-
Спрощена закупівля
-
Однолотова
-
КЕП
Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту
Завершена
24 084 016.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 120 420.08 UAH
мін. крок: 0.5% або 120 420.08 UAH
Номер:
7d7aebd9ceed4be3bd07f827c5c77a1c
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-06-13-000035
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
13.06.2025 00:00
Період моніторингу:
13.06.2025 15:50 - 05.07.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
13.06.2025 Київ № 170
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 03 лютого 2016 року № 43, з урахуванням наказу Держаудитслужби
від 02 червня 2025 року № 136-в «Про відпустку Басалаєвої А.В. та виплату грошової допомоги»,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Заступник Голови Юлія СОЛЯНІК
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур
закупівель / закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
43 UA-2025-03-21-004229-a 21.03.2025 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності підстав для придбання Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту шляхом здійснення спрощеної закупівлі установлено порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, шляхом припинення зобов’язань за договором, притягнення осіб, винних у встановлених порушеннях до відповідальності та в подальшому здійснювати закупівлі з дотриманням вимог Закону та Особливостей і протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 03 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: наявність підстав щодо придбання Швидкоспоруджуваних захисних споруд цивільного захисту шляхом здійснення спрощеної закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Миколаївської філії товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення спрощеної закупівлі, документацію спрощеної закупівлі, затверджену рішенням уповноваженої особи від (протокол № 34-1/СЗ/2025 від 21.03.2025), пропозицію ТОВ «Л7», протокол розкриття, повідомлення про намір укласти договір від 03.06.2025 року, договір поставки від 01 липня 2025 року №МФ/100/2-Р-НД-572/25, укладений Замовником з ТОВ «Л7», пояснення і документи Замовника від 24.06.2025 та від 01.07.2025, надані на запити Держаудитслужби 19.06.2025 та 26.06.2025 через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості № 1178) замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі – послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
В ході моніторингу встановлено, що в електронній системі закупівель Замовник обрав категорію: «Підприємство, установа або організація, в тому числі міжнародна, що не належить до замовників» та здійснив зазначену закупівлю шляхом застосуванням спрощеної закупівлі.
Під час здійснення моніторингу закупівлі Держаудитслужба 19.06.2025 року звернулась через електронну систему закупівель до Замовника про надання пояснення (інформації, документів), зокрема щодо обґрунтування застосування спрощеної процедури закупівлі.
На запит Держаудитслужби Замовник у відповіді від 24.06.2025 зазначив: «… Наказом ТОВ «Газорозподільні мережі України», код ЄДРПОУ 44907200 від 31.01.2023 № 9/102/1-2023 (додається) встановлено, що ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є замовником у розумінні Закону.
Виходячи з вищевикладеного ТОВ «Газорозподільні мережі України» (відокремленим підрозділом якого є Миколаївська філія) відповідно до Інструкції та внутрішніх регламентуючих документів, ідентифікує себе як не замовник у розумінні статті 2 Закону та здійснює закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону.
Таким чином, закупівля «швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 - Конструкції та їх частини) (UA-2025-03-21-004229-a) проводиться Миколаївською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону як не замовником відповідно до абзацу 4 пункту 3 розділу І Інструкції, затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25».
Миколаївська філія товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» (далі – Миколаївська філія) утворена правлінням Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» (далі – ТОВ «Газорозподільчі мережі України», Товариство) (Протокол засідання правління ТОВ «Газорозподільчі мережі України» від 23.08.2023 №26 (далі – Протокол)).
ТОВ «Газорозподільчі мережі України» створено відповідно до Рішення засновника Дочірньою компанією «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» (далі – ДК «Газ України») 02.09.2022 (далі – Рішення).
Відповідно до пункту 2.2. Рішення ДК «Газ України» належить частка в розмірі 250 000 000 (двісті п'ятдесят мільйонів) гривень, що становить 100% статутного капіталу Товариства.
Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (далі – Компанія) у формі відкритого акціонерного товариства утворена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 № 747 «Про утворення Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України». Згідно з пунктом 5.1 розділу 5 Статуту Компанії її Засновником є держава в особі Кабінету Міністрів України. Компанія є товариством, у статутному капіталі якого частка державної власності дорівнює 100 %. В розумінні Закону, зокрема, норм пункту 4 частини 1 статті 2 Закону, Компанія є замовником в окремих сферах господарювання, отже має здійснювати закупівлі відповідно до цього Закону.
