шляхом реорганізації ЗОЗ-бюджетних установ у КНП:
1. Фінансування, шляхом перерахунку коштів відповідним розпорядником бюджетних коштів (в даному випадку – Національної служби здоров’я України (НСЗУ) – на рахунок отримувача (в даному випадку КНП);
2. Фінансування з державного бюджету з використанням програмно-цільового методу (за бюджетною програмою), що передбачено Бюджетним кодексом України (бюджет).
3. Шляхом надання фінансової підтримки з місцевого бюджету.
Отже, можна зробити висновок, що комунальні некомерційні підприємства будуть вважатися бюджетною установою до моменту перерахунку коштів Національної служби здоров’я України (НСЗУ, розпорядник) – на рахунок отримувача - КНП, тобто, у випадку фінансування комунальних некомерційних підприємств лише за рахунок коштів місцевого та державного бюджету, вони вважаються бюджетними установами.
Станом на сьогодні Комунальне некомерційне підприємство "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради є бюджетною установою, а тому закупівлю електричної енергії може здійснювати, використовуючи переговорну процедуру закупівлі.
У зв'язку з цим на період з 01.01.2020 р. по 31.12.2020р. виникла необхідність у Комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради укласти договір постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг з ТзОВ «Тернопільелектропостач» , застосувавши переговорну процедуру закупівлі.
Окрім того, повідомляємо про те, що в умовах Договору №058 від 02.01.2020 не зазначається про те, що додатки є його невід’ємною частиною. В той же час, згідно Розділу VII та ч. 1 ст 10 попередньої редакції Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення. Закон не містив обов’язку публікувати додатки до договору за результатами закупівлі.
Що стосується публікування додаткової угоди від 10.01.2020 за №2 16.01.2019 року, то повідомляємо про те, було проведено роз’яснювальну роботу з членами тендерного комітету, а також складено попередження особам відповідальним за опублікування документів в електронній системі Прозорро.
Ми щиро завдячуємо проведеній вами роботі по аналізу закупівлі а також, зобов’язуємось під час проведення торгів брати до уваги вказані зауваження, дотримуватися норм чинного законодавства та принципів здійснення публічних закупівель.
Дата публікації звіту:
27.04.2020 16:59