Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
- Відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення)
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій
установлено порушення вимог пункту 3, пункту 43, абзацу 5 підпункту 1, підпункту 2 пункту 44 Особливостей та принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.
За результатами моніторингу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом - порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення встановленого порушення шляхом припинення зобов’язань за Договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 28 серпня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції від 09.04.2024) (далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі та законодавству, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель відділу освіти, молоді та спорту Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 03.05.2024 № 36, тендерні пропозиції учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельно – виробнича компанія «Вугілля ДОН ПРАЙМ», товариства з обмеженою відповідальністю «МАКСІ ОПТ ГРУП» (далі – ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП), товариства з обмеженою відповідальністю «Легард груп» (далі – ТОВ «Легард груп»), фізичної особи – підприємця Арсірій Оксани Вікторівни (далі – ФОП Арсірій О.В.), повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції від 20.05.2024 б/н, від 10.06.2024, протоколи уповноваженої особи від 03.06.2024 № 42, від 14.06.2024 № 45, від 21.06.2024 № 48, від 28.06.2024 № 50, повідомлення про намір укласти договір від 28.06.2024, договір поставки від 08.07.2024 № 102/2024 на суму 2 041 000,00 грн, укладений між Замовником та ФОП Арсірій О.В. (далі – Договір), пояснення надані Замовником 20.08.2024 через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено наступне.
В розділі ІІ «Загальні умови до предмета закупівлі» Додатку 2 до тендерної документації зазначено, що поставка твердого палива повинна здійснюватися партіями, розмір кожної з яких повинен становити не більше 7 тонн, водночас, в залежності від фактичної потреби замовника та за результатами погодження сторонами, розмір окремої партії може бути учасником збільшено, про що учасник у складі пропозиції надає гарантійний лист довільної форми (далі – Гарантійний лист про поставку партіями) .
В складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» не надано вищевказаний Гарантійний лист про поставку партіями.
В ході моніторингу установлено, що згідно з протоколом уповноваженої особи від 14.06.2024 № 45, Замовник, керуючись нормами абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» та зазначив у вищевказаному протоколі таку причину відхилення: «оскільки тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, зокрема: в складі тендерної пропозиції відсутній гарантійний лист, вимога до якого встановлена Додатком 2 тендерної документації, що поставка твердого палива повинна здійснюватись партіями, розмір кожної з яких повинен становити не більше 7 тонн, водночас, в залежності від фактичної потреби замовника та за результатами погодження сторонами, розмір окремої партії може бути учасником збільшено».
Згідно з пунктом 43 Особливостей, під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Слід зазначити, що згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів та пункту 4.1 розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації назва предмета закупівлі - Тверде паливо (національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09110000-3 Тверде паливо).
З урахуванням вищевказаного, Гарантійний лист про поставку партіями не є документом, який містить технічні та якісні характеристики предмета закупівлі «тверде паливо» та його відсутність не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Отже, Замовник не скористався можливістю надання учаснику ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» вимоги про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель для виправлення виявлених невідповідностей, чим порушено вимоги пункту 43 Особливостей, натомість відхилив тендерну пропозицію учасника на порушення вимог абзаца 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, яка є економічно вигідною
Крім того, за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» установлено наступне.
Згідно з пунктом 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» тендерної документації» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до підпункту 7.) пункту 1 розділу 3 тендерної документації, учасник повинен у складі своєї тендерної пропозиції обов’язково розмістити (додати) в електронній системі закупівель наступні документи та інформацію: у разі, якщо учасник за своєю організаційно-правовою формою є товариством з обмеженою та/або додатковою відповідальністю, такий учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції фінансову звітність (у складі «Балансу» та «Звіту про фінансові результати», або у складі «Фінансової звітності малого підприємства» або у складі «Фінансової звітності мікропідприємства») за останній звітний квартал (якщо учасник подає фінансову звітність щоквартально) або за останній рік (якщо учасник подає фінансову звітність раз на рік), відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій, довідку складену в довільній формі і завірену підписом уповноваженої особи учасника з інформацією про періодичність подання учасником фінансової звітності та довідку, складену в довільній формі і завірену підписом уповноваженої особи учасника, в якій необхідно зазначити у гривневому еквіваленті вартість чистих активів учасника відповідно до наданої фінансової звітності відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій. У випадку, якщо вартість тендерної пропозиції учасника, який за своєю організаційно-правовою формою є товариством з обмеженою та/або додатковою відповідальністю, перевищує 50 відсотків вартості чистих активів товариства відповідно до останньої фінансової звітності відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій, учасник повинен додатково надати у складі пропозиції рішення загальних зборів учасників згідно змісту якого надається згода на вчинення значного правочину.
