-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 4
Електрична енергія
Завершена
6 620 909.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 66 209.10 UAH
мін. крок: 1% або 66 209.10 UAH
Номер:
4a9ed2666b6346ffbfffeef88df12c8b
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-01-06-000032
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
06.01.2025 00:00
Період моніторингу:
06.01.2025 17:24 - 28.01.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
06.01.2025 Одеса № 1
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу моніторингу та перевірки закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. Оприлюднити цей наказ в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника начальника Південного офісу Держаудитслужби Дмитра Ігоровича ХАНДУСЕНКА.
Підстава: доповідна записка начальника відділу моніторингу та перевірки закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 06.01.2025.
Начальник Олександр СТАВНІЙЧУК
Додаток до наказу
Південного офісу Держаудитслужби
від 06.01.2025 № 1
Витяг з переліку
процедур закупівель щодо яких здійснюється моніторинг процедур закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу
Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення
1 UA-2024-12-09-005776-a 09.12.2024 Дані автоматичних індикаторів ризиків.
Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу
моніторингу та перевірки закупівель Світлана САМОКІШ
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Дані автоматичних індикаторів ризиків
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання надання відповідь на звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру встановлено порушення вимог абзацу 2 пункту 54 Особливостей.
За результатами аналізу питання відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзаців 1 та 12 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог пункту 44 Особливостей та частини першої статті 5 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, внесення змін до ТД, надання відповідь на звернення за роз’ясненнями щодо ТД, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 27 січня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), внесення змін до ТД, надання відповідь на звернення за роз’ясненнями щодо ТД та на звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Військової частини 1489 (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, ТД, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 09.12.2024 № 8/3-1-0-0 та оприлюднену в електронній системі закупівель 09.12.2024, ТД із змінами, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 09.12.2024 № 8/3-1-0-0 та оприлюднену в електронній системі закупівель 11.12.2024, перелік змін, що вносяться до ТД, звернення за роз’ясненнями щодо ТД, оприлюднене в електронній системі закупівель 10.12.2024, відповідь Замовника на звернення, оприлюднене в електронній системі закупівель 11.12.2024, звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру, оприлюднене в електронній системі закупівель 23.12.2024, відповідь Замовника на звернення, оприлюднене в електронній системі закупівель 27.12.2024, тендерні пропозиції учасників товариства з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+» (далі – ТОВ «ЯСНО+»), товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» (далі – ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ»), товариства з обмеженою відповідальністю «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» (далі – ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ») та товариства з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД» (далі – ТОВ «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД»), протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-3 та 8/3-1-0-4, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 23.12.2024, договір про постачання електричної енергії споживачу від 30.12.2024 № 343-24, пояснення та документи Замовника, отримані 15.01.2025 через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання надання відповідь на звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру встановлено.
Відповідно до абзацу 2 пункту 54 Особливостей фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі - звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дня їх оприлюднення надати відповідь на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
Відповідно до даних електронної системи закупівель 23.12.2024 оприлюднено звернення до Замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру.
Отже, відповідно до вимог Особливостей кінцевим терміном надання Замовником відповіді на зазначене звернення є 26.12.2024.
Проте, Замовник надавав відповідь на зазначене звернення 27.12.2024 на четвертий день з дня його оприлюднення з порушенням терміну, визначеного Особливостями, чим порушено вимоги абзацу 2 пункту 54 Особливостей.
За результатами аналізу питання відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Абзацом 12 пункту 28 Особливостей визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.
У частині 1 розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» ТД Замовником визначено, що з метою запобігання умисному заниженню ціни постачальником задля перемоги у цій закупівлі шляхом демпінгування, «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), не може бути величиною від’ємною.
Зазначені вимоги до формування ціни пропозиції встановлюються для всіх учасників однаково, без винятку.
