-
Переговорна процедура (скорочена)
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
09310000-5 Електрична енергія (Постачання електричної енергії)
Джерело фінансування закупівлі: кошти державного бюджету
Завершена
4 224 000.00
UAH з ПДВ
Номер:
0035ba38aeef451c968fa6b7a139326a
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2020-02-20-000006
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
20.02.2020 00:00
Період моніторингу:
20.02.2020 11:43 - 13.03.2020 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВДЕННОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ХЕРСОНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
20.02.2020 № 37
Херсон
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, затвердженого наказом Південного офісу Держаудитслужби 12 жовтня 2016 року № 8
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівлі ID: UA-2019-12-17-004142-b.
Підставою для здійснення моніторингу закупівлі є:
- інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівлі, зазначеної у пункті 1 цього наказу.
Начальник управління Дмитро КРУКОВСЬКИЙ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі встановлено порушення пункту 2 частини другої статті 35 Закону.
За результатами аналізу питання правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом встановлено порушення вимог пункту 2 Наказу №490.
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, ; своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 04 березня 2020 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані (додатку); оприлюднення інформації про закупівлю; наявності підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі; правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Херсонської державної морської академії (далі – Замовник) на 2020 рік; повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури; протокол проведення переговорів від 17.12.2019 №1; договір про закупівлю від 26.12.2019 № 6/19; додаткова угода до договору від 21.01.2020 №1-6/5; пояснення, отримане через електронну систему закупівель 24.02.2020.
За результатами моніторингу установлено, що підставою проведення переговорної процедури закупівлі Замовником визначено відсутність конкуренції на відповідному ринку.
При цьому, відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про ринок електричної енергії», ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями встановленими цим законом.
Крім того, ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» з яким Замовником проведено переговори на постачання електричної енергії, відсутній у переліку природних монополій НКРЕКП. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/litsenziini_reestry/reestr_ monopol_energo. pdf.
Також, на порушення пункту 2 наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» від 22.03.2016 № 490, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за № 449/28579 (далі – Наказ № 490) пункт 14 повідомлення про намір укласти договір, не містить посилань на експертні, нормативні, технічні та інші документи, які підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.
У зв’язку з викладеним, застосувавши переговорну процедури закупівлі у зв’язку з відсутністю конкуренції на ринку постачання електричної енергії, не обґрунтувавши наявність умов її застосування, Замовником порушено вимоги пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Період усунення порушень:
04.03.2020 16:49 - 19.03.2020 00:00
Дата публікації висновку:
04.03.2020 16:49
Запити/Пояснення
Номер:
8b85ba6c8fba45e582e2c23454506c4d
Назва:
Запит Замовнику на пояснення
Дата опублікування:
20.02.2020 15:13
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
26.02.2020 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі щодо закупівлі за ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія, що проводить Херсонська державна морська академія за № UA-2019-12-17-004142-b та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6, пункту 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, виникла потреба в отриманні пояснень з питання:
1) Відповідно до пункту 3-1 Повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури (далі - Повідомлення), Замовник закуповує товар.
Згідно з пунктом 5 цього Повідомлення «Кодом відповідного класифікатору предмета закупівлі» є «ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія». В пункті 14 Повідомлення Замовник обґрунтовує своє право здійснити закупівлю універсальної послуги у Товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» посилаючись на норми діючого законодавства та на частину одинадцяту пункту 13 розділу XVII Закону України «Про ринок електричної енергії».
Разом з тим, Пункт 14 Повідомлення не містить інформації щодо відсутності конкуренції на відповідному ринку або щодо відсутності альтернативи щодо закупівлі електричної енергії як товару.
Враховуючи вищевикладене пропонуємо пояснити, які експертні, нормативні, технічні та інші документи підтверджують відсутність конкуренції на відповідному ринку, або щодо відсутності альтернативи щодо закупівлі електричної енергії як товару?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучено їх документальне підтвердження.
Номер:
1473990d454c44e580821c7bfc841aa5
Назва:
Закупівля електричної енергії
Дата опублікування:
24.02.2020 16:14
Опис:
У зв’язку з проведенням Управлінням Південного Офісу Держаудитслужби в Херсонській області моніторингу закупівлі ID: UA-2019-12-17-004142-b, Херсонська державна морська академія (далі – ХДМА) інформує про наступне.
ХДМА було отримано Запит замовнику на пояснення (дата публікації 2020-02-20 11:43:40, дата отримання доступу ХДМА до публікації: 2020-02-23) щодо закупівлі ID: UA-2019-12-17-004142-b.
ХДМА, враховуючи вимоги Управління Південного Офісу Держаудитслужби в Херсонській області про надання пояснення через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту, надає відповідні пояснення.
ХДМА була проведена закупівля Електричної енергії шляхом проведення переговорної процедури за умови відсутності конкуренції відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії (абзац 11 пункт 13 розділу ХVII «Прикінцеві та перехідні положення»), а саме:
Тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року включно універсальні послуги, окрім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього закону. Постачальник універсальних послуг не може відмовити споживачам, які мають право на універсальну послугу та які знаходяться в межах території здійснення його діяльності, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, в укладення договору постачання електричної енергії. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону постачальник універсальних послуг надає універсальні послуги за економічно обгрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором.
Також, згідно абз.2 п.7 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» (далі - Правила) тимчасово, на період з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт.
Згідно ч.2 ст. 63 Закону України «Про ринок електричної електроенергії» у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.
Згідно інформації Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постачальником універсальної послуги електричної енергії у місті Херсоні є ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія».