Також, відповідно до вимог підпункту 2.) пункту 1 розділу 3 тендерної документації, учасник повинен у складі своєї тендерної пропозиції обов’язково розмістити (додати) в електронній системі закупівель інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, які наведено в Додатку № 4 до цієї тендерної документації.
В пункті 2 Додатку 4 «Перелік документів для підтвердження відповідностей кваліфікаційним критеріям» зазначено документи, які повинен подати учасник для підтвердження наявності фінансової спроможності: сканкопія з оригіналу або копії «Балансу» та «Звіту про фінансові результати» за 2023 рік з відміткою органу статистики або зі сканованою квитанцією, що засвідчує факт і час отримання та що засвідчує факт і час приймання відповідного електронного документа контролюючим органом або сканкопія з оригіналу або копії фінансової звітності малого підприємства (в складі Балансу (форма № 1-м) і Звіту про фінансові результати (форма № 2-м)) або фінансової звітності мікропідприємства (в складі Балансу (форма № 1-мс) і Звіту про фінансові результати (форма № 2-мс)) за 2023 рік з відміткою органу статистики або зі сканованою квитанцією, що засвідчує факт і час отримання та що засвідчує факт і час приймання відповідного електронного документа контролюючим органом або сканкопія з оригіналу або копії податкової декларації платника єдиного податку (або податкової декларації про майновий стан і доходи) за 2023 рік з відміткою органу статистики або зі сканованою квитанцією, що засвідчує факт і час отримання та що засвідчує факт і час приймання відповідного електронного документа контролюючим органом або сканкопія з оригіналу або копії податкової декларації платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні за всі місяці 2023 року в яких учасник був платником єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з відміткою органу статистики або зі сканованою квитанцією, що засвідчує факт і час отримання та що засвідчує факт і час приймання відповідного електронного документа контролюючим органом.
Надана учасником на виконання вимог пункту 2 Додатку 4 до тендерної документації фінансова звітність повинна свідчити про наявність в Учасника обсягу річного доходу (виручки) за останній звітний період (2023 рік) (якщо учасник був платником єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, то обсяг річного доходу (виручки) сумується за всі місяці перебування учасника таким платником в 2023 році) у розмірі не менше 99 % очікуваної вартості даної закупівлі.
Також, в підпункті 5.5 пункту 5 «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, визначені пунктом 47 особливостей, визначених Постановою КМУ № 1178» розділу 3 тендерної документації зазначено: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції».
В складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» надана довідка якою даний учасник повідомляє, що не надає у складі своєї тендерної пропозиції фінансову звітність за останній період тому, що є новоствореним у 2024 році підприємством. ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» відноситься до категорії мікропідприємств та повинно надавати звітність один раз на рік. Найближчу звітність ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» буде подавати у 2025 році.
Також, в складі тендерної пропозиції ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» надана довідка, якою даний учасник повідомляє, що відноситься до категорії мікропідприємств. Періодичність подання звітності мікропідприємством – один раз на рік.
Крім того, в складі тендерної пропозиції ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» надана Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадськх формувань згідно з яким ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» утворено 17.04.2024.
Також, на вимогу щодо усунення невідповідностей в інформації та документах, що подані у тендерній пропозиції, ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» надана Довідка щодо фінансової звітності та підтвердження фінансової спроможності якою також повідомлено про неможливість подання даним учасником фінансової звітності за минулий рік оскільки ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» створено у 2024 році та буде подавати першу фінансову звітність у 2025 році.
В ході моніторингу установлено, що відповідно до протоколу уповноваженої особи від 14.06.2024 № 45, Замовник на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» як такого, що не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та /або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції під час виправлення виявлених замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, а саме: не подав фінансову звітність (у складі «Фінансової звітності мікропідприємства») за останній звітний рік та не підтвердив у спосіб, визначений тендерною документацією, відповідність кваліфікаційному критерію «наявність фінансової спроможності»: не надав фінансової звітності, що свідчить про наявність в учасника обсягу річного доходу (виручки) за останній звітний період (2023 рік) у розмірі не менше 99% очікуваної вартості даної закупівлі.
Стосовно вищевказаної підстави відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» установлено наступне.
Згідно із частиною 1 статті 2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі – Закон № 996) фінансова звітність - звітність, що містить інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.
Відповідно до вимог пункту 1 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419 (далі – Порядок № 419), дія цього Порядку поширюється на всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми господарювання і форми власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі - підприємства), які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.
Згідно з пунктом 3 Особливостей, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 11 статті 26 Закону, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Отже, з урахуванням вищевказаного, учасник ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» не був зобов’язаний у 2023 році вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством за 2023 рік оскільки в 2023 році ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» не було зареєстровано як юридична особа та не здійснювало діяльність.