Відповідно до пункту 1.2 Розділу 1 Положення про Миколаївську філію ТОВ «Газорозподільчі мережі України» (далі – Положення), затвердженого Правлінням ТОВ «Газорозподільчі мережі України» (Протокол від 23.08.2023 №26), погодженого рішенням учасника ТОВ «Газорозподільчі мережі України» від 04.09.202023 №50 Миколаївська філія є відокремленим підрозділом Товариства, здійснює свою діяльність від імені Товариства і не має статусу юридичної особи.
Відповідно до пункту 1.3 Розділу 1 Положення Миколаївська філія здійснює частину делегованих господарських функцій Товариства відповідно до мети (цілей), завдань та предмету діяльності Товариства.
Згідно з пунктом 1.8 Розділу 1 Положення у своїй діяльності Миколаївська філія керується чинним законодавством України, Статутом Товариства, внутрішніми документами Товариства, цим Положенням та внутрішніми документами Групи Нафтогаз, які є обов’язковими для Товариства у випадках передбачених статутом.
Відповідно до пункту 2.4.1.1 підрозділу 2.4 Розділу 2 Положення предметом діяльності Миколаївської філії є: зокрема, забезпечення розподілу природного газу від місць його надходження в газорозподільчій системі із газотранспортної системи та з інших джерел від газодобувного підприємства (ГДП) та виробників біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел (ВБГ), підключених до газорозподільчої системи (ГРМ), та від суміжних газорозподільчих систем (ГРМ) до споживачів природного газу з урахуванням його якісних і фізико-хімічних характеристик та потреб цих споживачів.
Відповідно до пункту 3.7 Розділу 3 Положення у випадку передачі Миколаївській філії державного майна, у т.ч. на окремих майнових правах, Миколаївська філія використовує державне майно відповідно до законодавства України, цього положення та призначення майна.
Згідно з пунктом 3.3.1.1 підрозділу 3.3 Розділу 3 Статуту ТОВ «Газорозподільчі мережі України», затвердженого рішенням учасника Товариства від 03.10.2023 №54 його предметом діяльності є: надання населенню, установам і організаціям, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів, релігійним організаціям, промисловим споживачам та іншим суб’єктам господарювання послуг з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ та постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ і скріпленого газу, зокрема.
Окрім цього, згідно із відомостями оприлюдненими на сайті Антимонопольного комітету України ТОВ «Газорозподільчі мережі України» станом на 31.05.2025 включено до зведеного переліку природніх монополій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 № 1335 «Про врегулювання питання використання газорозподільних систем або їх складових» Міністерству енергетики погоджено укладення відповідно до Примірного договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 № 95 «Про забезпечення ефективного використання газорозподільних систем або їх складових» (далі – Постанова № 95), з ТОВ «Газорозподільчі мережі України» договорів експлуатації газорозподільних систем або їх складових та припинення у зв’язку з цим договорів експлуатації газорозподільних систем або їх складових, укладених з операторами газорозподільних систем відповідно до положень зазначеної постанови.
Згідно із пунктом 2 Постанови № 95 Міністерство енергетики визначено органом управління газорозподільними системами, власником яких є держава, або їх складовими.
При цьому пунктом 5 розділу «Правовий режим майна та умови його експлуатації» Примірного договору експлуатації газорозподільних систем або їх складових, затвердженого Постановою № 95, обумовлено, що право власності на майно, надане за цим договором, належить державі.
Відповідно до пункту 1 статті 141 Господарського кодексу України (далі - ГКУ) до державного майна у сфері господарювання належать єдині майнові комплекси державних унітарних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних унітарних підприємств, акції (частки) держави у майні суб'єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності. Держава через уповноважені органи державної влади здійснює права власника також щодо об'єктів права власності Українського народу, зазначених у частині першій статті 148 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 5 статті 141 ГКУ види майна, що може перебувати виключно у державній власності, відчуження якого недержавним суб'єктам господарювання не допускається, а також додаткові обмеження щодо розпорядження окремими видами майна, яке належить до основних фондів державних підприємств, установ і організацій, визначаються законом..
Враховуючи викладене, майно, що передане дочірнім компаніям та товариствам Компанії, у тому числі ТОВ «Газорозподільні мережі України» є державним майном у розумінні частини першої статті 141 ГКУ.
Підпунктом 11 пункту 1 статті 1 Закону визначено, замовники – суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
Відповідно до абзацу четвертого підпункту 3 пункту 1 статті 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
Згідно із пунктом четвертим частини першої статті 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною другою цієї статті, та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб’єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 2 Закону для цілей пункту 4 частини першої статті 2 Закону діяльність в окремих сферах господарювання - діяльність, що здійснюється в одній або декількох із таких сфер зокрема, забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу тощо.
