-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Дрова
Місцезнаходження: Житомирська обл. Житомирський р-н.с. Станишівка. шосе Сквирське,3; Категорія замовника: 3). підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі".
Завершена
1 388 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 13 880.00 UAH
мін. крок: 1% або 13 880.00 UAH
Номер:
34280df8390042398bf0c4f0392fb6d9
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-09-16-000032
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
16.09.2024 00:00
Період моніторингу:
16.09.2024 16:36 - 08.10.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
16.09.2024
№ 65-з
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених ЗакономУкраїни «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 16.09.2024 № 65-з
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
3. UA-2024-08-27-004893-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що тендерна документація не відповідає нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович установлено порушення вимог пункту 43 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 25 вересня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» Новогуйвинської селищної ради (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація від 27.08.2024 та від 29.08.2024, тендерні пропозиції учасників ФОП ФІЛІМОНОВ СЕРГІЙ ВІКТОРОВИЧ, ФОП ШЛЯХЕТКО ОЛЬГА МИХАЙЛІВНА та ФОП МАКАРОВ СЕРГІЙ МИКОЛАЙОВИЧ, тендерна пропозиція учасника-переможця ФОП Сущевський Володимир Миколайович, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 09.09.2024, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 09.09.2024, договір про закупівлю від 23.09.2024 № 4/2275/24, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 19.09.2024.
За результатами проведеного моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що тендерна документація Замовника не відповідає нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в частині включення до неї інформації не у відповідності до вимог законодавства, а саме, в підпункті 5.3 пункту 5 розділу ІІІ та підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації, Замовником зазначено підстави відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та в підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації зазначено підстави відхилення тендерної пропозиції без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця ФОП Кісінчук Володимир Станіславович не відповідала умовам тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію паспорту (у разі якщо учасником є фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець).
На виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків.
Однак, у наданому учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович файлі «Паспорт+Код.pdf» відсутні скановані копії сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, чим не дотримано вимоги пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації.
Слід відмітити, що відповідно до пункту 43 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється, у тому числі, відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Разом з тим, виправлення вказаних помилок шляхом надання учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович сканованих копій сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, не призводить до зміни предмета закупівлі та може бути усуненим шляхом виправлення таких невідповідностей.
Отже, відсутність у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович сканованих копій сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, є невідповідністю, яка підлягала усуненню відповідно до пункту 43 Особливостей.
Враховуючи вищевикладене, Замовник на порушення норм пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі ФОП Сущевський Володимир Миколайович у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Період усунення порушень:
25.09.2024 17:35 - 10.10.2024 00:00
Дата публікації висновку:
25.09.2024 17:35
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновку про результати моніторингу закупівлі по предмету «Дрова» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-08-27-004893-a)Відповідно до абзацу 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) надаємо заперечення до висновку Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області(далі Держаудитслужба) про результати моніторингу закупівлі Комунального некомерційного підприємства «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» Новогуйвинської селищної ради (далі - Замовник)
Абзац 2 частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає, що протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. На виконання вимогцієї статті надаємо аргументовані заперечення до висновку
Слід зазначити, що відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Отже, проаналізувавши Висновок Замовник має заперечення стосовно наступного: Статтею 22 Закону N 922-VIII визначено перелік інформації, яку повинна містити тендерна документація, зокрема, частиною третьою цієї статті встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Висновок органу державного фінансового контролю не містить обставин, які доводять що інформація, що вказана в тендерній документації підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації містить положення, які б суперечили або змінювали норми діючого законодавства і окремо норми ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Разом з тим, з висновку Держаудитслужби слідує, що він вважає тендерну документацію такою, що не відповідає чинному законодавству, внаслідок того, що вона складена без урахування Постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 .Пункт 28 Особливостей встановлює вимоги щодо формування тендерної документації в цій нормі не регулюються питання пов`язані з відхиленням тендерної пропозиції або відмови учаснику процедури закупівлі а також Постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 не встановлює вимоги щодо формування тендерної документації,або обов’язкового включення в тендерну документацію вищезгаданих змін ,тому доводи Держаудитслужби , що замовник склав тендерну документацію в якій мав відобразити зміни, які не передбачені Законом № 922-VIII, а на думку Держаудитслужби слідують з пунктів 28 Особливостей є безпідставними.. Замовник зауважує, що норми Закону України мають вищу юридичну силу ніж постанова КМУ, а тому першочерговому застосуванню підлягають норми Закону.