У разі, якщо Учасником при поданні пропозиції не дотримано вимог до формування ціни пропозиції та Договору, а саме: значення «М» - прибутковість Учасника (маржа, вартість послуг Учасника), (без заокруглень) буде від’ємною величиною (значенням зі знаком «мінус»), це буде розцінюватися як відмова Учасника (прирівнюється до письмової відмови Переможця) від укладання договору на умовах, визначених замовником, зокрема у проєкті договору та його додатках, що є складовою частиною тендерної документації.
Отже, на порушення вимог абзаців 1 та 12 пункту 28 Особливостей Замовник встановив у ТД вимогу, що обмежує нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено.
Відповідно до протоколів щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-1 та 8/3-1-0-3 тендерні пропозиції учасників ТОВ «ЯСНО+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» відхилено на підставі пункту 2 частини першої статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» як такі, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
У протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 № 8/3-1-0-1 зазначено підстави відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+», зокрема, «пунктом 4.4. проєкту договору визначено, що вартість одиниці кіловат години електричної енергії розраховується за формулою:
1 кВт.год.= ∑ (1 кВт.год * Цфакт * (1+М/100)+ Тпер.)*1,2, грн з ПДВ
де,
Цфакт – фактична ціна електричної енергії за результатами розрахункового періоду на РДН ОЕС України, грн. за 1 кВт*год без ПДВ;
Тпер. - тариф на послуги з передачі електричної енергії затверджений регулятором для оператора системи передачі у встановленому порядку відповідно до постанови НКРЕКП - ________ грн за 1 кВт*год без ПДВ або постанови НКРЕКП яка діє на момент розрахунку.
М – маржа (вартість послуг постачальника , з врахуванням обов’язкових податків, зборів та платежів, що передбачені правилами ринку, законодавством та іншими нормативними документами (ставка внеску на регулювання НКРЕКП та вартість врегулювання небалансу, тощо)) у відсотках, визначена за тендерною пропозицією переможця торгів,____ %.
Згідно з п. 1 розділу V тендерної документації з метою запобігання умисному заниженню ціни постачальником задля перемоги у цій закупівлі шляхом демпінгування, «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), не може бути величиною від’ємною.
Замовник здійснює закупівлю електричної енергії в кількості 785 000 кВт.год.
ТОВ «Ясно+» подано тендерну пропозицію на суму 5 181 000,00 грн з ПДВ. Вартість 1 кВт.год. при цьому складає 6,60 грн з ПДВ (5181000/785000), або 5,50 грн без ПДВ.
Цфакт - поточна середньозважена ціна закупівлі електричної енергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» за повний календарний місяць, доступна на момент кінцевого терміну подання цінової пропозиції, згідно з інформацією, оприлюдненою Оператором ринку електричної енергії на сайті https://www.oree.com.ua/ (форми «Результати торгів» - «Середньозважені ціни ВДР та РДН», показник «Ціна РДН ОЕС України»:
5,56745 грн./кВт*год., без ПДВ листопад 2024 року;
6,02867 грн./кВт*год., без ПДВ станом на 23 грудня 2024 року.
Тпер - тариф на послуги з передачі електричної енергії з 01.01.2024 року, затверджений регулятором для оператора системи передачі у встановленому порядку відповідно до постанови НКРЕКП від 09.12.2023 № 2322: 0,52857 грн./кВт*год., без ПДВ.
З формули ціни М - прибутковість постачальника (грн./кВт*год., без ПДВ):
1 кВт.год.= ∑ (1 кВт.год * Цфакт * (1+М/100)+ Тпер.)
М= ((5,5 – Тпер)/ Цфакт – 1)*100
Згідно даних:
М = ((5,5 – 0,52857)/ 5,56745 – 1)*100 = -10,7 (листопад 2024 року);
М = ((5,5 – 0,52857)/ 6,02867 – 1)*100 = -17,5 (станом на 23 грудня 2024 року).
Таким чином «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника) є величиною від’ємною.
З огляду на викладене, тендерна пропозиція ТОВ «Ясно+» не відповідає вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.»
Відповідно до протоколів щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1 та 8/3-1-0-3 тендерні пропозиції учасників ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» відхилено з аналогічних підстав.
