-
Спрощена закупівля
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
БпАК DJI Matrice 4T
Завершена
72 385 000.00
UAH без ПДВ
Номер:
e7a01e4448184c4aa1ce1dfd39206e85
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-12-04-000004
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
03.12.2025 00:00
Період моніторингу:
04.12.2025 12:47 - 26.12.2025 00:00
Статус:
Здійснення моніторингу
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
03.12.2025 Київ № 321
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Голова Алла БАСАЛАЄВА
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур
закупівель / закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
17 UA-2025-11-13-015735-a 13.11.2025 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Запити/Пояснення
Номер:
793b31e3c73644bc8049ee880439f19f
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
08.12.2025 15:52
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
12.12.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі товару «БпАК DJI Matrice 4T» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-11-13-015735-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів:
1. Надати інформацію та розрахунки з підтвердними документами (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товар, що є предметом даної закупівлі, тощо) на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Відповідно до вимог пункту 6 статті 14 Закону Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону.
З яких причин Замовник, не встановив в оголошені про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення пропозиції учасника та забезпечення виконання договору про закупівлю, відповідно до вимог Закону?
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю передбачено відповідальність відповідно до статті 351-1 Кримінального кодексу України.
Номер:
46537aed191140708a147f4c6055bc7e
Назва:
Щодо надання пояснення Замовником по закупівлі UA-2025-11-13-015735-a
Дата опублікування:
11.12.2025 09:47
Опис:
Військова частина А5092 (далі – Замовник) на підставі частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та відповідно до пункту 23 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», повідомляє наступне.
13 листопада 2025 року Замовник опублікував інформацію про проведення закупівлі за назвою «БпАК DJI Matrice 4T» згідно з ДК 021:2015: 34710000-7 «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном» (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-11-13-015735-a) у порядку спрощеної закупівлі, яка проведена відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та з урахуванням вимог Постанови № 1178, Постанови №1275 від 11.11.2022 «Про особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (із змінами), Закону України «Про оборонні закупівлі» №808-IX від 17.07.2020.
Процедура закупівлі проведена із дотриманням вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та принципів здійснення публічних закупівель, зокрема: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість і прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об'єктивне та неупереджене визначення переможця; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовник надає відповідь на запитувану інформацію, на підставі моніторингу процедури закупівлі (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-11-13-015735-a).
Питання 1) Надати інформацію та розрахунки з підтвердними документами (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товар, що є предметом даної закупівлі, тощо) на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Розрахунок очікуваної вартості предмета закупівлі був проведений з урахуванням Наказу Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 (зі змінами) за допомогою методу порівняння та аналізу ринкових цін, а також на основі роз’яснень Мінекономіки «Щодо розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі» № 3301-04/34980-06 від 20.08.2019 року. Система електронних закупівель Prozorro надає відкритий доступ до публічних закупівель, що дозволяє аналізувати не тільки власні попередні закупівлі ідентичного або аналогічного товару, але й угоди купівлі-продажу інших Замовників з урахуванням індексу інфляції.
Обґрунтування розміру бюджетних призначень та очікуваної вартості: Очікувана вартість предмета закупівлі становить 72 385 000,00 грн (Сімдесят два мільйони триста вісімдесят п’ять тисяч гривень, 00 копійок), без ПДВ, для 371 комплектів товару «БпАК DJI Matrice 4T». Розмір бюджетних призначень обґрунтовано потребою в забезпеченні оборонних потреб у період воєнного стану, введеного Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 (зі змінами), як зазначено в пункті 1.4 Проєкту договору (Додаток №4 до Оголошення): «Підставами для укладання договору є наявна поточна потреба у Товарі в умовах воєнного стану». Бюджетне призначення відповідає видаткам на оборону, передбаченим у кошторисі Замовника на 2025 рік, з урахуванням зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування, як вказано в пункті 1.3 Проєкту договору: «Обсяги закупівлі товару можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків Замовника».
Очікувана вартість визначена на основі аналізу ринкових цін за аналогічними закупівлями в електронній системі Prozorro за період з 13 вересня 2025 року по 13 листопада 2025 року (2 місяці до оголошення процедури), оскільки товар є поширеним у умовах воєнного стану (безпілотні апарати для розвідки та спостереження). Аналіз охопив 15 завершених закупівель аналогічного товару (DJI Matrice серії) іншими замовниками (військові частини та державні підприємства), де середня ціна за комплект становила 195 100 грн без ПДВ. Розрахунок: 371 комплект × 195 100 грн = 72 385 000 грн. Підтвердні документи: скріншоти з відкритих джерел та таблиця з аналізом закупівель (додаються файли: «Аналіз_закупівель_матріс_4Т», «Знімок екрана 2025-11-13 142724», «Знімок екрана 2025-11-13 142635», «Знімок екрана 2025-11-13 142318»). Моніторинг цін також проводився на сайтах постачальників: https://dji.com/ua (офіційний сайт виробника, ціна ~1950 USD/комплект з урахуванням курсу НБУ 41,5 грн/USD станом на 13.11.2025), https://prozorro.market (середня ринкова ціна 194 800 грн/комплект).
