-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з повного технічного обслуговування ліфтів, відповідний код за ДК 021:2015 – 50750000-7 Послуги з технічного обслуговування ліфтів
Завершена
14 349 024.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 71 745.12 UAH
мін. крок: 0.5% або 71 745.12 UAH
Номер:
83d396fbd0d14a229000d38799519508
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-10-08-000124
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
08.10.2025 00:00
Період моніторингу:
08.10.2025 17:14 - 29.10.2025 23:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
Управління Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області
Н А К А З
08.10.2025
№ 90-з
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель/закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами), та на виконання доручення Державної аудиторської служби України від 07.10.2025 № 003100-18/12419-2025,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель/закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель/закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 08.10.2025 № 90-з
Витяг з переліку процедур закупівель/закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
7. UA-2025-08-21-002138-a. Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено, що тендерна документація не відповідає нормам пункту 17 частини другої, абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, абзаців першого та десятого пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника-переможця торгів МП «Промкомплекс» у формі ТОВ встановлено порушення вимог пункту 43 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» № 2939-XII від 26.01.1993, статтею 8 Закону, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм пункту 17 частини другої, абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, абзаців першого, десятого пункту 28 та пункту 43 Особливостей, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 28 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерної пропозиції, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, затверджена рішенням уповноваженої особи від 21.08.2025 № 250, тендерна пропозиція учасника-переможця Малого підприємства «Промкомплекс» у формі товариства з обмеженою відповідальністю (далі – МП «Промкомплекс» у формі ТОВ), протокол уповноваженої особи від 29.08.2025 № 247.247.247.2025, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 29.08.2025, договір про закупівлю від 04.09.2025 № 51, відповіді Замовника на пояснення з копіями документів, оприлюднені в електронній системі закупівель 14.10.2025 та 17.10.2025.
За результатами проведеного моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено, що тендерна документація Замовника складена не у відповідності до вимог законодавства, а саме:
- в порушення вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей, в підпункті 2.3 пункту 2 розділу І тендерної документації відсутня електронна адреса особи, уповноваженої здійснювати зв'язок з учасниками (Березовчук Т. М.);
- в порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей, в пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовником вимагається дотримання учасниками норм чинного законодавства України, зокрема, Постанови Кабінету Міністрів від 16.12.2015р. № 1035 «Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію», при тому, що зазначений нормативний документ втратив чинність;
- в порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація Замовника містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством, зокрема, в пункті 4 розділу VI тендерної документації, встановлено умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення» та «зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку», при тому, що предметом даної закупівлі є послуги, а не товари чи роботи;
- в порушення вимог абзацу десятого пункту 28 Особливостей, в пунктах 1, 6 розділу ІІІ та пункті 4 розділу V тендерної документації Замовника міститься перелік документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, які не оформлені як додатки до тендерної документації.
За результатами моніторингу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника-переможця МП «Промкомплекс» у формі ТОВ встановлено наступне.
В пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника визначено, що тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення на неї кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.
Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».
Однак, моніторингом встановлено, що тендерна пропозиція учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ містить накладений електронний підпис генерального директора Бондаренка Сергія Миколайовича, за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений» на незахищеному носію, тобто накладений електронний підпис Бондаренка Сергія Миколайовича не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації.
На запити посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу закупівлі, Замовником 14.10.2025 та 17.10.2025 надано пояснення, яким не спростовано вказане порушення.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Проте, Замовник в порушення вимог пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі МП «Промкомплекс» у формі ТОВ у тендерній пропозиції.
Період усунення порушень:
28.10.2025 11:51 - 12.11.2025 00:00
Дата публікації висновку:
28.10.2025 11:51
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Уповноваженій особі було наголошено про суворий контроль за неухильним дотриманням вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду та оцінки тендерних пропозицій учасників, а також притягнуто до дисциплінарної відповідальність через допущені порушення під час організації та проведення публічних закупівель ( наказ додається). В свою чергу, з метою поглиблення знань в сфері публічних закупівель та підвищення кваліфікаційного рівня, уповноважена особа з власної ініціативи зареєструвалась на участь у тематичних вебінарах, що організовані профільними інтернет-порталами та заплановані на найближчий час. Таким чином, зауваження, викладені органом державного фінансового контролю (Держаудитслужбою) у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, повністю враховані та прийняті для керівництва в роботі з метою недопущення Замовником в подальшому порушень у сфері здійснення публічних закупівель.
