-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої
Завершена
1 077 890.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 5 500.00 UAH
Номер:
1de5af074ee04c608cb866636ea93f60
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-05-14-000021
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
14.05.2025 00:00
Період моніторингу:
14.05.2025 15:03 - 05.06.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
14.05.2025 № 43-з
Тернопіль
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2, 12 пункту 4, підпункту 13 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №117
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку процедур закупівель для моніторингу, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
В.о. начальника Ганна ШКЛЯР
Додаток
до наказу
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Тернопільській області
від 14.05.2025 №43-з
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
2. UA-2025-04-16-009853-a від 16.04.2025 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам законодавства встановлено порушення пункту 28 Особливостей №1178.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями вимогам законодавства, оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення у подальшому порушень вимог пункту 28 Особливостей №1178.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 02 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), оприлюднення інформації про закупівлю, розгляд тендерної пропозиції, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Філії «Відокремлений підрозділ «Рівненська атомна електрична станція» Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 16.04.2025, тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця Ващишина Тетяна Анатоліївна (далі – ФОП Ващишина Т.А.), протокол/повідомлення продовження строку розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21.05.2025 №234, повідомлення про намір укласти договір від 21.05.2025, пояснення Замовника від 20.05.2025 та від 29.05.2025, отримані через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 28 Особливостей №1178, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Моніторингом відповідності тендерної документації вимогам законодавства виявлено, що тендерна документація не відповідає вимогам Закону та Особливостей №1178, зокрема, на порушення вимог абзацу восьмого та абзацу дев’ятого пункту 28 цих особливостей тендерна документація не містить підстав для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформації про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення, а також для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником не зазначені умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 цих особливостей.
Під час проведення моніторингу, 26.05.2025, Замовнику було надано запит, чому при складанні тендерної документації допущено порушення вищезазначених вимог законодавства.
На зазначений запит, Замовник, 29.05.2025 у своїй відповіді вказав: «…При складанні та затвердженні тендерної документації замовником дотримано норми абзацу восьмого пункту 28 Особливостей. У пункті 6 «Відхилення тендерних пропозицій та підстави для відмови в участі» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації замовником зазначені підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 Особливостей. Щодо дотримання норми абзацу дев’ятого пункту 28 Особливостей - для об'єднання учасників тендеру, замовник визначає в тендерній документації (ТД) умови, за якими учасники мають надавати інформацію та підтверджувати відповідність встановленим кваліфікаційним критеріям, визначеним пунктом 47 цих Особливостей. Оскільки у пункті 5 «Кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону, підстави відмови, установлені Особливостями, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» інформація та документи про відповідність кваліфікаційним критеріям (кваліфікаційному критерію), встановлених замовником відповідно до статті 16 Закону не вимагаються, відповідно в тендерній документації умови щодо надання інформації та способу підтвердження кваліфікаційних критеріїв для об’єднання учасників не застосовуються. При складанні тендерної документації замовником враховані вимоги пункту 28 Особливостей…», що не спростовує факт порушення.
Отже, виходячи із вищевикладеного тендерна документація Замовника складена з порушенням вимог пункту 28 Особливостей №1178.
Період усунення порушень:
02.06.2025 18:01 - 17.06.2025 00:00
Дата публікації висновку:
02.06.2025 18:01
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
На виконання висновку ДАСУ замовником здійснено заходи недопущення в подальшому встановлених моніторингом порушень щодо складання тендерної документації (далі - ТД), відповідальною особою за проведення процедури закупівлі було проведено роз’яснювальну роботу, а також замовником було оформлено підписку на інформаційно-навчальну платформу «Медіаресурс професійних закупівель» (https://mediaresource-pz.com.ua/). Під час використання «Медіаресурсу професійних закупівель» відповідальна особа уповноважена за проведення публічних закупівель ознайомилась із записами навчальних вебінарів, зокрема на теми: 1. «Особливості формування тендерної документації та розбір найпопулярніших помилок, що допускаються замовниками на цьому етапі» (https://mediaresource-pz.com.ua/videozapys-navchannya-osoblyvosti-formuvannya-tendernoi-dokumentatsii-ta-rozbir-naypopulyarnishyh-pomylok-scho-dopuskayutsya-zamovnykamy-na-tsomu-etapi/); 2. «Найпоширеніші помилки замовників при складанні тендерної документації: аналіз практики ДАСУ та АМКУ» (https://mediaresource-pz.com.ua/videozapys-navchannya-nayposhyrenishi-pomylky-zamovnykiv-pry-skladanni-tendernoi-dokumentatsii-analiz-praktyky-dasu-ta-amku/). Замовником було внесено в шаблон тендерної документації зміни у відповідності до вимог абзацу восьмого та абзацу дев’ятого пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів , робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), а саме: в шаблон ТД додано підстави для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення, а також для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначені умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 цих особливостей.