Вища юридична сила закону полягає також у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України
Верховний Суд у постанові від 05.03.2020р. у справі N 640/467/19 вказав, що висновок про результати моніторингу закупівлі, який є індивідуально-правовим та породжує права і обов`язки для позивача, має відповідати вимогам, визначеним ст. 2 КАС України.
З огляду на зазначене,замовник вважає, що висновок Держаудитслкжби про результати моніторингу процедури закупівлі , як акт індивідуальної дії, не відповідає критеріям обґрунтованості та вмотивованості. Звертаємо увагу на наступне : що встановлене порушення щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, яке відображено у висновку про результати моніторингу процедури публічної закупівлі, належить до адміністративних правопорушень, відповідальність за які передбачена частиною першою статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
І варто зазначити,що замовник не наділений повноваженнями притягувати працівників замовника до відповідальності згідно з положеннями Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Узагальнюючи викладене, замовник дійшов висновку, що висновок Держаудитслужби про невідповідність тендерної документації вимогам нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в цій частині є не обґрунтованим та спростовується відповідними доказами.
Щодо не надання всіх сторінок паспорту
Згідно із ч. 2 ст. 22 Закону № 922-VIII учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі установленим замовникам.
Тобто, саме замовник встановлює, яким саме критеріям оцінки повинен відповідати предмет закупівлі і які необхідно подати документи у складі тендерної пропозиції. Так, відповідно до пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію паспорту (у разі якщо учасником є фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець). Замовником не встановлено окремої вимоги надання всіх сторінок паспорту На виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків.
Замовником встановлено, що на виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків., тобто тільки заповнених, що не суперечить положенням Інструкції з підготовки тендерної пропозиції та пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації
Слід відмітити, що відповідно до пункту 43 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється, у тому числі, відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.Отже зобов’язання застосування п 43 особливостей застосовується замовником тільки після виявлення таких невідповідностей.
В той же час, Держаудитслужбою у Висновку не надано доказів та пояснень з приводу того,що замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією як і те,що що незаповнені сторінки паспорту могли якимось чином вплинути на на визначення учасника переможцем закупівлі . Отже, відсутність факту виявлення замовником невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією не зобов’язує замовника застосовувати норми статті 43 особливостей, як і відсутність пустих сторінок паспорту ,які не несуть в собі жодної інформації не потребує виправлення та жодним чином не могла та не призвела до наслідків, які б порушили принципи здійснення публічних закупівель, не порушила права чи свободи учасників закупівлі та не завдала збитків бюджету. Твердження Держаудитслужби про порушення позивачем пункту 43 особливостей є необґрунтованими, тобто зроблені без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (допущено порушення пункту 3 частини 2 статті 2 КАСУ). З огляду на специфіку предмета закупівлі та вимоги, встановлені в тендерній документації, керуючись принципами здійснення закупівель, визначеними у статті 5 Закону, виявлення невідповідностей у документах і, відповідно, розміщення повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей здійснюється замовником самостійно, а тому, враховуючи положення частини 2 статті 19 Конституції України, до компетенції Держаудитслужби не належить визначення правомірності дій замовника у цьому випадку. Замовник категорично не погоджується з твердженнями Держаудитслужби в частині того, що замовник, не надавши учаснику можливості виправити невідповідності, порушив вимоги абзацу першого пункту 43 Особливостей,так як відсутність факту виявлення замовником невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією унеможливлює застосування норми статті 43 особливостей як і не зобов’язує замовника застосовувати ці норми. . Враховуючи викладене, висновок у цьому випадку не є пропорційним (допущено порушення пункту 8 частини 2 статті 2 КАСУ), тобто складений без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод і інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, адже встановлене порушення має суто формальний характер та жодним чином не пов’язане із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель.
Держаудитслужба не виявлила порушення в частині невідповідності тендерної пропозиції переможця тендерній документації замовника . За таких обставин, тендерна пропозиція переможця процедури закупівель ОП Сущевський Володимир Миколайович відповідала умовам тендерної документації в частині дотримання вимог Інструкції з підготовки тендерної пропозиції та пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 тендерної документації. Позиція замовника: твердження Держаудитслужби щодо порушень замовником Закону ґрунтуються на вільній інтерпретації вимог тендерної документації.
