-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування)
ДК 021:2015, код 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи (Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування). Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва ДК 021:2015: код 45454000-4 — Реконструкція. Клас наслідків (відповідальності) об’єкту – СС2. Категорія будівлі - НК 018:2023: «1263» - Будівлі закладів освіти та дослідних закладів. Строк виконання робіт до 31 грудня 2026 року (пропорційно розміру фінансування затвердженого для покриття потреби з урахуванням графіку виконання робіт, погодженого Замовником). Передбачається можливість дострокового виконання робіт
Завершена
7 816 126.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 78 161.26 UAH
мін. крок: 1% або 78 161.26 UAH
Номер:
0da034ba5fa1463ba825f47f31325f32
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-10-09-000038
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
09.10.2025 00:00
Період моніторингу:
09.10.2025 17:53 - 30.10.2025 23:00
Статус:
Завершено
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
09.10.2025 № 42-з
Луцьк
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеної у пункті 1 цього наказу.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Начальник Анатолій ОМЕЛЬЧУК
Додаток
до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області «Про початок моніторингу процедур закупівель» від 09.10.2025 № 42-з
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
14 UA-2025-08-12-011074-a 12.08.2025 інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Віталій ПРИЙМАЧУК
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Не виявлені
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, розміщення інформації про закупівлю, відображення закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, розгляду тендерної пропозиції ФОП Чирука Д.М., своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 29 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік Забродівської сільської ради (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 12.08.2025 б/н (далі – тендерна документація); тендерну пропозицію Фізичної особи- підприємця Чирука Дмитра Миколайовича (далі – ФОП Чирук Д.М.); протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 29.08.2025 №8; повідомлення про намір укласти договір від 29.08.2025; договір підряду від 12.09.2025 №313 на суму 7 167 000,00 грн без ПДВ; пояснення Замовника від 14.10.2025 та від 24.10.2025 надані через електронну систему закупівель, на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 10.10.2025 та від 22.10.2025 відповідно.
Період усунення порушень:
29.10.2025 14:39 - 04.11.2025 00:00
Дата публікації висновку:
29.10.2025 14:39
Запити/Пояснення
Номер:
1c66f109aefc4a25989296509cfe4f9f
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
10.10.2025 15:30
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
16.10.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури публічної закупівлі робіт «Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-08-12-011074-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів (проектно-кошторисну документацію, технічне завдання, експертні звіти, тощо), на підставі яких здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Також, надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначені запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
4eda7a3b24474fcf8df7d37619653524
Назва:
Ґрунтовні пояснення на Запит УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ за результатами моніторингу закупівлі UA-M-2025-10-09-000038 ● 0da034ba5fa1463ba825f47f31325f32
Дата опублікування:
14.10.2025 15:49
Опис:
Щодо порядку здійснення Моніторингу закупівлі.
Пунктом 23 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова про особливості) визначено:
«Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України “Про публічні закупівлі”.».
Частиною 3 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено:
«Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.».
Пунктом 14 пункту 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» унормовано:
«моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель».
1.2. Щодо питання, а саме: Надати інформацію та відповідних документів (проектно-кошторисну документацію, технічне завдання, експертні звіти, тощо), на підставі яких здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Забродівська сільська рада, Код за ЄДРПОУ: 04334583, адреса: 44160, Україна, Ковельський р-н, Волинська обл., село Заброди, вулиця Лесі Українки, будинок, 2 (далі – Замовник).
Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі й частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): ДК 021:2015, код 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи (Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування). Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва ДК 021:2015: код 45454000-4 — Реконструкція.
Клас наслідків (відповідальності) об’єкту – СС2.
Обґрунтування обсягів закупівлі.
Обсяги обґрунтовуються відповідно фактичної потреби в реконструкції приміщення дитячого садка з ігровим залом за адресою: 44152, Україна, Волинська область, Ковельський район, с. Видраниця, вул. Центральна, 49.
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, відповідають технічним умовам та стандартам, передбаченим законодавством України, діючими на період виконання робіт. Роботи повинні бути виконанні з дотриманням технологічних процесів будівництва, відповідати вимогам будівельних норм, правилам та стандартам встановленим для виконання такого виду робіт, матеріальні ресурси, що використовуються для їх виконання, повинні відповідати Кошторисним нормам України, затверджених наказом Мінрегіонбуду України від 01.11.2021 №281, іншим нормативно-правовим актам і нормативним документам у галузі будівництва, науково-проектній документації та умовам Договору, з метою забезпечення надійності, міцності, стійкості і довговічності конструкцій, монтажу технологічного та інженерного обладнання/матеріалів. Вартість робіт визначається з урахуванням наказу Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» та Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва».