Аналізом підстав відхилення тендерних пропозицій учасників ТОВ «ЯСНО+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ», зазначених у проколах щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-1 та 8/3-1-0-3, встановлено.
Відповідно до частини 1 розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» ТД Замовником визначено, що з метою запобігання умисному заниженню ціни постачальником задля перемоги у цій закупівлі шляхом демпінгування, «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), не може бути величиною від’ємною.
Зазначені вимоги до формування ціни пропозиції встановлюються для всіх учасників однаково, без винятку.
У разі, якщо Учасником при поданні пропозиції не дотримано вимог до формування ціни пропозиції та Договору, а саме: значення «М» - прибутковість Учасника (маржа, вартість послуг Учасника), (без заокруглень) буде від’ємною величиною (значенням зі знаком «мінус»), це буде розцінюватися як відмова Учасника (прирівнюється до письмової відмови Переможця) від укладання договору на умовах, визначених замовником, зокрема у проєкті договору та його додатках, що є складовою частиною тендерної документації.
Відповідно до пункту 4.4 проєкту договору про закупівлю, який викладено Замовником у Додатку № 3 до ТД, визначено, що вартість одиниці кіловат години електричної енергії розраховується по завершенню кожного розрахункового періоду за формулою:
1 кВт.год.= ∑ (1 кВт.год * Цфакт * (1+М/100)+ Тпер.)*1,2, грн з ПДВ.
де,
Цфакт – фактична ціна електричної енергії за результатами розрахункового періоду на РДН ОЕС України, грн. за 1 кВт*год без ПДВ;
Тпер. - тариф на послуги з передачі електричної енергії затверджений регулятором для оператора системи передачі у встановленому порядку відповідно до постанови НКРЕКП - ________ грн за 1 кВт*год без ПДВ або постанови НКРЕКП яка діє на момент розрахунку.
М – маржа (вартість послуг постачальника, з врахуванням обов’язкових податків, зборів та платежів, що передбачені правилами ринку, законодавством та іншими нормативними документами (ставка внеску на регулювання НКРЕКП та вартість врегулювання небалансу, тощо)) у відсотках, визначена за тендерною пропозицією переможця торгів,____ %.
Отже, у ТД Замовника, у тому числі у додатках до ТД, відсутні вимоги щодо обов’язку підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій додатного значення маржи учасників при розрахунку їх цінової пропозиції та щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції будь-яких документів та/або інформації для такого підтвердження, а також вимогами тендерної документації не визначено порядку та взагалі можливості здійснення Замовником самостійного розрахунку маржи учасника та застосування при цьому ціни електроенергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» станом на момент відхилення тендерних пропозицій учасників (23.12.2024) або за повний календарний місяць (листопад 2024 року), що передує місяцю оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів (грудень 2024 року).
На запит Південного офісу Держаудитслужби від 13.01.2025 щодо обґрунтування рішення Замовника про відхилення тендерних пропозицій учасників ТОВ «ЯСНО+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» із зазначених у проколах щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-1 та 8/3-1-0-3 підстав, надав пояснення, яке не обґрунтовує прийняте Замовником рішення про відхилення тендерних пропозицій зазначених учасників, оскільки у ТД Замовника, у тому числі у додатках до ТД, відсутні вимоги щодо обов’язку підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій додатного значення маржи учасників при розрахунку їх цінової пропозиції та щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції будь-яких документів та/або інформації для такрнр підтвердження, а також вимогами тендерної документації не визначено порядку та взагалі можливості здійснення Замовником самостійного розрахунку маржи учасника та застосування при цьому ціни електроенергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» станом на момент відхилення тендерних пропозицій учасників (23.12.2024) або за повний календарний місяць (листопад 2024 року), що передує місяцю оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів (грудень 2024 року), а відповідно до абзацу 20 пункту 44 Особливостей відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей (переліки документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та які подаються переможцем процедури закупівлі), не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Отже, на порушення пункту 44 Особливостей Замовник безпідставно відхилив тендерні пропозиції учасників ТОВ «ЯСНО+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» із зазначених у проколах щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 23.12.2024 №№ 8/3-1-0-1, 8/3-1-0-1 та 8/3-1-0-3 підстав.