Дата публікації звіту:
03.11.2025 16:04
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- other: Так
Опис:
Порушення усунуто шляхом притягнення до дисциплінарної відповідальності винної особи.
Дата публікації:
03.11.2025 16:12
Запити/Пояснення
Номер:
aacabd28c33f4cd5bc9fb78657dd69ed
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
09.10.2025 16:44
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
15.10.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Послуги з повного технічного обслуговування ліфтів, відповідний код за ДК 021:2015 – 50750000-7 Послуги з технічного обслуговування ліфтів» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-08-21-002138-a), відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та пункту 23 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) з наступних питань.
1. Надати пояснення та долучити відповідні документи щодо джерел фінансування даної закупівлі (у тому числі із зазначенням відповідного КПКВК).
2. Надати інформацію та відповідні документи (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на послуги, що є предметом даної закупівлі), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
3. Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації зазначаються опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Крім того, згідно із частиною 10 статті 11 Закону рішення уповноваженої особи (тендерного комітету) оформлюється протоколом.
Враховуючи вищевикладене, просимо надати інформацію чи були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника Малого підприємства «Промкомплекс» у формі товариства з обмеженою відповідальністю (далі – МП «Промкомплекс» у формі ТОВ) на відповідність тендерній документації Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» (далі – Замовник) (протоколу, рішення).
4. Аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель встановлено, що тендерна документація Замовника складена не у відповідності до вимог законодавства, а саме:
- в порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в підпункті 2.3 пункту 2 розділу І тендерної документації відсутня електронна адреса особи, уповноваженої здійснювати зв'язок з учасниками (Березовчук Т. М.);
- в порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей, в пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовником вимагається дотримання учасниками норм чинного законодавства України, зокрема, Постанови Кабінету Міністрів від 16.12.2015р. №1035 «Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію», при тому, що зазначений нормативний документ втратив чинність;
- в порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація Замовника містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством, зокрема, в пункті 4 розділу VI тендерної документації, встановлено умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення» та «зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку», при тому, що предметом даної закупівлі є послуги, а не товари чи роботи;
- в порушення вимог абзацу 10 пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника складена у невідповідності до вимог законодавства, зокрема, пункти 1, 6 розділу ІІІ та пункт 4 розділу V тендерної документації Замовника містять перелік документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, які не оформлені як додатки до тендерної документації.
Враховуючи викладене вище, поясніть чому Замовником при складанні та затвердженні тендерної документації порушено пункт 17 частини 2, абзац 1 частини 3 статті 22 Закону та абзаци 1, 10 пункту 28 Особливостей?
5. Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності тендерної пропозиції вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
В пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника визначено, що тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення на неї кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.
Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».
Однак, моніторингом установлено, що тендерна пропозиція переможця МП «Промкомплекс» у формі ТОВ містить накладений електронний підпис генерального директора Бондаренка Сергія Миколайовича, за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений» на незахищеному носію, тобто накладений електронний підпис Бондаренка Сергія Миколайовича не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації.
Враховуючи викладене вище, поясніть свою позицію щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей та яким чином Замовником підтверджено відповідність учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації, із наданням копій таких документів та зазначенням інформації щодо їх подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
6. Відповідно до підпункту 2.3 пункту 2 Додатку № 1 до тендерної документації встановлено вимогу, що учасник повинен надати документи, які підтверджують групу з електробезпеки спеціалістів що будуть задіяні у наданні послуг за даною закупівлею, яка має бути третьою або вище.
На виконання вищевказаних вимог, в складі тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ надано протокол від 24.07.2025 № 11/07.25 та посвідчення № 233/1-15-8, видані Сороці Володимиру Івановичу.
Так, згідно протоколу від 24.07.2025 № 11/07.25 Сорока Володимир Іванович має ІІІ групу з електробезпеки, а відповідно до інформації, зазначеної в посвідченні № 233/1-15-8 – IV групу з електробезпеки.
Враховуючи викладене вище, поясніть свою позицію щодо вказаної невідповідності в документах учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ та щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставлених питань, необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
2de89323de2948e0a2a284394613da6d
Назва:
Пояснення на запит ДАСУ
Дата опублікування:
14.10.2025 10:59
Опис:
Державної аудиторської служби України
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області
ПОЯСНЕННЯ
щодо закупівлі № UA-2025-08-21-002138-а
08.10.2025 р. на підставі Наказу від 08.10.2025 № 90-з Державною аудиторською службою України Північним офісом ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області розпочато моніторинг закупівлі № UA-2025-08-21-002138-а (далі – Закупівля) ДК 021:2015: 50750000-7 - Послуги з технічного обслуговування ліфтів (Послуги з повного технічного обслуговування ліфтів).