Розмір бюджетного призначення визначено відповідно до затвердженого кошторису та наявної потреби в реконструкції приміщення дитячого садка з ігровим залом за адресою: 44152, Україна, Волинська область, Ковельський район, с. Видраниця, вул. Центральна, 49.
Обґрунтування очікуваної ціни закупівлі: розрахунок очікуваної вартості предмета закупівлі проведено відповідно рекомендаціям Наказу Мінекономіки від 18.02.2020р. №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» з урахуванням проектно-кошторисної документації.
Пунктом 14 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» зі змінами (далі – Постанова про особливості) визначено:
«Закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону».
Законом не встановлено обов’язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису (в т.ч. тимчасового кошторису). При визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі замовники можуть виходити із планових вартісних показників (очікуваної вартості), потреби тощо.
Якщо закупівля здійснена з урахуванням планової потреби у товарах, роботах та послугах на рік, то на початку нового бюджетного року, навіть, за наявності тимчасового індивідуального кошторису замовник у договорах про закупівлю може зазначити суму договору відповідно до ціни тендерної пропозиції, яку визначено найбільш економічно вигідною за результатами аукціону або ціни пропозиції на переговорах (переговорна процедура) та взяти зобов’язання щодо оплати частини предмета закупівлі в межах доведеної суми, передбачивши умову щодо оплати залишку предмета закупівлі виключно за наявності коштів з постійним кошторисом. Таку позицію, висвітлено за листом інформаційного характеру Мінекономрозвитку України «Щодо планування закупівель» №3302-06/29640-06 від 14.09.2016 року.
Відтак, згідно статті 4 Закону: «Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Закупівля здійснюється відповідно до річного плану».
Також Мінекономіки України оприлюднено на веб-сайті Prozorro Інфолист № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 року «ЩОДО ПЛАНУВАННЯ ЗАКУПІВЕЛЬ» за посиланням https://infobox.prozorro.org/news-mert/shchodo-planuvannya-zakupivel-1
Вказаним листом Мінекономіки України підтвердило, що закупівля може відбуватись без наявного обсягу коштів на покриття потреби, керуючись документально засвідченим фактом потреби замовника в здійсненні такої закупівлі: «Таким чином, ураховуючи, що Закон не містить заборон щодо проведення закупівель до набрання чинності Закону про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану підприємства, замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році, може наприкінці поточного року (або на початку наступного року) розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі.
Водночас при укладанні договору про закупівлю за результатом процедури розпоряднику (одержувачу) бюджетних коштів необхідно обов’язково враховувати вимоги частини першої статті 23 БКУ та частини четвертої статті 48 БКУ, які забороняють взяття розпорядниками (одержувачами) бюджетних зобов’язань та здійснення платежів без відповідних бюджетних асигнувань, що в свою чергу надаються відповідно до встановлених бюджетних призначень.
Тому, в проекті договору про закупівлю та договорі про закупівлю замовнику необхідно передбачити відповідний порядок виникнення договірних зобов’язань в залежності від реального фінансування.»
Вартість робіт визначається з урахуванням наказу Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» та Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва».
Підставою для формування потреби та обґрунтування розміру витрат Замовником і далі визначення очікуваної вартості по даній закупівлі був затверджений кошторис.
Очікувана вартість закупівлі (з урахуванням виконаних робіт) становить 7 816 126,00 з ПДВ.
Місцевий бюджет – 5 816 126,00 грн
Обласний бюджет – 2 000 000,00грн.
Обсяг запланованих коштів на вказану потребу у 2025 році складає – 2 800 000,00грн
Обсяг залишкових коштів, що підлягають плануванню на вказану потребу у 2026 році складає – 5 016 126,00грн
Код 3142 „ Реконструкція та реставрація інших об’єктів”.
З огляду на вказане очікувана вартість закупівлі відповідає експертному звіту щодо розгляду проектної документації на будівництво - ЕКСПЕРТНИЙ ЗВІТ (Позитивний).
Реєстраційний номер EX01:3948-2534-8277-9911
ЕКСПЕРТНИЙ ЗВІТ № Т1449-ОМ від 17 червня 2025.
