-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Реконструкція кремаційного обладнання з повною заміною кремаційних печей ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Київський крематорій» на вул. Байковій, 16 у Голосіївському районі м. Києва
Торги відмінено
162 295 900.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 811 479.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 811 479.50 UAH
Номер:
c604d93db6734466bde1de4019147b9f
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-05-26-000004
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
23.05.2025 00:00
Період моніторингу:
26.05.2025 10:44 - 17.06.2025 00:00
Статус:
Вирішено
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
23.05.2025 № 151
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Голова Алла БАСАЛАЄВА
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур
закупівель / закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
43 UA-2025-03-25-014684-a 25.03.2025 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом – встановлено порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» встановлено порушення пункту 43 Особливостей, пункту 6-1 розділу X Закону.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель та керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Держаудитслужба зобов’язує Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом відміни торгів та протягом п’яти робочих днів, з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 12 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Київський крематорій» виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 25 березня 2025 року № 8, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» (далі – ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ»), вимогу про усунення невідповідностей до 25 квітня 2025 року, протокольне рішення уповноваженої особи від 07 травня 2025 року № 8/2, повідомлення про намір укласти договір від 07 травня 2025 року, протокольне рішення уповноваженої особи від 12 травня 2025 року № 8/3, пояснення на запит Держаудитслужби, отримані 05 червня 2025 року через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 3 Особливостей під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2025 році 25 відсотків.
Одночасно у підпункті 2 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону міститься перелік товарів, до яких застосовуються особливості здійснення закупівель, серед яких, зокрема - дизель-генераторні установки.
За вимогами підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що визначені підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, визначено у Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 (далі – Порядок № 861).
Відповідно до пункту 13-1 Порядку № 861 Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
Під час моніторингу встановлено, що згідно з технічною специфікацією (Додаток 1 до тендерної документації) при виконанні робіт за предметом досліджуваної процедури закупівлі передбачено установлення, зокрема, дизель генераторної установки пот 60кВА, 50Гц, розм. 2,6х1, 2х1,8 – 1 шт.
Крім того, відповідно до відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва та інформації про ціни на матеріальні ресурси, наданих учасником ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» у складі тендерної пропозиції, передбачено установлення, зокрема, дизель генераторної установки пот 60кВА, 50Гц, розм. 2,6х1, 2х1,8 – 1 шт. вартістю 1 096 224,92 грн.
Замовник в пункті 10 розділу ІІІ тендерної документації зазначив, що документи щодо локалізації визначені Додатком № 4 до тендерної документації.
Пунктом 6 Додатку № 4 до тендерної документації встановлено, що у разі, якщо в межах закупівлі цих робіт передбачається набуття замовником у власність товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, та вартість предмета закупівлі (згідно переліку пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, то у складі тендерної пропозиції надається гарантійний лист, яким учасник гарантує, що ступінь локалізації товару, що є предметом закупівлі, дорівнює чи перевищує 25 відсотків, а також містить інформацію про включення такого товару до Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації.
Пунктом 6 цього ж додатку до тендерної документації Замовник встановив вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності. Якщо здійснення цієї закупівлі робіт відповідно до інформації технічної специфікації та кошторисних розрахунків учасника не передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону (зазначеної вартості), учасник надає лист-пояснення про ненадання документів визначених в цьому пункті у зв’язку із тим, що положення про локалізацію не застосовуються до цієї закупівлі.
При цьому, в довідці від 31 березня 2025 року №40 (далі - Довідка), наданої відповідно до вимог Додатку № 4 до тендерної документації у складі тендерної пропозиції вказаного учасника (файл «Довідка локал.товару.PDF»), міститься пояснення про ненадання документів щодо підтвердження локалізації «у зв’язку з тим, що у виконанні робіт предмета закупівлі відсутній товар, вартість якого становить або перевищує 200 000 гривень».
На запит Держаудитслужби від 28 травня 2025 року щодо підтвердження ступеня локалізації товару Замовник з порушенням строків, визначених частиною п’ятою статті 8 Закону, а саме понад три робочі дні з дня оприлюднення запиту про надання пояснень, надав відповідь 05 червня 2025 року, в якій послався на Довідку та зазначив, що «рядком 334 Інформації про ціни на матеріальні ресурси, поданої Учасником у складі тендерної пропозиції, передбачено, що країною походження “Дизель генераторна установка пот 60кВА” вартістю 1 096 224,92 грн. є Україна».
При цьому, Замовник не встановив невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» щодо дотримання вимог стосовно локалізації товару, дизель генераторної установки пот 60кВА, 50Гц, розм. 2,6х1, 2х1,8 – 1 шт. вартістю 1 096 224,92 грн та на порушення пункту 43 Особливостей не надав учаснику ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» можливості усунути ці невідповідності.
Також, Замовник на порушення вимог абзацу 3 пункту 3 Особливостей та підпункту 1 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначив переможцем учасника ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ», який не підтвердив ступінь локалізації дизель генераторної установки пот 60кВА, 50Гц, розм. 2,6х1, 2х1,8 вартістю 1 096 224,92 грн, та розмістив повідомлення про намір укласти з ним договір про закупівлю.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей 1178 Замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Період усунення порушень:
13.06.2025 14:53 - 28.06.2025 00:00
Дата публікації висновку:
13.06.2025 14:53
Оскарження висновку в суді
Опис:
У зв'язку із незгодою замовника з інформацією, викладеною у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2025-03-25-014684-а, даний висновок було оскаржено до Київського окружного адміністративного суду 26.06.2025 року. Позовну заяву було направлено до суду засобами поштового зв'язку.
Дата публікації:
27.06.2025 19:12
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- other: Так
Опис:
-
Дата публікації:
07.08.2025 11:23
Запити/Пояснення
Номер:
300a0facc9e84603b60a5bb4c4bff632
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
28.05.2025 08:22
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
03.06.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі Реконструкція кремаційного обладнання з повною заміною кремаційних печей ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Київський крематорій» на вул. Байковій, 16 у Голосіївському районі м. Києва (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-03-25-014684-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. Надати інформацію та відповідні документи (проєктно-кошторисну документацію, технічне завдання, дефектні акти, експертні звіти тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. З врахуванням наданої у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» довідки щодо підтвердження ступення локалізації товару від 31.03.2025 №40, надати пояснення та відповідні документи, щодо виконання учасником учасника ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» пункту 6 Додатку №4 до тендерної документації в частині підтвердження локалізації товару, а саме: Дизель генераторної установка пот. 60кВА, 50Гц, розм. 2,6х1,2х1,8 вартістю 1096224,92 грн (п.433 файл «101_ ДЦ_ВРЗКР»).
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю передбачено відповідальність відповідно до статті 351-1 Кримінального кодексу України.
Номер:
aebc9c8110a549509dffb0041e7449eb
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
02.06.2025 15:26
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
06.06.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі Реконструкція кремаційного обладнання з повною заміною кремаційних печей ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Київський крематорій» на вул. Байковій, 16 у Голосіївському районі м. Києва (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-03-25-014684-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. Надати пояснення з документальним підтвердженням щодо виправлення учасником ТОВ «Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ» невідповідностей, виявлених замовником у тендерній пропозиції, стосовно документального підтвердження наявності асфальтоукладника універсального, ПРОДУКТИВНІСТЮ 600Т/ГОД, ЯКИЙ БУВ ВРАХОВАНИЙ ПРИ РОЗРАХУНКУ ДОГОВІРНОЇ ЦІНИ.
2. Надати інформацію щодо укладення договору про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі. У разі продовження строку для укладання договору надати обґрунтоване документальне підтвердження.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю передбачено відповідальність відповідно до статті 351-1 Кримінального кодексу України.