09.10.2025 р. о 16.44 на офіційному веб-сайті Прозорро опубліковано запит щодо надання пояснень.
Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» (далі – КП «Керуюча компанія», Підприємство) надає пояснення та інформацію з наступних питань:
1. Щодо джерел фінансування даної закупівлі (у тому числі із зазначенням відповідного КПКВК).
Джерелом фінансування даної закупівлі є власний бюджет (кошти від господарської діяльності), відповідно до Статуту Підприємство є прибутковою організацією, є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником ПДВ (статут та свідоцтво платника ПДВ додаються).
2. Щодо надання інформації та відповідних документів (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на послуги, що є предметом даної закупівлі), на підставі яких здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
На обслуговуванні КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» знаходиться 607 житлових будинків, в яких встановлено 1930 ліфтів. Відповідно до вимог Положення «Про систему технічного обслуговування і ремонту ліфтів в Україні», затвердженого наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлового будівництва в Україні № 73 від 10.04.2000 р. КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» повинне забезпечити технічне обслуговування ліфтів. Роботи з технічного обслуговування ліфтів можуть виконувати тільки спеціалізовані організації, які мають дозвіл органів Держнаглядохоронпраці України на виконання цих робіт.
Учасник зобов’язаний забезпечити безпечну та безперебійну роботу ліфтів шляхом повного технічного обслуговування згідно з:
- Положенням «Про систему технічного обслуговування і ремонту ліфтів в Україні», затвердженого наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлового будівництва в Україні № 73 від 10.04.2000 р.;
- КД 36.1-004-2000, Правилами будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду №190 від 01.09.2008,
- Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004р. № 150 «Про затвердження примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд» та іншим чинним законодавством України, Розпорядженням КМДА № 307 від 09.03.2011 року.
- Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 9 листопада 2006 року N 369
1.1. Забезпечити цілодобове надання послуг.
1.2. Надавати послуги та виконувати ремонтні роботи навченим та атестованим персоналом, або навченим та атестованим персоналом субпідрядної організації.
1.3. Надавати Замовнику оформлені акти технічного стану ліфтів.
1.4. Сприяти виявленню осіб, які порушують ПББЕЛ, допускають навмисне псування ліфтового обладнання, інформувати Замовника з метою прийняття заходів по усуненню виявлених порушень.
1.5. Не допускати простою ліфтів більше 1 доби з технічних причин.
1.6. Дотримуватись вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці, пожежної безпеки та захисту навколишнього середовища.
1.7. Здійснювати щотижневе прибирання кабін ліфтів.
1.8. Здійснювати під час місячних ремонтів прибирання шахт, приямків ліфтів та машинних приміщень.
1.9. Учасник повинен визволяти пасажирів із ліфтів терміново, але у строк не більше чим 30 хвилин;
1.12.Учасник повинен забезпечити безпечну та безперебійну роботу ліфтів виконуючи:
- Регламентні роботи (РР). До складу регламентних робіт входять обходи та огляди, кількість яких регламентується ПББЕЛ та спеціалізованою організацією.
- Місячний ремонт (МР), який повинен проводиться не рідше одного разу в місяць. Під час місячних ремонтів проводиться перевірка дієздатності і забезпечення безпечної роботи ліфтів, перевірка і, за необхідності, регулювання всіх вузлів і ланцюгів безпеки, виявлення і заміна вузлів і деталей, які зносились і не можуть забезпечити надійну роботу ліфтів, прибирання порталів дверей шахти, машинних приміщень, приямків від забруднення та сміття і інші роботи, які передбачені технологічним процесом.
- Квартальний ремонт (КР) який повинен проводиться не рідше одного разу на 3 місяці. Під час квартальних ремонтів проводяться всі роботи, передбачені місячним ремонтом, а також роботи з перевірки і ремонту вузлів, які не входять до вузлів безпеки, роботи з подовження терміну експлуатації обладнання, змащувальні роботи .