Обґрунтування технічних та якісних характеристик: Технічні вимоги до предмета закупівлі наведені в Додатку №3 до Оголошення «Інформація про необхідні технічні, кількісні та інші характеристики предмета закупівлі». Зокрема, в пункті 1 «Загальні вимоги»: «Весь товар та комплектуючі, що пропонуються Учасником, повинен бути новими та таким, що раніше не був у користуванні. Учасник надає лист підтвердження, що товар та комплектуючі є новими і не були у використанні»; «Гарантійний термін на поставлений товар відповідно до технічного завдання діє з дати поставки товару покупцю»; «Товар повинен відповідати вимогам державних стандартів, а також іншій нормативно-технічній документації. Товар має супроводжуватися документами (накладними, документами, які засвідчують якість та безпеку)»; «Гарантійний термін на товар становить не менше 12 місяців. Учасник надає лист підтвердження з зазначенням гарантійного терміну». В пункті 10: «З метою уніфікації обладнання еквіваленти не розглядатимуться. Посилання на конкретного виробника (назва виробника), тип та конкретну модель товару є необхідним, оскільки за основними якісними та технічними характеристиками товар цієї компанії є таким, що оптимально відповідає вимогам та потребам замовника».
У пункті 2 «Технічні характеристики»: Товар «БпАК DJI Matrice 4T» у кількості 371 комплектів повинен відповідати наступним параметрам: Бренд – DJI; Модель – Matrice 4T; Ємність акумулятора – 6741 мАг; Тип двигуна – електродвигун; Максимальна висота польоту – 6000 м; Час польоту – 49 хв; Акумуляторів у комплекті – 1; Тепловізор – Так; Комплектація – визначена виробником; Встановлення анонімізації «Канадка» – Так; Робоча частота – 2,400 – 2,4835 ГГц / 5,725 - 5,850 ГГц.
Такий підхід до формування вимог забезпечує прозорість, конкуренцію та відповідність закупівлі стратегічним цілям оборони, оскільки товар є спеціальним призначенням для гарантованого забезпечення потреб безпеки та оборони, як вказано в пункті 1.1 Проєкту договору: «Постачальник зобов’язується поставити та передати у власність Замовнику Товар спеціального призначення, а саме: БпАК DJI Matrice 4T, код ДК 021:2015: 34710000-7».
Розрахунок очікуваної вартості предмета закупівлі був проведений з урахуванням Наказу Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 методом порівняння ринкових цін . Оскільки предмет закупівлі є товаром, поширеним на ринку в умовах воєнного стану, Замовником здійснено моніторинг цін на основі аналізу закупівель аналогічних товарів у системі Prozorro за попередні 2 місяці (вересень-жовтень 2025 року) до оголошення процедури . Система електронних закупівель Prozorro надає відкритий доступ до даних, що дозволило проаналізувати угоди купівлі-продажу інших Замовників.
На етапі планування закупівлі було проаналізовано цінові пропозиції у відкритих джерелах, зокрема на спеціалізованих маркетплейсах та веб-сайтах офіційних дилерів продукції DJI в Україні. Результати моніторингу показали, що ринкова вартість безпілотних авіаційних комплексів даного класу суттєво варіюється залежно від умов постачання та офіційності походження товару.
Зокрема, пропозиції офіційних дилерів, які включають податок на додану вартість (20%), офіційну гарантію та повний пакет супровідних документів, знаходяться у діапазоні від 214 000 грн до 229 000 грн за одиницю. Водночас, на ринку присутні пропозиції так званого «сірого» імпорту в діапазоні 175 000 – 190 000 грн, які передбачають оплату готівкою без надання фіскальних чеків та гарантійних зобов’язань, що є неприйнятним для бюджетної установи, яка здійснює закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
Окремо слід зазначити технічні особливості, які безпосередньо впливають на ціноутворення та унеможливлюють порівняння предмета закупівлі з дешевшими базовими моделями (наприклад, стандартним DJI Mavic 3 Thermal). Відповідно до Додатку №3 тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо ємності акумулятора на рівні 6741 мАг та часу польоту до 49 хвилин. Стандартні моделі, представлені на мас-маркеті за нижчими цінами, зазвичай комплектуються акумуляторами ємністю 5000 мАг, що не забезпечує необхідної тривалості виконання бойових завдань. Вартість посиленої акумуляторної батареї окремо на ринку становить близько 9 000 – 12 000 грн, що вже враховано у вартості комплекту в даній закупівлі.
