• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

«Капітальний ремонт частини покрівлі корпусу літери «В» Комунального закладу«Кегичівський ліцей» Кегичівської селищної ради, за адресою: 64003, Україна, Харківськаобласть, Красноградський район, селище Кегичівка, вул. Волошина, 91»

Завершена

1 793 056.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 965.28 UAH
Номер: 0edb6c848d5d4d099155371bde99cda2
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-08-07-000061
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 06.08.2024 00:00
Автор: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40478572
Період моніторингу: 07.08.2024 18:10 - 29.08.2024 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 06.08.2024 № 130 (дата) м. Харків Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Підстава: доповідна записка заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби Аляб`євої О.М від 06.08.2024 року Начальник Станіслав КОСІНОВ Додаток до наказу Північно-східного офісу Держаудитслужби від 06.08.2024 № 130 Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу 13. UA-2024-06-19-007602-a 19.06.2024 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель. Заступник начальника відділу контролю у сфері закупівель Ольга АЛЯБ`ЄВА
Адреса: Ukraine, Харків
Контактна особа: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 50) 343-55-02, zurkova.alla@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» встановлено порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; виконання вимог № 710; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей; відповідності укладеного договору вимогам законодавства; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; наявності підстав для внесення змін до договору; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 28 серпня 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 № 710 «Про ефективні використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції; відповідності укладеного договору вимогам законодавства; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; наявності підстав для внесення змін до договору; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради (далі – Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями UA-2024-06-19-007602-a; тендерну документацію Замовника, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 19.06.2024 №8; тендерну пропозицію ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» (далі – учасник, учасник - переможець); повідомлення про намір укласти договір під час застосування процедури відкритих торгів з особливостями від 04.07.2024; договір від 15.07.2024 №118 на загальну суму 1 792 713,71 грн, додаткова угода від 18.07.2024 №;1 пояснення Замовника, отримані 15.08.08.2024 через електронну систему закупівель на запити Держаудитслужби. Моніторингом питання розгляду тендерної пропозиції встановлено наступне. Пунктом 6 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником визначені вимоги до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, зокрема: Інформація про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам повинна бути підтверджена зокрема наступними документами: Договірна ціна капітального ремонту Об'єкта (ціна тендерної пропозиції) встановлюється динамічною. До ціни пропозиції мають бути надані підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни у відповідності до Настанови: Договірна ціна (складається відповідно до Настанови за формою (Додаток 30 настанови з визначення вартості будівництва затвердженої Наказом № 281); Локальний кошторис; Підсумкова відомість ресурсів; Загальновиробничі витрати; Зведений кошторисний розрахунок; Пояснювальна записка. Поряд з цим визначено, що ціна тендерної пропозиції (договірна ціна є тверда) Учасника повинна бути розрахована відповідно до Кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва" затверджених Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 р. за № 281. Відповідно до пункту 5.2 Настанови договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків. Форму договірної ціни наведено у додатку 30 цієї Настанови, у разі визначення вартості за укрупненими показниками вартості робіт використовується форма договірної ціни, що наведена в додатку 31 цієї Настанови. Згідно з Додатком 30 до Настанови з визначення вартості будівництва затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (далі – Настанова) договірна ціна має містити інформацію, зокрема щодо «Складена в поточних цінах станом на «__» ________ 20__р.»». Однак, під час моніторингу встановлено, що надана учасником ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» в складі тендерної пропозиції Договірна ціна на Капітальний ремонт частини покрівлі корпусу літери «В» Комунального закладу «Кегичівський ліцей» Кегичівської селищної ради, за адресою: 64003, Україна, Харківська область, Красноградський район, селище Кегичівка, вул. Волошина, 91, що здійснюється в 2024 році, не відповідає Додатку 30 Настанови, оскільки не зазначено відомості стосовно «Складена в поточних цінах станом на «__» ________ 20__р.» відсутні. Враховуючи зазначене, кошторисна документація має бути розрахована виходячи з видів та обсягів послуг з поточного ремонту та відповідати Додатку 30 Настанови. Таким чином надана у складі тендерної пропозиції ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» договірна ціна не відповідає Додатку 30 до Настанови в частині не зазначення відомостей «Складена в поточних цінах станом на «__» ________ 20__р.», а отже Замовник на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, та проколом щодо прийняття рішенням уповноваженою особою від 04.07.2024№ 5 визнав його переможцем торгів та уклав з ним договір від 15.07.2024 №118.
