-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 5
09310000-5 Електрична енергія (для виробничих та навчальних приміщень)
Завершена
544 600.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 723.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 723.00 UAH
Номер:
ff6d9b53ec9c4359965ab02585325e15
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-12-25-000005
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
25.12.2024 00:00
Період моніторингу:
25.12.2024 11:00 - 16.01.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ЗАКАРПАТСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
25.12.2024 № 70-з
Ужгород
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 114,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Сергій ТУРЕНОК
Додаток
до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області
від 25.12.2024 № 70-з
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель для моніторингу
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
5 UA-2024-10-25-002020-a 25.10.2024 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» встановлено порушення вимог підпункту 1 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.
За результатами проведеного моніторингу установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII та Особливостям, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII, статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує здійснити заходи в установленому законодавством порядку, направлені на усунення порушень, допущених при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+», зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) з ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» від 26.11.2024 № 120205/2025 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 08 січня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації зі змінами вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 19.09.2024, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості), своєчасності надання відповіді учасникам, розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Вищого професійного училища №34 м. Виноградів (далі – Замовник) на 2025 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію зі змінами, затверджену протоколом уповноваженої особи від 01.11.2024 № 26; тендерні пропозиції товариств з обмеженою відповідальністю «ЯСНО+» та «ТОЛК УКРАЇНА» (далі - ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» та ТОВ «ЯСНО+»; протокол уповноваженої особи щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+» від 11.11.2024 № 27; протокольне рішення уповноваженої особи про визначення переможця та про намір укласти договір з ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» від 15.11.2024 № 28; повідомлення про намір укласти договір від 15.11.2024 року; договір про постачання електричної енергії споживачу від 26.11.2024 № 120205/2025; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 25 грудня 2024 року.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та наявності підстав для її відхилення встановлено наступне.
Згідно наявної в електронній системі закупівель інформації встановлено, що Уповноваженою особою Замовника прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+», а саме: «…Підставою для відхилення визначено ненадання у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "ЯСНО+" листа-згоди щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції. Відповідно до пункту 42 Особливостей, Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. У разі відсутності листа – згоди у складі тендерної пропозиції учасника, така пропозиція відхиляється із підстав визначених законом…» (протокол від 11.11.2024 № 27).
Разом з тим, пунктом 11 додатку 1 до тендерної документації Замовника, встановлена умова: «Лист згоду щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції. Відповідно до пункту 42 Особливостей, Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. У разі відсутності листа-згоди у складі тендерної пропозиції учасника, така пропозиція відхиляється із підстав визначених Законом…».
Враховуючи зазначене в ході проведення моніторингу встановлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції ТОВ «ЯСНО+» та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Нормами пункту 41 Особливостей визначено, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються, Замовником відповідно до статті 29 Закону №922-VIII (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону № 922-VIII не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Так, пунктом 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов’язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
З приводу вищеописаного, під час здійснення моніторингу Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області 25 грудня 2024 року через електронну систему закупівель до Замовника було направлено запит про надання пояснень щодо безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+», проте надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують законодавчі підстави для прийняття рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та позбавлення Замовника права на звернення відповідно до пункту 42 Особливостей, оскільки надані Замовником пояснення з посиланням на рішення колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель не можуть слугувати обґрунтуванням невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та прийняттям рішення щодо його відхилення, позаяк дані рішення не є нормативно-правовими актами і стосуються безпосередньо кожної окремо конкретної закупівлі з урахування вимог тендерної документації та документів, поданих учасниками на їх виконання.
Слід зазначити, що за нормами частини четвертої статті 7 Закону № 922-VIII - Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з нормами абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі – Закон №2939) орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом №2939, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. При цьому, рішення Колегії Антимонопольного комітету України не є нормативно-правовим актом, отже орган державного фінансового контролю не має правових підстав керуватися такими рішеннями при здійсненні своєї діяльності.
Таким чином, під час моніторингу встановлено, що на порушення пункту 43 Особливостей, Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учаснику ТОВ «ЯСНО+» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Отже, за результатами аналізу питання щодо наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» з підстав зазначених в протоколі відхилення від 11.11.2024 № 27 встановлено порушення Замовником підпункту 1 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+».