Також оскільки Замовником безпідставно відхилено тендерні пропозиції учасників ТОВ «ЯСНО+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ», остаточні цінові пропозиції яких є меншою на 1 085 904,80 грн, 657 563,92 грн та 657 563,90 грн відповідно, ніж пропозиція наступного учасника процедури закупівлі ТОВ «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД», якого визначено переможцем процедури закупівлі, то Замовником не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначених частиною першою статті 5 Закону, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Відповідно до підпункту 2 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Період усунення порушень:
29.01.2025 11:40 - 13.02.2025 00:00
Дата публікації висновку:
29.01.2025 11:40
Оскарження висновку в суді
Опис:
ПОЗОВНА ЗАЯВА,
якою визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт – висновок Південного офісу Держаудитслужби від 29.01.2025, та
ПРОШУ:
1. Визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт – висновок Південного офісу Держаудитслужби (Код ЄДРПОУ– 40477150, вул. Канатна, 38, м. Одеса, 65012) від 29.01.2025 про наявність порушення законодавства в сфері державних закупівель.
2. Справу розглянути за правилами загального позовного провадження у судовому засіданні та викликом сторін, фактичним проведенням підготовчого провадження за ч. 2 ст. 173, ст. 179-180 КАС України (справу письмово не розглядати).
3. Судові витрати стягнути з відповідача.
Дата публікації:
10.02.2025 12:09
Дата відкриття провадження:
14.03.2025 00:00
Номер відкриття провадження:
420/4097/25
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
0136100fc0ac422b9d6b7b33bdfcf1df
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
13.01.2025 12:39
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
17.01.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу цієї процедури закупівлі відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в отриманні пояснень, інформації та документів із наступних питань:
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Також надати посилання на сторінку власного вебсайту або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
2. Як Замовник може обґрунтувати рішення щодо відповідності тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД» вимогам пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, тоді як на подану зазначеним учасником тендерну пропозицію в цілому накладено електронний підпис уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, який не є кваліфікованим.
3. Як Замовник може обґрунтувати рішення про відхилення тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+», товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та товариства з обмеженою відповідальністю «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» як таких, що не відповідають вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, у зв’язку з тим, що за підрахунками Замовника у зазначених учасників при поданні тендерних пропозицій їх маржа є величиною від’ємною, тоді як вимогами тендерної документації не визначено обов’язку підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій додатного значення маржи учасників при розрахунку їх цінової пропозиції та способу (якими документами та/або інформацією, у якому вигляді тощо) такого підтвердження, а також вимогами тендерної документації не визначено порядку та взагалі можливості здійснення Замовником самостійного розрахунку маржи учасника та застосування при цьому ціни електроенергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» станом на момент відхилення тендерних пропозицій учасників (23.12.2024) або за повний календарний місяць (листопад 2024 року), що передує місяцю оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів (грудень 2024 року).
4. Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник здійснює цю закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості).
Надати пояснення (інформацію та документи) на підставі яких норм Особливостей (зазначити абзаци, підпункти, пункти тощо) Замовник відхилив тендерні пропозиції учасників процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+», товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та товариства з обмеженою відповідальністю «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» та яким вимогам тендерної документації (зазначити пункти, розділи, додатки тощо) не відповідають тендерні пропозиції зазначених учасників, оскільки у протоколах щодо прийняття рішення уповноваженою особою про відхилення зазначених тендерних пропозицій відсутня така інформація.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Разом з тим повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог представників органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
01b3da9550d048a79410f4b7102a2e8f
Назва:
пояснення на запит
Дата опублікування:
15.01.2025 12:12
Опис:
На запит Держаудитслужби України від 13.01.2025 надаються наступні пояснення.