Витрати з технiчного обслуговування лiфтiв та визначення очiкуваної вартостi ix обслуговування розраховано відповідно до договору управителя житлових будинків на 1 кв.метр загальної площі квартир (калькуляції послуги), відповідно до «Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації», затвердженого Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 369 від 09.11.2006р ( розрахунок вартості послуг додається окремим файлом).
3. Щодо інформації чи були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника Малого підприємства «Промкомплекс» у формі товариства з обмеженою відповідальністю (далі – МП «Промкомплекс» у формі ТОВ) на відповідність тендерній документації Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва». Повідомляємо, що факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника Малого підприємства «Промкомплекс» у формі товариства з обмеженою відповідальністю.
Інформуємо, що факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника Малого підприємства «Промкомплекс» у формі товариства з обмеженою відповідальністю, які б впливали на зміст та суть наданої пропозиції, а також на порушення вимог тендерної документації, не були встановлені.
4. Щодо інформації, розміщеної в електронній системі закупівель встановлено, що тендерна документація Замовника складена не у відповідності до вимог законодавства, а саме:
- в порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в підпункті 2.3 пункту 2 розділу І тендерної документації відсутня електронна адреса особи, уповноваженої здійснювати зв'язок з учасниками (Березовчук Т. М.) інформуємо, що технічна помилка виправлена, також адреса електронної пошти замовника розміщена на офіційному порталі Уповноваженого органу;
- щодо Постанови Кабінету Міністрів від 16.12.2015р. №1035 «Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію», при тому, що зазначений нормативний документ втратив чинність. Повідомляємо, що тендерна документація надалі складена у відповідності до вимог законодавства;
- щодо порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація Замовника містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством, зокрема, в пункті 4 розділу VI тендерної документації, встановлено умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення» та «зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку», при тому, що предметом даної закупівлі є послуги, а не товари чи роботи.
Звертаємо Вашу увагу, що у тендерній документації повинен міститися проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Порядок зміни істотних умов договору про закупівлю визначено саме пунктом 19 Особливостей. Замовники в проекті договору про закупівлю повинні зазначати, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених у пп. 1-9 п. 19 Особливостей. При цьому зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися у випадках та порядку, що були передбачені проєктом договору та договором про закупівлю з урахуванням Особливостей. Замовник повинен включити до проєкту договору всі підстави, якими передбачено внесення змін до істотних умов договору. При цьому не має значення, що окремі із них в конкретному договорі апріорі не можуть бути застосовані. Наприклад, п. 2 в договорі про закупівлю робіт або послуг. Також ні «Законом про Публічні закупівлі», ні Особливостями не встановлено розмежування, які саме підстави для зміни істотних умов включаються до кожного із видів договорів про закупівлю.
Разом з тим на Замовника також не покладено обов’язок обирати необхідні підстави із визначеного переліку. Коригувати договір з метою включення до нього переліку підстав для зміни істотних умов після підписання договору є неможливим. Як висновує суд в одному з рішень в цьому році - встановлення у проекті договору всіх пунктів, визначених п.19 Особливостей, не може вважатися порушенням Замовником вимог Закону та Особливостей;
- Щодо порушення вимог абзацу 10 пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника складена у невідповідності до вимог законодавства, зокрема, пункти 1, 6 розділу ІІІ та пункт 4 розділу V тендерної документації Замовника містять перелік документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, які не оформлені як додатки до тендерної документації.
Повідомляємо, що тендерна документація містить додаток 6 з переліком документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі;
5. Щодо підписання КЕП
В своєму запиті Північний офіс Держаудитслужби посилається на лист Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587, в якому зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим». Відповідно просить надати пояснення своєї позицію щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів Українивід 12 жовтня 2022 р. № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 12 травня 2023 р. № 471) (далі - Особливості) та яким чином Замовником підтверджено відповідність учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації, із наданням копій таких документів та зазначенням інформації щодо їх подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
Надаємо пояснення.
Відповідно до ч.2 ст.19 Закону України «Про правотворчу діяльність» від 24.08.2023 № 3354 (далі – Закон 3354), в Україні встановлюється така ієрархія нормативно-правових актів: Конституція України, чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України постанови Кабінету Міністрів України, накази міністерств і так далі, а листи міністерств, взагалі не є нормативно – правовими актами, вони мають інформаційно-роз’яснювальний (рекомендаційний) характер.
Із Закону № 3354 вбачається, що закон є нормативно – правовим актом по ієрархії вищої юридичної сили, у порівняні з іншими нормативно - правовими актами, які йдуть за ним по ієрархії.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлює Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 N 922-VIII (далі - Закон N 922-VIII).
