147304
Номер:
0211e98747ee40c19066aaf32743d98f
Назва:
Пояснення на запит від 08.10.2025
Дата опублікування:
13.10.2025 16:56
Опис:
Доброго дня, Квартирно - експлуатаційний відділ м. Житомир уважно вивчив Ваш Запит на надання пояснень від 2025-10-08 11:46:00 та повідомляє наступне.
І. Щодо надання інформації та відповідних документів (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на матеріальні ресурси (будівельні матеріали), що є предметом даної закупівлі, проєктно-кошторисну документацію (інвесторську), технічне завдання, дефектні акти, експертні звіти тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість зазначаємо наступне.
Очікувана вартість закупівлі формувалась відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020р № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».
При здійсненні закупівлі по предмету: «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 – 2 «Інші завершальні будівельні роботи»)» Уповноваженою особою було залучено фахівців, які будуть використовувати закуплені послуги, як того вимагає положення пункту 2 Розділу ІІ «Етапи визначення очікуваної вартості» Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020р № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».
Замовником визначено було об’єм необхідних робіт з поточного ремонту внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання, та підготовлено відповідний дефектний акт та локальний кошторис.
У відповідності до пункту 3 Розділу ІІ «Етапи визначення очікуваної вартості» Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі Замовником було використано загальнодоступну інформацію щодо цін на такі послуги, які містились у відкритих джерелах.
Окрім того, Замовником було проведено ринкові консультації. Ми, як Замовник направили учасникам ринку повідомлення з дефектних актом. За результатами ринкових консультацій, ми отримали 3 письмові цінові пропозиції від відповідних надавачів послуг (копії додаються).
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Додатково повідомляємо, що будівельні матеріали не є предметом закупівлі «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 – 2 «Інші завершальні будівельні роботи»)».
Враховуючи вищевказане повідомляємо, що Квартирно - експлуатаційний відділ м. Житомир під час підготовки, оголошення та проведення закупівлі «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 – 2 «Інші завершальні будівельні роботи»)» було дотримано чинного законодавства сфері закупівель, в тому числі і нормативно правових положень, щодо визначення очікуваної вартості.
ІІ. Щодо надання посилання на сторінку власного веб-сайту (або на офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі повідомляємо наступне.
Відповідно до положень пункту 41 Постанови Кабінету України «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 р. № 710 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1266). головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:
обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Повідомляємо, що на даний момент у Замовника відсутній власний веб-сайт, проте нами, як Замовником і розпорядником нижчого рівня було проінформовано головного розпорядника бюджетних коштів – Міністерство оборони України про проведення закупівлі «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 – 2 «Інші завершальні будівельні роботи»)».
Разом з тим, принагідно зазначаємо, що на виконання положень пункту 41 Постанови Кабінету України «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 р. № 710 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1266) на офіційному сайті головного розпорядника бюджетних коштів - Міністерства оборони України (https://mod.gov.ua) в розділі «Нормативно-правова база» (посилання https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-baza/obgruntuvannya-tehnichnih-ta-yakisnih-harakteristik-zakupivli-potochnij-remontvnutrishnih-merezh-vodopostachannya-ta-kanalizacziyi-sanvuzliv-iz-zaminoyu-santehobladnennya-budivli-ak-021-2015-45450000-6-ua-2025-09-12-007086-a-2) наявна вся інформація про очікувану вартість, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі щодо закупівлі «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи»)» більш детально можливо ознайомитись за посиланням: https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-baza/obgruntuvannya-tehnichnih-ta-yakisnih-harakteristik-zakupivli-potochnij-remontvnutrishnih-merezh-vodopostachannya-ta-kanalizacziyi-sanvuzliv-iz-zaminoyu-santehobladnennya-budivli-ak-021-2015-45450000-6-ua-2025-09-12-007086-a-2.
ІІІ. Щодо надання інформації про факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Грааль-Гарант» на відповідність тендерній документації Замовника з наданням документального підтвердження (протоколу, рішення) повідомляємо, що під час розгляду тендерної пропозиції тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Грааль-Гарант» Замовником не приймалось протоколів чи рішень щодо формальних чи несуттєвих помилок, Замовником приймалось рішення про направлення Учаснику вимоги про усунення невідповідностей, що підтверджується відповідним протоколом № 23 від 22 вересня 2025 року.