Реєстраційний номер кошторисної документації EM01:6795-1170-8945-7670
Реєстраційний номер проектної документації PD01:3209-7345-0215-5884
Класи наслідків (відповідальності) об’єктів СС2
Сукупний показник СС2
Категорія будівлі - НК 018:2023: «1263» - Будівлі закладів освіти та дослідних закладів
Строк виконання робіт: до 31 грудня 2026 року (пропорційно розміру фінансування затвердженого для покриття потреби з урахуванням графіку виконання робіт, погодженого Замовником). Передбачається можливість дострокового виконання робіт.
Місце виконання робіт: 44152, Україна, Волинська область, Ковельський район, с. Видраниця, вул. Центральна, 49
З огляду на вказане очікувана вартість закупівлі відповідає експертному звіту щодо розгляду проектної документації.
Документи, що підтверджують затвердження обсягу фінансування предмету закупівлі надаються до даних ґрунтовних пояснень.
2. Щодо питання: Надати посилання на сторінку вебсайту на якій розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Зазначаємо, що виключно Закон України «Про публічні закупівлі» №922-VIII від 25.12.2015 року, в редакції від 19.04.2020 №114-IX зі змінами (далі - Закон) встановлює вимоги до замовників торгів щодо порядку проведення процедур закупівель. Так Преамбулою Закону передбачено «Цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.». Інші нормативно-правові акти, в тому числі зазначена постанова Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» не встановлює норм права!
Пунктом 5 частини 1 статті 1 Закону передбачено: «веб-портал Уповноваженого органу з питань закупівель (далі - веб-портал Уповноваженого органу) - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", до складу якої входять модуль електронного аукціону і база даних, та є частиною електронної системи закупівель. Веб-портал Уповноваженого органу є онлайн-сервісом, що забезпечує створення, зберігання, оприлюднення всієї інформації про закупівлі, проведення електронного аукціону, автоматичний обмін інформацією і документами та користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет. Забезпечення функціонування веб-порталу Уповноваженого органу здійснюється, у тому числі, за рахунок надання авторизованим електронним майданчикам платного доступу до нього». Таким Уповноваженим органом є веб-портал https://prozorro.gov.ua/, що знаходиться в управлінні ДП «Прозорро».
Частиною 4 статті 10 Закону передбачено: «Інформація, зазначена у частині першій цієї статті, може додатково оприлюднюватися замовником в інших засобах масової інформації, на веб-сайті замовника (за наявності) або на веб-сайтах відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування.».
Тобто Закон не визначає обов’язку для Замовника здійснювати оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті або в інших місяцях, окрім як на веб-порталі Уповноваженого органу ДП «Прозорро».
Єдиний веб-сайт, на якому Законом зобов’язується Замовнику оприлюднювати інформацію про закупівлю є веб-портал Уповноваженого органу з питань закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", до складу якої входять модуль електронного аукціону і база даних, та є частиною електронної системи закупівель. Веб-портал Уповноваженого органу є онлайн-сервісом, що забезпечує створення, зберігання, оприлюднення всієї інформації про закупівлі, проведення електронного аукціону, автоматичний обмін інформацією і документами та користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет. Забезпечення функціонування веб-порталу Уповноваженого органу здійснюється, у тому числі, за рахунок надання авторизованим електронним майданчикам платного доступу до нього.
Як можемо простежити наочно, інформація на веб-сайті Уповноваженого органу розміщена належним чином за посиланням:
https://prozorro.gov.ua/uk/plan/UA-P-2025-08-12-013421-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-08-12-011074-a?oldVersion=true
Забродівська сільська рада все ж таки всупереч відсутності прямого обов’язку за положеннями Закону здійснив розміщення на власному веб-сайті за наступним посиланням https://zabrodivska-gromada.gov.ua/news/1753106995/
Усі матеріали закупівель, передбачені Законом України «Про публічні закупівлі», вчасно та в повному обсязі оприлюднюються Замовником у системі Prozorro, що забезпечує публічність, прозорість та відкритість здійснення закупівель.
У зв’язку із вказаним нами повністю дотримано порядку планування закупівлі та інформування про предмет закупівлі, очікувану вартість та технічні характеристики у спосіб, що визначений законодавством.