Дата публікації звіту:
06.06.2025 12:28
Запити/Пояснення
Номер:
27d4bb0bbfca4666b00676a74fd5ed86
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
15.05.2025 12:30
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
21.05.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-04-16-009853-a), відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», виникла потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено розмір витрат та очікувану вартість предмета закупівлі, з наданням відповідних підтверджуючих документів?
Також, необхідно надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
78a4c619830741f5b59993c725247e35
Назва:
Відповідь на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 15.05.2025
Дата опублікування:
20.05.2025 12:09
Опис:
У відповідь на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 15.05.2025 надаємо наступні пояснення.
Щодо обґрунтування розміру витрат та визначення очікуваної вартості предмета закупівлі 42130000-9 (Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої) повідомляємо, що згідно із частиною 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів і запланована закупівля включається до річного плану закупівель. Отже, закупівля здійснюється згідно з річним планом закупівель. Закон передбачає, що у річному плані закупівель замовник вказує розмір бюджетного призначення та/або очікувану вартість предмета закупівлі. Очікувана вартість предмета закупівлі – це розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки із зазначенням інформації про включення/невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість та інших податків і зборів.
Очікувана вартість закупівлі 42130000-9 (Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої) визначена згідно з наказом АТ «НАЕК «Енергоатом» «Про порядок визначення очікуваної вартості закупівель товарів, робіт та послуг» від 08.10.2024 № 01-1011-н і з урахуванням Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 (надалі – Методика). Розрахунок очікуваної вартості закупівлі предмета закупівлі проводився відповідно до Методики, а саме: 1) здійснення пошуку, збору та аналізу загальнодоступної інформації про ціну товару (тобто інформація про ціни товарів, що містяться в мережі Інтернет у відкритому доступі, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, в електронній системі закупівель «Prozorro» тощо); 2) отримання цінових пропозицій від виробників, офіційних представників, дилерів та постачальників; 3) проведення підготовки даних для розрахунку очікуваної вартості закупівлі на підставі закупівельних цін попередніх періодів. За результатами вищезазначених досліджень було оформлено інформаційну довідку щодо визначення очікуваної вартості закупівлі з використанням зазначеної Методики та усіх актуальних джерел інформації.
Для можливості проведення аналізу очікуваної вартості закупівлі 42130000-9 (Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої) було надіслано запит про надання комерційної пропозиції № 22-1884/041 від 30.01 2025 на електронну адресу учасників ринку згідно Списку розсилки, який додається, а також було надіслано запит про надання комерційної пропозиції № 22-5897/041 від 01.04 2025 на електронну адресу ТОВ «АРМБУД».
Отримані комерційні пропозицію від учасників ринку зазначено в інформаційній довідці про визначення очікуваної вартості закупівлі. Станом на 02.04.2025 р. інших комерційних пропозиції не надходило.
Провівши оцінку наданих комерційних пропозицій по найменшому значенню ціни серед отриманих комерційних пропозицій і ціновим показникам в попередніх укладених договорах філії «ВП «Рівненська АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом», визначено очікувану вартість закупівлі за найменшою ціною серед наданих комерційних пропозицій.
Джерелом фінансування АТ «НАЕК «Енергоатом» є власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства).
Якісні та технічні характеристики по кожному конкретному товару, заявленому замовником у тендерній документації, викладені в додатку 2 до тендерної документації «Технічна специфікація».
Посилання на сторінку власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру очікуваної вартості предмета закупівлі 42130000-9 (Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої): https://old.energoatom.com.ua/e-procurement-raes.html.
Додатки:
1. Про запит комерційної пропозиції № 22-1884/041 від 30.01 2025 – на 4 арк.
2. Список розсилки – на 1 арк.
3. Про запит комерційної пропозиції № 22-5897/041 від 01.04 2025 на електронну адресу ТОВ «АРМБУД» – на 2 арк.
4. Комерційна пропозиція ТОВ «УМКА» № 41 від 28.03.2025 – на 2 арк.
5. Комерційна пропозиція ФОП ДЕКАН МАКСИМ КОСТЯНТИНОВИЧ № 110225 від 11.02.2025 - на 3 арк.
6. Інформаційна довідка про визначення очікуваної вартості закупівлі станом на 02.04.2025 б/н від 03.04.2025 – на 2 арк.
7. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі– на 1 арк.
Номер:
9f90f83000254bd28f181090ce486dbb
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
26.05.2025 15:32
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
30.05.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-04-16-009853-a), відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», виникла потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
1. Відповідно до вимог абзацу восьмого пункту 28 Особливостей №1178 у тендерній документації обов’язково зазначаються підстави для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформацію про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення.
Відповідно до вимог абзацу дев’ятого пункту 28 Особливостей №1178 для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 цих особливостей.
Під час моніторингу процедури закупівлі виявлено, що тендерна документація не відповідає вимогам законодавства, зокрема, Замовником в порушення пункту 28 Особливостей №1178 у тендерній документації не зазначено:
- підстави для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення;
- для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі не зазначено умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання підставам, визначеним цим пунктом. Чому Замовником при складанні тендерної документації не враховано вимоги пункту 28 Особливостей №1178 ?
2. У пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником зазначено, що «…Всі документи пропозиції подаються в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом завантаження сканованих документів з печаткою* та підписом керівника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі або у вигляді електронних документів. … Замовником не вимагається від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі пропозиції, печаткою* та підписом керівника/уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису…» .
Однак, учасником - ФОП Ващишина Т. А. у складі тендерної пропозиції подано усі документи які не містять ані підпису ані печатки, а також без накладення електронного підпису.
У зв’язку з вищевикладеним надайте інформацію як Вами перевірялось питання відповідності пропозиції ФОП Ващишина Т. А. вимогам зазначеним у тендерній документації ?
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
efeee9a8fc224e8691c7389d2d05e256
Назва:
Відповідь на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 26.05.2025
Дата опублікування:
29.05.2025 11:00
Опис:
У відповідь на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 26.05.2025 надаємо наступні пояснення:
Щодо дотримання норми абзацу восьмого пункту 28 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (надалі – Особливості). При складанні та затвердженні тендерної документації замовником дотримано норми абзацу восьмого пункту 28 Особливостей. У пункті 6 «Відхилення тендерних пропозицій та підстави для відмови в участі» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації замовником зазначені підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 Особливостей. Щодо дотримання норми абзацу дев’ятого пункту 28 Особливостей - для об'єднання учасників тендеру, замовник визначає в тендерній документації (ТД) умови, за якими учасники мають надавати інформацію та підтверджувати відповідність встановленим кваліфікаційним критеріям, визначеним пунктом 47 цих Особливостей. Оскільки у пункті 5 «Кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону, підстави відмови, установлені Особливостями, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» інформація та документи про відповідність кваліфікаційним критеріям (кваліфікаційному критерію), встановлених замовником відповідно до статті 16 Закону не вимагаються, відповідно в тендерній документації умови щодо надання інформації та способу підтвердження кваліфікаційних критеріїв для об’єднання учасників не застосовуються. При складанні тендерної документації замовником враховані вимоги пункту 28 Особливостей.
Щодо учасника ФОП Ващишина Т. А. у складі тендерної пропозиції подано усі документи, які не містять ані підпису, ані печатки. Відповідно до пункту 4 «Опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено: «6. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що не містить власноручного підпису уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, якщо на цей документ (документи) накладено її кваліфікований електронний підпис». Отже, якщо учасником подана документація, яка не містить підпису та печатки (для підприємця в Господарському кодексі України печатка не передбачена як обов'язкова умова для ведення господарської діяльності. Наявність печатки є виключно добровільним бажанням підприємця, рішення про її використання ФОП приймає самостійно та відштовхуючись лише від специфіки своєї діяльності. Жоден Закон чи інший нормативний акт не зобов'язує ФОП мати печатку) замовник перевіряє чи підписана тендерна пропозиція в цілому електронним підписом. Про що свідчить п. 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД , а саме:
«Учасник повинен накласти на пропозицію в цілому електронний підпис керівника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі відповідно до законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII.
Замовник перевіряє електронний підпис учасника на сайті Центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify. Протокол перевірки електронного підпису повинен містити інформацію про юридичну особу/фізичну особу-підприємця (учасника), П.І.Б підписувача тощо. Електронний підпис повинен бути накладений керівником/уповноваженою особою учасника процедури закупівлі, повноваження якої щодо підпису документів пропозиції підтверджуються відповідно до поданих документів, що вимагаються згідно з цією документацією.»
Замовником здійснена перевірка електронного підпису. Протокол перевірки електронного підпису додається.
Отже,пропозиція ФОП Ващишина Т. А. відповідає вимогам зазначеним у тендерній документації та не містять жодних порушень норм чинного законодавства.