З огляду на викладене ТОВ «Газорозподільчі мережі України» та його Миколаївська філія, є підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50 % та як наслідок є Замовником у розумінні вимог Закону.
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції на дату проведення закупівель) (далі – Особливості), та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно із пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Зважаючи на зазначене, Замовник на порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснив закупівлю та уклав договір поставки від 01 липня 2025 року №МФ/100/2-Р-НД-572/25 з товариством з обмеженою відповідальністю «Л7» на суму 18 371 070,00 грн без проведення процедури закупівлі відкриті торги з особливостями.
Період усунення порушень:
04.07.2025 16:44 - 19.07.2025 00:00
Дата публікації висновку:
04.07.2025 16:44
Оскарження висновку в суді
Опис:
Висновок Державної аудиторської служби України від 04.07.2025 про результати моніторингу процедури закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-21-004229-a предмет закупівлі згідно з кодом ДК 021:2015 Конструкції та їх частини (Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту)» оскаржено до Київського окружного адміністративного суду. Позовна заява від 14.07.2025р. Інформацію про відкриття провадження у справі із зазначенням номеру провадження буде додатково оприлюднено в електронній системі закупівель після отримання такої інформації замовником (за наявності технічної можливості).
Картка руху позовної заяви з оскарження висновку Держаудитслужби UA-2025-03-21-004229-а додається.
Дата публікації:
15.07.2025 17:22
Дата відкриття провадження:
05.08.2025 16:00
Номер відкриття провадження:
320/36086/25
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Аргументовані заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2025-03-21-004229-а від 04.07.2025
Відповідно до положень частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року№ 922-VIII, протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Керуючись правом передбаченим вищевказаною нормою Закону, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (далі – ТОВ «Газорозподільні мережі України», Товариство) надає аргументовані заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2025-03-21-004229-а від 04.07.2025.
ТОВ «Газорозподільні мережі України» не погоджується із правомірністю і обґрунтованістю оскаржуваного Висновку, виходячи із наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України (далі - Положення №43), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 року, Державна аудиторська служба України (далі – Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба відповідно до п.п.3 п.4 Положення, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Відповідно до пункту 7 Положення, Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939).
Відповідно до статті 2 Закону №2939, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону №2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон 922), проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Підстави для проведення моніторингу публічних закупівель викладені в частині другій статті 8 Закону № 922, а саме:
дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 9 цього Закону.
Частиною 3 ст.8 Закону №922 визначено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення.
Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону №922 строк здійснення моніторингу закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з дати оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною шостою та сьомою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, місцезнаходження;
2) найменування предмета закупівлі та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю необхідною для більш детального опису результатів моніторингу закупівлі.
Згідно з Наказом від 13.06.2025 № 170 Державною аудиторською службою України прийнято рішення про проведення моніторингу закупівлі, ID закупівлі в електронній системі закупівель UA-2025-03-21-004229-a, яка оголошена Миколаївською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» (ТОВ «ГРМУ», Замовник), з підстав виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
У подальшому Держаудитслужбою в електронній системі закупівель 04 липня 2025 року оприлюднено висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2025-03-21-004229-а.
Відповідно констатуючої частини Висновку (п.2):
- ТОВ «Газорозподільні мережі України» та його Миколаївська філія, є підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50% та як наслідок є Замовником в розумінні вимог Закону України «Про публічні закупівлі»;
- Замовник на порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснив закупівлю та уклав договір поставки від 01.07.2025 №МФ/100/2-Р-НД-572/25 з ТОВ «Л7» без проведення процедури закупівлі відкриті торги з особливостями;
- за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності підстав для придбання Швидкоспоруджувальних захисних споруд цивільного захисту шляхом здійснення спрощеної закупівлі установлено порушення вимог п.5 та 10 Особливостей.
Ураховуючи наведене, оскільки закупівля UA-2025-03-21-004229-a була проведена ТОВ «ГРМУ» не як Замовником шляхом здійснення спрощеної закупівлі без проведення процедури закупівлі відкриті торги, відповідно до зобов`язальної частини Висновку (п.3), ТОВ «ГРМУ» зобов`язано здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом:
- припинення зобов`язань за договором;
- притягнення осіб, винних у встановлених порушеннях до відповідальності;
- в подальшому здійснювати закупівлі з дотриманням вимог Закону та Особливостей;
- протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Як вбачається зі змісту констатуючої частини оскаржуваного висновку, в даному випадку Держаудитслужбою застосовано норму абз.4 пп.3 ч.1 ст.2 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
До замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать:
юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
- у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;
Крім того, в констатуючій частині оскаржуваного рішення Держаудитслужба цитує норму п.4 ч.1 ст.2 Закону, згідно якої до Замовників належать:
- юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною другою цієї статті, та відповідають хоча б одній з таких ознак:
органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків.