За визначеннями, що наведені у пунктах 31, 32 частини першої статті 1 Закону N 922-VIII, тендерна документація - це документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель, а тендерна пропозиція - це пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Частиною першою статті 26 Закону N 922-VIII передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до частини третьої статті 12 Закону N 922-VIII під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги" від 05.10.2017 N 2155-VIII електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписантом до інших електронних даних або логічно з ними пов'язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа; удосконалений електронний підпис - це електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов'язаного з підписантом, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписантом +та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 193
«Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» (далі – Постанова № 193),
запроваджено експериментальний проєкт, який дозволяє використання удосконалених електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах, у випадках, коли законодавством вимагається застосування КЕП.
Підпунктом 1 пункту 3 Постанови № 193 установлено, що такі підписи можуть використовуватись у разі, коли законодавством передбачено використання виключно КЕП, а підпункт 3 пункту 3 Постанови передбачає, що результати їх використання визнаються органами державної влади, місцевого самоврядування та іншими особами, які здійснюють електронну взаємодію. Експериментальний проєкт діє до набрання чинності змінами до Закону України «Про електронні довірчі послуги», тобто є чинним на сьогодні.
Згідно з частиною дев'ятою статті 29 Закону N 922-VIII після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Частиною першою статті 31 Закону N 922-VIII передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, зокрема, якщо, учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Абзацом 1 частини третьої статті 22 Закону N 922-VIII визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Електронний підпис - це унікальний набір криптографічно зашифрованих електронних даних, які ідентифікують особу. Він може бути удосконаленим (УЕП) та кваліфікованим (КЕП). Відрізняються ці види підпису рівнем захисту.
Відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги" кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов'язаного з підписантом, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписанта та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис.
Таким чином, КЕП - більш захищений, оскільки базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа і зберігається на захищеному носії. УЕП - менш захищений, оскільки зберігається на незахищеному носії, але водночас дає змогу здійснити ідентифікацію підписанта та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей підпис.
Тендерна пропозиція МП «Промкомплекс» у формі ТОВ була підписана електронним підписом генерального директора Бондаренка Сергія Миколайовича, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, виданому кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг.
Під час перевірки на сайті Центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) зазначено, що тип підпису — «удосконалений».
Водночас ідентифікація особи підписанта здійснена належним чином, а сертифікат є кваліфікованим, чинним на момент підписання документів.
Пунктом 1 розділу III тендерної документації Замовника встановлено, що: «Тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі».
Жодних уточнень щодо використання саме апаратного захищеного носія (токену чи смарт-карти) або заборони застосування УЕП, який базується на кваліфікованому сертифікаті, тендерна документація не містила.
Таким чином, учасник не порушив вимог тендерної документації, оскільки накладений підпис відповідав вимогам законодавства та забезпечував електронну ідентифікацію підписанта.
Із наведених вище норм чинного законодавства вбачається, що на сьогодні законодавець не встановлює обов’язкової вимоги щодо використання виключно кваліфікованого електронного підпису (КЕП), створеного на захищеному носії. Водночас, у межах реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 193, удосконалені електронні підписи (УЕП), що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, можуть використовуватись у всіх випадках, коли законодавством передбачено застосування саме кваліфікованого електронного підпису, у тому числі під час участі у процедурах публічних закупівель.
Аналогічний правовий підхід висловлено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 640/21828/21 (адміністративне провадження № К/990/12188/22), де суд дійшов висновку, що використання удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, не є порушенням вимог тендерної документації, якщо такий підпис відповідає вимогам чинного законодавства України та нормативних актів, що регулюють сферу електронного документообігу та довірчих послуг.
Отже, вимога щодо підписання тендерної пропозиції виключно КЕП, створеним на апаратному захищеному носії (токен або інший пристрій), не ґрунтується на нормах законодавства, а її застосування має виключно формальний характер. Враховуючи зазначене, замовник обґрунтовано не відхилив тендерну пропозицію учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ, оскільки накладений удосконалений електронний підпис генерального директора Бондаренка С.М. відповідає чинним правовим вимогам, забезпечує належну ідентифікацію підписувача та цілісність електронних документів, поданих у складі тендерної пропозиції.