Додатки:
1. Лист-роз’яснення Мінекономіки України «Щодо планування закупівель» № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 року;
2. Наказ Мінекономіки «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 року № 275;
3. ОБҐРУНТУВАННЯ технічних та якісних характеристик закупівлі робіт, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
4. ДОГОВІР № 121 про міжбюджетний трансферт на 2025 рік від 14.07.2025 та Довідка про зміни до річного розпису бюджету на 2025рік; Наказ Волинської ОВА №135 від 11.07.2025р; наказ Волинської ОВА №150 від 08.08.2025; Зміни до міжбюджетних трансфертів на 2025 рік 0310000000 (код бюджету)
5. Рішення №25/7 від 19.12.2024 року «про бюджет Забродівської сільської територіальної громади на 2025 рік», в т.ч. рішення №29/5 від 16.07.2025 про внесення змін; Розпорядження №141 від 18.08.2025 року;
6. Проектно-кошторисна документація об’єкта будівництва разом із архівним файлом «ПКД»;
7. Експертний звіт (позитивний) № Т1449-ОМ від 17 червня 2025 року.
Номер:
66893183f3da4dbf884f595f5a207821
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
22.10.2025 14:36
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
27.10.2025 23:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури публічної закупівлі робіт «Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-08-12-011074-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі- Особливості), частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів:
1. Відповідно Додатку 1 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Замовником передбачена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 18570,02 гривень.
Однак, учасником фізичною особою -підприємцем Чируком Дмитром Миколайовичем (далі – ФОП Чирук Д.М.) в пояснювальній записці до договірної ціни (файл – «68_ДЦ_ДЦ.pdf») встановлена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 22000,00 гривень.
Отже, тендерна пропозиція учасника ФОП Чирука Дмитра Миколайовича не відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, та відповідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей підлягає відхиленню.
Замовнику надати пояснення, чому не відхилено тендерну пропозицію, яка не відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначені запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
3e9d0698ccbb41e6834244a5e2ef36f9
Назва:
Ґрунтовні пояснення на Запит УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ за результатами моніторингу закупівлі UA-M-2025-10-09-000038 ● 0da034ba5fa1463ba825f47f31325f32
Дата опублікування:
24.10.2025 14:22
Опис:
В системі електронних торгів Prozorro опубліковано Запит замовнику на пояснення (Дата: 2025-10-22 14:36:12) (надалі по тексту – Запит №2), що подано в рамках Моніторингу UA-M-2025-10-09-000038 ● 0da034ba5fa1463ba825f47f31325f32, затвердженого начальником відділу контролю у сфері закупівель Віталієм ПРИЙМАЧУКОМ). Згідно вказаного Запиту №2 вимагається:
«У межах проведення моніторингу процедури публічної закупівлі робіт «Реконструкція приміщення дитячого садка з ігровим залом в с. Видраниця по вул. Центральній, 49 Ратнівського району, Волинської області (коригування)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-08-12-011074-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі- Особливості), частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів:
1. Відповідно Додатку 1 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Замовником передбачена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 18570,02 гривень.
Однак, учасником фізичною особою-підприємцем Чируком Дмитром Миколайовичем (далі – ФОП Чирук Д.М.) в пояснювальній записці до договірної ціни (файл – «68_ДЦ_ДЦ.pdf») встановлена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 22000,00 гривень.
Отже, тендерна пропозиція учасника ФОП Чирука Дмитра Миколайовича не відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, та відповідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей підлягає відхиленню.
Замовнику надати пояснення, чому не відхилено тендерну пропозицію, яка не відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначені запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.».
Щодо відповіді на питання Запиту №2 щодо нібито наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП Чирук Д.М. згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Замовник не погоджується із таким тлумаченням вимог тендерної документації Органом контролю, вважає їх помилковими та такими, що не базуються як на вимогах тендерної документації так і на спеціалізованих нормативно-правових актах у сфері будівництва.
Пунктом 7.1. частини 7 додатку 3 тендерної документації встановлено спосіб підтвердження інформації «технічної відповідності предмету закупівлі в розрізі формування комерційної частини тендерної пропозиції».
Так учасник у складі пропозиції зобов’язаний надати:
«На підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним вимогам учасником у складі тендерної пропозиції мають бути надані:
- договірна ціна;
- пояснювальна записка;
- локальний кошторис;
- відомість ресурсів до локального кошторису або підсумкова відомість ресурсів;
- розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису та
- розрахунок адміністративних витрат;
Кошторисні документи повинні бути складені учасником відповідно до положень Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», що затверджена наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві».
При цьому також Додатком 3 до тендерної документації визначено, що на підтвердження саме інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме підписаний Додаток №1 до тендерної документації або лист погодження з Додатком 1 до тендерної документації.