ІV. Щодо того, що тендерна документація Замовника складена не у відповідності до вимог законодавства, а саме, в порушення вимог частини 4 статті 23 Закону, тендерна документація Замовника (пункт 25 Технічного завдання Додатку № 3 до тендерної документації) містить посилання на виробника («ВЕНТС») з виразом «або еквівалент», але без обґрунтування необхідності такого посилання повідомляємо наступне.
Квартирно - експлуатаційний відділ м. Житомир не погоджується, що зазначення виробника порушує положення статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» виходячи з наступного.
Так, відповідно до частини 4 статті 23 закону України «Про публічні закупівлі» технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Аналіз наведеної норми дає підстави вважати, що Замовник не зобов`язаний зазначати обґрунтування безпосередньо в умовах тендерної документації, частиною 4 встановлено виключно вимогу щодо того, що посилання повинно містити вираз "або еквівалент".
Відповідно до примітки до Додатку № 3 до тендерної документації зазначено, всі посилання згідно цієї тендерної документації в цілому та її додатках на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами тощо, слід читати в сукупності з виразом «або еквівалент».
Наголошуємо, що згідно положень частини четвертої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник не зобов’язаний зазначати обґрунтування безпосередньо в умовах тендерної документації, частиною 4 встановлено виключно вимогу щодо того, що посилання повинно містити вираз "або еквівалент".
Крім того, звертаємо увагу апеляційного суду, що правило частини 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо недопустимості зазначення в технічній специфікації посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб`єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва стосується предмета закупівлі.
У даному випадку предметом закупівлі є послуга з поточного ремонту, а не закупівля товару. Отже, зазначення у додатку 3 до тендерної документації назви виробника не є порушенням заборони, встановленої частиною 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Звертаємо увагу, на практику розгляду аналогічних правовідносин національними судами, в тому числі Другим апеляційним адміністративним судом у справі № 480/7347/20 згідно якого Колегія суддів вказує, що положення частини 4 статті 23 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено недопустимість зазначення в технічній специфікації посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб`єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва стосується предмета закупівлі.
Враховуючи, що предметом закупівлі є саме послуги по здійсненню поточного середнього ремонту автомобільної дороги, а не суміші асфальтобетону, колегія суддів доходить висновку, що зазначення у додатку 5 до тендерної документації літерного типу сумішей та асфальтобетону не є порушенням заборони, встановленої частиною 4 статті 23 Закону України "Про публічні закупівлі".
Аналогічно, додатково зазначаємо на практику національних судів, згідно яких скасовувались висновки моніторингів Вашого управління саме в частині встановлення порушення відсутності обґрунтування необхідності такого посилання.
Прикладами таких рішень є рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 29.11.2021 року по справі № 500/3652/21, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року по справі № 240/42655/21.
На підставі вищевикладеного, повідомляємо, що Замовником дотримано усіх вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель, нормативно правових актів, що стосуються визначення вартості, а також принципів здійснення закупівель, закріплених у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та положень частини четвертої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
V. Щодо невідхилення Учасника Товариство з обмеженою відповідальністю «Грааль-Гарант» на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей повідомляємо наступне.
Відповідно до пункту 3.6.1. частини 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації предмет закупівлі: «Поточний ремонт внутрішніх мереж водопостачання та каналізації санвузлів із заміною сантехобладнання будівлі № * , військове містечко №*, смт. Озерне, Житомирський р-н, Житомирська обл.» (код Основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 45450000-6 – 2 «Інші завершальні будівельні роботи»)».
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі відповідно до Додатку 3.
Згідно пункту 1 Додатку № 3 до тендерної документації Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерних пропозицій документи, які підтверджують відповідність тендерних пропозицій учасників технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмету закупівлі, встановлених замовником (згідно із Додатком 3).
З цією метою, Учасники, до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, надають, відповідно до своєї початкової ціни, виконані згідно вимог Додатку №3 наступні документи:
• договірну ціну (без розрахунків статей витрат);
• локальні кошториси.
Учасником в складі тендерної пропозиції надано Дефектний акт та Локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-01 (файл «Дефектний акт, локальні кошториси.pdf»).
Учасником ТОВ «Грааль-Гарант» при розрахунку ціни пропозиції до локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01 (пункти 64, 65, 68, 69) включено роботи які не передбачено Додаток № 3 до тендерної документації, а саме:
- Установлення бойлерів (пункт 64 локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01);
- кріплення до водонагрівача (пункт 65 локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01);
- Установлення трапів (пункт 68 локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01);
- трапи для душу (пункт 69 локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01).