6. Щодо формальних (несуттєвих) помилок
В своєму запиті Північний офіс Держаудитслужби зазначає, відповідно до підпункту 2.3 пункту 2 Додатку № 1 до тендерної документації встановлено вимогу, що учасник повинен надати документи, які підтверджують групу з електробезпеки спеціалістів що будуть задіяні у наданні послуг за даною закупівлею, яка має бути третьою або вище. На виконання вищевказаних вимог, в складі тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ надано протокол від 24.07.2025 № 11/07.25 та посвідчення № 233/1- 15-8, видані Сороці Володимиру Івановичу.
Так, згідно протоколу від 24.07.2025 № 11/07.25 Сорока Володимир Іванович має ІІІ групу з електробезпеки, а відповідно до інформації, зазначеної в посвідченні № 233/1-15-8 – IV групу з електробезпеки. Враховуючи викладене вище, поясніть свою позицію щодо вказаної невідповідності в документах учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ та щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Надаємо пояснення.
Замовник визнає, що у поданих учасником документах дійсно наявна технічна розбіжність у відображенні групи з електробезпеки Сороки В.І. (ІІІ / IV).
Разом з тим, зазначена невідповідність має виключно формальний (несуттєвий) характер та жодним чином не впливає на зміст і суть поданої інформації, а також не порушує вимог тендерної документації.
Долучені до пропозиції документи підтверджують, що працівник має групу з електробезпеки не нижчу ніж третю, тобто вищу за мінімально допустиму, визначену тендерною документацією.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", замовник має право не відхиляти тендерну пропозицію учасника у разі, якщо виявлені розбіжності або невідповідності є формальними (несуттєвими), тобто такими, що не впливають на зміст та не змінюють суть поданих відомостей.
Таким чином, у даному випадку учасником МП «Промкомплекс» у формі ТОВ виконано вимогу тендерної документації щодо наявності у спеціаліста групи з електробезпеки не нижче III, оскільки надане посвідчення підтверджує навіть вищий рівень (IV групу). Тому відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції за вказаною ознакою. Виявлена розбіжність у документах учасника має ознаки технічної помилки (формальної неточності), що не впливає на відповідність пропозиції вимогам тендерної документації та не створює жодних ризиків для належного виконання договору. З огляду на викладене, рішення Замовника про невідхилення тендерної пропозиції МП «Промкомплекс» у формі ТОВ є законним, обґрунтованим і таким, що відповідає положенням чинного законодавства.
Уповноважена особа
КП «Керуюча компанія з
обслуговування Житлового фонду
Оболонського району» Тетяна БЕРЕЗОВЧУК
Номер:
21225b65324945cea6223f1dc2f1c922
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
14.10.2025 18:31
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
18.10.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Послуги з повного технічного обслуговування ліфтів, відповідний код за ДК 021:2015 – 50750000-7 Послуги з технічного обслуговування ліфтів» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-08-21-002138-a), відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та пункту 23 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) з наступних питань.
1. Так, на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу закупівель, який оприлюднено в електронній системі закупівель 09.10.2025, Комунальним підприємством «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» (далі – Замовник) 14.10.2025 через електронну систему закупівель надано пояснення та копії документів, зокрема, пояснення, що «на Замовника також не покладено обов’язок обирати необхідні підстави із визначеного переліку».
Проте, в роз’ясненні Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06 щодо розробки тендерної документації, зазначено, що «вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам визначаються замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 3 Закону (в редакції Закону до 19.04.2020) та з дотриманням законодавства в цілому».
Разом з тим, Законом, з урахуванням положень підпунктів 2 та 9 пункту 19 Особливостей, встановлено імперативну умову, що зміна істотних умов договору, які Замовником зазначені у в пункті 4 розділу VI тендерної документації, застосовуються замовниками виключно коли предметом закупівлі є товари або роботи, а не послуги.
Враховуючи викладене вище, поясніть чому Замовником при складанні та затвердженні тендерної документації порушено абзац 1 частини 3 статті 22 Закону та абзац 1 пункту 28 Особливостей?
2. Замовником також надано пояснення, зокрема, що «тендерна документація містить додаток 6 з переліком документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі».