Враховуючи все вищевикладене замовник повідомляє,що зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужби неможливо виконати без порушення вимог законодавства України, зокрема правових підстав для виконання таких рішень немає . А також це рішення матиме негативні наслідки для репутації замовника, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Дата публікації звіту:
02.10.2024 14:24
Запити/Пояснення
Номер:
3074e1cdbf3f48ecb1132078370f3c63
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
17.09.2024 11:09
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
21.09.2024 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Дрова» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-08-27-004893-a), відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та пункту 23 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) з наступних питань.
1. Надати інформацію та відповідні документи (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товари, що є предметом даної закупівлі), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації зазначаються опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Крім того, згідно із частиною 10 статті 11 Закону рішення уповноваженої особи (тендерного комітету) оформлюється протоколом.
Враховуючи вищевикладене, просимо надати інформацію чи були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович на відповідність тендерній документації Комунального некомерційного підприємства «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» Новогуйвинської селищної ради (далі – Замовник) (протоколу, рішення).
3. Відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
При цьому, в абзаці 1 пункту 28 Особливостей зазначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Однак, в підпункті 5.3 пункту 5 розділу ІІІ та підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації, Замовником зазначено підстави відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та в підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації зазначено підстави відхилення тендерної пропозиції без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382.
Враховуючи вищевикладене, поясніть вказану невідповідність тендерної документації вимогам нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей, в частині включення до неї інформації не у відповідності до вимог законодавства, з наданням відповідних підтверджуючих документів.
4. Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності тендерної пропозиції вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Так, відповідно до пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію паспорту (у разі якщо учасником є фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець).
На виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків.
Однак, у наданому учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович файлі «Паспорт+Код.pdf» відсутні скановані копії сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, чим не дотримано вимоги пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 4.10 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію документу(документів), що підтверджують якість та безпечність товару з урахуванням того, що технічні, якісні характеристики товару за предметом закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (ДСТУ), що передбачені чинним законодавством України.
Однак, в складі тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович відсутня сканована копія документу(документів), що підтверджують якість та безпечність товару з урахуванням того, що технічні, якісні характеристики товару за предметом закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (ДСТУ), що передбачені чинним законодавством України, чим не дотримано вимоги пункту 4.10 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації.
Враховуючи вищевикладене, поясніть яким чином учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович підтверджено відповідність вимогам пунктів 4.6 та 4.10 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації, із наданням копій таких документів та зазначенням інформації щодо їх подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставлених питань, необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
9cbd4259af2341d5b0370fa0de42641e
Назва:
Відповідь на Запит про надання пояснень від 17.09.2024р. у межах проведення моніторингу закупівлі
Дата опублікування:
19.09.2024 21:57
Опис:
На Ваш Запит про надання пояснень від 17.09.2024р. у межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Дрова» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-08-27-004893-a) на ваші питання повідомляємо наступне:
1. Надаємо комерційні пропозиції від потенційних учасників на підставі яких здійснювався попередній моніторинг цін, умов поставки та оплати на предмет закупівлі (дрова), на підставі яких було визначено очікувану вартість предмету закупівлі ( прикріплено окремим файлом).
2. При розгляді тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович на відповідність тендерній документації Комунального некомерційного підприємства «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» Новогуйвинської селищної ради не були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок.
3. Відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. В абзаці 1 пункту 28 Особливостей зазначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Стаття 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає:
1. Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та/або суміжних прав.
2. У тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об’єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім’я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
3. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже , зважаючи на те ,що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені діючим законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації та те,що законодавцем не зазначено в яких розділах тендерної документації і в яких саме обсягах (речення,або абзац,або пункт Закону в повному обсязі) зазначати інформацію про підстави відхилення тендерної пропозиції,а також те, що ці підстави відхилення тендерної пропозиції не є обов’язковою інформацією відповідно ст..22 Закону,бо саме ці підстави відхилення тендерної пропозиції законодавцем передбачені як право замовника ,а не його обов’язок замовник може зазначати інформацію, яку вважає за необхідне включити до тендерної документації в обсягах,які визначає самостійно . Інформація, що вказана в тендерній документації підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації не суперечить нормам діючого законодавства і окремо нормам ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 не змінює вимоги попередньої редакції особливостей, а лише містить доповнення до попередньої редакції, які зазначені в підпункті 5.3 пункту 5 розділу ІІІ Тендерної документації, що підтверджує наданий вами запит,отже відповідає діючий редакції особливостей і Постанові КМУ №382 від 02.04.2024 . Звертаю Вашу увагу, що Тендерна документація оцінюється в цілому, а не окремими розділами, отже замовником в тендерній документації було враховано всі зміни до законодавства та тендерна документація складена у відповідності до діючих норм законодавства.В той же час, Вами не надано доказів та пояснень з приводу того, яка саме інформація не відповідає нормам діючої редакції особливостей і Постанові КМУ №382 від 02.04.2024 і якою нормою законодавства передбачено обов'язок замовника зазначати вказану норму постанови в тендерній документації і в яких саме обсягах.