Слід зауважити, що Уповноваженою особою Замовника відхилено тендерну пропозицію ТОВ «ЯСНО+» з найбільш економічно вигідною ціновою пропозицією, яка становить 490 862,40 гривень та є меншою на 23936,60 гривень за цінову пропозицію переможця ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» (514 799,00 гривень), з яким Замовником укладено договір від 26.11.2024 № 120205/2025, чим зайво буде витрачено коштів передбачених у кошторисі Вищого професійного училища № 34 м. Виноградів на тотожну суму.
Такі дії Замовника порушують принципи здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, що може призвести до неефективного та нераціонального використання бюджетних коштів на суму 23 936,60 гривень.
Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+» установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, абзацу першого пункту 43 та підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
Період усунення порушень:
08.01.2025 14:26 - 23.01.2025 00:00
Дата публікації висновку:
08.01.2025 14:26
Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності
Номер протоколу:
13-02-0024/2025
Дата відкриття провадження:
07.10.2025 00:00
Номер відкриття провадження :
3/299/1472
Законодавче обгрунтування:
Кодекс України про адміністративні правопорушення (8073-X, 2020-11-21) [164-14.3]
Запити/Пояснення
Номер:
55deb7fd1fe84bfa9f1940c0fc549f2d
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
25.12.2024 12:27
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
31.12.2024 00:00
Опис:
У межах проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «09310000-5 Електрична енергія (для виробничих та навчальних приміщень)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-10-25-002020-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 114, постала потреба в отриманні інформації (пояснення) із питань:
1) Поясніть, яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість?
2) Надати інформацію щодо оприлюднення на власному вебсайті чи офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. У разі оприлюднення, надати посилання на сторінку, яка буде доступна для перегляду.
3) Чому уповноваженою особою Замовника, під час закупівлі електричної енергії безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну пропозицію учасника ТОВ «ЯСНО+» без застосування пункту 43 Особливостей, а саме: підставою для відхилення визначено ненадання у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "ЯСНО+" листа-згоди щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції, при тому, що таке право на звернення надано Замовнику пунктом 42 Особливостей, а не використовується Замовником за згодою учасника?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання
службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
340c2a7d6d9e48c29d91863a84f149cc
Назва:
Щодо надання пояснення Замовником по закупівлі UA-2024-10-25-002020-a
Дата опублікування:
28.12.2024 10:09
Опис:
Щодо надання пояснення Замовником по закупівлі UA-2024-10-25-002020-a
Вище професійне училище №34 м. Виноградів (далі –Замовник) на підставі частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», та відповідно до пункту 23 Постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», повідомляє наступне.
«25» жовтня 2024 року замовником було оголошено закупівлю: «09310000-5 Електрична енергія (для виробничих та навчальних приміщень)» у порядку процедури відкритих торгів із особливостями (за ідентифікатором UA-2024-10-25-002020-a) із врахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Процедура закупівлі проведена із дотриманням вимог стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та здійснено оформлення тендерної документації закупівлі та дотримано принципів здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, а саме закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовник надає відповідь по запитуваній інформації на підставі проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-10-25-002020-a) .
Питання номер №1 моніторингу:
«1. Поясніть, яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість?»
Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до рекомендацій наказу Мінекономіки № 275 від 18.02.2020 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» методом порівняння ринкових цін, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в тому числі в електронній системі закупівель "Prozorro" та здійснено до Постанови Кабінету Міністрів України № 710 від 11 жовтня 2016 р. «Про ефективне використання коштів» надається обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.»
Очікувана вартість закупівлі електричної енергії становить 544 600,00 грн, що розраховано на основі таких даних:
1. Обсяг закупівлі електричної енергії – 70 000 кВт·год.
2. Ціна електроенергії на ринку "на добу наперед" (РДН) за вересень 2024 року – 5,66416 грн за 1 кВт·год (без ПДВ).
3. Тариф на передачу електроенергії, встановлений НКРЕКП, – 0,52857 грн за 1 кВт·год (без ПДВ).
Ця сума розрахована на основі обсягу споживання в 70 000 кВт·год, з урахуванням середньої ціни на ринку "на добу наперед" (РДН) за вересень 2024 року, яка склала 5,66416 грн за 1 кВт·год (без ПДВ), а також чинного тарифу на передачу електроенергії, встановленого НКРЕКП, що дорівнює 0,52857 грн за 1 кВт·год (без ПДВ).