Для цілей пункту 4 частини першої статті 2 цього Закону визначено поняття діяльності в окремих сферах господарювання - діяльність, що здійснюється в одній або декількох із таких сфер, зокрема, забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG.
Проте, наведені доводи Держаудитслужби є результатом помилкового застосування вказаних вище норм матеріального права по відношенню до ТОВ «ГРМУ», з урахуванням наступного.
Як вбачається зі статуту ТОВ «Газорозподільні мережі України», Товариство є юридичною особою приватного права, створене у формі товариства з обмеженою відповідальністю (п.2.1); Товариство діє як самостійний суб’єкт господарювання відповідно до законодавства і Статуту (п.2.2); Товариство має самостійний баланс, поточний та інші рахунки в банках, печатки та штампи зі своїм найменуванням, бланки та інші атрибути юридичної особи (п.2.3).
Відповідно до п.3.1 Статуту основною метою (цілями) діяльності Товариства є отримання прибутку від провадження господарської діяльності.
Пунктом 4.1 Статуту передбачено, що Товариство має право володіти, користуватися та розпоряджатися майном, що належить йому на праві приватної власності відповідно до та з урахуванням обмежень, встановлених законодавством, Статутом та внутрішніми документами Товариства.
Товариство не відповідає за зобов’язаннями держави, а держава не відповідає за зобов’язаннями Товариства.
Відповідно до п.6.1 Статуту частки учасників у статутному капіталі Товариства розподіляються таким чином: Дочірня компанія «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» володіє часткою в розмірі 250 000 000 грн, що становить 100% статутного капіталу Товариства.
У відповідності до інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відносно ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» (код ЄДРПОУ 31301827), частка держави в підприємстві – 0 (нуль).
Аналогічним чином, у відповідності до інформації ЄДР, частка держави в ТОВ «Газорозподільні мережі України» (код ЄДРПОУ 44907200) становить 0 (нуль).
Отже, ТОВ «Газорозподільні мережі України» є самостійним суб`єктом господарювання, частка держави у статутному капіталі якого відсутня.
Господарське товариство вважається таким, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, лише у випадку якщо держава є акціонером (учасником) такого товариства та їй належать акції (частки) у статутному капіталі цього господарського товариства.
З огляду на зазначене, є можливим дійти висновку, що ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50%, а отже не є Замовником в розумінні Закону, внаслідок чого доводи Держаудитслужби в цій частині є помилковими.
Також, вищенаведене свідчить, що діяльність ТОВ «Газорозподільні мережі України» в окремій сфері господарювання, визначеній ч. 2 ст. 2 Закону не відповідає і таким ознакам: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи чи інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі юридичної особи та/або суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради юридичної особи та/або суб`єкта господарювання.
За таких обставин, посилання Держаудитслужбою в констатуючій частині оскаржуваного висновку на норму п.4 ч.1 ст.2 Закону також є помилковим.
Посилання Держаудитслужби в оскаржуваному Висновку на те, що в статутному капіталі НАК «Нафтогаз України» частка держави становить 100%, позивачем жодним чином під сумнів не ставиться, натомість дана обставина не є і не може бути доказом того, що в статутному капіталі Товариства частка держави перевищує 50%, адже, статутний капітал ТОВ «ГРМУ», на відміну від статутного капіталу НАК «Нафтогаз України», формувався за рахунок майна (коштів) ДК «Газ України», а не за рахунок державного майна (коштів).
У той же час, як вже зазначалось, частка держави в ДК «Газ України» становить 0 (нуль).
Відтак, сама по собі непряма «пов’язаність» ТОВ «ГРМУ» із НАК «Нафтогаз України» через ДК «Газ України» жодним чином не свідчить на користь того, що в статутному капіталі ТОВ «ГРМУ» існує частка держави.
Стосовно посилань Держаудитслужби на те, що згідно з відомостями, оприлюдненими на сайті Антимонопольного комітету України, ТОВ «Газорозподільні мережі України» включено до природних монополій, слід зазначити наступне.