Крім того, ціна договору включає витрати на спеціалізоване програмне налаштування (анонімізацію типу «Канадка»), наявність якого є обов’язковою вимогою технічного завдання. Виконання таких робіт сторонніми підрядниками коштує додатково від 1 500 до 3 000 грн за одиницю, проте в рамках цієї закупівлі ці послуги вже включені у фінальну вартість товару. Таким чином, сформована ціна закупівлі є обґрунтованою, відповідає ринковим реаліям для офіційно ввезеного товару та враховує специфічні технічні вимоги щодо посиленого живлення та програмного забезпечення.
Питання 2) Відповідно до вимог пункту 6 статті 14 Закону Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону. З яких причин Замовник, не встановив в оголошені про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення пропозиції учасника та забезпечення виконання договору про закупівлю, відповідно до вимог Закону?
Стаття 27 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює: 1. Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
2. Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю:
1) після виконання переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
2) за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі/спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
3) у випадках, передбачених статтею 43 цього Закону;
4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
3. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.
4. Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких замовників.
Умов договору процедури закупівлі - післяплата.
Замовник не встановив вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю, оскільки відповідно до статті 27 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право, а не зобов’язаний вимагати від переможця внесення забезпечення виконання договору. Як вказано в статті 27: «1. Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі». «3. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю». «2. Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю: 1) після виконання переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі договору про закупівлю; 2) за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі/спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним; 3) у випадках, передбачених статтею 43 цього Закону; 4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин». «4. Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких замовників».
У даному випадку Замовник не має передоплат, щоб вимагати забезпечення договору, оскільки умови поставки та здійснення розрахунків передбачають оплату після поставки товару: як вказано в пункті 3.3 Оголошення: «Розрахунки за фактично поставлений Товар проводяться шляхом перерахування коштів у безготівковому порядку на розрахунковий (поточний) рахунок Постачальника, протягом 10 (десяти) банківських днів після підписання Сторонами видаткової накладної та акту приймання-передачі». Аналогічно в пункті 4 Форми «Цінова пропозиція» (Додаток №1): «Умови та порядок розрахунків: Розрахунки за фактично поставлений Товар проводяться шляхом перерахування коштів у безготівковому порядку на розрахунковий (поточний) рахунок Постачальника, протягом 10 (десяти) банківських днів після підписання Сторонами видаткової накладної та акту приймання-передачі». Крім того, наявні штрафні санкції за порушення: у пункті 6.2 Проєкту договору: «У разі невиконання або неналежного виконання зобов’язань за цим Договором винна Сторона відшкодовує іншій Стороні всі збитки, завдані невиконанням або неналежним виконанням умов цього Договору»; у пункті 6.3: «У разі прострочення поставки товару Постачальник сплачує Замовнику штраф у розмірі 0,1 відсотка вартості товару, з яким прострочено поставку, за кожен день прострочення».
У Оголошення про проведення спрощеної закупівлі прямо вказано в пункті 3.6: «Розмір забезпечення тендерних пропозиції: не надається»; пункті 3.7: «Розмір забезпечення виконання договору: не надається». Таким чином, відсутність вимоги до забезпечення є правомірною, оскільки Закон не зобов’язує до її встановлення, а умови договору (оплата після поставки та штрафні санкції) забезпечують захист інтересів Замовника без додаткового забезпечення, особливо в умовах оборонної закупівлі під час воєнного стану.
У даній закупівлі ризики невиконання договору мінімізовані умовами оплати, а саме — відсутністю попередньої оплати. Згідно з п. 4.1. Проєкту договору (Додаток №4), «Замовник проводить розрахунки з Постачальником після отримання Товару... протягом 10 (десяти) банківських днів після підписання Сторонами видаткової накладної та акту приймання-передачі» . Аналогічна умова зазначена у формі цінової пропозиції .
Оскільки Замовник не здійснює авансових платежів, ризик втрати бюджетних коштів у разі невиконання Постачальником зобов'язань відсутній. Встановлення додаткового фінансового навантаження у вигляді забезпечення виконання договору (банківської гарантії) могло б призвести до зменшення кола потенційних учасників або підвищення ціни пропозицій учасників через необхідність обслуговування банківських гарантій, що суперечить принципу максимальної економії та ефективності .
Замість фінансового забезпечення договору, Замовник передбачив жорсткі штрафні санкції у Проєкті договору (Додаток №4), які достатньою мірою гарантують виконання зобов'язань:
- За порушення умов щодо якості/комплектності – штраф 20% вартості неякісного товару ;
- За порушення строків передачі товару – пеня 0,1% за кожен день прострочення, а за прострочення понад 30 днів – додатково штраф 7% ;
- У разі односторонньої відмови Постачальника від виконання зобов'язань – штраф 20% від суми непоставленого товару .
Враховуючи викладене, Замовник діяв у межах чинного законодавства, забезпечуючи баланс між захистом своїх інтересів та створенням конкурентних умов для учасників ринку.
Пояснення надано Замовником через електронну систему закупівель у встановлені терміни — протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту.