Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності умов проекту договору та укладеного договору вимогам законодавства встановлено порушення абзацу третього пункту 103 Постанови № 668 та статті 884 ЦКУ.
За результатами аналізу питань обрання процедури закупівлі, визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922 - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому шляхом приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 11 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: обрання процедури закупівлі, визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, в тому числі відображення інформації, документів передбачених пунктом 4¹ постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 року № 710 (далі – Постанова № 710), відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі - Закон №922) та Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості), розгляду тендерної пропозиції, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель ФІЛІЇ «ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКА АТОМНА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ» АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНА ЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи від 30.04.2025 № 1014, зміни до тендерної документації, реєстр отриманих тендерних пропозицій та протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ПрАТ «Юженергобуд», вимогу про усунення невідповідностей (повідомлення), протокол уповноваженої особи від 09.06.2025 № 1063, повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 09.06.2025, договір про виконання робіт від 23.06.2025 № 02/06-2025/1-123-01-25-10117, пояснення замовника, надані 30.06.2025 через електронну систему закупівель на запит Східного офісу Держаудитслужби від 26.06.2025.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих Особливостей.
Моніторингом установлено, що пунктом 14.1 Розділу 14 «Гарантійні терміни експлуатації об’єктів» проекту договору, який є Додатком 2 до тендерної документації та пунктом 14.1 Розділу 14 «Гарантійні терміни експлуатації об’єктів» Договору про виконання робіт з капітального ремонту димової труби із заміною окремих ділянок від 23.06.2025 № 02/06-2025/1-123-01-25-10117 визначено, що Підрядник гарантує відповідність якості робіт, які виконуються за Договором протягом 12 місяців від дати підписання актів здачі-приймання виконаних робіт.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 затверджено загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (далі – Постанова № 668), які визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції будівель і споруд та технічного переоснащення діючих підприємств (далі - капітальне будівництво об`єктів), а також комплексів і видів робіт, пов`язаних із капітальним будівництвом об`єктів та положення яких застосовуються також щодо укладення та виконання договорів підряду на роботи з реставрації та капітального ремонту будівель і споруд.
Відповідно до вимог абзаців другого та третього пункту 103 Постанови № 668 гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації (далі - гарантійний строк якості). Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Окрім цього, відповідно до статті 875 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором будівельного підряду, підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.
Відповідно до статті 884 ЦКУ підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Таким чином, мінімально можливий гарантійний строк якості закінчених робіт становить 10 років. В договорі підряду сторони можуть узгодити або визначений законодавчо термін в 10 років, або більший ніж 10 років.
Тобто, положення пункту 14.1 проекту договору, який є Додатком 2 до тендерної документації та пункту 14.1 Договору від 23.06.2025 №с 02/06-2025/1-123-01-25-10117 суперечать вимогам абзацу третього пункту 103 Постанови № 668 та статті 884 ЦКУ.
Період усунення порушень:
11.07.2025 15:04 - 26.07.2025 00:00
Дата публікації висновку:
11.07.2025 15:04
Опис звіту:
АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2025-04-30-004406-a (РПЗ п.2.30)
1. Договір з Приватним акціонерним товариством «Юженергобуд» від 23.06.2025 № 02/06-2025/ 1-123-01-25-10117 на тему: «Капітальний ремонт димової труби пуско-резервної котельні із заміною окремих ділянок» укладено відповідно до вимог чинних законодавчих та нормативно-правових актів, в тому числі пункту 17 Особливостей, частини першої статті 41 Закону, статті 323 Господарського кодексу України, з урахуванням вимог «Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві», затверджених ПКМУ від 01.08.2005 № 668 (далі – Загальні умови).
2. Посилання на пункт 103 Постанови № 668 та статті 884 ЦК України гарантійні строки якості закінчених робіт, у нашому випадку вважаємо некоректним, оскільки:
- Підрядник має змогу обмежити строк дії гарантії. Тому що зі змісту ч. 1 ст. 875 ЦК України випливає, що існує два види договорів будівельного підряду: на будівництво та на виконання інших будівельних робіт. При цьому обов'язковий гарантійний строк встановлено лише щодо першого виду договорів. Зокрема, згідно з ч. 1 ст. 884 ЦК України гарантійний строк становить 10 років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором. Водночас відповідно до ст. 859 ЦК України, якщо договором або законом передбачено надання підрядником замовникові гарантії якості роботи, підрядник зобов'язаний передати замовникові результат роботи, який має відповідати вимогам статті 857 цього Кодексу протягом усього гарантійного строку. Гарантія якості роботи поширюється на результат роботи, якщо інше не встановлено договором.
У нашому випадку: п. 14.1 договору свідчить, що «Підрядник гарантує відповідність якості робіт, які виконуються за Договором протягом 12 місяців від дати підписання актів здачи-приймання виконаних робіт здачи-приймання виконаних робіт» та п.14.3 – «Гарантійний строк на виконані роботи починає свій перебіг з моменту підписання актів здачи-приймання виконаних робіт».
- Диспозитивність відповідних норм підтверджується і судовою практикою. Зокрема, як вказано в постанові ВГСУ від 23 вересня 2015 року у справі № 910/21449/14, імперативні приписи стосовно мінімального гарантійного строку експлуатації тривалістю у 10 років встановлено саме для об'єктів будівництва, а не окремо щодо кожного з видів робіт. Норми чинного законодавства не встановлюють мінімального гарантійного строку якості виконаних підрядних робіт, а тому сторони врегулювали це на свій розсуд. Відтак, якщо договір будівельного підряду укладається на виконання певних робіт, пов'язаних з будівництвом, а не на саме будівництво, сторони можуть врегулювати питання гарантійного строку в договірному порядку.
Дата публікації звіту:
14.07.2025 16:42