Відповідно до листа Держказначейства від 16.10.2019р. №16-06-06/17717 закупівля електроенергії як універсальної послуги здійснюється як закупівля товару згідно пункту 5 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016р. №454, а саме:
якщо під час здійснення замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов’язаної (пов’язаних) з поставкою товарів (зокрема послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), тоді предметом закупівлі є товари за умови, що вартість такої послуги (послуг) не перевищує вартості самих товарів.
Звертаємо увагу, що така переговорна процедура застосовується всіма бюджетними замовниками на території всієї України.
При цьому, зазначені вище нормативно-правові акти ХДМА використовувала при обґрунтуванні застосування переговорної процедури.
Таким чином, в діях ХДМА відсутні порушення під час оголошення та проведення закупівлі електроенергії.
Номер:
375a3f33ae2e4557b4b1edbc510f5722
Назва:
Аргументовані заперечення до висновку Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області та інформація про причини неможливості усунення, начебто, виявлених порушень
Дата опублікування:
11.03.2020 16:37
Опис:
Херсонська державна морська академія (далі – ХДМА, Академія), як вищий державний заклад освіти, з повагою ставиться до діяльності органів Державної аудиторської служби України.
Президентом України у своєму Указі № 837/2019 від 08.11.2019р. визначено, що основною ціллю реформ в Україні є зміцнення держави та підвищення добробуту населення.
Проте, на сьогоднішній день за юридично неоднозначної позиції Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (далі-Управління) фактично може бути зірваний навчальний процес не однієї тисячі курсантів та нормальна робота всього трудового колективу Академії.
Окрім того це спричинить негативні наслідки серед іноземних інвесторів Академії, чим зменшить інвестиційну привабливість ХДМА та області в цілому.
За результатами проведення Управлінням моніторингу закупівлі 09310000-5 Електрична енергія (Постачання електричної енергії), ID: UA-2019-12-17-004142-b, було встановлено, начебто, порушення ХДМА законодавства в частині неправомірного обрання та застосування переговорної процедури закупівлі, а саме порушення пункту 2 частини другої
статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі», а також порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель.
ХДМА не погоджується з таким висновком Управління.
В черговий раз зазначаємо, що в обґрунтуванні до підстав обрання переговорної процедури Замовником було вказано саме підстави обрання п. 2 cт. 35 Закону України
«Про публічні закупівлі» - відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Переговорна процедура була застосована у зв’язку із закупівлею універсальної послуги.
Вказаної позиції дотримується також Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України при проведенні аналогічної закупівлі
(UA-2019-12-20-003590-b ● 706da922ea7a4f82bd63025645060235), оскільки, як Уповноважений орган, здійснює регулювання та координацію у сфері закупівель у межах повноважень, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» (копію листа №2131-11/15266-03 від 05.03.2020 додаємо).
Право на закупівлю такої універсальної послуги передбачено відповідно
до Закону України «Про ринок електричної енергії» (абзац 11 пункт 13 розділу ХVII «Прикінцеві та перехідні положення»), а саме:
- тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року включно, універсальні послуги, окрім побутових та малих не побутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи, незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені
Законом України «Про ринок електричної енергії» для малих не побутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону. Постачальник універсальних послуг не може відмовити споживачам, які мають право на універсальну послугу та які знаходяться в межах території здійснення його діяльності, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, в укладенні договору постачання електричної енергії. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону постачальник універсальних послуг надає універсальні послуги за економічно обгрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором.
Також, згідно абз.2 п.7 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» (далі - Правила) тимчасово, на період
з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих не побутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт.
Згідно ч.2 ст. 63 Закону України «Про ринок електричної електроенергії» у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.
Згідно інформації Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постачальником універсальної послуги електричної енергії у місті Херсоні є ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія».
При визначені предмету закупівлі було враховано відсутність в Єдиному закупівельному словнику ДК 021:2015, відповідно до якого визначається предмет закупівлі, окремого коду для закупівлі універсальної послуги з постачання електричної енергії. Тому закупівлю було оголошено за кодом 09310000-5 Електрична енергія (Постачання електричної енергії).
При цьому і в обґрунтуванні обраної процедури і в проекті/підписному договорі вказувалось на закупівлю універсальної послуги – Електричної енергії (Постачання електричної енергії).
Державна казначейська служба України у своєму листі від 16.10.2019р.
за № 16-06-06/17717 вказує, що відповідно до норм Закону № 2019 (Закон № 2019- VIII «Про ринок електричної енергії») бюджетним установам надано право, проте не зобов'язано, закуповувати електроенергію як універсальну послугу. При цьому, придбання електроенергії як універсальної послуги може здійснюватися із застосуванням переговорної процедури відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону (Закон № 922-VIII «Про публічні закупівлі»), а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи (копію листа додаємо).
Таким чином, це право ХДМА обрати одну із форм проведення державної закупівлі.
Щодо порушень в частині складання форм документів, то в констатуючій частині висновку Управлінням не конкретизуються, які саме були допущені порушення.
Повертаючись до державницької позиції та чинного законодавства України у прийнятті будь-яких рішень ХДМА не має юридичної можливості розірвати укладений договір у встановлений Управління строк, виходячи з наступного.
Між сторонами є діючі договірні відносини, в укладеному договорі є порядок його розірвання.
Розірвання договору призведе до автоматичного припинення енергопостачання до ХДМА та зрив освітнього процесу, оскільки процедура укладення нового договору займе близько місяця.
Навіть подання позовної заяви та можливість зупинення «рекомендацій» Управління на період розгляду справи в суді не надасть змогу автоматично провести нову закупівлю, у зв’язку з не знятими фінансовими зобов’язаннями у органах державного казначейства за діючим договором.
У зв’язку з вказаним, ХДМА просить врахувати зазначену позицію навчального закладу.
Дата: 11.03.2020р.
Вих. номер: 02.1-05/570