У відповідності до ст.5 Закону України «Про природні монополії», діяльність суб’єктів господарювання у сферах розподілу природного і нафтового газу трубопроводами відноситься до природних монополій.
В той же час, ані Закон України «Про природні монополії», ані Закон України «Про ринок природного газу» не містять в собі застережень на користь того, що діяльністю з розподілу природного газу може займатись виключно особа, у статутному капіталі якої частка державної власності перевищує 50%.
Більше того, на користь помилковості посилань Держаудитслужби в цій частині свідчить також норма ч.1 ст.37 Закону України «Про ринок природного газу», за змістом якої газорозподільні системи, власником яких є держава, не можуть знаходитися в користуванні оператора газорозподільної системи на праві господарського відання, крім випадків належності такого оператора до суб’єктів господарювання державного сектору економіки.
У даному випадку, оскільки ТОВ «ГРМУ» не належить до суб’єктів господарювання державного сектору економіки, газорозподільні мережі, власником яких є держава, знаходяться у ТОВ «ГРМУ» на праві експлуатації, а не на праві господарського відання.
Ураховуючи наведене, відсутній причинно-наслідковий зв'язок між перебуванням ТОВ «ГРМУ» в переліку природних монополій та наявністю в статутному капіталі Товариства державної власності, що перевищує 50%, адже сам факт діяльності у сфері природної монополії конкретного підприємства не означає, що таке підприємство є державним.
Посилання Держаудитслужби на те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 №1335 «Про врегулювання питання використання ГРМ та їх складових», №95 від 21.02.2017 між Міністерством енергетики України та ТОВ «ГРМУ» укладено договори на експлуатацію державних ГРМ та їх складових, жодним чином не свідчать про наявність в статутному капіталі Товариства частки державної власності, у тому числі яка перевищує 50%, адже, як зазначено вище, газопроводи державної форми власності перебувають у Товариства на праві експлуатації, а не господарського відання. Крім того, такі газопроводи не мають жодного відношення до статутного капіталу ТОВ «ГРМУ» та експлуатуються останнім в межах компетенції Оператора ГРМ.
З аналогічних підстав підлягають відхиленню доводи Держаудитслужби про те, що майно, яке передане дочірнім компаніям та товариствам НАК «Нафтогаз України», у тому числі і ТОВ «ГРМУ», є державним майном в розумінні ч.1 ст.141 Господарського кодексу України, адже експлуатація Товариством, як і будь-якою іншою особою на підставі відповідного правочину, державного майна автоматично жодним чином не призводить до наявності у такого суб’єкта господарювання частки державної власності в статутному капіталі.
Враховуючи наведене доводи Держаудитслужби, викладені у висновку від 04.07.2025 №UA-2025-03-21-004229-a про результати моніторингу процедури закупівлі, складеному головним державним аудитором Катащук Галиною Михайлівною, затвердженому заступником Голови Держаудитслужби Шкуропат Олександром Григоровичем 04.07.2025 (надалі – Висновок) про те, що ТОВ «Газорозподільні мережі України» є Замовником, є безпідставними.
Як наслідок, висновок про порушення ТОВ «Газорозподільні мережі України» пунктів 5 та 10 Особливостей, викладений в п.2 констатуючої частини Висновку є необґрунтованим, а підстави для вжиття ТОВ «Газорозподільні мережі України» заходів щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, про які вказано в п.3 констатуючої частини Висновку відсутні.
Дата публікації звіту:
11.07.2025 15:56
Запити/Пояснення
Номер:
b65317e1e5f94f1396cab32e235ff923
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
19.06.2025 16:31
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
25.06.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Швидкоспоруджувані захисні
споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 — Конструкції та їх
частини), з очікуваною вартістю 24 084 016,00 (інформацію опубліковано в
електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-03-21-004229-a) та
відповідно до пункту 6 статті 10 Закону України «Про основні засади
здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті
8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6
Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала
потреба:
1. В отриманні інформації щодо підстав застосування процедури спрощеної
закупівлі (обґрунтування) при здійсненні даної закупівлі.
2. Інформації та відповідних документів (комерційні пропозиції від
потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався
попередній моніторинг цін на товар, що є предметом даної закупівлі,
тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру витрат,
технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його
очікувану вартість.