Період усунення порушень: 29.08.2024 18:19 - 13.09.2024 00:00
Дата публікації висновку: 29.08.2024 18:19

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Аргументовані заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі Відповідно до наказу від 06.08.2024 № 130 «Про початок моніторингу закупівель» ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ здійснено моніторинг процедури закупівлі за предметом закупівлі: «Капітальний ремонт частини покрівлі корпусу літери «В» Комунального закладу «Кегичівський ліцей» Кегичівської селищної ради, за адресою: 64003, Україна, Харківська область, Красноградський район, селище Кегичівка, вул. Волошина, 91» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2024-06-19-007602-a. Державною аудиторською службою складено та оприлюднено в електронній системі закупівель Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-06-19-007602-a. За результатами моніторингу встановлено: Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 № 710 «Про ефективні використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції; відповідності укладеного договору вимогам законодавства; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; наявності підстав для внесення змін до договору; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради (далі – Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями UA-2024-06-19-007602-a; тендерну документацію Замовника, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 19.06.2024 №8; тендерну пропозицію ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» (далі – учасник, учасник - переможець); повідомлення про намір укласти договір під час застосування процедури відкритих торгів з особливостями від 04.07.2024; договір від 15.07.2024 №118 на загальну суму 1792713,71 грн, додаткова угода від 18.07.2024 №;1 пояснення Замовника, отримані 15.08.08.2024 через електронну систему закупівель на запити Держаудитслужби. Моніторингом питання розгляду тендерної пропозиції встановлено наступне. Пунктом 6 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником визначені вимоги до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, зокрема: Інформація про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам повинна бути підтверджена зокрема наступними документами: Договірна ціна капітального ремонту Об'єкта (ціна тендерної пропозиції) встановлюється динамічною. До ціни пропозиції мають бути надані підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни у відповідності до Настанови: Договірна ціна (складається відповідно до Настанови за формою (Додаток 30 настанови з визначення вартості будівництва затвердженої Наказом № 281); Локальний кошторис; Підсумкова відомість ресурсів; Загальновиробничі витрати; Зведений кошторисний розрахунок; Пояснювальна записка. Поряд з цим визначено, що ціна тендерної пропозиції (договірна ціна є тверда) Учасника повинна бути розрахована відповідно до Кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва" затверджених Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 р. за № 281. Відповідно до пункту 5.2 Настанови договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків. Форму договірної ціни наведено у додатку 30 цієї Настанови, у разі визначення вартості за укрупненими показниками вартості робіт використовується форма договірної ціни, що наведена в додатку 31 цієї Настанови. Згідно з Додатком 30 до Настанови з визначення вартості будівництва затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (далі – Настанова) договірна ціна має містити інформацію, зокрема щодо «Складена в поточних цінах станом на «__» ________ 20__р.»». Однак, під час моніторингу встановлено, що надана учасником ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» в складі тендерної пропозиції Договірна ціна на Капітальний ремонт частини покрівлі корпусу літери «В» Комунального закладу «Кегичівський ліцей» Кегичівської селищної ради, за адресою: 64003, Україна, Харківська область, Красноградський район, селище Кегичівка, вул. Волошина, 91, що здійснюється в 2024 році, не відповідає Додатку 30 Настанови, оскільки не зазначено відомості стосовно «Складена в поточних цінах станом на «__» ________ 20__р.» відсутні. Положення 6 розділу Інструкція з підготовки тендерної пропозиції містить наступне. Учасник визначає ціну на роботи, які він пропонує виконати за Договором по даній закупівлі, з урахуванням податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, а також витрат на страхування, транспортування, завантажування, розвантажування та інших витрат, визначених законодавством. Ціна тендерної пропозиції повинна враховувати усі податки, збори, обов’язкові платежі, що сплачуються або мають бути сплачені стосовно предмету закупівлі. Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується у відповідності до «Настанови з визначення вартості будівництва» (далі - Настанова), затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України № 281 від 01 листопада 2021 р, на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них. Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, Перелік основних матеріальних ресурсів, які Учасник може використовувати під час розрахунку Договірної ціни. Договірна ціна капітального ремонту Об'єкта (ціна тендерної пропозиції) встановлюється динамічною. До ціни пропозиції мають бути надані підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни у відповідності до Настанови: - Договірна ціна (складається відповідно до Настанови за формою (Додаток 30 настанови з визначення вартості будівництва затвердженої Наказом № 281); - Локальний кошторис; - Підсумкова відомість ресурсів; - Загальновиробничі витрати; - Зведений кошторисний розрахунок; - Пояснювальна записка. Розрахунки договірної ціни на виконання капітального ремонту за предметом закупівлі повинні бути розроблені в програмному комплексі АВК-5 або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін, розроблених у відповідності з вимогами Настанови. Учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати довідку у довільній формі щодо