За таких умов тендерна документація не містила вимог, що при складанні технічної частини до предмета закупівлі, так само як і на підтвердження інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі учасник торгів повинен розраховувати середньомiсячну заробiтну плату на 1 робiтника в режимi повної зайнятості саме згідно показника, який був зазначений проектантом (кошторисником) в ході розробки кошторисної частини Робочого проекту, який проходив експертизу із отриманням Експертного звіту (позитивний) № Т1449-ОМ від 17 червня 2025 року.
На виконання саме безпосередніх вимог тендерної документації (що не встановлювала вимоги не змінювати розрахункову вартість оплати праці працівників) учасником торгів надано:
1. Розрахунки кошторисної частини Договірної ціни учасника на заявлений замовником об’єм робіт, що містить усі без виключення документи, які передбачені Пунктом 7.1. частини 7 додатку 3 тендерної документації, а їх форма та зміст відповідають Кошторисним нормам України «Настанова з визначення вартості будівництва», що затверджена наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (файл із ім’ям «14_АВК.rar - 25 серпня 2025 23:20);
2. Лист-погодження з технічною специфікацією (технічними вимогами), термінами виконання та обсягами закупівлі, що викладені в Додаток 1 до тендерної документації Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (файл із ім’ям «1_Лист-погодження з Додатком 1.pdf - 25 серпня 2025 23:20»).
Таким чином учасником виконано у визначений тендерною документацією спосіб підтвердження вимог інформації про технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі та іншим вимогам щодо предмета закупівлі.
З цих причин Замовник не мав правових підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а особливо обґрунтовуючи це вказаним за Запитом №2 Моніторингу припущенням, що ФОП Чирук Д.М.) в пояснювальній записці до договірної ціни (файл – «68_ДЦ_ДЦ.pdf») встановлена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 22000,00 гривень, що не відповідає кошторисному показнику в 18570,02 гривень.
Хочемо відмітити особливості здійснення розрахунку Договірної ціни учасником закупівлі у тендерній пропозиції:
Згідно Настанов існує суттєва різниця в формуванні розрахункового показника середньої заробітної плати при складанні інвестерської кошторисної документації (на етапі планування закупівлі) і такого ж розрахунку в складі Договірної ціни учасника торгів (в складі тендерної пропозиції):
Так згідно розділу «IV. Визначення окремих складових вартості об’єкта будівництва на етапі складання інвесторської кошторисної документації» Настанови:
«4.3 Розрахунок заробітної плати провадиться на підставі нормативно- розрахункових трудовитрат і вартості людино-години відповідного середнього нормативного розряду робіт, які виконуються ланкою робітників-будівельників, монтажників, та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин та механізмів.
Вартість людино-години робітників по об’єктах будівництва, що споруджуються за рахунок державних коштів, обчислюється з урахуванням положень, викладених у «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва», затвердженому наказом Мінрегіону від 20 жовтня 2016 року № 281 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2016 року за № 1469/29599 (в редакції наказу Мінрегіону від 27 липня 2018 року № 196, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 931/32383).
Розрахунок вартості людино-години відповідного середнього нормативного розряду робіт, які виконуються ланкою робітників-будівельників, монтажників, та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин та механізмів у звичайних умовах праці, провадиться із застосуванням міжрозрядних коефіцієнтів, які наведено у додатку 15 цієї Настанови.
4.4 Нормальна тривалість робочого часу робітників, зайнятих на будівництві в звичайних умовах праці, складає 40 годин на тиждень.
При визначенні вартості будівельних робіт на об’єктах зі шкідливими умовами праці, де робітники переведені на скорочений робочий день, вартість людино-години робітників- будівельників, монтажників і робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів слід приймати з урахуванням коефіцієнта, розрахованого за формулою 1 додатка 16 цієї Настанови.»
При цьому згідно розділу «V. Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови:
«Визначення прямих витрат при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)
5.1 Заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників- будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Середній нормативний розряд по видах робіт для ланки робітників-будівельників і монтажників приймається за КНУ РЕКН, а для ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів, — за КНУ РКНЕМ.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за формулою (4):
Влюд.год = ЗПп
Пснтрч
де Влюд.год ― вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт, грн;
ЗПп — середньомісячна заробітна плата на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті будівництва, грн;
Пснтрч — показник середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановлений центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу, люд.год.
Визначена таким чином вартість людино-години відповідає певному середньому нормативному розрядові робіт. Для визначення вартості людино-години, яка відповідає будь- якому іншому розряду робіт, що передбачені проектною документацією, до цієї вартості застосовуються міжрозрядні коефіцієнти, наведені у додатку 15 цієї Настанови.
