Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзаців першого та восьмого пункту 28, абзацу восьмого підпункту першого та абзацу третього підпункту третього пункту 44, абзацу п’ятнадцятого пункту 47 Особливостей.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ФОП Єршова Галина Ігорівна встановлено порушення пункту 43, абзацу другого підпункту 2 та абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, дотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов’язує здійснити заходи, щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 07 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, дотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік Черчецького будинку-інтернату для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням в.о. уповноваженої особи від 12 травня 2025 року, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію фізичної особи підприємця Єршова Галина Ігорівна (далі – ФОП Єршова Галина Ігорівна), повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, поданих учасником ФОП Єршова Галина Ігорівна до 11.06.2025, документи, завантажені учасником ФОП Єршова Галина Ігорівна протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 06.06.2025 № 108, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 11.06.2025 № 108, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 12.06.2025, договір про постачання товару від 19.06.2025 № 10-06 (далі – Договір), пояснення (інформацію, документи) від 30.06.2025, надані Замовником через електронний кабінет Держаудитслужби в електронній системі закупівель.
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
При цьому, відповідно до абзацу восьмого пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення.
Моніторингом встановлено, що у розділі 2 Додатку 1 до тендерної документації встановлена вимога, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.
Зокрема, у розділі 2 пункту 5 Додатку 1 тендерної документації до переможця процедури закупівлі встановлена вимога надати, зокрема:
- Довідку в довільній формі, яка містить інформацію про те, що між переможцем та замовником раніше не було укладено договорів, або про те, що переможець процедури закупівлі виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, відповідно, підстав, що призвели б до його дострокового розірвання і до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків, не було, або довідка з інформацією про те, що він надав підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах (для цього переможець (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків (абз.14 п.47 Особливостей).
Відповідно до абзацу п’ятнадцятого пункту 47 Особливостей переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Однак, в редакції Особливостей станом на дату проведення закупівлі абзац чотирнадцятий пункту 47 Постанови 1178 (в редакції 17.05.2025) виключено на підставі Постанови КМ № 382 від 02.04.2024, тому вказана вимога тендерної документації не відповідає умовам пункту 47 Особливостей.
Враховуючи викладене, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що вимоги, встановлені Замовником у розділі 2 пункту 5 Додатку 1 тендерної документації до переможця процедури закупівлі не відповідають вимогам, встановленим у абзаці п'ятнадцятому пункту 47 Особливостей.
Також, за результатами моніторингу встановлено, що підстави для відхилення тендерних пропозицій для переможця процедури закупівлі, зазначені Замовником у пункті 4 розділу V тендерної документації не відповідають вимогам пункту 44 Особливостей в редакції від 17.05.2025.
Крім того, пунктом 44 Особливостей передбачено виключний перелік підстав для відхилення.
Зокрема, згідно абзацу восьмого підпункту першого п. 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Моніторингом встановлено, що у пункті 4 розділу V тендерної документації Замовником не встановлено жодних обмежень щодо учасників та товарів, які мають належність до Ісламської Республіки Іран.
Таким чином, тендерна документація Замовника складена замовником з порушеннями пункту 28 Особливостей.
Крім того, за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ФОП Єршова Галина Ігорівна встановлено наступне.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 розділу 3 тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у п. 47 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме:
- інформації та документів, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, у відповідності до Додатку 1 цієї документації;
- інформації щодо відповідності учасника вимогам, визначеним у п. 47 Особливостей, у відповідності до пункту 5 цього Розділу;
- інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме - технічну специфікацію відповідно до Додатку 2 цієї документації;
- документів, що підтверджують повноваження відповідної особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції;
- лист-погодження з проектом договору, що поданий у Додатку 3 цієї документації;
- форми «Тендерна пропозиція» у відповідності до Додатку 4 цієї документації;
- копію Статуту зі змінами та доповненнями (у разі наявності зареєстрованих змін) або опис де зазначено код доступу, за яким існує можливість переглянути електронну версію документу або інший установчий документ зі змінами (у випадку законодавчо обумовленої відсутності Статуту) (для юридичних осіб); у разі, якщо Учасник діє на підставі модельного статуту - надається рішення уповноваженого органу (Загальних зборів) Учасника, в якому зазначені відомості про провадження діяльності на основі модельного статуту;
- згода на збір та обробку персональних даних Учасника (керівника та/або службової (посадової) особи Учасника, яку призначено відповідальною за проведення торгів ) у довільній формі;
- свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість або Витяг з реєстру платників податку на додану вартість (якщо учасник є платником ПДВ);
- свідоцтво платника єдиного податку або Витяг з реєстру платника єдиного податку (якщо учасник платник єдиного податку);
- дозвіл або ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання такого дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законодавством;
- Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
- завірена копія паспорту/сканований оригінал ID картки та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду/облікової картки фізичної особи-платника податків (для фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців) або копія іншого документу, передбаченого статтею 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»; для іноземного учасника - завірений переклад витягу з торгового реєстру, тощо);
- у разі якщо тендерна пропозиція подається об'єднанням учасників, до неї обов'язково включається документ про створення такого об'єднання (рішення про утворення, засновницький договір, статут, договір про спільну діяльність, інше);
- інших документів, необхідність подання яких у складі тендерної пропозиції передбачена умовами цієї документації.