Також замовником застосовано коригування до очікуваної вартості
Для спрощення розрахунків та врахування можливих змін у тарифах або обсягах закупівлі, очікувана вартість була округлена до 544 600,00 грн.
Очікувана вартість у розмірі 544 600,00 грн включає як базову вартість електроенергії, так і тариф на передачу. Вона розрахована з урахуванням актуальних ринкових цін РДН за вересень 2024 року та чинного тарифу на передачу. Цей розрахунок забезпечує прозорість і обґрунтованість вартості закупівлі. (Додаток 1 до пояснень).
Замовником встановлено наступні вимоги в технічному завданні закупівлі, а саме в Додатку № 3 Тендерної документації та умовах Проекту договору, що був укладений за результатами закупівлі ( Додаток 5 Тендерної документації):
Вимоги до характеристик товару: Електрична енергія - код ДК 021:2015:09310000-5 Орієнтовна кількість товару – 70 000 квт.год.
Строк поставки Товару: з моменту підписання Договору, але не раніше 01 січня 2025 р. - до 31 грудня 2025 року.
Місце поставки: 90300, Закарпатська обл. Берегівський район, місто Виноградів, вул. І. Франка, 116
Постачання електричної енергії, її технічні та якісні характеристики повинні відповідати нормам чинного законодавства України:
- Закону України «Про ринок електричної енергії»;
- Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ);
- Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики та комунальних послуг України від 14.03.2018 № 310;
- Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики та комунальних послуг України від 14.03.2018 № 309;
- Іншим нормативно-правовим актам, прийнятим на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії».
Вимоги щодо якості предмета закупівлі. Параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 “Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеностіˮ (далі – ДСТУ EN 50160:2023).
Особливі вимоги до предмета закупівлі. До ціни тендерної пропозиції учасник зобов’язаний включити вартість послуг оператора системи передачі щодо надання послуг з передачі електричної енергії, коефіцієнт забезпечення постачання та вартість податків і зборів, обов'язкових платежів.
Ціна на предмет даної закупівлі обов'язково повинна включати вартість послуг оператора системи передачі щодо надання послуг з передачі електричної енергії за тарифами, що визначені НКРЕКП.
При цьому до ціни електричної енергії не включається вартість послуг з розподілу електричної енергії, що є предметом регулювання окремого договору між Замовником та Оператором системи розподілу.
Умови постачання: Для забезпечення безперервного постачання електричної енергії Споживачу Постачальник зобов'язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії належної якості та в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Споживачем.
Розподіл електричної енергії до об'єктів Споживача здійснюється оператором системи розподілу (відповідно до Реєстру суб’єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сфері енергетики). (Додаток 2 до пояснень).
Для формування очікуваної вартості, вимог тендерної документації та проекту договору, Замовником було здійснено моніторинг та аналіз історії закупівель за період вересня 2024 року із предметом закупівлі, що є аналогічним за предметом та кодом ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія (Додаток 3 до пояснень).
Питання 2. «Надати інформацію щодо оприлюднення на власному вебсайті чи офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. У разі оприлюднення надати посилання на сторінку, яка буде доступна для перегляду.»
Замовник враховує та застосовує спеціальні вимоги, щодо підготовки обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до пункту 4-1 постанови № 710 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів доручено забезпечити:
– обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
-оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель (далі — обґрунтування предмета закупівлі). З метою дотримання замовниками вимог щодо ефективного та раціонального використання державних коштів необхідно чітко визначити, до якої категорії належить підприємство або установа або організація.
Тобто, Постанова Кабінету Міністрів України № 710 з урахуванням змін, внесених до неї Постановою № 1266 (далі — Постанова № 710), є чинною та підлягає виконанню головними розпорядниками бюджетних коштів, розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та суб’єктами господарювання державного сектору економіки. Так само чинною є й Постанова 1178. Постановою № 710 доручено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а органам місцевого самоврядування, Пенсійному фонду та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування рекомендовано з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити із державного або місцевого бюджету.
Одночасно із цим звертаємо увагу, що Замовник не є головним розпорядником коштів бюджету (розпорядником бюджету першої черги), а в системі майданчику електронних закупівель зазначено, що категорія замовника «Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади».