5.4. Вартість експлуатації будівельних машин та механізмів у складі прямих витрат учасник процедури закупівлі (підрядник) визначає виходячи з нормативного часу роботи машин, необхідного для виконання обсягу робіт, що пропонується, та вартості експлуатації машин за одиницю часу їх застосування (машино-година) в поточних цінах з урахуванням положень пунктів 5.5 – 5.9 цієї Настанови.
Нормативний час роботи будівельних машин та механізмів визначається на підставі КНУ РЕКН та обсягів робіт, які пропонуються до виконання.
Вартість машино-години власної будівельної техніки учасника процедури закупівлі (підрядника) визначається на підставі КНУ РКНЕМ, і відповідних поточних цін на них з додаванням амортизаційних відрахувань; витрат на заміну частин, що швидко спрацьовуються; вартості матеріальних ресурсів на ремонт і технічне обслуговування та перебазування машин; інших витрат, пов’язаних з експлуатацією і утриманням будівельних машин та механізмів, що враховуються в складі прямих витрат, а саме: амортизація будівель і споруд дільниць механізації та витрати на їх утримання і експлуатацію; податків, зборів та обов’язкових платежів, установлених законодавством, що враховуються у вартості експлуатації машино-години власної будівельної техніки підрядника (податок на землю, що її зайнято дільницею механізації, збір за спеціальне використання води, плата за проведення періодичних оглядів вантажопідйомних механізмів в органах виконавчої влади, що забезпечують реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці,
державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення тощо)».
Окремо варто звернути увагу на експертну позицію Державного підприємства «Національний інститут розвитку інфраструктури» «Про рівень кошторисної заробітної плати» від 06.03.2025 року № 19.1-19-98, яким роз’яснено:
«На численні звернення учасників інвестиційного процесу щодо розміру кошторисної заробітної плати Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» повідомляє про таке.
Відповідно до пункту 4 Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів, затвердженого наказом Мінрегіону від 20.10.2016 № 281 та зареєстрованого у Мін’юсті 11.11.2016 за № 1469/29599 (далі - Порядку), замовник самостійно повинен визначити рівень кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості об’єктів будівництва, але у розмірі не нижчому ніж середньомісячна заробітна плата у будівництві (у розрахунку на одного штатного працівника) за попередній звітний рік, що оприлюднюється центральним органом виконавчої влади в галузі статистики, збільшена на прогнозний індекс споживчих цін на поточний рік (у середньому до попереднього року).
Мінімальний розмір кошторисної заробітної плати для звичайних умов будівництва за розрядом складності робіт 3,8, що повинен застосовуватися замовником при визначенні вартості об'єктів будівництва в 2025 році, складає 18 570,02 грн. Такий рівень заробітної плати розрахований за алгоритмом, представленим у Порядку та базується на оприлюдненій Державною службою статистики України інформації щодо середньомісячної заробітної плати у будівництві за 12 місяців 2024 року, яка складає 16 928,00 грн, та прогнозному індексі споживчих цін на поточний рік, який складає 109,7 % відповідно до Основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025-2027 роки, схвалених постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 № 780 «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025 - 2027 роки».
Таким чином в інвестерській (кошторисній) документації, яка підлягала проходженню експертизі і відповідно вказана у Додатку 1 до тендерної документації був зазначений Мінімальний розмір кошторисної заробітної плати для звичайних умов будівництва за розрядом складності робіт 3,8, що повинен застосовуватися замовником при визначенні вартості об'єктів будівництва в 2025 році, складає 18 570,02 грн, який не враховує:
1) Роботи здійснюватимутьсь протягом 2025-2026 року до 31 грудня 2026 року;
2) Не враховують зміну розміру середньої заробітної плати у 2026 році;
3) Не враховують макроекономічні показники (розмір ринкової заробітної плати для окремих категорій, інфляційні процеси, тощо);
4) Не враховує рівень зайнятості та складності залучення до виконання робіт працівників робітничих професій в силу триваючих наслідків зменшення працюючого населення на ринку праці як частини проведення мобілізаційних заходів для Сил Оборони України;
5) Не враховує досвід роботи, кваліфікацію та мотиваційні заходи для залучення працівників.
Таким чином згідно спеціальних будівельних нормативів встановлена середньомiсячна заробiтна плата на 1 робiтника в режимi повної зайнятостi (при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75 люд.год та розрядi робiт 3,8) в розмірі 18 570,02 грн є мінімальною, і не містить заборони для її збільшення підрядником (учасником-переможцем) при формуванні ним своєї тендерної пропозиції та розрахунку Договірної ціни, якщо таке збільшення не призводить до збільшення загальної вартості робіт, вартість яких визначена Зведеним кошторисним розрахунком, який отримав позитивний експертний звіт (висновок).
Тим більш розрахунок заробітної плати не відноситься до підтвердження якісних, кількісних та технічних характеристик предмета закупівлі, оскільки не є таким по суті.
Розрахунок середньомісячної заробітної плати робітників та норма тривалості робочого часу не встановлювалась Замовником, як вимога якої повинен дотримуватися учасник.
В тендерній документації відсутня вимога про необхідність розрахунку середньомісячної заробітної плати робітників та норми тривалості робочого часу.
Відтак тендерна пропозиція учасника не може бути відхилена на підставі тих документів які не вимагалися тендерною документацією для подання їх учасниками у складі своєї тендерної пропозиції.
Відповідно до п. 44 Особливостей, відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 ЗУ «Про публічні закупівлі», документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
З Вашого питання не зрозуміло, який конкретний нормативно-правовий акт та конкретна норма є порушеною учасником процедури закупівлі ФОП Чирук Д.М. при підготовці своєї тендерної пропозиції. Вкажіть конкретне порушення з посиланням на законодавство України та вимоги тендерної документації.
Висновки та аргументи Замовника щодо позиції Моніторингу
Замовник категорично не погоджується з висновками, викладеними у Запиті №2 в рамках Моніторингу UA-M-2025-10-09-000038, оскільки вони є такими, що ґрунтуються на хибному тлумаченні положень тендерної документації, законодавства у сфері публічних закупівель та кошторисного нормування у будівництві.
1. Відсутність порушення умов тендерної документації.
Тендерна документація Замовника не містила вимоги щодо обов’язкового застосування при формуванні тендерної пропозиції рівня середньомісячної заробітної плати, визначеної у складі інвесторської кошторисної документації (18 570,02 грн). Учасник ФОП Чирук Д.М. дотримався усіх встановлених вимог до форми та змісту документів, визначених пунктом 7.1 частини 7 Додатку 3 тендерної документації, надавши повний комплект кошторисних матеріалів, розроблених відповідно до чинних Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону №281 від 01.11.2021 року.
2. Наявність різних підходів до визначення заробітної плати на різних етапах процесу будівництва є допустимим.
Як визначено у Настанові, рівень заробітної плати, що враховується при складанні інвесторської кошторисної документації, має рекомендаційний (мінімальний) характер. Натомість на етапі формування Договірної ціни учасник процедури закупівлі (підрядник) має право самостійно визначати планований розмір оплати праці, виходячи із власних економічних можливостей, кадрової політики, ринкових умов та факторів утримання кваліфікованих працівників. Це прямо передбачено пунктами 5.1 та 5.4 розділу V Настанови.
Отже, зазначення учасником рівня середньомісячної заробітної плати у розмірі 22 000,00 грн не є порушенням, а навпаки — відображає реальну структуру собівартості його тендерної пропозиції.
3. Встановлений у проектній документації показник 18 570,02 грн має мінімальний, а не граничний характер.
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» у своєму роз’ясненні від 06.03.2025 №19.1-19-98 підтвердило, що розрахунок цього показника здійснюється виключно з метою визначення мінімального рівня кошторисної заробітної плати, який замовник не має права занижувати, проте збільшення цього показника учасником не суперечить жодним нормативним актам і не може розцінюватися як невідповідність технічним характеристикам предмета закупівлі.
4. Розрахунок заробітної плати не є технічною характеристикою предмета закупівлі.
Відповідно до вимог Додатку 1 до тендерної документації, до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі відносяться лише конкретні параметри, що стосуються виду, обсягів, строків і технологічних характеристик будівельних робіт.
Розмір заробітної плати робітників не має жодного впливу на технічні чи якісні параметри робіт і не може бути кваліфікований як критерій технічної невідповідності у розумінні абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
5. Немає правових підстав для відхилення пропозиції учасника.
Відповідно до пункту 44 Особливостей та частини 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не має права відхиляти тендерну пропозицію учасника з підстав, що не передбачені тендерною документацією або законодавством.
У даному випадку Замовником не вимагалося встановлення учасником ідентичного рівня кошторисної заробітної плати, а тому будь-яке відхилення з цього питання було б безпідставним і неправомірним.