Станом на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій (02.06.2025) у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна відсутні вищевказані документи, які вимагались тендерною документацією Замовника.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником.
Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі зазначена в Додатку 2 цієї документації.
Зокрема, згідно вимог підпункту 7 пункту 3 «Технічні вимоги» Додатку № 2 до тендерної документації учасниками у складі тендерної пропозиції обов’язково надаються наступні документи:
• Копію діючого сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2018*, зі сферою сертифікації транспортування та реалізація харчових продуктів, який виданий на ім’я Учасника або особи, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
• Копію звіту про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, складеного органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом по сертифікації (якщо дата реєстрації сертифікату вимог ДСТУ EN ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015,IDT), не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в органах стандартизації та сертифікації або іншому акредитованому органі - не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015,IDT) пізніше, ніж один рік від дати складання звіту або інший документ, що підтверджує проведення аудиту);
• Копію діючого сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015*, зі сферою сертифікації транспортування та реалізація харчових продуктів, який виданий на ім’я Учасника або особи, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
• Копію звіту про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, складеного органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом по сертифікації (якщо дата реєстрації сертифікату вимог ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015,IDT), не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в органах стандартизації та сертифікації або іншому акредитованому органі - не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015,IDT) пізніше, ніж один рік від дати складання звіту або інший документ, що підтверджує проведення аудиту);
• Копію діючого сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019*, зі сферою сертифікації транспортування та реалізація харчових продуктів, який виданий на ім’я Учасника або особи, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
• Надати копію звіту про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, складеного органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом по сертифікації (якщо дата реєстрації сертифікату вимог ДСТУ ISO 45001:2019, не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в органах стандартизації та сертифікації або іншому акредитованому органі - не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 пізніше, ніж один рік від дати складання звіту або інший документ, що підтверджує проведення аудиту);
• Копію діючого сертифікату ДСТУ ISO 22000:2015*, зі сферою сертифікації транспортування та реалізація харчових продуктів, який виданий на ім’я Учасника або особи, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
• Копію звіту про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, складеного органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом по сертифікації (якщо дата реєстрації сертифікату вимог ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018,IDT), не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в органах стандартизації та сертифікації або іншому акредитованому органі - не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018,IDT) пізніше, ніж один рік від дати складання звіту або інший документ, що підтверджує проведення аудиту);
• Для підтвердження наявності допустимого рівня радіоактивного забруднення транспортних засобів, якими планується постачання товару згідно предмету закупівлі Учасник має надати Протокол радіаційного контролю транспортного засобу виданий Учаснику або особі, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
• Завірену копію або оригінал експертних висновків та Актів відбору змивів з поверхонь до них (змиви зі стінок та підлоги транспортних засобів) на відповідність вимогам санітарно-мікробіологічному контролю об’єктів виробництва та реалізації, які підлягають ветеринарному нагляду, виданий (-ні) у 2023-2024 році компетентним органом на ім’я Учасника або особи, що буде безпосередньо залучена до постачання продукції (Перевізника);
*Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації, що входить до переліку органів з сертифікації акредитованих НААУ, на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1. На підтвердження у складі пропозиції надається Атестат про акредитацію, що виданий органу з сертифікації.