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу
національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати
відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим
доступом.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях,
та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь),
необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих
днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу
України невиконання службовою особою законних вимог органу державного
фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання
йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї
тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним
наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
bd90ec23998e4e4dbe3ed52bcb3dc9d7
Назва:
На виконання Запиту Державної аудиторської служби України від 19 червня 2025 року про надання пояснень
Дата опублікування:
24.06.2025 17:21
Опис:
На Ваш запит про надання пояснень від 19.06.2025 (16.31 год./хв.) у межах проведення моніторингу закупівлі «Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 - Конструкції та їх частини), з очікуваною вартістю 24 084 016,00 (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-03-21-004229-a) у межах компетенції надаємо інформацію.
Відповідно до пункту 14 статті 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачено визначення поняття моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», код ЄДРПОУ 44907200 (далі - Товариство) від 31.01.2023 № 9/102/1-2023 (додається) встановлено, що ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є замовником у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі».
В електронній системі закупівель ТОВ «Газорозподільні мережі України» присвоєно категорію - «Підприємство, установа або організація, в тому числі міжнародна, що не належить до замовників».
Порядок здійснення закупівель Товариством, як замовником, що не підпадає під дію Закону, визначається внутрішнім регламентуючим документом Товариства.
Абзацом 4 пункту 3 розділу І Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджена наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25 (далі – Інструкція) надано визначення терміну незамовника у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», якими є - юридичні особи, інші суб’єкти підприємницької діяльності, що не відповідають критеріям, визначеним у статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Інструкції незамовники у розумінні Закону при закупівлях на будь-які суми для вибору постачальника товарів, надавача послуг чи виконавця робіт можуть використовувати електронну систему закупівель шляхом здійснення закупівель через електронний каталог, у порядку, визначеному законодавством, та/або шляхом здійснення закупівель у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону, виключно в частині оголошення, подання пропозицій, звернення за роз’ясненням, звернення з вимогою про усунення порушень, надання відповідей, оцінки, розгляду, відхилення пропозицій, визначення переможця, відміни закупівлі.
З наведених норм вбачається, що незамовнику у розумінні Закону надано право здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг шляхом використання електронної системи закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, зокрема здійснювати закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону.
Відповідно до Розділу ІІ «Державне регулювання та контроль у сфері закупівель», зокрема стаття 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» поширюється виключно на Замовників в розумінні цього закону. Також, відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль виключно у міністерствах, інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах, суб’єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб’єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи); суб’єктах господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. ТОВ «Газорозподільні мережі України» до таких не відноситься.
Виходячи з вищевикладеного, ТОВ «Газорозподільні мережі України» (відокремленим підрозділом якого є Миколаївська філія) відповідно до Інструкції та внутрішніх регламентуючих документів, ідентифікує себе як не замовник у розумінні статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» та здійснює закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону.
Таким чином, закупівля «швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 - Конструкції та їх частини), (ID: UA-2025-03-21-004229-a) проводиться Миколаївською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному статтею 14 Закону як незамовником відповідно до абзацу 4 пункту 3 розділу І Інструкції, затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25.
Виходячи з вищевикладеного, у Державної аудиторської служби України відсутні підстави здійснення моніторингу вищевказаної закупівлі.
Номер:
fe7f2d96ba994ed9986952922500afdf
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
26.06.2025 16:06
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
02.07.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 — Конструкції та їх частини), з очікуваною вартістю 24 084 016,00 (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2025-03-21-004229-a) та відповідно до пункту 6 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, просимо надати установчі документи (cтатут, рішення уповноваженого суб’єкту управління про створення товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» та її Миколаївської філії, положення про філію, тощо)
У разі, якщо оприлюднення запитуваної інформації може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, просимо надати відповідь на зазначене запитання з приховуванням інформації з обмеженим доступом.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
0e262aa143c74025ad33882cc9110b62
Назва:
На виконання Запиту Державної аудиторської служби України від 26 червня 2025 року про надання пояснень
Дата опублікування:
01.07.2025 18:05
Опис:
На Ваш запит про надання пояснень від 26.06.2025 (16.06 год./хв.) у межах проведення моніторингу закупівлі «Швидкоспоруджувані захисні споруди цивільного захисту» (ДК 021:2015: 44210000-5 - Конструкції та їх частини), з очікуваною вартістю 24 084 016,00 (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-03-21-004229-a) у межах компетенції надаємо інформацію, шляхом додавання відповідних файлів документів:
1. Положення про Миколаївську філію ТОВ "Газорозподільні мережі України";
2. Статут ТОВ "Газорозподільні мережі України";
3. Протокол Правління Товариства про створення Миколаївської філії;
4. Рішення засновника про створення ТОВ "Газорозподільні мережі України";
5. Рішення учасника ТОВ "Газорозподільні мережі України" про погодження створення Миколаївської філії.