4. Відповідно до пункту 4.6 та п.4.7. розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника, що стосується учасників фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців. Зокрема, передбачено надання учасником тендеру в складі тендерної пропозиції скановану копію паспорту та довідку про присвоєння ідентифікаційного коду (у разі якщо учасником є фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець). На виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції надав файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків. Ми, як замовник, у тендерній документації не розміщували вимогу, щодо надання копії паспорту, яка б містила усі сторінки паспорту, в тому числі незаповнені, так як незаповнені сторінки паспорту ніяким чином не впливають на об’єктивність визначення переможця, його відповідність кваліфікаційним та іншим вимогам. Надання всіх заповнених сторінок паспорту учасника тендеру не суперечить положенням 4.6 розділу 4 Додатку № 5 розділу тендерної документації Інструкція з підготовки тендерної пропозиції . Вказані вами сторінки паспорту ( 6-9 та 12-16), як відсутні, не несуть в собі жодної інформації, що по суті ніяким чином не повинно впливати на об’єктивність розгляду поданої пропозиції та прийняття уповноваженою особою відповідного рішення. Ненадання незаповнених сторінок паспорту (6-9 та 12-16) не впливає на технічні умови тендеру та не стосується кваліфікації учасника. В той же час, вами не надано доказів та пояснень з приводу того, що незаповнені сторінки паспорту могли якимось чином вплинути на об’єктивність визначення переможця.
Відповідно до пункту 4.10 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію документу(документів), що підтверджують якість та безпечність товару з урахуванням того, що технічні, якісні характеристики товару за предметом закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (ДСТУ), що передбачені чинним законодавством України. Замовник не визначає який саме документ має подати учасник . На підтвердження учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович надав файл FSC сертифікат 2023.pdf Сертифікат FSC підтверджує відсутність негативного впливу ведення лісового господарства на лісові екосистеми. Зміст сертифікату полягає у тому, щоб показати покупцям, що лісова продукція отримана з лісів, де процес ведення лісового господарства відповідає певним вимогам і критеріям, просування продукції з деревини від заготівлі до поставки кінцевим споживачам (покупцям) для надання їм гарантії, що продукція виготовлена з FSC сертифікованої або контрольованої деревини. В Україні діє FSC сертифікація. Сертифікація FSC свідчить про те, що продукція відповідає найвищим соціальним та екологічним стандартам на ринку, що підтверджує якість та безпечність товару. В цій частині учасник виконав умови тендерної документації.
До того ж згідно розділу ІІІ ТД Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Зазначено: - інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме технічну специфікацію, що повинна складатись з документів, зазначених (Додаток 3)
Додаток 3.
ТехнічнА СПЕЦИФІКАЦІЯ
(надається інформація у форматі сканованих документів, підписаних,
скріплених печаткою (за наявності)). Всі пункти технічних вимог мають бути підтверджені учасником. Ненадання підтвердження будь якого пункту,або не повна відповідність технічним вимогам , буде підставою для відхилення пропозиції ,як такої,що не відповідає тендерній документації замовника.
Учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович надав окремий сканований файл. Додаток № 3 Технічна специфікація.pdf , підписаний та скріплений печаткою ,що окремо підтверджує якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
Отже, варто наголосити ,що при розгляді тендерної пропозиції учасника- переможця закупівлі замовник зобов’язаний дослідити всі норми законодавства, а не лише формальну приналежність до певного розділу тендерної документації, щоб уникнути порушення прав учасника на неупереджену та об’єктивну оцінку його пропозиції, що нами і було зроблено.