Станом на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій (02.06.2025) у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна відсутні вищевказані документи, які підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі у Додатку 2 тендерної документації.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна відповідно до вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації Замовником 30.06.2025 надано пояснення, що «Замовником під час розгляду тендерної пропозиції ФОП Єршова Галина Ігорівна було враховано, що у складі поданої тендерної пропозиції учасником надано письмову згоду з технічним завданням, а також відповідні гарантійні листи щодо дотримання всіх встановлених технічних, якісних та кількісних вимог, визначених у тендерній документації, зокрема в Додатку 2. Такі документи є підтвердженням наміру учасника виконати поставку товару з дотриманням усіх умов, установлених замовником, і можуть розглядатися як альтернатива для документального підтвердження відповідності технічному завданню відповідно до практики застосування статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» та підходів органів оскарження… Підсумовуючи зазначене, підстави для відхилення пропозиції відсутні, оскільки учасником виконано умови тендерної документації шляхом подання згоди з технічним завданням та гарантійних листів, а подані альтернативні документи були визнані замовником як належні з урахуванням принципу недискримінації та забезпечення ефективної конкуренції».
Слід зазначити, що згідно оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 02.06.2025.
Моніторингом встановлено, що тендерна пропозиція учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна, в тому числі інформація та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником в тендерній документації завантажені учасником ФОП Єршова Галина Ігорівна до електронної системи закупівель 10.06.2025 о 16:07, тобто після кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Враховуючи викладене, станом на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій відсутня тендерна пропозиція учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна, в тому числі відсутні інформація та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником в тендерній документації, що суперечить вимогам підпункту 1.1 пункту 1 розділу 3 тендерної документації, зокрема і Додатку 2 тендерної документації Замовника.
Таким чином, тендерна пропозиція учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Поряд з цим, моніторингом встановлено, що під час розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна Замовником розміщено в електронній системі закупівель вимогу про усунення невідповідностей в пропозиції учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна до 11.06.2025 року, в якій зобов’язано учасника «додати підтвердні документи».
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).,
Оскільки учасником ФОП Єршова Галина Ігорівна не надано в складі тендерної пропозиції документів, в тому числі, інформації та документів про необхідні технічні та якісні характеристики предмета закупівлі згідно вимог Додатку 2 до тендерної документації, Замовник неправомірно розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, чим порушив вимоги пункту 43 Особливостей.
Отже, відсутність інформації та/або документів, яка/які підтверджує/підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, не є невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, і не може бути усунута учасником відповідно до пункту 43 Особливостей.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області Замовником 30.06.2025 надано пояснення, в якому, зокрема, зазначено: «Пунктом 43 Особливостей передбачено, що усуненню підлягають лише ті невідповідності, які не стосуються технічних та якісних характеристик предмета закупівлі. Разом із тим, тендерна документація замовника містить пряму вимогу щодо подання гарантійних листів про відповідність пропонованого товару технічному завданню, і учасник надав такі документи у складі пропозиції. Враховуючи наявність у складі пропозиції учасника належно оформлених гарантійних листів, які підтверджують відповідність предмета закупівлі усім технічним вимогам та характеристикам, замовник визнав надані документи такими, що відповідають встановленим вимогам. З огляду на це, замовником було прийнято рішення не відхиляти тендерну пропозицію ФОП Єршова Галина Ігорівна та надати можливість усунення окремих формальних неточностей шляхом розміщення відповідного повідомлення через електронну систему закупівель».
Проте, дане пояснення не спростовує факту виявленого порушення, оскільки виходячи зі змісту пункту 43 Особливостей відсутність інформації та/або документів, яка/які підтверджує/підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, не є невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, і не може бути усунута учасником відповідно до пункту 43 Особливостей та, як наслідок, є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Відповідно до вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Враховуючи вищевикладене, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що в порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ФОП Єршова Галина Ігорівна як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Натомість згідно протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 06.06.2025 № 108, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 11.06.2025 № 108 Замовник визначив учасника ФОП Єршова Галина Ігорівна переможцем торгів та прийняв рішення про намір укласти з ним договір.
Крім того, відповідно до вимог абзацу п’ятнадцятого пункту 47 Особливостей переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Згідно вимог розділу 2 Додатку 1 до тендерної документації «Підтвердження відповідності Переможця вимогам визначеним у пункті 47 Особливостей» переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту, а саме: повний витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», сформований у паперовій або електронній формі, що містить інформацію про відсутність судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України щодо фізичної особи, яка є учасником процедури закупівлі. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа (підпункт 5, 12 пункту 47 Особливостей).