Разом з тим, вказані об’єми роботи передбачені первинною проектною документацією Замовника.
Згідно пункту 2.1.5. частини 1 «Процедура надання роз'яснень щодо тендерної документації» Розділу ІІ «Порядок унесення змін та надання роз'яснень до тендерної документації» тендерної документації для повноти розуміння предмету закупівлі та його об’єму Учаснику необхідно, в період звернення за роз’ясненнями, особисто відвідати та оглянути об’єкт будівництва, оцінити можливості надання послуг, їх види та обсяги, ознайомитися із проектною документацією. Виконання цієї вимоги повинно бути документально зафіксовано, для чого надати у складі тендерної пропозиції підписаний уповноваженою особою замовника та представником учасника Акт огляду об’єкта та ознайомлення із проектною документацією.
Учасником 16.09.2025 року здійснено обстеження об’єкту будівництва, його види та обсяги, крім того Учасник ознайомився із проектною документацією Замовника, все вищевказане, підтверджується відповідним актом (файл «Акт обстеження.pdf»).
В ході обстеження об’єкту будівництва Учасником було встановлено, що частина матеріалів Замовником закуплена самостійно (бойлери), відповідно існує необхідність виключно у монтажі вказаних матеріалів.
Враховуючи вищевказане Учасником було зазначено відповідні додаткові позиції в локальному кошторису на будівельні роботи № 02-01-01, які були передбачені первиною проектною документацією.
Більш того, вказаний локальний кошторис містив всі обсяги робіт, що були передбачені Замовником у Додатку № 3 до тендерної документації, тому підстав для відхилення тендерної пропозиції Учасника згідно підпункту 2 пункту 44 Особливостей не було.
Окрім того, Виконавцем на даний час виконано 40% будівельно – монтажних робіт від загального обсягу робіт.
VІ. Щодо того, що Додаток № 5 до укладеного договору від 30.09.2025 № 565 не містить інформації про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції повідомляємо наступне.
Згідно пункту 10 частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
На виконання вказаних норм Замовником 30.09.20252 року оприлюднено в електронній системі закупівель Договір № 565 від 30.09.2025 року та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси). Вказаний договір опублікований як у форматі pdf так і у машинозчитувальному форматі.
Під час підписання вказаного договору Сторонами допущено технічну помилку та не зазначено країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції у Додатку № 5 до договору.
Разом з тим, відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України сторони також не позбавлені права вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом (крім зміни ціни в договорі після його виконання, оскільки згідно з частиною третьою статті 632 ЦК України така зміна не допускається). Якщо згаданий правочин (про внесення змін) не суперечить вимогам закону, господарський суд приймає судове рішення, виходячи з його умов. Вказаною постановою підкреслено, що законом не передбачено заборони стосовно надання правочинові, - в тому числі про внесення змін до іншого правочину, - за згодою сторін зворотної дії в часі.
Враховуючи вищевказане Сторонами підготовлено та підписано Додаткову угоду № 587 від 13.10.2025 року, якою виправлено вказану помилку та викладено додаток № 5 «Документ, що містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси» до Договору № 565 від 30.09.2025 року в оновленій редакції.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі вищевикладеного, повідомляємо, що Замовником дотримано усіх вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель, нормативно правових актів, що стосуються визначення вартості лікарських засобів, а також принципів здійснення закупівель, закріплених у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Додатки до пояснення:
1. Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18 лютого 2020 року N 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» - 6-ти арк.
2. Інформаційний лист МЕРТУ № 3301-04/34980-06 від 20.08.2019 року b на 3-х арк.
3. Копії трьох комерційних пропозицій – на 9 -ти акр.
4. Копія обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі на 3-х арк.
5. Постанова Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710 – на 13-ти арк.
6. Копія протоколу від 22 вересня 2025 року на 4 арк.
7. Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року по справі № 240/42655/21 на 12-ти арк.
8. Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 29.11.2021 року по справі № 500/3652/21 на 10 - ти арк.
9. Рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2021 року по справі № 480/7347/20 на 14-ти арк.
10. Дефектий акт на 3-х арк.
11. Локальний кошторис кошторис на будівельні роботи № 02-01-01 на 10 - ти арк.
12. Акт огляду від 16.09.2025 року на 1-му арк.
13. Додаткова угода № 587 від 13.10.2025 року на 10-ти арк.