Інформацію про закупівлю було опубліковано на електронному майданчику за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-10-25-002020-a.Також здійснено публікацію інформації про план використання кошторису за цим призначенням: https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-10-25-001631-a .
Інформація про план використання кошторису встановлює: 09310000-5 Електрична енергія (для виробничих та навчальних приміщень)», , код згідно з КЕКВ: КЕКВ: 2273 — Оплата електричної енергії. Процедура закупівлі – відкриті торги з особливостями, у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».»
Питання 3. «Чому уповноваженою особою Замовника, під час закупівлі електричної енергії безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну пропозицію учасника ТОВ «ЯСНО+» без застосування пункту 43 Особливостей, а саме: підставою для відхилення визначено ненадання у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "ЯСНО+" листа-згоди щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції, при тому, що таке право на звернення надано Замовнику пунктом 42 Особливостей, а не використовується Замовником за згодою учасника?.»
Замовник наполягає, що діяв правомірно, відхиливши тендерну пропозицію учасника ТОВ «ЯСНО+» без надання 24 годин на усунення невідповідностей, оскільки пропозиція учасника не містила підтвердження достовірності наданої інформації та можливості її перевірки. Відповідно до норм чинного законодавства, це є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Пункт 47 Особливостей (затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12 жовтня 2022 року) передбачає, що замовник має право відхилити тендерну пропозицію учасника, якщо виявлено недостовірну інформацію, яка впливає на результати закупівлі, або якщо учасник не підтвердив можливість перевірки такої інформації.
Пункт 42 Особливостей надає замовнику право звертатися до органів державної влади, підприємств, установ та організацій для перевірки інформації, наданої учасником. Однак для реалізації цього права замовнику необхідно, щоб учасник надав згоду на таку перевірку або чітко підтвердив достовірність інформації у складі тендерної пропозиції.
Пункт 43 Особливостей передбачає, що замовник зобов’язаний надати учаснику не менше 24 годин для виправлення невідповідностей, лише якщо ці невідповідності не стосуються фактів, які свідчать про недостовірність інформації.
ТОВ «ЯСНО+» не надало у складі своєї тендерної пропозиції листа-згоди, який би підтверджував право замовника звертатися до відповідних органів для перевірки наданої інформації згідно вимог Тендерної документації. Відсутність цього документа ставить під сумнів достовірність інформації, наданої учасником, оскільки замовник позбавлений можливості реалізувати своє право на перевірку відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та відсутності підстав для відхилення відповідно до пункту 47 Особливостей.
Судова практика та рішення Антимонопольного комітету України підтверджують, що недостовірна інформація або відсутність підтвердження її достовірності є істотною підставою для відхилення пропозиції. Наприклад, у рішенні АМКУ № 17547-р/пк-пз від 22 грудня 2023 року зазначено, що замовник може відхилити пропозицію, якщо немає підтвердження достовірності інформації, оскільки це порушує принцип добросовісної конкуренції та створює ризик укладення договору з недобросовісним учасником.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 12 липня 2022 року у справі № 910/2555/22 встановив, що ненадання документів, які підтверджують достовірність інформації, є підставою для відхилення пропозиції без застосування механізму виправлення невідповідностей.
Таким чином, замовник правомірно відхилив тендерну пропозицію ТОВ «ЯСНО+» відповідно до пункту 47 Особливостей, оскільки відсутність листа-згоди позбавила його можливості перевірити достовірність інформації, наданої учасником. Надання 24 годин для усунення невідповідностей не є обов’язковим у разі, якщо такі невідповідності стосуються недостовірної інформації або неможливості її перевірки.
Замовник діяв у межах своїх повноважень, відхиливши пропозицію ТОВ «ЯСНО+» через ненадання листа-згоди, який би забезпечив право замовника перевірити достовірність наданої інформації. Це відповідає пункту 47 Особливостей, а також узгоджується із судовою практикою та рішеннями АМКУ, які підтверджують, що недостовірна інформація є безумовною підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Замовник звертає увагу на позицію Конституційного Суду України у Рішенні від 25 січня 2012 року №3-рп/2012 (справа №1-11/2012), де зазначено, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення (ст. 2 КАС України), а тому Замовник готовий до захисту позиції законності наведених ним вище дій, якщо рішення контролюючого органу в цьому моніторингу будуть суперечити судовій практиці.
Відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відповідь із необхідною інформацією Замовник завантажив через електронну систему закупівель Prozorro.
Пояснення надано Замовником через електронну систему закупівель у встановлені терміни — протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту, тобто в період з 26 по 30 грудня 2024 року.
Додатки:
1.Показники стану ринку електричної енергії за вересень 2024 року для розрахунку вартості.
2. Технічне завдання закупівлі.
3. Таблиця проаналізованих закупівель електричної енергії за вересень 2024 року.
Номер:
8ba41cb07fc14dbc8860ce81aef26348
Назва:
Заперечення до висновку
Дата опублікування:
15.01.2025 11:34
Номер:
e219d1c4af194d80a0cb5a7a46b1e411
Назва:
Відповідь на звернення Замовника за роз'ясненням щодо висновку
Дата опублікування:
15.01.2025 16:02
Опис:
Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області (далі - Управління), розглянувши звернення за роз’ясненням (заперечення) щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Висновок) Вищого професійного училища №34 м. Виноградів (далі – Замовник), інформує про наступне.
Згідно з пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 19.09.2024, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та наявності підстав для її відхилення встановлено наступне.
Згідно наявної в електронній системі закупівель інформації встановлено, що Уповноваженою особою Замовника прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+», а саме: «…Підставою для відхилення визначено ненадання у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "ЯСНО+" листа-згоди щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції. Відповідно до пункту 42 Особливостей, Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. У разі відсутності листа – згоди у складі тендерної пропозиції учасника, така пропозиція відхиляється із підстав визначених законом…» (протокол від 11.11.2024 № 27).
Разом з тим, пунктом 11 додатку 1 до тендерної документації Замовника, встановлена умова: «Лист згоду щодо можливості звернення Замовника до органів державної влади, підприємств, установ, організацій на право отримання інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, чи зазначення в пропозиції будь-якої недостовірної інформації відповідно до їх компетенції. Відповідно до пункту 42 Особливостей, Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. У разі відсутності листа-згоди у складі тендерної пропозиції учасника, така пропозиція відхиляється із підстав визначених Законом…».
Враховуючи зазначене в ході проведення моніторингу встановлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції ТОВ «ЯСНО+» та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Нормами пункту 41 Особливостей визначено, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються, Замовником відповідно до статті 29 Закону №922-VIII (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону № 922-VIII не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Так, пунктом 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов’язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
З приводу вищеописаного, під час здійснення моніторингу Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області 25 грудня 2024 року через електронну систему закупівель до Замовника було направлено запит про надання пояснень щодо безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+», проте надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують законодавчі підстави для прийняття рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та позбавлення Замовника права на звернення відповідно до пункту 42 Особливостей, оскільки надані Замовником пояснення з посиланням на рішення колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель не можуть слугувати обґрунтуванням невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» та прийняттям рішення щодо його відхилення, позаяк дані рішення не є нормативно-правовими актами і стосуються безпосередньо кожної окремо конкретної закупівлі з урахування вимог тендерної документації та документів, поданих учасниками на їх виконання.
Слід зазначити, що за нормами частини четвертої статті 7 Закону № 922-VIII - Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з нормами абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі – Закон №2939) орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом №2939, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. При цьому, рішення Колегії Антимонопольного комітету України не є нормативно-правовим актом, отже орган державного фінансового контролю не має правових підстав керуватися такими рішеннями при здійсненні своєї діяльності.
Таким чином, під час моніторингу встановлено, що на порушення пункту 43 Особливостей, Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учаснику ТОВ «ЯСНО+» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Отже, за результатами аналізу питання щодо наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+» з підстав зазначених в протоколі відхилення від 11.11.2024 № 27 встановлено порушення Замовником підпункту 1 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЯСНО+».
Слід зауважити, що Уповноваженою особою Замовника відхилено тендерну пропозицію ТОВ «ЯСНО+» з найбільш економічно вигідною ціновою пропозицією, яка становить 490 862,40 гривень та є меншою на 23936,60 гривень за цінову пропозицію переможця ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» (514 799,00 гривень), з яким Замовником укладено договір від 26.11.2024 № 120205/2025, чим зайво буде витрачено коштів передбачених у кошторисі Вищого професійного училища № 34 м. Виноградів на тотожну суму.