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Військовою частиною 1489 Державної прикордонної служби України, що розташована за адресою м. Одеса, прийнято рішення про закупівлю електричної енергії на 2025 рік.
З метою забезпечення закупівлі товару за обґрунтованими та економічно вигідними цінами очікувану вартість визначено за комерційними пропозиціями учасників, наданих на запити, що додаються.
Також надати посилання на сторінку власного вебсайту або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру очікуваної вартості предмета закупівлі розміщено на вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів за посиланням: https://dpsu.gov.ua/ua/1734012501325-obgruntuvannya-tehnichnih-ta-yakisnih-harakteristik-predmeta-zakupivli-elektrichna-energiya.
2. Як Замовник може обґрунтувати рішення щодо відповідності тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД» вимогам пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, тоді як на подану зазначеним учасником тендерну пропозицію в цілому накладено електронний підпис уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, який не є кваліфікованим.
На тендерну пропозицію ТОВ «ОДЕСЕНЕРГОТРЕЙД» накладено електронний підпис уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, який не є кваліфікованим.
Відповідно до п. 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, (надалі – Особливості) замовник зобов’язаний був надати учаснику 24 години на усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Звертаю увагу, що відхилення тендерної пропозиції або розірвання договору через накладення на тендерну пропозицію підпису, який не є кваліфікованим, без надання учаснику 24 години на усунення таких невідповідностей, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) та Особливостями не передбачено.
Разом з цим, командиром військової частини 1489 організовано та проведено зайняття із уповноваженими особами відділення публічних закупівель, на якому вказано про неодноразовість таких порушень, та неприпустимість їх вчинення у подальшому.
Доведено, що у випадку вчинення таких порушень у подальшому, винні особи будуть притягнуті до дисциплінарної відповідальності.
3. Як Замовник може обґрунтувати рішення про відхилення тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+», товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та товариства з обмеженою відповідальністю «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» як таких, що не відповідають вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, у зв’язку з тим, що за підрахунками Замовника у зазначених учасників при поданні тендерних пропозицій їх маржа є величиною від’ємною, тоді як вимогами тендерної документації не визначено обов’язку підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій додатного значення маржи учасників при розрахунку їх цінової пропозиції та способу (якими документами та/або інформацією, у якому вигляді тощо) такого підтвердження, а також вимогами тендерної документації не визначено порядку та взагалі можливості здійснення Замовником самостійного розрахунку маржи учасника та застосування при цьому ціни електроенергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» станом на момент відхилення тендерних пропозицій учасників (23.12.2024) або за повний календарний місяць (листопад 2024 року), що передує місяцю оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів (грудень 2024 року).
Відповідно до п. 24 Особливостей замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів.
Згідно ст. 22 Закону проєкт договору про закупівлю є обов’язковою складовою тендерної документації.
Пунктом 41 Особливостей визначено, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 Особливостей.
Пунктом 9 ст. 29 Закону встановлено, що після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Відповідно до п. 6 розділу ІV Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі – Методичні рекомендації), затверджених наказом Мінекономіки № 11712 від 07.05.2024, замовникам рекомендується в тендерній документації визначити порядок розрахунку ціни тендерної пропозиції для учасника за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій) з метою розрахунку та фіксації вартості торговельної надбавки / знижки учасника за результатами процедури закупівлі.
Для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу першого цього пункту ціну на ринку "на добу наперед" за 1 кВт·год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі.
Вказані рекомендації замовником враховані під час складання тендерної документації в обсязі, що не суперечить вимогам чинному законодавству.
Так, згідно ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Інформація про продукцію повинна містити дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.
Продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.
Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції.
Вживання понять "знижка" або "зменшена ціна" або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:
1) якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб'єкт господарювання;
2) якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
3) якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Однак, за змістом методичних рекомендацій знижка застосовується не весь термін дії договору, а не протягом визначеного та обмеженого періоду часу, тобто має постійний характер.
Також, знижка може бути застосована лише до звичайної ціни продукції, яка нижчою вже не може бути.