Водночас варто зауважити, що метою Закону України «Про публічні закупівлі», який визначає повноваження як замовника, учасників так і ДАСУ є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, а принципами проведення закупівель є максимальна економія, ефективність та пропорційність, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі. Замовник об'єктивно та неупереджено визначив найбільш економічно вигідну пропозицію для задоволення потреби в паливній деревині лікарняного закладу з метою економії бюджету та забезпечення своєчасного початку опалювального сезону.
Номер:
e9cdbb41b9f94c98a619c119b4f49f33
Назва:
Звернення за роз'ясненнями щодо висновку
Дата опублікування:
27.09.2024 15:03
Опис:
Відповідно до частини восьмої статті 8 Закону, замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку. Враховуючи вказане,загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їхня обґрунтованість та вмотивованість Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що правом вибору певного конкретного способу усунення виявлених у ході ревізії порушень відповідно до приписів статті 65 Господарського кодексу України наділений саме керівник підприємства. Разом з тим, якщо у вимозі не зазначено конкретного способу її виконання, то вказана обставина не позбавляє підконтрольного об`єкта права звернутися до контролювального органу з метою отримання певних роз`яснень. Наведена позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 листопада 2018 року у справі № 820/3534/16 та у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 02 квітня 2020 року у справі №820/3534/16, від 03 червня 2020 року у справі № 826/18894/16, від 02.06.2022 у справі №160/2951/20. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Отже, проаналізувавши Висновок Замовник потребує пояснень стосовно наступного: Статтею 22 Закону N 922-VIII визначено перелік інформації, яку повинна містити тендерна документація, зокрема, частиною другою цієї статті встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Висновок органу державного фінансового контролю не містить обставин, які доводять що інформація, що вказана в тендерній документації підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації суперечить нормам діючого законодавства і окремо нормам ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Поясніть,будь ласка якою нормою законодавства замовника зобов’язано зазначати інформацію про підстави відхилення тендерної пропозиції ? І яка саме інформація складена не у відповідності до норм чинного законодавства?
Згідно із ч. 2 ст. 22 Закону № 922-VIII учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі установленим замовникам.
Тобто, саме замовник встановлює, яким саме критеріям оцінки повинен відповідати предмет закупівлі і які необхідно подати документи у складі тендерної пропозиції. Ми, як замовник, у тендерній документації не розміщували вимогу, щодо надання копії паспорту, яка б містила усі сторінки паспорту, в тому числі незаповнені, так як незаповнені сторінки паспорту ніяким чином не впливають на об’єктивність визначення переможця, його відповідність кваліфікаційним та іншим вимогам. Надання всіх заповнених сторінок паспорту учасника тендеру не суперечить положенням 4.6 розділу 4 Додатку № 5 розділу тендерної документації. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції . Вказані вами сторінки паспорту ( 6-9 та 12-16), як відсутні, не несуть в собі жодної інформації, а тому не можуть вважатися помилкою, яку треба було виправити. В той же час, вами не надано доказів та пояснень з приводу того, що незаповнені сторінки паспорту могли якимось чином вплинути на об’єктивність визначення переможця . Прошу пояснити мотивацію вашого висновку в цій частині? Яку інформацію,або помилку мав виправити учасник,якщо зазначені Вами сторінки паспорту не несуть жодної інформації і не були затребувані замовником?
