-
Закупівля без використання електронної системи
-
КЕП
-
Без аукціону
- 1
Послуги з організації харчування
Завершена
468 600.00
UAH без ПДВ
Номер:
50e38c05ddf8401cbdba8d81d208e650
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-02-19-000016
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
19.02.2025 00:00
Період моніторингу:
19.02.2025 14:26 - 13.03.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
19.02.2025 № 16-з
Тернопіль
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2, 12 пункту 4, підпункту 13 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №117
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку процедур закупівель для моніторингу, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Начальник Роман СНІГУР
Додаток
до наказу
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Тернопільській області
від 19.02.2025 №16-з
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
6. UA-2025-02-07-013001-a від 07.02.2025 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом установлено порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону.
За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявність підстав для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, передбачених Законом - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області зобов’язує вжити заходи (зокрема, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому встановлених порушень вимог частини п’ятої статті 8 Закону.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 6 березня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, наявність підстав для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Опорного закладу освіти Білокриницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Кременецької міської ради Тернопільської області (далі - Замовник) на 2025 рік, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про надання послуг з приготування їжі від 31.01.2025 за №бн/10, пояснення (із долученими документами) Замовника від 26.02.2025, 05.03.2025 отримані через електронну систему закупівель.
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону, Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час проведення моніторингу, 20.02.2025, було надано запит про надання пояснення (інформації) та документів, однак, на порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону, Замовник несвоєчасно надав через електронну систему закупівель відповідні пояснення (інформацію, документи), а саме: лише - 26.02.2025, тобто на 4 робочий день з дня оприлюднення запиту.
Період усунення порушень:
06.03.2025 16:28 - 21.03.2025 00:00
Дата публікації висновку:
06.03.2025 16:28
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
За результатами аналізу питання своєчасності надання
інформації та документів у випадках, передбачених Законом
установлено порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону.
За результатами розгляду питання дотримання замовником
законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні
предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані,
оприлюднення інформації про закупівлю, наявність підстав для
укладання договору про закупівлю без застосування відкритих
торгів, передбачених Законом - порушень не встановлено.
Дата публікації звіту:
07.03.2025 10:42
Запити/Пояснення
Номер:
a49936be4caf4dca9eec4a1e546712e0
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
20.02.2025 14:58
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
26.02.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Послуги з організації харчування», (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-02-07-013001-a), та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), виникла потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
1. Яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено розмір витрат та очікувану вартість предмета закупівлі?
2. Відповідно до обгрунтування, оприлюдненого в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro, підставою для здійснення даної закупівлі без використання електронної системи зазначено - підпункт 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), а саме роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання через відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена.
Окрім цього, зазначено, що документальним підтвердженням здійснення даної закупівлі без використання електронної системи є договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за №12-08-7, укладений з ФОП Войтюк С.М.
Серед документів, що підтверджують наявність умов застосування підпункту 5 пункту 13 Особливостей №1178 є посилання та/або відповідний знімок екрану про наявність суб’єкта господарювання у зведеному переліку природних монополій, що ведеться на сайті АМКУ, стосовно інших суб’єктів господарювання, що не є суб’єктами природних монополій, відсутність конкуренції підтверджується джерелами інформації торгово-промислової палати, інших державних установ, що володіють такою інформацією.
Виходячи із вищенаведеного, надайте інформацію та документальне підтвердження здійснення даної закупівлі без використання електронної системи шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
3. За результатами процедури закупівлі між Замовником та ФОП Войтюк С.М. укладено договір від 31.01.2025 за № бн/10.
В розділі 5 «Надання послуг» зазначено: «Строк організації гарячого харчування учнів 1-4 класів: з 20 січня 2025 року по 31 травня 2025 року.».
Враховуючи вищевикладене, надайте пояснення, чому в договорі від 31.01.2025 за №бн/10 зазначена дата початку надання послуг з організації гарячого харчування 20.01.2025 року раніше дати укладання договору 31.01.2025 року?