Окрім того, запропонований договір не передбачає відображення ціни за одиницю товару до та після застосування знижки.
Це пов’язано із тим, що у в Державній казначейській службі України реєструються виключно бюджетні зобов’язання.
Сума договору, в якому встановлені знижки, без урахування такої знижки не є бюджетним зобов’язанням та не може бути зареєстрована.
З урахуванням викладеного, з метою дотримання вимог чинного законодавства та запобігання умисному заниженню ціни постачальником задля перемоги у цій закупівлі шляхом демпінгування, умовами п. 1 розділу V тендерної документації встановлено, що «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), не може бути величиною від’ємною.
Також, пунктом 4.2. додатку 3 до тендерної документації (проєкт договору про закупівлю) визначено порядок формування вартості електричної енергії:
фактична вартість електричної енергії буде розраховуватися по завершенню розрахункового періоду за формулою:
? (Ni факт* Цфакт * (1+М/100)+ Ni факт* Тпер.)*1,2, грн з ПДВ.
де,
Ni факт – фактичний обсяг споживання електричної енергії по відповідному об’єкту Споживача, кВт*год;
Цфакт – фактична ціна електричної енергії за результатами розрахункового періоду на РДН ОЕС України, грн. за 1 кВт*год без ПДВ;
Тпер. - тариф на послуги з передачі електричної енергії затверджений регулятором для оператора системи передачі у встановленому порядку відповідно до постанови НКРЕКП - 0,52857 грн за 1 кВт*год без ПДВ або постанови НКРЕКП яка діє на момент розрахунку.
М – маржа (вартість послуг постачальника, з врахуванням обов’язкових податків, зборів та платежів, що передбачені правилами ринку, законодавством та іншими нормативними документами (ставка внеску на регулювання НКРЕКП та вартість врегулювання небалансу, тощо)) у відсотках, визначена за тендерною пропозицією переможця торгів,____ %.
Учасники з вказаними умовами тендерної документації погодилися та не оскаржували.
Таким чином, під час розгляду тендерних пропозицій на підставі п. 41 Особливостей та п. 9 ст. 29 Закону замовник зобов’язаний перевірити відповідність тендерної пропозиції учасників вимогам тендерної документації, у тому числі чи не є «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника) величиною від’ємною.
Будь-яких додаткових документів на підтвердження величини маржі замовником не вимагалося, оскільки її розмір перевіряється самостійно виключно за математичною формулою, викладеною в пункті 4.2. додатку 3 до тендерної документації:
Вартість 1 кВт.год.= ? (1 кВт.год * Цфакт * (1+М/100)+ Тпер.)*1,2, грн з ПДВ.
Замовник здійснює закупівлю електричної енергії в кількості 785 000 кВт.год.
ТОВ «Ясно+» подано тендерну пропозицію на суму 5 181 000,00 грн з ПДВ, яка за результатами аукціону не змінилася.
Отже, вартість 1 кВт.год. в тендерній пропозиції фактично складає 6,60 грн з ПДВ (5181000/785000), або 5,50 грн без ПДВ.
Цфакт - поточна середньозважена ціна закупівлі електричної енергії за результатами торгів на ринку «на добу наперед» за повний календарний місяць, доступна на момент кінцевого терміну подання цінової пропозиції, згідно з інформацією, оприлюдненою Оператором ринку електричної енергії на сайті https://www.oree.com.ua/ (форми «Результати торгів» - «Середньозважені ціни ВДР та РДН», показник «Ціна РДН ОЕС України»).
Оскільки тендерна пропозиція подається та оцінюється в грудні, замовником взята до уваги середньозважена ціна закупівлі електричної енергії за попередній розрахунковий період, листопад 2024 року, в розмірі 5,56745 грн./кВт*год., без ПДВ
Окрім того, дія договору розпочинається з 01.01.2025, тому у випадку укладення договору 01.01.2025 або пізніше, можливо було б використати середньозважену ціну закупівлі електричної енергії за грудень 2024 року (станом на 23.12.2024) – 6,02867 грн./кВт*год., без ПДВ. За повний місяць грудень 2024 року фактична вартість є більшою, та становить 6,07095 грн./кВт*год., без ПДВ.