Встановлені порушення носять виключно формальний характер, оскільки не пов`язані із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитку добросовісної конкуренції, та не мають ознак доведеності. Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття. Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства. Слід врахувати що учасниками торгів чітко дотримані всі вимоги визначені у тендерній документації, Конституційний Суд України у рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення. У даному випадку відповідачем не проаналізовано наслідків стверджуваних ним порушень в кореспонденції із результатами закупівлі. На підставі викладеного, вважаємо, що вимога Держаудитслужби про зобов`язання «здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.» з формальних причин не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею, оскільки суть «виявлених порушень» жодним чином не призводить до порушення бюджетних інтересів. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Норми Закону №922-VIII не передбачають порядку усунення виявлених порушень процедури закупівлі після визначення переможця процедури закупівлі та укладення із ним договору про закупівлю. Тому, контролююий орган повинен чітко та послідовно із посиланням на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта вказати спосіб усунення виявлених моніторингом порушень. Надаючи правову оцінку покладеному на замовника обов`язку " здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення норм пункту 8 частини 2, абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, підпунктам 7 та 8 пункту 20, абзацу 1 пункту 28, абзацу 16 пункту 44, абзацу 4 пункту 46 Особливостей" зазначаємо, що при обранні та обґрунтуванні вказаного заходу держаудитслужба не посилається на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути такі порушення. Такий недолік висновку вказує на його нечіткість та невизначеність, що є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. зазначивши у висновку про необхідністьусунути порушення законодавства в сфері публічних закупівель, необхідно конкретизувати яких саме заходів має вжити позивач та визначити спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Аналогічна правова позиція висловлена в постановах Верховного Суду від 10.12.2019 р. у справі №160/9513/18, від 11.06.2020 р. у справі №160/6502/19, від 12.08.2020 р. у справі №160/11304/19, від 26.11.2020 р. у справі №160/11367/19 та від 10.12.2020 р. у справі №160/6501/19. Крім того, у постанові Верховного Суду від 11.06.2020 р. у справі №160/6502/19, вказано, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про встановлення цього порушення, так і про визначення імперативного обов`язкового способу його усунення. Як слідує зі змісту п.5 ч.7 ст.8 Закону №922-VIII у висновку обов`язково зазначаються зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Аналіз змісту вказаної норми, за оцінкою суду, свідчить про те, що у випадку встановлення порушення, висновок повинен містити таке зобов`язання, яке спрямоване на усунення існуючого порушення. Тобто внаслідок виконання заходів, вказаних у висновку, порушення повинно бути усунуто. При встановленні порушення і забезпечення відповідальності за його наслідки, аудитори керуються не лише фактом скоєного порушення, а й аналізом дій замовників після встановлення порушення. Навіть судові рішення засвідчують, що в окремих випадках, при малозначності порушення, зокрема його наслідковості, може бути застосована стаття 22 КУпАП, що передбачає при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням. Також практика вказує, що у разі спірних умов при наявності порушення, коли замовники довели неможливість його усунення, суди керуються ч.3 ст. 62 Конституції України, яка встановлює, що усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. Виходяі з вищевикладеного просимо розяснити: чому у висновку викладено порушення ,що не мають документального підтвердження? Внаслідок виконання яких саме заходів, вказаних у висновку, порушення повинно бути усунуто? Вважаємо ,що пропонуючи матеріальну відповідальність Ви спонукаєте замовника порушувати норми чинного законодавства ,адже: Матеріальна відповідальність — це один із видів юридичної відповідальності, що полягає в обов’язку працівника відшкодувати у встановленому законом розмірі та порядку шкоду, заподіяну роботодавцю з вини працівника внаслідок порушення покладених на нього трудових обов’язків. Матеріальна відповідальність виникає безпосередньо після заподіяння шкоди .
Працівники несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподііну підприємству, установі, організації внаслідок порушення покладених на них трудових обов’язків (ст.130 КЗпП України).ТО яку матеріальну або іншу шкоду заподіяла винна(з вашої точки зору) особа, щоб запроваджувати до неї такі заходи, що значно зашкодять її діловій репутації?
Номер:
c877da2a93124d809e3ed2f6fa685d46
Назва:
Відповідь щодо надання роз’яснення
Дата опублікування:
01.10.2024 11:59
Опис:
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі – Управління), розглянувши звернення за роз’ясненням щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Висновок) Комунального некомерційного підприємства «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» Новогуйвинської селищної ради (далі – Замовник), інформує про наступне.
1. Щодо невідповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель.
Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Згідно абзацу 1 пункту 28 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Так, Замовником в підпункті 5.3 пункту 5 розділу ІІІ та підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації зазначено підстави відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах.
Проте, аналізом встановлено, що вказані підстави відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах зазначені без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 (вступають в силу з 09.04.2024).
Вищевказаною постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 затверджено Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178, зокрема:
у пункті 47:
- абзац чотирнадцятий виключити;
- у першому реченні абзацу п’ятнадцятого слова «та в абзаці чотирнадцятому» виключити;
- в абзаці шістнадцятому слова «, абзацу чотирнадцятого» виключити;
- в абзаці сімнадцятому слова «(крім абзацу чотирнадцятого цього пункту)» виключити.
Однак, Замовником в підпункті 5.3 пункту 5 розділу ІІІ та підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації зазначено підставу відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах, передбаченої абзацом 14 пункту 47 Особливостей.