Проте, в порушення вимог абзацу 10 пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника складена у невідповідності до вимог законодавства, зокрема, пункти 1, 6 розділу ІІІ та пункт 4 розділу V тендерної документації Замовника містять перелік документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, які не оформлені як додатки до тендерної документації, а саме:
- довідка у довільній формі, яка підтверджує, що учасник ознайомився з проектом договору та гарантує виконання своїх зобов’язань за ним;
- довідка про відкритий поточний рахунок у стандарті IBAN, за яким будуть здійснюватися розрахунки за договором у разі визначення Учасника переможцем та про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами;
- гарантійний лист про те, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі передбачають необхідність застосування заходів із захисту довкілля;
- довідка довільної форми, в якій зазначає про безумовне погодження з відхиленням власної пропозиції у разі отримання замовником від органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції, інформації про надання учасником будь-якої недостовірної інформації у складі тендерної пропозиції.
Крім того, Додаток № 6 до тендерної документації містить форму листа-згоди на обробку, збирання, зберігання, поширення та доступ до персональних даних, а не перелік документів та/або інформації, що подаються учасником процедури закупівлі.
Враховуючи викладене вище, поясніть чому Замовником при складанні та затвердженні тендерної документації порушено абзац 10 пункту 28 Особливостей?
3. Замовником надано пояснення, що «на сьогодні законодавець не встановлює обов’язкової вимоги щодо використання виключно кваліфікованого електронного підпису (КЕП), створеного на захищеному носії».
Слід зазначити, що відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 Закону тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до п. 31 Особливостей визначено, що тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
При цьому відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону визначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель, зокрема, шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, в пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника чітко визначено, що тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення на неї кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.
Слід зазначити, що Замовник не надавав вибір щодо накладення КЕП або УЕП, а чітко вказав вимогу накладення саме КЕП, що є імперативною вимогою, а тому її зазначення не має формального характеру.
Таким чином, Замовник самостійно встановив таку імперативну вимогу до учасника щодо надання саме КЕП, без інших варіантів, а тому накладення учасником МП «Промкомплекс» у формі ТОВ УЕП є порушенням вимог пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації .
Враховуючи викладене вище, поясніть свою позицію щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей та яким чином Замовником підтверджено відповідність учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації, із наданням копій таких документів та зазначенням інформації щодо їх подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставлених питань, необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
b307c5f401e44640a54ac5447284f18d
Назва:
Пояснення на запит
Дата опублікування:
17.10.2025 09:02
Опис:
Державної аудиторської служби України
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області
ПОЯСНЕННЯ
щодо закупівлі № UA-2025-08-21-002138-а
14.10.2025 р. о 16.44 на офіційному веб-сайті Прозорро опубліковано запит Державною аудиторською службою України Північним офісом ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області щодо надання пояснень.
Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» (далі – Замовник) надає пояснення та інформацію з наступних питань:
Щодо порушення абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 Особливостей та абзацу 10 пункту 28 Особливостей при складанні тендерної документації, Замовник зобов’язується здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, внесення змін до тендерної документації тощо). Висловлюємо Вам вдячність за детальне роз’яснення питання щодо підстав зміни істотних умов договору, оскільки Київаудит вважає, що замовник вказує в тендерній документації та в проєкті договору весь перелік підстав для зміни істотних умов договору, що визначений законодавством у сфері закупівель.
Щодо підписання КЕП
В своєму запиті Північний офіс Держаудитслужби вказує, що Замовником надано пояснення, що «на сьогодні законодавець не встановлює обов’язкової вимоги щодо використання виключно кваліфікованого електронного підпису (КЕП), створеного на захищеному носії». Слід зазначити, що відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 Закону тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Відповідно до п. 31 Особливостей визначено, що тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
При цьому відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону визначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель, зокрема, шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, в пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника чітко визначено, що тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення на неї кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.
Слід зазначити, що Замовник не надавав вибір щодо накладення КЕП або УЕП, а чітко вказав вимогу накладення саме КЕП, що є імперативною вимогою, а тому її зазначення не має формального характеру.
Таким чином, Замовник самостійно встановив таку імперативну вимогу до учасника щодо надання саме КЕП, без інших варіантів, а тому накладення учасником МП «Промкомплекс» у формі ТОВ УЕП є порушенням вимог пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації.
Враховуючи викладене вище, поясніть свою позицію щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей
та яким чином Замовником підтверджено відповідність учасника МП «Промкомплекс» у формі ТОВ вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації, із наданням копій таких документів та зазначенням інформації щодо їх подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
Пояснення.
Відповідно до пункту 32 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон №922), тендерна пропозиція — це пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Згідно з пунктом 31 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022, тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону №922.