6. Висновки Моніторингу ґрунтуються на припущенні, а не на правовій нормі.
У Запиті №2 не наведено посилання на жоден конкретний пункт тендерної документації або норму закону, порушену учасником. Таким чином, доводи контролюючого органу є лише оціночним судженням, що не може мати юридичних наслідків.
7. Щодо об’єктивних економічних і соціальних факторів, що впливають на рівень заробітної плати у сфері будівництва у 2025 році
Замовник вважає за необхідне звернути увагу, що позиція Держаудитслужби щодо необхідності застосування підрядником «мінімального» рівня заробітної плати при формуванні договірної ціни не відповідає реаліям сучасного ринку праці, зокрема у будівельній галузі, та не враховує об’єктивних економічних і соціальних факторів, які склалися в державі у 2025 році.
Насамперед слід зазначити, що в Україні вже четвертий рік триває збройна агресія Російської Федерації, яка спричинила суттєве зменшення трудових ресурсів, особливо серед працівників робітничих професій, що традиційно належать до так званих «чоловічих» спеціальностей у галузі будівництва.
У більшості підприємств спостерігається хронічна нестача кваліфікованих кадрів, насамперед мулярів, бетонярів, електриків, зварювальників, майстрів-будівельників, що зумовлює зростання рівня заробітної плати як основного інструменту утримання персоналу.
З огляду на це, встановлення у кошторисній документації заробітної плати на рівні, що перевищує мінімально рекомендований показник, є не лише економічно обґрунтованим, а й вимушеним заходом, який відповідає реальній ситуації на ринку праці.
Будівельні підприємства, що беруть участь у державних закупівлях, змушені враховувати реальні витрати на оплату праці, аби забезпечити фактичне виконання робіт та уникнути зриву строків виконання договору через відсутність персоналу.
Таким чином, дивує позиція Держаудитслужби, яка фактично наполягає на тому, що підрядник повинен розраховувати заробітну плату виключно за мінімальними ставками, передбаченими у проектно-кошторисній документації, не враховуючи:
інфляційні процеси, які спостерігаються протягом 2024–2025 років;
ріст вартості життя та прожиткового мінімуму;
дефіцит робочих кадрів у галузі;
вимушену міграцію працездатного населення через воєнні дії;
реальні умови господарської діяльності під час воєнного стану.
Фактично вимога застосовувати мінімальний показник заробітної плати у таких умовах є нереалістичною та економічно необґрунтованою, оскільки призводить до формування штучно занижених кошторисів, які не відображають дійсну собівартість будівельних робіт.
Заниження заробітної плати при складанні кошторисної частини пропозиції, навпаки, могло б свідчити про ризики невиконання робіт або їх виконання неякісно, що суперечить принципам ефективного використання бюджетних коштів, визначеним статтею 3 Бюджетного кодексу України.
Отже, встановлення учасником рівня заробітної плати у сумі 22 000,00 грн є економічно виправданим, соціально відповідальним і таким, що відповідає фактичній ситуації в Україні, а позиція Держаудитслужби щодо необхідності застосування «мінімального» рівня не має під собою правових, нормативних чи економічних підстав.
Підсумковий висновок
Враховуючи наведене, Замовник дотримався усіх вимог законодавства при розгляді тендерної пропозиції ФОП Чирука Д.М., а прийняте рішення про її невідхилення є законним, обґрунтованим та таким, що повністю відповідає вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», Постанови КМУ №1178 та чинним кошторисним нормативам у сфері будівництва.
Будь-яких ознак порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, не встановлено.
З огляду на викладене, Замовник вважає за необхідне визнати твердження, наведені у Запиті №2 Моніторингу, необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсності.
У зв’язку із вказаним нами повністю дотримано порядку планування закупівлі та інформування про предмет закупівлі, очікувану вартість та технічні характеристики у спосіб, що визначений законодавством.
Додатки:
1. Розрахунки кошторисної частини Договірної ціни учасника (файл із ім’ям «14_АВК.rar - 25 серпня 2025 23:20);
2. Лист-погодження з технічною специфікацією (технічними вимогами), (файл із ім’ям «1_Лист-погодження з Додатком 1.pdf - 25 серпня 2025 23:20»);
3. Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», що затверджена наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві»;
4. Лист-роз’яснення Державного підприємства «Національний інститут розвитку інфраструктури» «Про рівень кошторисної заробітної плати» від 06.03.2025 року № 19.1-19-98р.