4. Під час моніторингу встановлено, що відповідно до зазначеної у річному плані закупівель замовника на 2025 рік інформації (UA-P-2025-02-07-015817-a), джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі є кошти місцевого бюджету.
Слід зазначити, що Законом України від 06.06.2024 №3786-ІХ ратифіковано Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility (далі – Рамкова угода), а з метою реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility», запровадженої Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 29.02.2024 №2024/792, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 №244-р схвалено План України (далі – План України) як один з інструментів для відновлення, реконструкції та модернізації України, який може паралельно прискорити шлях України до набуття членства в Європейському Союзі.
За Планом України передбачено інвестиції (Інвестиція 1. Інвестиції в освіту) щодо спрямування підтримки на забезпечення доступу до безпечної та якісної освіти (зокрема, на харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти).
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 №1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» (далі – Постанова КМУ №1318), з метою виконання зобов’язань України за Рамковою угодою, затверджено порядок управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України, у додатку 4 якого визначено вимоги щодо інформування про реалізацію інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, серед яких, зокрема: зазначення у всіх публікаціях, інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, емблеми Європейського Союзу, яка розміщена на сайті Європейського Союзу (із зазначенням інформації про джерело фінансування та конкретного кроку Плану України).
Відповідно до статті 16 Рамкової угоди, підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 передбачено забезпечення публічності інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України.
Зокрема, відповідно до підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 відповідальні органи під час виконання Плану України забезпечують публічність інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, зокрема тендерної документації та договорів, відповідно до вимог, визначених додатком 4 до цієї постанови.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати інформацію, а саме:
- за рахунок яких джерел фінансування та в яких обсягах буде здійснюватися фінансування досліджуваної процедури закупівлі (із зазначенням кодів програмної класифікації видатків та КЕКВ, донорів, тощо);
- зазначити відповідно до якого розділу Плану України (вказати розділ та крок) здійснюватиметься інвестування закупівлі за інструментом Ukraine Facility (у разі наявності у замовника відповідної інформації);
- зазначити причини не вказання у договорі закупівлі інформації, визначеної у додатку 4 Постанови КМУ №1318 та у статтях 3, 5, 7, 16 та 17 Рамкової угоди.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
dc9c3c4f144d450ba0568024031cc940
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
26.02.2025 09:17
Опис:
Щодо надання пояснення Замовником по закупівлі UA-2025-02-07-013001-a:
Опорний заклад освіти Білокриницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Кременецької міської ради Тернопільської області (далі – Замовник) на підставі частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та відповідно до пункту 23 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», повідомляє наступне.
07 лютого 2025 року Замовник опублікував інформацію про укладення договору на «Послуги з організації харчування» згідно з ДК 021:2015: 55320000-9 — Послуги з організації харчування (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-02-07-013001-a) у порядку закупівлі без використання електронної системи, загальна сума договору 468 600 грн. Процедура укладення договору проведена відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та з урахуванням вимог Постанови № 1178.
Процедура укладення договору проведена із дотриманням вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та принципів здійснення публічних закупівель, зокрема: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість і прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об'єктивне та неупереджене визначення переможця; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовник надає відповідь на запитувану інформацію, на підставі проведеного моніторингу процедури укладення договору Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-02-07-013277-a).
Питання 1. Яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено розмір витрат та очікувану вартість предмета закупівлі?.
Технічні характеристики предмету закупівлі укладеного договору - визначені на підставі службової записки від внутрішнього підрозділу, із врахуванням обсягу послуг за минулі річні потреби із врахуванням умов на 2025 рік.
Розрахунок очікуваної вартості предмета закупівлі був проведений з урахуванням Наказу Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 (зі змінами) за допомогою методу порівняння та аналізу ринкових цін, а також на основі роз’яснень Мінекономіки «Щодо розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі» № 3301-04/34980-06 від 20.08.2019 року. Система електронних закупівель Prozorro надає відкритий доступ до публічних закупівель, що дозволяє аналізувати не тільки власні попередні закупівлі ідентичного або аналогічного товару, але й угоди купівлі-продажу інших Замовників з урахуванням індексу інфляції.
Очікувана вартість предмета закупівлі, передбачена кошторисом та річним планом закупівель на 2025 рік, ґрунтується на всіх фактичних складових ціни, включаючи вартість послуги, податки та збори, що сплачуються або мають бути сплачені, а також усіх інших витрат відповідно до вимог чинного законодавства щодо формування цін на Послуги з організації харчування (послуги з організації гарячого харчування) за визначеним переліком та із врахуванням спеціального законодавства, про що далі.
Вартість послуг з організації харчування учнів у закладах загальної середньої освіти Кременецької міської територіальної громади у 2025 році встановлена на підставі рішення Кременецької міської ради від 20 грудня 2024 року № 6533.
Дане рішення ухвалене відповідно до законодавства України, зокрема до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну середню освіту», Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».
Крім того, рішення приймалося з урахуванням нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, зокрема постанови КМУ від 24 березня 2021 року № 305 «Про затвердження норм та порядку організації харчування у закладах освіти» та постанови КМУ від 2 лютого 2011 року № 116 «Про затвердження порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах».
Під час ухвалення рішення враховувалися пропозиції директорів закладів освіти, фінансово-бюджетні можливості громади, соціально-економічний стан, потреби в забезпеченні дітей повноцінним і раціональним харчуванням.
Рішення Кременецької міської ради від 20 грудня 2024 року №6533 є підставою для розрахунку вартості послуг з організації харчування в закладах загальної середньої освіти Кременецької міської територіальної громади на 2025 рік.
Документом встановлено, що з 1 січня 2025 року вартість одноразового харчування для учнів загальноосвітніх закладів громади визначається у розмірі 31 грн за день. Крім того, рішенням передбачено пільгові категорії дітей, які отримують безкоштовне харчування, зокрема учні 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу, діти учасників АТО/ООС, діти з інвалідністю та діти внутрішньо переміщених осіб.
Також рішенням передбачено, що додаткова плата за харчування дітей, батьки яких є членами добровольчих формувань, зменшується на 50%.
Згідно з цим рішенням, фінансування харчування здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, а також субвенцій або інших передбачених законодавством джерел. У разі організації харчування через аутсорсинг або кейтеринг встановлені відповідні умови оплати та забезпечення якості послуг.
Таким чином, рішення є основним нормативним актом для визначення розміру фінансування послуг харчування, зокрема щодо розрахунку очікуваної вартості закупівель харчових послуг у межах Кременецької громади.
Також рішенням передбачено забезпечення безкоштовного харчування окремих категорій учнів за рахунок місцевого бюджету.
Таким чином, тарифи на харчування не встановлюються суб’єктами господарювання, а регулюються рішенням органу місцевого самоврядування. Замовник при визначенні тарифів керувався чинним законодавством та фінансовими можливостями громади. Наявність відповідного рішення місцевої ради підтверджує правомірність встановлення тарифів для всіх суб’єктів, що надають відповідні послуги. Вартість харчування є обґрунтованою, затвердженою на рівні місцевої ради та підлягає виконанню відповідно до бюджетного фінансування громади.
Замовник здійснював моніторинг середньоринкових цін закупівель послуг їдалень (послуги з організації гарячого харчування) згідно з переліком який є актуальним на момент проведення закупівлі, а також на основі історії закупівель за період жовтня-грудня 2024 року із передбаченою потребою на 2025 рік на формування вимог проекту договору.
Замовником опубліковано інформацію про закупівлю на електронному майданчику за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-02-07-013001-a, а також було здійснено публікацію інформації про план використання кошторису за цим призначенням: https://prozorro.gov.ua/plan/ UA-P-2025-02-07-015817-a.
Питання 2. Відповідно до обгрунтування, оприлюдненого в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro, підставою для здійснення даної закупівлі без використання електронної системи зазначено - підпункт 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), а саме роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання через відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена.
Окрім цього, зазначено, що документальним підтвердженням здійснення даної закупівлі без використання електронної системи є договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за №12-08-7, укладений з ФОП Войтюк С.М.
Серед документів, що підтверджують наявність умов застосування підпункту 5 пункту 13 Особливостей №1178 є посилання та/або відповідний знімок екрану про наявність суб’єкта господарювання у зведеному переліку природних монополій, що ведеться на сайті АМКУ, стосовно інших суб’єктів господарювання, що не є суб’єктами природних монополій, відсутність конкуренції підтверджується джерелами інформації торгово-промислової палати, інших державних установ, що володіють такою інформацією.
Виходячи із вищенаведеного, надайте інформацію та документальне підтвердження здійснення даної закупівлі без використання електронної системи шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів..
Вид та ідентифікатор процедури закупівлі (у разі наявності):
Закупівля без використання електронної системи.
Розмір бюджетного призначення: 468 600,00 UAH гривень, кошти від господарської діяльності підприємства.
Відповідно до статті 64 Конституції України (далі — Конституція) в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Воєнний стан в Україні продовжено до 9 травня 2025 року. Відповідно до Указу Президента України від 14 січня 2025 року № 26/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 15 січня 2025 року № 4220-IX, строк дії воєнного стану продовжено з 05:30 8 лютого 2025 року на 90 діб, тобто до 9 травня 2025 року. Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно: Ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні.
Забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 12і Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
Працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану.
Розробляє та вводить в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 37 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання даної норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13: роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
При цьому Замовником підтверджується наявність нагальної потреби в закупівлі «Послуги з організації харчування» відповідно до коду ДК 021:2015: 55320000-9 — Послуги з організації харчування за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, так як дані послуги безпосередньо впливають на господарську діяльність Замовника, а саме для забезпечення харчування учнів 1-4 класу під час освітнього процесу.
Відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, закупівля може бути здійснена без використання електронної системи у разі, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання через відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена Замовником.
Водночас слід зазначити, що Особливості не містять вичерпного переліку документів, які можуть вважатися належним підтвердженням відсутності конкуренції з технічних причин. Таким чином, Замовник самостійно обирає обґрунтовані та доступні йому документи для підтвердження цієї підстави.
У даному випадку потреба в закупівлі послуг з харчування виникла через необхідність забезпечення харчування для учнів. Однак, на момент виникнення потреби:
Приміщення харчоблоку разом із технологічним обладнанням перебувало в оренді у ФОП Войтюк Софія Михайлівна на підставі договору оренди приміщення від 08.10.2019 за № 12-08-7.
Зміна орендаря не була можливою відповідно до умов чинного договору оренди.
Проведення відкритих торгів було б недоцільним, оскільки інші учасники не мали б можливості надавати послуги в даному приміщенні без зміни орендаря, яка юридично неможлива.
Таким чином, Замовник мав об’єктивну технічну неможливість залучення інших учасників для забезпечення харчування, оскільки приміщення та обладнання вже знаходяться у користуванні іншого суб’єкта господарювання.
Особливості не визначають конкретний перелік документів, які можуть підтверджувати цю обставину. Тому цьому випадку Замовник встановив належність документального підтвердження у вигляді договору оренди приміщення з від 08.10.2019 за № 12-08-7, який є належним підтвердженням того, що приміщення не може бути використане іншими учасниками.
Пункт 13 Особливостей дозволяє проводити закупівлю без використання електронної системи за наявності документально підтвердженої відсутності конкуренції. Відповідно до практики Антимонопольного комітету України (АМКУ), підтвердженням можуть бути:
Договори оренди приміщень, у яких здійснюється надання послуг.
Технічні обмеження, що не дозволяють використовувати інші приміщення або обладнання.
Документи, що підтверджують відсутність альтернативних постачальників (лист торгово-промислової палати, довідка від інших державних органів).
У цьому випадку відсутність конкуренції обумовлена чинним договором оренди, а отже, не вимагає додаткового підтвердження з боку АМКУ або інших установ.
Пункт 13 Особливостей не містить вичерпного переліку документів, що підтверджують відсутність конкуренції, тому Замовник самостійно визначає відповідні документи.
Замовник надав договір оренди приміщення, який підтверджує неможливість залучення інших учасників для надання послуг.
Зміна орендаря неможлива, а проведення відкритих торгів не могло б забезпечити конкуренцію через технічні обмеження.
Відсутність конкуренції з технічних причин у цьому випадку є документально підтвердженою, тому закупівля проведена у повній відповідності до вимог пункту 13 Особливостей.
Таким чином, Замовник діяв у межах законодавства та має всі правові підстави для проведення закупівлі без використання електронної системи.
Отже, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі та якнайшвидшого забезпечення наявної потреби замовника в умовах воєнного стану, замовник прийняв рішення щодо забезпечення закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару та застосування під час здійснення закупівлі, як виняток, підстави за підпунктом 6 пункту 13 Особливостей.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Вартість послуг з організації харчування для учнів була встановлена на підставі рішення органу місцевого самоврядування, що є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами господарювання, які здійснюють надання таких послуг у навчальних закладах громади.
Відповідно до чинного рішення місцевої ради «Про встановлення тарифів на харчування у закладах освіти Кременецької територіальної громади на 2025 році», яке є офіційним актом місцевого самоврядування, затверджені єдині фіксовані тарифи на харчування для учнів закладів загальної середньої освіти громади.
Таким чином, вартість послуг з організації харчування визначається не на розсуд постачальника, а регулюється рішенням місцевої ради, що гарантує:
- Прозорість та економічну обґрунтованість ціноутворення;
- Однакові умови для всіх суб’єктів господарювання, які можуть надавати такі послуги;
- Відповідність встановленим бюджетним асигнуванням.
Оскільки договір оренди приміщення харчоблоку передбачає право лише одного суб’єкта господарювання здійснювати надання відповідних послуг у даному приміщенні, а ціни на послуги з харчування затверджені на рівні місцевого самоврядування, конкуренція в цій закупівлі фактично відсутня з технічних причин.
Таким чином, закупівля харчування була здійснена відповідно до вимог законодавства, а ціни на послуги визначені не суб’єктом господарювання, а затверджені рішенням органу місцевого самоврядування.
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження): файл «обгрунтування.pdf».
Замовник здійснив повну, всебічну та об’єктивну перевірку документів ФОП Войтюк Софія Михайлівна (код ЄДРПОУ 1652602484) під час укладення договору без використання електронного майданчика відповідно до актуальних на момент проведення закупівлі вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (із змінами) та відповідно до вимог підпункту 3 пункту 44, підпункту 2 пункту 45 та абзацу 15 пункту 47 Особливостей і Закону України «Про публічні закупівлі» на підставі наданих документів та публічних даних державних реєстрів, та встановлено, що відсутні обставини для відмови в укладенні договору, а також встановлено відповідність виконавця до вимог закупівлі Тендерної документації закупівлі, що не відбулась.
Замовник перевірив документи контрагента ФОП Войтюк Софія Михайлівна (код ЄДРПОУ 1652602484) на достовірність і встановив, що недостовірна інформація відсутня згідно з публічними даними та державними реєстрами. Тому вимоги абзацу першого пункту 42 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (із змінами) виконані.
Питання 3. За результатами процедури закупівлі між Замовником та ФОП Войтюк С.М. укладено договір від 31.01.2025 за № бн/10.
В підпункту 5.1. розділу V «Надання послуг» зазначено: «Строк організації гарячого харчування: з 20 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року.».
Враховуючи вищевикладене, надайте пояснення, чому в договорі від 31.01.2025 за №бн/10 зазначена дата початку надання послуг з організації гарячого харчування 20.01.2025 року раніше дати укладання договору 31.01.2025 року??
Замовник дотримується вимог, що відповідно до пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, він зобов’язаний оприлюднити в електронній системі закупівель Prozorro укладений договір та всі додатки до нього.
У ситуації, коли договір про надання послуг укладається після фактичного початку їх надання, виникає необхідність юридичного врегулювання відносин за період до підписання договору. У вашому випадку, договір від 31 січня 2025 року № бн/10 передбачає, що послуги з організації гарячого харчування розпочалися з 20 січня 2025 року, тобто до офіційної дати укладення договору.
Відповідно до частини першої статті 631 Цивільного кодексу України (ЦКУ), сторони можуть встановити, що умови договору поширюються на відносини, які виникли до його укладення. Це означає, що за взаємною згодою сторін договір може мати зворотну дію, охоплюючи період, протягом якого фактично надавалися послуги до формального підписання угоди.
Таким чином, у вашому випадку, якщо сторони домовилися про те, що договір від 31 січня 2025 року № бн/10 поширюється на послуги, надані з 20 січня 2025 року, це відповідає положенням чинного законодавства України, зокрема статті 631 ЦКУ.
Згідно з поясненням Міністерства економіки України, положення частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, яке дозволяє сторонам договору встановлювати, що його умови поширюються на відносини, які виникли до його укладення, не може бути застосоване у процедурних договорах, укладених за результатами конкурентних процедур закупівлі (відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог тощо).
Це обумовлено тим, що Закон України «Про публічні закупівлі» передбачає можливість оскарження рішень замовника, відмову переможця від підписання договору, а також відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися. Враховуючи ці особливості, договір може бути укладений тільки після завершення процедури закупівлі та дотримання всіх строків для можливого оскарження.
Водночас для переговорної процедури закупівлі, яка застосовується у виняткових випадках (наприклад, відсутність конкуренції з технічних причин або необхідність забезпечення безперервності надання послуг), таке положення договору допускається. Це пояснюється тим, що переговорна процедура проводиться без конкурентного відбору, а отже, ризики оскарження або відмови переможця від підписання договору є мінімальними.
Таким чином, у вашій ситуації, якщо договір укладено за переговорною процедурою, умови можуть поширюватися на відносини, які виникли до його укладення. Якщо ж договір укладено за результатами конкурентної процедури закупівлі, таке поширення є неможливим відповідно до чинного законодавства.( на підтвердження даної позиції Замовник надає пояснення Міністерства економіки).
Питання 4. Під час моніторингу встановлено, що відповідно до зазначеної у річному плані закупівель замовника на 2025 рік інформації (UA-P-2025-02-07-015817-a), джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі є кошти місцевого бюджету.
Слід зазначити, що Законом України від 06.06.2024 №3786-ІХ ратифіковано Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility (далі – Рамкова угода), а з метою реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility», запровадженої Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 29.02.2024 №2024/792, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 №244-р схвалено План України (далі – План України) як один з інструментів для відновлення, реконструкції та модернізації України, який може паралельно прискорити шлях України до набуття членства в Європейському Союзі.
За Планом України передбачено інвестиції (Інвестиція 1. Інвестиції в освіту) щодо спрямування підтримки на забезпечення доступу до безпечної та якісної освіти (зокрема, на харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти).
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 №1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» (далі – Постанова КМУ №1318), з метою виконання зобов’язань України за Рамковою угодою, затверджено порядок управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України, у додатку 4 якого визначено вимоги щодо інформування про реалізацію інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, серед яких, зокрема: зазначення у всіх публікаціях, інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, емблеми Європейського Союзу, яка розміщена на сайті Європейського Союзу (із зазначенням інформації про джерело фінансування та конкретного кроку Плану України).
Відповідно до статті 16 Рамкової угоди, підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 передбачено забезпечення публічності інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України.
Зокрема, відповідно до підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 відповідальні органи під час виконання Плану України забезпечують публічність інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, зокрема тендерної документації та договорів, відповідно до вимог, визначених додатком 4 до цієї постанови.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати інформацію, а саме:
- за рахунок яких джерел фінансування та в яких обсягах буде здійснюватися фінансування досліджуваної процедури закупівлі (із зазначенням кодів програмної класифікації видатків та КЕКВ, донорів, тощо);
- зазначити відповідно до якого розділу Плану України (вказати розділ та крок) здійснюватиметься інвестування закупівлі за інструментом Ukraine Facility (у разі наявності у замовника відповідної інформації);
- зазначити причини не вказання у договорі закупівлі інформації, визначеної у додатку 4 Постанови КМУ №1318 та у статтях 3, 5, 7, 16 та 17 Рамкової угоди.
Замовник не є головним розпорядником коштів безпосередньо, а належить до комунальних закладів освіти (інформація в електронній системі «юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади»), та відповідно отримує фінансування на конкретні встановлені потреби, напрямки.
За наданою інформацією від місцевого самоврядування встановлено, що фінансування харчування здійснюється виключно за рахунок коштів місцевого бюджету, що підтверджується інформацією, зазначеною у річному плані закупівель на 2025 рік (UA-P-2025-02-07-015817-a) та відповідно до рішення, яким встановлено тариф харчування.
Відповідно до бюджетного законодавства, фінансування за рахунок місцевих бюджетів здійснюється згідно з Бюджетним кодексом України, рішенням місцевого органу самоврядування про затвердження місцевого бюджету, а також відповідними бюджетними програмами. У зв’язку з цим, джерелами фінансування процедури закупівлі є кошти місцевого бюджету, передбачені відповідною програмою фінансування.
Щодо можливого фінансування за рахунок Ukraine Facility, зазначаємо, що станом на момент проведення процедури закупівлі інформація щодо можливості фінансування витрат на організацію харчування учнів у межах Плану України відсутня. У разі надходження відповідного рішення про фінансування за рахунок інструменту Ukraine Facility, замовником будуть вжиті необхідні заходи щодо дотримання вимог, передбачених Рамковою угодою між Україною та Європейським Союзом, а також Постановою КМУ №1318.
Враховуючи викладене, договір про закупівлю укладено з урахуванням джерел фінансування, затверджених рішенням місцевого самоврядування. Оскільки закупівля здійснюється виключно за рахунок коштів місцевого бюджету, відповідна інформація щодо інструменту Ukraine Facility не була включена до тендерної документації та договору.
У разі зміни джерела фінансування або залучення додаткових коштів, замовником буде дотримано вимог щодо публічного інформування та зазначення відповідної інформації у договірній документації, відповідно до додатку 4 Постанови КМУ №1318 та Рамкової угоди.
Відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», відповідь із необхідною інформацією Замовник завантажив через електронну систему закупівель Prozorro. Пояснення було надано Замовником через електронну систему закупівель у встановлені терміни — протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту, тобто в період з 21 по 25 лютого 2025 року.
Додатки:
1. Обґрунтування підстав укладення договору 1-4 клас.
2. Рішення місцевого самоврядування про встановлення вартості харчування.
3. Пояснення Мінекономіки.
Номер:
ed508543eb7848b48dc2da9f885bb4ee
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
28.02.2025 14:50
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
06.03.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі «Послуги з організації харчування», (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2025-02-07-013001-a), та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), виникла потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Відповідно до обґрунтування, оприлюдненого в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro, підставою для здійснення даної закупівлі без використання електронної системи зазначено - підпункт 5 пункту 13 Особливостей №1178, а саме роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання через відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена.
В обґрунтуванні підстави для здійснення закупівлі зазначено, що документальним підтвердженням здійснення даної закупівлі без використання електронної системи є договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за №12-08-7 укладений з ФОП Войтюк С.М.
Виходячи з вищевикладеного, надайте документальне підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин, а саме договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за №12-08-7 укладений з ФОП Войтюк С.М.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351¹ Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
5e6fee5e22ec4742ab53e3ccf7d943ad
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
05.03.2025 12:44
Опис:
Відповідно до обґрунтування, оприлюдненого в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro, підставою для здійснення даної закупівлі без використання електронної системи зазначено - підпункт 5 пункту 13 Особливостей № 1178, а саме роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання через відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена.
В обґрунтуванні підстави для здійснення закупівлі зазначено, що документальним підтвердженням здійснення даної закупівлі без використання електронної системи є договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за № 12-08-7 укладений з ФОП Войтюк С. М.
Виходячи з вищевикладеного, надаємо документальне підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин, а саме договір оренди нерухомого майна від 08.10.2019 за № 12-08-7 укладений з ФОП Войтюк С. М.
Додаток:
Договір оренди № 12-08-7 від 08.10.2019 р.