Відповідно до вимог підпункту 5.5 пункту розділу 3 тендерної документації, фінансова звітність ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» за 2023 рік не повинна подаватись у складі тендерної пропозиції даного учасника, оскільки наявність фінансової звітності за 2023 рік не передбачено законодавством для ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП», утвореного як юридична особа 17.04.2024.
З урахуванням вищевказаного, ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» неправомірно відхилено згідно з протоколом уповноваженої особи від 14.06.2024 № 45 на підставі вимог абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
Слід зазначити, що в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Легард груп» надана Довідка про фінансову звітність підприємства, якою учасник повідомив, що періодичність подання його фінансової звітності згідно діючого законодавства – 1 раз на рік. ТОВ «Легард груп» є новоутвореним підприємством у 2024 році, ще не звітувало за формою фінансової звітності малого підприємства або фінансової звітності мікропідприємства. Тому у складі тендерної пропозиції фінансова звітність не подається.
Крім того, в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Легард груп» надана Довідка про вартість активів в якій зазначено: «ТОВ «Легард груп» утворено у 2024 році, періодичність подання фінансової звітності – один раз на рік. Фінансова звітність до контролюючих органів ще не подавалась. Тому не маємо можливості указати вартість чистих активів учасника відповідно до наданої фінансової звітності відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій. Але, згідно даних бухгалтерського обліку підприємства, вартість чмстих активів учасника на момент подання пропозиції, складає 50 000 (п’ятдестдесят тисяч) гривень.
Також, в складі тендерної пропозиції ТОВ «Легард груп» надано Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань згідно з яким «Легард груп» утворено 26.01.2024.
Крім того, на вимогу щодо усунення невідповідностей, ТОВ «Легард груп» надана інформація на ім’я уповноваженої особи якою повідомлено що державна реєстрація суб’єкта господарювання – юридичної особи ТОВ «Легард груп» відбулася 26.01.2024. Виходячи з цього та згідно діючого законодавства України, подання фінансової звітності за 2023 рік для ТОВ «Легард груп» не передбачено. Тому у складі тендерної пропозиції ТОВ «Легард груп» не надано фінансову звітність за 2023 рік.
В ході моніторингу установлено, що відповідно до протоколу уповноваженої особи від 21.06.2024 № 48, Замовник, керуючись нормами абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «ЛЕГАРД ГРУП» як такого, що не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та /або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, зокрема: не подав фінансову звітність (у складі «Фінансової звітності мікропідприємства») за останній звітний рік та не підтвердив у спосіб, визначений тендерною документацією, відповідність кваліфікаційному критерію «наявність фінансової спроможності», а саме: не надав фінансової звітності, що свідчить про наявність в учасника обсягу річного доходу (виручки) за останній звітний період (2023 рік) у розмірі не менше 99% очікуваної вартості даної закупівлі.
Стосовно вищевказаної підстави відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «Легард груп», при проведенні моніторингу установлено наступне.
Згідно із частиною 1 статті 2 Закону № 996, пункту 1 Порядку № 419, ТОВ «Легард груп», утворене як юридична особа в січні 2023 року, не зобов’язані вести бухгалтерський облік в 2023 році та подавати фінансову звітність за 2023 рік.
Відповідно до вимог пункту 11 статті 26 Закону, пункту 3 Особливостей, підпункту 5.5 пункту розділу 3 тендерної документації, фінансова звітність ТОВ «Легард груп» за 2023 рік не повинна подаватись у складі тендерної пропозиції даного учасника, оскільки наявність фінансової звітності за 2023 рік не передбачено законодавством для ТОВ «Легард груп», утвореного як юридична особа в січні 2024 року.
З урахуванням вищевказаного, відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Легард груп» згідно з протоколом уповноваженої особи від 21.06.2024 № 48 здійснено на порушення вимог абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
Зважаючи на зазначене, Замовником безпідставно відхилено тендерні пропозиції учасників ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП» та ТОВ «Легард груп», що за результатами оцінки визначені як найбільш економічно вигідні тендерні пропозиції, чим недотримано вимоги абзацу 5 підпункту 1, підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Різниця між остаточною ціновою пропозицією учасника ТОВ «МАКСІ ОПТ ГРУП», тендерна пропозиція якого Замовником безпідставно відхилена, яка становить 1 184 700,00 грн та остаточною ціновою пропозицією переможця торгів ФОП Арсірій О.В., яка становить 2 041 000,00 грн, складає 856 300,00 гривень.
Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Враховуючи наведене Замовником порушено принципи публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема, щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.
Період усунення порушень:
29.08.2024 14:52 - 13.09.2024 00:00
Дата публікації висновку:
29.08.2024 14:52