Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання повноти відображення/розміщення інформації про закупівлю встановлено порушення пункту 4-1 Постанови № 710.
За результатами аналізу відповідності умов тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення частини третьої статті 22 Закону та пунктів 28, 44, 47 Особливостей.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції та визначення переможця процедури закупівлі встановлено порушення пункту 43 та підпунктів 2, 3 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю встановлено порушення абзацу четвертого пункту 49 Особливостей.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; надання інформації, документів у випадках, передбачених законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пунктом 5 частини сьомої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктом 14 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 р. № 18, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області зобов’язує вжити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема, шляхом припинення зобов’язань за договором з дотриманням вимог Господарського та Цивільного кодексів України, та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; повноти відображення/розміщення інформації про закупівлю; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (у редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості); надання інформації, документів у випадках, передбачених законом; розгляду тендерної пропозиції та визначення переможця процедури закупівлі; дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області (далі – Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 09.10.2024; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «БЛАГОСФЕРА» (далі – ТОВ «БЛАГОСФЕРА»); повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації (документах), що подані ТОВ «БЛАГОСФЕРА»; документи, подані учасником ТОВ «БЛАГОСФЕРА» протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей; протокольне рішення уповноваженої особи від 24.10.2024 № 24; повідомлення про намір укласти договір; договір про закупівлю від 01.11.2024 № 95; звіт про результати проведення процедури закупівлі; пояснення Замовника, отримане 12.12.2024, в електронній системі закупівель.
Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Аналізом питання повноти відображення/розміщення інформації про закупівлю встановлено, що Замовник, який відповідно до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів Державної казначейської служби України є розпорядником бюджетних коштів, не дотримався вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова № 710) щодо забезпечення оприлюднення протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель ID: UA-2024-10-09-006673-a обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті.
Аналізом питання відповідності умов тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що тендерна документація Замовника, затверджена протокольним рішенням уповноваженої особи від 09.10.2024, складена без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02 квітня 2024 р. № 382 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178», які набрали чинність 09.04.2024. Зокрема, пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» та розділи 2, 3 додатку 1 до тендерної документації містять вимогу про надання переможцем процедури закупівлі довідки щодо обставин, зазначених в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей, та вимогу щодо відхилення переможця процедури закупівлі на підставі абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей, якщо переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 цих особливостей. Крім того, пункт 2 «Інша інформація» та пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації складені без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 131 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178», які набрали чинність 13.02.2024, та не містить інформацію щодо Ісламської республіки Іран.
Отже, враховуючи вищезазначене, тендерна документація Замовника складена не у відповідності до норм частини третьої статті 22 Закону та пунктів 28, 44, 47 Особливостей.
Аналізом питання розгляду тендерної пропозиції та визначення переможця процедури закупівлі встановлено, що відповідно до додатку 1 до тендерної документації на підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій учасник процедури закупівлі має надати копії документів, які підтверджують право володіння (користування, оренди, іншого права володіння) учасника вказаними ним об’єктами (складськими приміщеннями, автотранспортом), визначеними у довідці. Проте, в тендерній пропозиції учасника ТОВ «БЛАГОСФЕРА» відсутній договір оренди від 07.05.2024 № 07-05-2024 на автотранспорт, про який зазначено в довідці «Довідка, яка містить відомості про наявність обладнання та малоцінного інвентарю, автотранспорту, складських приміщень».
Також, відповідно до додатку 1 до тендерної документації на підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, учасник процедури закупівлі має надати, зокрема: акт з позитивним висновком, складений щодо учасника за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, за формою, встановленою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 року № 466, складений не раніше 2023 року; сертифікат, виданий на працівників учасника (не менше 2-х), який підтверджує підготовку працівника учасника згідно з вимогами стандарту «Сертифікація систем управління безпечністю харчових продуктів» ISO 22000:2018. Системи управління безпечністю харчових продуктів; надати у складі пропозиції документ про освіту технолога (диплом магістра, спеціальність - харчові технології), а також надати свідоцтво щодо успішного закінчення технологом учасника курсу навчання «Розроблення систем управління безпечністю харчових продуктів згідно вимог ISO 22000:2018 та підготовка до сертифікації»; документи, які підтверджують, що працівник учасника пройшов перевірку знань вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, Правил улаштування електроустановок у посадових осіб і спеціалістів підприємств, а саме протокол або витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань технології робіт та посвідчення, яке містить інформацію, що зазначений працівник учасника допущений до роботи в електроустановках напругою до 1000 В та має групу з електробезпеки не менше IV. Посвідчення має бути чинним на момент подачі у складі тендерної пропозиції учасника; документи, які підтверджують, що працівники учасника (не менше двох працівників) пройшли перевірку знань з питань пожежної безпеки, а саме протокол або витяг з протоколу та посвідчення; надати у складі пропозиції документи, які підтверджують, що працівники учасника (не менше двох працівників) пройшли перевірку знань з питань охорони праці, а саме протокол або витяг з протоколу та посвідчення. Проте, в тендерній пропозиції учасника ТОВ «БЛАГОСФЕРА» зазначені документи відсутні.
На підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник процедури закупівлі має надати не менше 1 копії договору, зазначеного в довідці в повному обсязі, позитивний лист-відгук (або рекомендаційний лист тощо) (не менше одного). Проте, в складі тендерної пропозиції аналогічний договір з ТОВ «Юрія-фарм» наданий не в повному обсязі, а аналогічний договір з ПАТ «Графія Україна» наданий без позитивного листа-відгуку (або рекомендаційного листа тощо).
На порушення пункту 43 Особливостей Замовник не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення зазначених невідповідностей в інформації та/або документах, подання яких вимагалося тендерною документацією, чим не надав можливість ТОВ «БЛАГОСФЕРА» усунути невідповідності.
Таким чином, на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей тендерну пропозицію ТОВ «БЛАГОСФЕРА» не відхилено як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Крім того, учасник ТОВ «БІОСФЕРА» не надав документи на вимоги додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації. У тендерній пропозиції учасника ТОВ «Біосфера» відсутні: гарантійний лист в довільній формі, в якому він гарантує застосування заходів із захисту довкілля; примірне чотиритижневе сезонне меню, скориговане по наступних вікових категоріях учнів (від 6 до 11 років, від 11 до 14 років, від 14 до 18 років на 2024 рік); копії дійсного сертифікату системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT), який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ, сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) - Системи екологічного управління, який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ на ISO 14001:2015), сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019) - Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ на ISO 45001:2019, сертифікат ДСТУ ISO 28000:2008 «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги (ISO 28000:2007, IDT)», акт, виданий учаснику процедури закупівлі (акт має бути виданий Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів або її територіальним управлінням), складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) щодо дотримання оператором ринку вимог законодавства, для їх огляду на предмет відповідності кваліфікаційним критеріям згідно з тендерною документацією про харчові продукти, акт повинен бути без виявлених порушень та бути виданим у 2023 році).
Таким чином, Замовник на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «БЛАГОСФЕРА» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначив ТОВ «БЛАГОСФЕРА» переможцем процедури закупівлі та уклав з ним договір про надання послуг від від 01.11.2024 № 95.
На порушення підпункту 3 пункту 44 Особливостей тендерна пропозиція переможця ТОВ «БЛАГОСФЕРА» не відхилена, якщо переможець не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей. Відповідно до пункту 3 додатку 1 «Перелік документів та / або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі» до тендерної документації переможець у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, надає Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених, зокрема, підпунктами 6 та 12 пункту 47 Особливостей, а саме: повний витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», сформований у паперовій або електронній формі, що містить інформацію про відсутність судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України щодо керівника учасника процедури закупівлі. Проте, переможець процедури закупівлі ТОВ «БЛАГОСФЕРА» не оприлюднило в електронній системі закупівель зазначений документ.
За результатами аналізу питання дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю встановлено, що Договір про надання послуг від 01.11.2024 № 95 (далі – Договір) укладено не у відповідності до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції.
Відповідно до розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації та додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації визначені обсяги одноразового гарячого харчування учнів пільгових категорій у закладах загальної середньої освіти на 2024 рік (кейтеринг) – 8650 послуг (одноразове гаряче харчування для учнів від 6 до 11 років – 3450 порцій, учнів від 11 до 14 років – 2650 порцій, учнів від 14 до 18 років – 2550 порцій). Проте, кількість порцій, визначених в додатку 1 до Договору, не відповідає кількості порцій, визначених тендерною документацією. У додатку 1 до Договору встановлено: одноразове гаряче харчування для учнів від 6 до 11 років – 2536 порцій, учнів від 11 до 14 років – 1979 порцій, учнів від 14 до 18 років – 1906 порцій, що в перерахунку складає 6421 послуга.
Крім того, Договір укладений не відповідно до тендерної пропозиції переможця, а саме: ціна пропозиції переможця за результатами аукціону становила 325 000,00 грн, проте, згідно з пунктом 1.3 Договору в перерахунку ціна становить 437 555,00 грн; у додатку 1 до Договору ціна в перерахунку становить 325 003,15 гривень.
Абзацом четвертим пункту 49 Особливостей визначено, що замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
З урахуванням вищенаведеного, на порушення абзацу четвертого пункту 49 Особливостей Замовник уклав з переможцем процедури закупівлі ТОВ «БЛАГОСФЕРА» Договір не у відповідності до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції.
Період усунення порушень:
20.12.2024 14:30 - 04.01.2025 00:00
Дата публікації висновку:
20.12.2024 14:30