Номер:
75227d9270d8424ca04ec6d2dc9356bf
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
05.06.2025 16:06
Опис:
Пояснення
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі Реконструкція кремаційного обладнання з повною заміною кремаційних печей ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Київський крематорій» на вул. Байковій, 16 у Голосіївському районі м. Києва (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-03-25-014684-a)
Ритуальна служба спеціалізоване комунальне підприємство „Київський крематорій” виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (далі — Замовник) в порядку частини п’ятої статті 8 Закону України “Про публічні закупівлі” (далі — Закон) надає пояснення на порушені запитання у запиті Державної аудиторської служби України.
1. Очікувану вартість закупівлі робіт визначено із застосуванням Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275, на підставі позитивного експертного звіту № 26/24 від 23.12.2024 (EX01:7266-8750-6917-1131).
Розрахунок потреби враховує забезпечення суворого режиму економії, забезпечення в обсягах кошторису можливості здійснення відповідних видатків.
Надаємо, зведений кошторисний розрахунок, експертний звіт, на підставі яких здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. Проєктно-кошторисну документацію згідно закону про регулювання містобудівної діяльності завантажено до будівельного реєстру та можливо переглянути за номером PD01:5951-1615-9113-7601.
2. Довідкою № 40 від 31.03.2025 ТОВ “Ю ВАН ІНЖИНІРИНГ” повідомив про те, що у виконанні робіт з предмета закупівлі відсутній товар, вартість якого становить або переви-щує 200 000,00 грн. відповідно до переліку пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про публічні закупівлі”.
Крім того, рядком 334 Інформації про ціни на матеріальні ресурси, поданої Учасником у складі тендерної пропозиції, передбачено, що країною походження “Дизель генераторна установка пот 60кВА” вартістю 1 096 224,92 грн. є Україна.
3. П. 1.1.1 Додатку № 4 до Тендерної документації вимагалась довідка, складена у до-вільній формі, з інформацією про наявність у власності, користуванні, на інших правах об-ладнання та техніки для підтвердження можливості виконання робіт за предметом закупівлі згідно Додатку № 1 до тендерної документації, врахованих при розрахунку договірної ціни, із долученням документів, що підтверджують їх наявність в учасника (бухгалтерських регіс-трів або правовстановлюючих документів, або договорів оренди).
Замовником надано Учаснику вимогу про усунення невідповідностей в частині підтвердження наявності, зокрема, асфальтоукладальники універсальні, продуктивність 600 т/год (рядок 54).
На усунення невідповідностей, Учасником долучено Додаткову угоду № 4 від 25.04.2025 до Договору № 2502 від 25.02.2024, рядком 42 Додатку № 1 до якої передбачено, що в оренду передаються “Асфальтоукладальники універсальні, продуктивність 600 т/год VOGELE SUPER 1600-1” в кількості 2 шт. Долучено акт прийому-передачі від 25.04.2025.
Іншого тендерною документацією не вимагалось.
4. Протоколом уповноваженої особи 07.05.2025 визначено переможцем процедури ві-дкритих торгів за предметом: ДК 021:2015 — 45454000-4 - Реконструкція (Реконструкція кремаційного обладнання з повною заміною кремаційних печей ритуальної служби спеціа-лізованого комунального підприємства «Київський крематорій» на вул. Байковій, 16 у Голо-сіївському районі м. Києва) визначено переможця та оприлюднено повідомлення про намір укласти договір.
Згідно п. 49 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 471) (далі – Особливості) замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Водночас для всебічної перевірки об’ємної кошторисної документації учасника-переможця виникає необхідність продовжити строк для укладення договору до 04.07.2025 (протокол долучається).
Пояснення на порушені питання в запиті від 28.05.2025 надаються в цьому листі, оскільки уповноважена особа не мала фізичної можливості побачити таке повідомлення через відсутність доступу до електронної пошти (були наявні несправності в персональному копм’ютері, що ремонтувались).