застосування певного програмного комплексу (Кошторис 8 або АВК-5), у відповідності з вимогами Настанови, для розрахунку договірної ціни. Учасником ТОВ «Алсвіт Плюс» у складі тендерної пропозиції надано файл «ДЦ» та «ЗКР», що відповідає всім зазначеним критеріям. Договірна ціна капітального ремонту Об'єкта (ціна тендерної пропозиції) встановлена динамічною. Додатково надані документи: ліцензія на використання програмного комплексу АВК-5, лист щодо використання саме програмного комплексу АВК-5. Кошторисна документація складена в програмному комплексі АВК-5 версія 3.9.1., що розповсюджується з 07.06.24 року (інформація знаходиться у вільному доступі на сайті розробника ПК: https://avk5.com.ua/news.html). Закупка оголошена 19.06.2024 року (після 07.06.24 року). Документи внесені в систему 03.07.2024 року, таким чином чітко датовані системою. Підстави для сумнівів щодо актуальності внесених даних відсутні. Учасником ТОВ «Алсвіт Плюс» зазначені вимоги виконані у повному обсязі. Враховуючи зазначене, у Замовника були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» Таким чином, Відділ освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради вважає, що при розгляді тендерних пропозицій було правомірно та без порушень вимог Закону України «Про публічні закупівлі» визначено тендерну пропозицію ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС», як таку, що відповідає вимогам тендерної документації. Звертаю увагу, що станом на 02.09.2024 р. підрядником ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» роботи за укладеним Договором фактично виконані. З метою усунення виявлених порушень за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2024-06-19-007602-a Відділ освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради направив лист № 01-17/669 від 30.08.2024 . до підрядника ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» з вимогою припинення зобов’язань за договором від 15.07.2024 №118. ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» надав відповідь № 1 від 02.09.2024 р., в якій зазначив, що Договір виконується належним чином. Станом на 02.09.2024 р. роботи за укладеним договором фактично виконані. Отже, відсутні причини для розірвання договору. Відділ освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради зауважує, що свої зобов’язання за укладеним договором ТОВ «АЛСВІТ ПЛЮС» виконує належним чином та відповідно до умов договору, тому причини для розірвання договору в односторонньому порядку – відсутні. Крім того, Замовник зазначає, що вказані у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-06-19-007602-a порушення не призвели до порушення основних принципів закупівель. В цьому аспекті доцільно зазначити, що оскільки право призначене для формування, закріплення і вдосконалення суспільних відносин, які випливають на базі потреб економічного і духовного розвитку суспільства, доцільність права повинна нести позитивний вплив на ці процеси, адже доцільність полягає в здатності права забезпечити вирішення завдань, що випливають саме з потреб суспільного розвитку. Однак, навіть при правильному визначенні цілей і завдань, та їх досягнення за допомогою правового регулювання, можливі варіанти останнього, вибір яких залежить від безлічі факторів. Тому доцільність у праві можна розглядати і з точки зору вибору альтернативних законодавчих рішень, визначенню способів і меж правового регулювання, і як умову правозастосування. Виходячи з цього, проблема, насамперед, полягає y визначенні меж категорії «доцільність» в системі принципів застосування норм права при регулюванні суспільних відносин. Термін «доцільність» у словниках позначається як відповідність явища або процесу певному стану, як те, що відповідає свідомо поставленим цілям. Вимога доцільності пояснює загальну спрямованість і мету правозастосування, тому поняття доцільності правозастосовної діяльності має щонайменше два смислових прошарки: в першому випадку доцільність правозастосовної діяльності передбачає цілеспрямованість й ефективність такої діяльності, а у другому поняття доцільності співвідноситься з поняттям оптимальності. Доцільність це найбільш точне й послідовне здійснення закону в кожній конкретній ситуації. Тобто, правозастосовувач повинен, ґрунтуючись на нормі закону, врахувати особливості та специфіку кожної конкретної справи. Доцільним має визнаватися лише такий варіант застосування норми, який дозволяє найкращим чином (за даних умов) досягти її мети. Безумовно, в кожному конкретному випадку закон має додержуватися, однак у рамках закону може застосовуватися той захід, який є найдоцільнішим у кожній конкретній ситуації. При цьому серед усіх можливих варіантів рішення в процесі застосування норми права необхідно обирати такий, що забезпечив би максимально повне і точне досягнення мети норми. Інакше кажучи, головною метою доцільності правозастосування є досягнення того соціального ефекту, заради якого було створено норму права. Крім того,відповідно до п.п. 4, 5 ч. 7 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» у висновку обов`язково зазначаються: опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Згідно з пп. 3 п. 1 розділу ІІІ «Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку» Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі № 86, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України 23.04.2018 № 86, у пункті 1 зазначаються: опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. При зазначенні структурної одиниці закону зазначається тільки її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення). Системний аналіз приписів статті 8 Закону № 922-VIII, розділу ІІІ Порядку №86, а також установлених обставин справи, дає підстави дійти висновку про те, що з метою виконання вимоги щодо обґрунтованості висновку ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ недостатньо вказати у його змісті на факт відповідного(их) порушення (порушень). ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ зобов`язаний навести опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі, а також, у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, окремо зазначити структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути в установленому законодавством порядку виявлені порушення, а також зобов`язання щодо їхнього усунення. Законодавець поклав обов`язок на контролюючий орган у висновку про результати моніторингу закупівлі, у разі виявлення порушень, зобов`язати замовника усунути порушення, чітко визначивши установлений законодавством порядок усунення. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їхня обґрунтованість та вмотивованість. Просимо врахувати позицію Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладену у постанові від 15 червня 2021 року у справі № 922/2987/20, в якій Верховний Суд вказав, що з моменту визначення переможця торгів та встановлення відповідності пропозиції позивача вимогам тендерної документації та вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" неможливо відмінити процедуру закупівлі, у порядку, передбаченому статтею 31 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки це нівелює принципи та основні положення Закону України "Про публічні закупівлі". Право на відміну торгів існує лише на стадії до завершення процедури торгів, а не після їх завершення на стадії укладання договору з переможцем. Після укладення договору про закупівлю процедура закупівлі є завершеною. Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 30.11.2021 у справі № 160/8403/19. За таких обставин, доходимо висновку про невідповідність висновку ПІВНІЧНО-СХІДНИОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, як акту індивідуальної дії, критеріям обґрунтованості та вмотивованості, що є підставою для визнання його протиправним і скасування. Окрім того, необхідно зазначити, що захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, що на теперішній час виконується та перебуває на завершальній стадії виконання робіт (тобто: підрядною організацією на виконання умов укладеного договору, роботи фактично вже виконані), є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Однак, встановлені ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІСОМ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ так названі порушення, які спростовуються вищевикладеними фактичними обставинами, носять виключно формальний характер, оскільки не пов`язані із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів). Однак, у висновку про результати моніторингу закупівлі не йдеться про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ про розірвання укладеного за результатами проведеного тендеру договору. Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 30.11.2021 у справі № 160/8403/19. Захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, що на теперішній час виконується та перебуває на завершальній стадії, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. ПІВНІЧНО-СХІДНИМ ОФІСОМ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ не проаналізовано наслідків стверджуваних ним так званих порушень в співвідношенні із результатами закупівлі, заходами, які вимагається вчинити Замовнику, їх співмірність та пропорційність, істотність та адекватність. Враховуючи вищевикладене, «вимога» ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ про зобов`язання замовника вжити заходів щодо розірвання укладеного за результатами проведеного тендеру договору з формальних причин не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею, оскільки суть "виявлених порушень", не призводить до порушення бюджетних інтересів. Згідно з пунктом 19 частини першої статті 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить про встановлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення. При цьому, можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Визначення контролюючим органом такого способу усунення виявлених порушень як «припинення зобов`язань за договором» не вирішує питання обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії, оскільки, підстави припинення зобов`язань врегульовані главою 50 Цивільного кодексу України. У свою чергу, питання щодо розірвання договору визначені статтею 651 ЦК України, згідно якої розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. ПІВНІЧНО-СХІДНИМ ОФІСОМ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ не встановлено, що виявлене, на його думку, порушення є істотним та є підставою для припинення зобов`язань за договором та застосування наслідків недійсності/нікчемності договору. Крім того, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі порушень у запропонований у висновку спосіб призведе до порушення прав та інтересів сторін укладеного договору та матиме негативні наслідки для репутації, що є непропорційним у співвідношенні з так званими виявленими недоліками та стверджуваними порушеннями. У Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення. Відтак, зобов`язавши замовника вжити заходів щодо припинення зобов`язань за договором договору, укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі, ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ порушив принцип пропорційності та діяв без легітимної мети. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Враховуючи вищевикладене, учасником ТОВ "АЛСВІТ ПЛЮС" було дотримано всі умови тендерної документації, принципи здійснення публічних закупівель та вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а отже підстави для відхилення його пропозиції у замовника були відсутні. ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ з посиланням на загальні норми, свідомо перевищує повноваження надані йому законодавцем та суто з формальних причин, що не мають під собою ніякого чіткого аргументованого посилання на чинні приписи нормативно-правових актів, складає та оприлюднює Висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-06-19-007602-a, при цьому, без об'єктивного обґрунтування необхідності, визначає виключний захід, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Уповноважена особа Любов БАІК
Дата публікації звіту: 02.09.2024 16:37

Запити/Пояснення