-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
«Капітальний ремонт майнового комплексу Бердичівського геріатричного пансіонату Житомирської обласної ради в частині підвальних приміщень адміністративно житлового корпусу А-5, підвальних приміщень (споруди цивільного захисту (ПРУ)) адміністративно житлового корпусу А2-3 за адресою: пров. Перемоги, 4, м. Бердичів, Бердичівський район, Житомирської області» (ДК 021:2015 (CPV) – 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)
Місцезнаходження замовника: 10014, Житомирська обл., місто Житомир, МАЙДАН ІМ. С. П. КОРОЛЬОВА, будинок 12. Категорія замовника: відповідно до частини 4 статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі" - 1) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у пункті 1 частини першої статті 2 Закону. Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: українська.
Завершена
17 514 408.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 175 144.08 UAH
мін. крок: 1% або 175 144.08 UAH
Номер:
d7ef7b526e184cbea0e9e51a6e842515
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-06-25-000051
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
25.06.2025 00:00
Період моніторингу:
25.06.2025 14:14 - 17.07.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
25.06.2025 № 60-з
Тернопіль
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2, 12 пункту 4, підпункту 13 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №117
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку процедур закупівель для моніторингу, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Начальник Роман СНІГУР
Додаток
до наказу
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Тернопільській області
від 25.06.2025 №60-з
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
6. UA-2025-05-13-014018-a від 13.05.2025 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю, установлено порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «КОМТЕХ ПОЛІССЯ», своєчасності укладення договору про закупівлю, його оприлюднення та відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області зобов’язує здійснити заходи щодо оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі, а також здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому щодо розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, а саме вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 16 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), оприлюднення інформації про закупівлю, розгляд тендерної пропозиції, своєчасності укладення договору про закупівлю, його оприлюднення та відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту регіонального розвитку Житомирської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 13.05.2025 за №17 та із змінами від 27.05.2025 за №21, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМТЕХ ПОЛІССЯ» (далі –ТОВ «КОМТЕХ ПОЛІССЯ»), вимога про усунення невідповідностей, протокольне рішення уповноваженої особи від 09.06.2025 за №28, повідомлення про намір укласти договір від 09.06.2025, договір будівельного підряду від 06.06.2025 за №7-25 на суму 16 994 460,00 грн , пояснення Замовника (з документальним підтвердженням) від 01.07.2025 та від 15.07.2025 отримані через електронну систему закупівель.
Відповідно пункту 10 частини 1 статті 10 Закону, установлено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення №835) машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Водночас, моніторингом встановлено, що Замовником договір будівельного підряду від 16.06.2025 за №7-25 (далі – Договір №7-25) та всі додатки до нього (окрім додатку 5 інформація про ціни на матеріальні ресурси)), оприлюднено у форматі PDF, проте не оприлюднено у машинозчитувальному форматі, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
З огляду на викладене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснення з даного питання.
Замовник 15.07.2025 надав пояснення, які не спростовують факт порушення та окрім іншого зазначив: «…Замовником не було порушено порядок оприлюднення договору про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) та виконано вимогу пункту 10 частини 1 статті 10 Закону, у зв’язку з відсутністю у законодавстві України чітких визначень та правил щодо застосування машинозчитувального формату для договорів про закупівлю.
В той же час, Замовник надає органу державного фінансового контролю договір про закупівлю та всі додатки до нього у форматах, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, що додаються.»
Отже, Замовник, в порушення вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону не оприлюднив в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього ( окрім додатку 5) у машинозчитувальному форматі.
Період усунення порушень:
16.07.2025 13:07 - 31.07.2025 00:00
Дата публікації висновку:
16.07.2025 13:07
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області 16.07.2025 року було опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2025-05-13-014018-a, який містить зобов'язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель щодо оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі, а також здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому щодо розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, а саме вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
На реалізацію даного висновку органу державного фінансового контролю Департамент регіонального розвитку Житомирської обласної державної адміністрації повідомляє про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених під час проведення моніторингу, надаючи наступну інформацію.
Уповноваженою особою здійснено заходи щодо усунення виявлених порушень вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель договору про закупівлю та всіх додатків до нього у форматах, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру за допомогою функціоналу в електронній системі закупівель, який дає змогу вносити зміни до договору на закупівлю. Причину внесення таких змін уповноважена особа обирає на власний розсуд з переліку тих, які пропонує електронний майданчик, а саме «покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю».
До того ж, зазначаємо, що уповноважена особа Замовника на постійній основі здійснює контроль за змінами законодавства у сфері публічних закупівель та проходить навчання з питань організації та проведенні публічних закупівель. Більше того, головний спеціаліст сектору публічних закупівель Департаменту Калінко А.С. з 17.07.2025 р. до 18.07.2025 р. успішно пройшла офлайн-курс підвищення кваліфікації за спеціальною короткостроковою програмою «Публічні закупівлі в Україні 2025: Практичні аспекти проведення окремих закупівель».
А тому, опрацювавши висновок органу державного фінансового контролю, Замовник забезпечує в подальшому вжиття усіх заходів для недопущення встановлених порушень у сфері публічних закупівель під час проведення та організації конкурентних процедур закупівель та гарантує залучення працівників задіяних при здійсненні публічних закупівель до навчання у даній сфері.
Підсумовуючи викладене, просимо Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області підтвердити факт усунення Замовником порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що зазначити в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення Замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель.
Дата публікації звіту:
21.07.2025 17:27
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- other: Так
Опис:
Порушення усунуто.
Дата публікації:
24.07.2025 07:30
Запити/Пояснення
Номер:
3b397bd6f9c74e8db6320fd51a0efe5b
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
26.06.2025 15:34
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
02.07.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Капітальний ремонт майнового комплексу Бердичівського геріатричного пансіонату Житомирської обласної ради в частині підвальних приміщень адміністративно житлового корпусу А-5, підвальних приміщень (споруди цивільного захисту (ПРУ)) адміністративно житлового корпусу А2-3 за адресою: пров. Перемоги, 4, м. Бердичів, Бердичівський район, Житомирської області» (ДК 021:2015 (CPV) – 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-05-13-014018-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», виникла потреба в отриманні пояснення з документальним підтвердженням.
1. Яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено розмір витрат та очікувану вартість предмета закупівлі, з наданням відповідних підтверджуючих документів?
Також, необхідно надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
4dd43bff557b4cce9652332fd889b1a8
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
01.07.2025 15:51
Опис:
У відповідь на Ваш запит щодо документів на підставі яких Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено розмір витрат та його очікувану вартість надаємо наступні підтверджуючі документи:
- Експертний звіт №1047/КЕ/2024 від 26.12.2024;
- Зведений кошторисний розрахунок по обʼєкту;
- Розрахунок очікуваної вартості за предметом закупівлі.
Додатково також надаємо технічне завдання за предметом закупівлі.
Зазначаємо, що очікувана вартість предмета закупівлі формується на основі зведеного кошторисного розрахунку, з урахування вартісних показників, що пройшли експертизу, на основі цін на матеріальні ресурси та устаткування, що передбачені проектом у відповідності до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва».
З урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» задля ефективного та раціонального використання коштів Замовником забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті за посиланням https://architect-zt.gov.ua/publichni-zakupivli/.
Номер:
1a8c118d648d4692b45894957d83a552
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
10.07.2025 14:25
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
16.07.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Капітальний ремонт майнового комплексу Бердичівського геріатричного пансіонату Житомирської обласної ради в частині підвальних приміщень адміністративно житлового корпусу А-5, підвальних приміщень (споруди цивільного захисту (ПРУ)) адміністративно житлового корпусу А2-3 за адресою: пров. Перемоги, 4, м. Бердичів, Бердичівський район, Житомирської області» (ДК 021:2015 (CPV) – 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-05-13-014018-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», виникла потреба в отриманні пояснення з документальним підтвердженням.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Згідно з пунктом 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №835 (далі – Положення №835), машиночитаний формат - формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Також пунктом 9 Положення №835 визначено, що для оприлюднення наборів даних використовуються, зокрема, такі формати: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML* (для текстових даних) та RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML* (для структурованих даних) .
Під час моніторингу встановлено, що Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено договір будівельного підряду від 16.06.2025 за №7-25 (далі – Договір №7-25) з додатками (окрім додатку 5 інформація про ціни на матеріальні ресурси) до нього у форматі pdf.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати інформацію щодо причин неоприлюднення у електронній системі закупівель Договору №7-25 та всіх додатків (окрім додатку 5) до нього у машинозчитувальному форматі.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
bccee2f5c58945d69c2da91706380a87
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
15.07.2025 17:14
Опис:
У відповідь на запит стосовно виконання Замовником вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), в частині оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі, враховуючи вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» (далі — Постанова № 835) повідомляємо наступне.
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 10 Закону, Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Зауважуємо, що чинне законодавство, яке регулює сферу публічних закупівель, не містить визначення поняття «машинозчитувальний формат».
В свою чергу, пунктом 2 Постанови № 835, на який посилається в запиті орган державного фінансового контролю, визначено термін саме «машиночитаний формат», як формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до преамбули Постанова № 835 видана на виконання статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Разом з тим, статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено обов’язок розпорядникам інформації надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах, перелік якої затверджено Постановою № 835.
Закон України «Про доступ до публічної інформації» та Постанова № 835 не поширюється на виконання вимог пункту 10 частини 1 статті Закону.
Водночас, згідно пункту 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок № 1082), договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 10 Закону Замовником було оприлюднено договір будівельного підряду від 16.06.2025 за № 7-25 та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) протягом трьох робочих днів з дня його укладення у форматі PDF, враховуючи норми Порядку № 1082.
Оскільки на даний момент не має законного тлумачення терміну «машинозчитувальний формат», а тому не можна вважати машинозчитувальний формат тотожним поняттям до машиночитанного формату.
До того ж, відсутній механізм оприлюднення документів та інформації, передбачених пунктом 10 частини 1 статті 10 Закону, у машинозчитувальному форматі так, щоб одночасно дотримати вимоги пункту 15 Порядку № 1082.
А тому, наразі в законодавстві не існує чітких правил для оприлюднення договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю та змін до договору про закупівлю, окрім встановленого формату Порядку № 1082.
Отже, Замовником не було порушено порядок оприлюднення договору про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) та виконано вимогу пункту 10 частини 1 статті 10 Закону, у зв’язку з відсутністю у законодавстві України чітких визначень та правил щодо застосування машинозчитувального формату для договорів про закупівлю.
В той же час, Замовник надає органу державного фінансового контролю договір про закупівлю та всі додатки до нього у форматах, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, що додаються.