Частиною третьою статті 12 Закону №922 передбачено, що під час використання електронної системи закупівель документи та дані створюються і подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
У пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовником дійсно передбачено, що тендерна пропозиція має бути завірена шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису (КЕП) уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, а перевірка КЕП здійснюється на сайті Центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify).
Разом з тим, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 №193 дозволено використання удосконалених електронних підписів (УЕП), які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, навіть у разі коли законодавством передбачено використання виключно КЕП. Результати надання таких електронних довірчих послуг визнаються органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими юридичними особами.
Разом з тим, звертаємо увагу що тендерна документація не містила уточнення щодо способу зберігання особистого ключа (на захищеному носії, токені тощо), а також не визначала критеріїв перевірки типу носія.
Відповідно, Замовник, формулюючи вимогу, керувався чинним законодавством у сфері електронних довірчих послуг, яким допускається використання удосконалених електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, як повноцінного аналога КЕП.
Такий підхід сформувався на тому, що удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, має той самий рівень юридичної сили, що і КЕП, та може бути використаний для підписання документів у системі Prozorro.
Аналогічного висновку приходить і Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №640/21828/21 (адміністративне провадження №К/990/12188/22), і Шостий апеляційний адміністративний суд у своїй постанові від 16.09.2025 у справі № 640/17391/22, у якій до речі Північний офіс Держаудитслужби – був учасником, дійшли такого правового висновку, що використання УЕП, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, не є порушенням вимог тендерної документації, якщо такий підпис відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідно до Протоколу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису, сформованого на сайті Центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify), особу Бондаренка Сергія Миколайовича, генерального директора МП «Промкомплекс» у формі ТОВ, було однозначно ідентифіковано як власника електронного підпису. Під час перевірки відображено:
• ПІБ — Бондаренко Сергій Миколайович;
• посада — генеральний директор;
• організація — МП «Промкомплекс» у формі ТОВ;
• чинність кваліфікованого сертифіката — дійсний.
Таким чином, факт підписання документів тендерної пропозиції особою, уповноваженою діяти від імені учасника, є підтвердженим та не викликає сумнівів.
У зв’язку з необхідністю забезпечення належного функціонування ліфтового господарства Оболонського району м. Києва, Замовником — Комунальним підприємством «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» — було оголошено процедуру закупівлі послуг з повного технічного обслуговування ліфтів (код ДК 021:2015 — 50750000-7 «Послуги з технічного обслуговування ліфтів»).
Зазначена закупівля є виключно важливою для забезпечення безпечної експлуатації понад 2 000 ліфтів, що перебувають на балансі житлового фонду району, та безперервного надання житлово-комунальних послуг мешканцям багатоповерхових будинків.
Слід зазначити, що перший тендер, оголошений Замовником із зазначеним предметом закупівлі, не відбувся через відсутність учасників. Лише після повторного оголошення закупівлі участь у процедурі взяв єдиний учасник — МП «Промкомплекс» у формі ТОВ, тендерна пропозиція якого відповідала технічним, кваліфікаційним та іншим вимогам тендерної документації.
Враховуючи соціальну значущість предмета закупівлі, а також критичну необхідність забезпечення безперервного технічного обслуговування ліфтів, відмова від укладення договору могла б призвести до зупинки роботи ліфтового обладнання, створення загрози безпеці громадян та значного дискомфорту для тисяч мешканців Оболонського району.
Саме тому Замовник діяв виключно в межах і у спосіб, визначений законодавством, дотримуючись принципів добросовісності, об’єктивності та забезпечення безперервного надання життєво необхідних послуг мешканцям району.
З огляду на зазначене, Замовник вважає, що тендерна пропозиція МП «Промкомплекс» у формі ТОВ відповідає вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації, а використання удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті, не є порушенням вимог Закону чи тендерної документації, оскільки законодавець визнає рівнозначність таких підписів на період дії експериментального проєкту.
Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва» як Замовник процедури закупівлі діє виключно в межах та у спосіб, передбачені чинним законодавством України. Замовником не допущено порушення вимог у сфері публічних закупівель, а рішення щодо невідхилення пропозиції учасника МП «Промкомплекс» прийнято виключно на підставі об’єктивної оцінки відповідності пропозиції вимогам законодавства та судової практики, із забезпеченням принципів законності, рівності та добросовісної конкуренції.
Уповноважена особа
КП «Керуюча компанія з
обслуговування Житлового фонду
Оболонського району» Тетяна БЕРЕЗОВЧУК