Також, Позивачем в підпункті 4.1 пункту 4 розділу V тендерної документації зазначено підстави відхилення тендерних пропозицій, що визначені пунктом 45 Особливостей.
Аналогічно, аналізом встановлено, що вказані підстави відхилення зазначені без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 (вступають в силу з 09.04.2024).
Вищевказаною постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2024 № 382 затверджено Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178, зокрема, підпункт 2 пункту 45 викласти в такій редакції: «2) учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Зазначений учасник процедури закупівлі може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відхилення тендерної пропозиції. Для цього учасник процедури закупівлі (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, тендерна пропозиція такого учасника не може бути відхилена.».
Однак, Замовником в тендерній документації зазначено, що замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли, зокрема учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків).
Таким чином, моніторингом встановлено, що тендерна документація Замовника не відповідає нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в частині включення до неї інформації не у відповідності до вимог законодавства.
Разом з тим, аналогічна правова позиція щодо не відповідності тендерної документації абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, висловлена в постанові Верховного Суду від 15.02.2024 у справі за № 420/15232/22.
2. Щодо невідповідності тендерної пропозиціії учасника-переможця ФОП Кісінчук Володимир Станіславович умовам тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції скановану копію паспорту (у разі якщо учасником є фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець).
На виконання вказаної вимоги учасник ФОП Сущевський Володимир Миколайович в складі тендерної пропозиції файл «Паспорт+Код.pdf», в якому містяться скановані копії паспорту Сущевського Володимира Миколайовича та картки фізичної особи – платника податків.
Однак, у наданому учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович файлі «Паспорт+Код.pdf» відсутні скановані копії сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, чим не дотримано вимоги пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації.
Слід відмітити, що відповідно до пункту 43 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється, у тому числі, відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Разом з тим, виправлення вказаних помилок шляхом надання учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович сканованих копій сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, не призводить до зміни предмета закупівлі та може бути усуненим шляхом виправлення таких невідповідностей.
Отже, відсутність у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Сущевський Володимир Миколайович сканованих копій сторінок 6-9 та 12-16 паспорту Сущевського Володимира Миколайовича, є невідповідністю, яка підлягала усуненню відповідно до пункту 43 Особливостей.
Враховуючи вищевикладене, Замовник на порушення норм пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі ФОП Сущевський Володимир Миколайович у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Слід зазначити, що Замовник в тендерній документації вимагав надати документ, а саме, скановану копію паспорта, без уточнення надання лише певних сторінок чи лише заповнених сторінок, що свідчить про те, що вимагалося надання копії документу в повному обсязі.
Разом з тим, відповідно до пункту 2 розділу І Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 року №1000/5, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.06.2015 за № 736/27181, зокрема визначено, що копія документа - це документ, що містить точне знакове відтворення змісту чи документальної інформації іншого документа і в окремих випадках - деяких його зовнішніх ознак.
Слід відмітити, що аналогічна позиція з даного приводу щодо обов’язку відхилити тендерну пропозицію учасника внаслідок не надання у складі тендерної пропозиції учасника копію, зокрема, навіть копії 6 - тої сторінки паспорту уповноваженої особи учасника, висловлена у пункті 41 постанови Верховного Суду від 26.02.2021 року у справі № 160/8402/19 («також ненадання копії шостої сторінки паспорта уповноваженої особи всупереч пункту 4 Розділу VI тендерної документації. При цьому Верховний Суд зауважує, що чинним законодавством не передбачено звільнення учасника закупівлі від обов`язку подавати тендерну документацію у повному обсязі за наявності певних умов, а тому посилання позивача на те, що ненадання документів у повному обсязі не мало та не могло мати жодних значущих наслідків для розгляду тендерної пропозиції, справедливо було відхилено судами попередніх інстанцій»).
Таким чином, учасником ФОП Сущевський Володимир Миколайович не дотримано вимоги пункту 4.6 розділу 4 Додатку № 5 до тендерної документації та Замовник мав розмістити в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі ФОП Сущевський Володимир Миколайович у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, а саме, надання копії паспорту в повному обсязі.
3. Щодо усунення виявлених порушень шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, інформуємо про наступне.
Відповідно до частини 19 статті 8 Закону визначено, що форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Так, заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель визначається Порядком заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (далі – Порядок № 552).