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ФОП «Єршова Галина Ігорівна» оприлюднене в електронній системі закупівель 12.06.2025.
Водночас, згідно інформації, розміщеної в електронній системі закупівель ФОП Єршова Галина Ігорівна, як переможець процедури закупівлі, не надав Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 5 і 12 пункту 47 Особливостей протягом строку, який визначений абзацом п’ятнадцятим пункту 47 Особливостей та Додатком 1 до тендерної документації.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби Замовник 30.06.2025 надав пояснення, в якому, зокрема, зазначив: «Замовник розглянув публічні відомості про та його документи як переможця, які підтверджують відсутність підстав для відхилення пропозиції згідно з п. 47 Особливостей у
публічних реєстрах… Замовник, при проведенні процедури закупівлі, дотримувався вимог, встановлених пунктом 47 Особливостей, що визначають підстави для відмови учаснику в участі в процедурі закупівлі. Після розгляду тендерної пропозиції учасника, замовник провів необхідну перевірку, щоб переконатися у відсутності підстав для відхилення пропозиції відповідно до вимог цього пункту. Зокрема, замовник здійснив перевірку публічних реєстрів і відкритих даних для підтвердження, що учасник не потрапляє під жодну з підстав, зазначених у пунктах 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, і 12 цього пункту. Перевірка базувалась на наявній в електронній системі закупівель і інших публічних джерелах, таких як Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також інших доступних відкритих реєстрах. Також замовник підтвердив, що на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів не було обмежень на доступ до цієї інформації, тому додаткові документи від учасника не вимагалися. У разі наявності інформації, доступ до якої є обмеженим, замовник би вимагав відповідне підтвердження від учасника. Усі ці дії замовник здійснив для того, щоб відповідно до положень постанови та частини 16 пункту 47 Особливостей переконатися, що учасник не має жодних підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі, і тільки після цієї перевірки було прийнято рішення про визначення переможця закупівлі. Таким чином, замовник вчинив всі необхідні дії щодо перевірки на відсутність підстав для відхилення пропозиції учасника, не порушуючи принципи прозорості та законності».
Проте, надане пояснення не спростовує зазначеного порушення з огляду на наступне.
Відповідно до абзацу шістнадцятого пункту 47 Особливостей УЧАСНИК процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім підпунктів 1 і 7 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Абзацом сімнадцятим пункту 47 Особливостей визначено, що замовник не вимагає від УЧАСНИКА процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.
Натомість абзацом п’ятнадцятим пункту 47 Особливостей передбачено надання шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документів, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю саме переможцем ПРОЦЕДУРИ закупівлі.
При цьому, відповідно до пункту 18 частини першої статті 1 Закону переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
Поряд з цим, абзац третій підпункту 3 пункту 44 Особливостей містить імперативну норму щодо відхилення замовником тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли ПЕРЕМОЖЕЦЬ процедури не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей.
Отже, за результатами моніторингу встановлено, що в порушення вимог абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі ФОП Єршова Галина Ігорівна, який не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 5 і 12 пункту 47 цих особливостей, та уклав з ним Договір.
Слід зазначити, що Законом України «Про публічні закупівлі» визначено, що відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів:
- шляхом покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством;
-шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);
-шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.
Відповідно до пункту 35 частини першої статті 1 Закону, уповноважена особа (особи) - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі/спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).
Відповідно до частини 7 статті 11 Закону уповноважена особа здійснює свою діяльність на підставі укладеного із замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника та відповідного положення. Таким чином, Положення про уповноважену особу має бути в обов’язковому порядку, незалежно від способу визначення / призначення уповноваженої особи. Примірне положення про уповноважену особу затверджене наказом Міністерства економіки від 08.06.2021 № 40 «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу».
Закон не передбачає можливості визначення виконувача обов’язків уповноваженої особи на період відсутності уповноваженої особи замовника, тому Замовнику слід привести у відповідність до вимог Закону розпорядче рішення замовника та відповідне положення.
Період усунення порушень:
07.07.2025 16:49 - 22.07.2025 00:00
Дата публікації висновку:
07.07.2025 16:49