Такі дії Замовника порушують принципи здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, що може призвести до неефективного та нераціонального використання бюджетних коштів на суму 23 936,60 гривень.
Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ЯСНО+» установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, абзацу першого пункту 43 та підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
За нормами частини четвертої статті 7 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) - Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з нормами абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі – Закон №2939) орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом №2939, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Слід відмітити, що рішення Колегії АМКУ не є нормативно-правовим актом, отже Управління не має правових підстав керуватися такими рішеннями при здійсненні своєї діяльності.
У відповідності до абзацу другого частини першої статті 8 Закону № 922-VIII - моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Згідно інформації, наявної в електронній системі закупівель та договору від 26.11.2024 № 120205/2025, укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі за ID: UA-2024-10-25-002020-a, строк поставки товару визначено до 31 грудня 2025, строк дії договору – до 31.12.2025, а в частині оплати Договір діє до повного виконання Сторонами взятих на себе зобов’язань за цим Договором.
Окрім цього, Управління зауважує, що норми Закону № 922-VIII є спеціальними і такими, якими Управління керується при здійсненні моніторингу публічних закупівель.
Позаяк, Замовник уклав договір за результатами процедури закупівлі, яка проведена з порушеннями вимог Закону № 922-VIII та Особливостей, Управління у Висновку зобов’язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» від 26.11.2024 № 120205/2025 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України, оскільки договір про закупівлю є результатом процедури закупівлі, яка проведена з порушенням законодавства у сфері закупівель.
Слід відмітити, що Закон № 922-VIII та Особливості встановлюють правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Метою Закону № 922-VIII та Особливостей є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Разом з тим, відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
При цьому, Закон № 922-VIII та Особливості не містять інших альтернативних наслідків у вказаних ситуаціях. Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду, в пункті 49 постанови від 24.09.2020 по справі № 240/9464/19, зазначено інформацію наступного змісту: «Відповідно до вимог абзацу 3 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII України «Про публічні закупівлі» (у діючій на той час редакції), неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, є підставою для відміни торгів».
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам суспільства, його моральним засадам. Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 4 Цивільного Кодексу України актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов'язань передбачені статтею 202 Господарського кодексу України. Так, частина 1 вказаної статті передбачає, що господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Зокрема, частиною 2 вказаної статті визначено, що господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Зазначені норми права надають органу державного фінансового контролю повноваження щодо зазначення у висновку про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель і не встановлюють конкретного переліку заходів (варіантів поведінки), спрямованих на усунення таких порушень. Конкретний захід (варіант поведінки), спрямований на усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю визначає самостійно відповідно до наданих йому повноважень.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (зі змінами, далі Наказ № 552) визначено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Висновок має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення. Також, пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що у Висновку обов’язково зазначається, зокрема, зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Враховуючи порушення, встановлені в ході проведення моніторингу, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» від 26.11.2024 № 120205/2025 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Окрім цього, аналогічна правова позиція Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах у постанові від 26.10.2022 у справі № 420/693/21 в якій Верховний Суд зазначає «Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. …… Отже, у разі дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Таким чином, аналіз статей, які стали підставою для відкриття касаційного провадження дає Суду підстави для висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для розірвання такого договору. Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області конкретизувало, яких саме заходів має вжити позивач, визначило спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору підлягали виконанню».
Таким чином висновок, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області за результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі за ID: UA-2024-10-25-002020-a є правомірним, обґрунтованим, зобов’язання щодо розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ТОВ «ТОЛК УКРАЇНА» від 26.11.2024 № 120205/2025 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України є пропорційним виявленим порушенням та не суперечить нормам права у сфері публічних закупівель.
Слід відмітити, що аналогічні позиції, щодо однотипних порушень та шляхів усунення порушень висловлені у постановах Верховного Суду від 17.08.2022 у справі № 520/14902/20, від 26.10.2022 у справі № 420/693/21, від 02.11.2022 у справі за № 120/14951/21-а, від 31.01.2023 у справі № 260/2993/21, від 10.11.2022 у справі № 200/10092/20-а, від 17.11.2022 у справі № 620/6135/20.