Зокрема, відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку № 552, у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акту, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення.
Крім того, пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону визначено, що у висновку обов’язково зазначаються зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Так, в ході проведення моніторингу Управлінням встановлені порушення законодавства в сфері закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та порушення норм пункту 43 Особливостей, які не впливають на результати проведеної процедури закупівлі.
Враховуючи порушення встановлені в ході проведення моніторингу у пункті 3 розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку зазначено: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів».
Слід зазначити, що відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Також, Управлінням зобов’язано притягнути до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей.
При цьому, дане зобов’язання є обґрунтованим, оскільки відповідно до абзацу 9 пункту 1 та пунктів 2, 3 статті 8 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю» (далі – Закон № 2939-XII) зазначено, що орган державного фінансового контролю здійснює державний фінансовий контроль та контроль за усуненням виявлених недоліків і порушень, розробляє пропозиції щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їм у подальшому, а також вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб.
Крім того, пунктом 15 статті 10 Закону № 2939-XII передбачає право органу державного фінансового контролю порушувати перед керівниками відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях.
Аналогічна правова позиція з даного приводу викладена у постанові Верховного Суду від 30.03.2023 у справі № 420/11945/21, в пунктах 78-82 якої зокрема зазначено наступне: «Щодо обраного Держаудитслужбою способу усунення виявленого порушення, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне. Відповідно до Висновку Держаудитслужба зобов`язала позивача здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень пункту 6 частини другої статті 22, частини четвертої статті 41 Закону № 922, пункту 3 розділу ІІ Порядку № 708, пункту 4-1 Постанови № 710. Із встановлених судами обставин вбачається, що суб`єкт владних повноважень, встановивши наявність порушень під час проведення спірної закупівлі, дійшов висновку про застосування до Замовника превентивного заходу, що не вимагає розірвання договірних відносин, однак така вимога відповідача була скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель. Враховуючи неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріально права, а саме: статті 41, пункту 6 частини другої статті 22 Закону № 922-VIII, пункту 3 розділу ІІ Порядку № 708, пункту 4-1 Постанови №710, відсутні підстави для скасування висновку Західного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-02-02-000364-c від 01 липня 2021 року».
Враховуючи викладене вище, Висновок Управління містить чіткий спосіб (шлях) усунення виявлених під час моніторингу порушень який скерований на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.
Отже, Управлінням повністю дотримано вимоги розділу ІІІ Порядку № 552, щодо заповнення констатуючої частини висновку та чітко зазначено, які заходи необхідно вжити Позивачу («шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення норм абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та пункту 43 Особливостей») та окремо зазначено структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку виявлені порушення, як того вимагає частина 7 статті 8 Закону.
Аналогічну правову позицію з даного приводу висловлено у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 15.03.2023 у справі № 160/8320/22 в якій зазначено вищевказане та додано, що: «право відповідача вимагати притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях прямо передбачено законом і така вимога чітко сформульована в оскаржуваному висновку».
Також, у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 15.02.2023 у справі № 280/4311/22 висловлено правову позицію стосовно доводів позивача про визначення відповідачем способи усунення порушення, та зазначено, що такий спосіб «не суперечить приписам ст. 8 Закону, а саме, оскаржена вимога містила не лише визначення про зобов`язання вчинення дій щодо недопущення порушень у подальшому, та запропоновано можливий шлях усунення порушень, а саме дії, які повинен вчинити замовник, та варіанти дій на вибір позивача. Таким чином доводи позивача, що відсутня конкретизація у спірному висновку, які заходи повинен вжити позивач, колегія суддів відхиляє.».
Крім того, у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023 у справі № 160/15741/22 зазначено: «У спірному випадку встановлено, що Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі містить наступні зобов`язання щодо усунення порушень: з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області зобов`язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Отже, у вказаному Висновку визначено заходи щодо усунення виявленого порушення, які є співмірними із виявленими порушеннями. При цьому, орган державного контролю обгрунтовано послався на відсутність законодавчо визначеного механізму усунення тих порушень, які встановлено за результатом моніторингу процедури закупівлі.».
Аналогічна позиція, щодо дотримання вимог законодавства Управлінням при встановленні зобов’язань у Висновку щодо здійснення заходів направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, висловлена Третім апеляційним адміністративним судом у постанові від 07.12.2022 у справі № 160/7098/22.