У зв’язку з цим розрахунок вартості електроенергії проведений для двох можливих випадків: з урахуванням середньозваженої ціни закупівлі електричної енергії за листопад та за грудень 2024 року.
Якщо підставити відомі значення у вищевказану формулу, то можливо розрахувати єдине невідоме значення «М» – маржі ТОВ «Ясно+», з урахуванням середньозваженої ціни закупівлі електричної енергії за листопад 2024 року:
6,6 = (1 * 5,56745*(1+М/100)+ 0,52857)*1,2
М = ((5,5 – 0,52857)/ 5,56745 – 1)*100 = -10,7
Якщо врахувати середньозважену ціну закупівлі електричної енергії за грудень 2024 року, то значення «М» – маржі ТОВ «Ясно+» складає «-17,5»:
6,6 = (1 * 6,02867*(1+М/100)+ 0,52857)*1,2
М = ((5,5 – 0,52857)/ 6,02867 – 1)*100 = -17,5
Таким чином «М» - прибутковість Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника) є величиною від’ємною, що не відповідає вимогам щодо предмета закупівлі п. 1 розділу V тендерної документації.
Згідно додатку 6 до тендерної пропозиції Додатку 2 до Методичних рекомендацій замовник під час розгляду тендерної пропозиції переможця здійснює перерахунок ціни тендерної пропозиції переможця з метою визначення розміру торговельної надбавки / знижки в порядку, визначеному пунктом 2 цього додатка.
З огляду на викладене, будь-яких інших способів перевірити величину «М» – маржі в межах процедури відкритих торгів UA-2024-12-09-005776-a не існує. Навіть якщо учасник надав би додаткові документи, не передбачені тендерною документацією, але в яких зазначив величину «М» - маржі, її розмір за результатами аукціону повинен перевіритися за формулою, визначеною в п. 1 розділу V тендерної документації.
За аналогічними підрахунками встановлено, що «М» - маржа учасників ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» у поданих ними тендерних пропозиціях є від’ємною.
Вказану невідповідність учасники виправити не можуть, оскільки це може бути виправлено лише шляхом збільшення суми тендерної пропозиції, що за умовами чинного законодавства про публічні закупівлі здійснити неможливо.
4. Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник здійснює цю закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості).
Надати пояснення (інформацію та документи) на підставі яких норм Особливостей (зазначити абзаци, підпункти, пункти тощо) Замовник відхилив тендерні пропозиції учасників процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+», товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та товариства з обмеженою відповідальністю «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» та яким вимогам тендерної документації (зазначити пункти, розділи, додатки тощо) не відповідають тендерні пропозиції зазначених учасників, оскільки у протоколах щодо прийняття рішення уповноваженою особою про відхилення зазначених тендерних пропозицій відсутня така інформація.
Відповідно до абз. 1 п. 2 ч. 1 ст. 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Аналогічні положення містяться в абз. 1 пп. 2 п. 44 Особливостей: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
З огляду на те, що тендерні пропозиції учасників ТОВ «Ясно+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ» не відповідають вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, що не може бути ними усунено, замовник відповідно до абз. 1 п. 2 ч. 1 ст. 31 Закону та абз. 1 пп. 2 п. 44 Особливостей зобов’язаний їх відхилити.
Прийняті рішення із аргументацією відхилення опубліковані в електронній системі закупівель. Учасники із вказаними рішеннями погодилися та не оскаржували.
Більше того, якби замовник не відхилив тендерні пропозиції ТОВ «Ясно+», ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «ІНСОЛ» та ТОВ «УКРГАЗТРЕЙДИНГ», він міг би бути притягнутий до відповідальності за адміністративне правопорушення, передбачене ч. 3 ст. 164-14 КУпАП, а саме: «невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону».