• Закупівля без використання електронної системи
  • КЕП
  • Без аукціону

Надання послуг з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Дмитрівської сільської територіальної громади, Бучанського району, Київської області.

Завершена

1 499 000.00 UAH з ПДВ
Номер: cddc1bc8177646ea8f0f00c0a1d97853
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-10-30-000012
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 29.10.2024 00:00
Автор: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40479560
Період моніторингу: 30.10.2024 12:45 - 21.11.2024 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 29.10.2024 № 289 Київ Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23, НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. 3. У разі виникнення обставин непереборної сили, зумовлених воєнними діями, розпочатий моніторинг процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу, підлягає зупиненню до усунення/зникнення таких обставин. Перший заступник начальника Олександр СОМИК Додаток до наказу Північного офісу Держаудитслужби «Про початок моніторингу процедур закупівель» Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 10 UA-2024-04-17-008349-a 17.04.2024 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Адреса: Ukraine, Київ
Контактна особа: ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 93) 391-39-85, mendelmo33@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, установлено порушення Замовником вимог підпункту 5 пункту 13 Особливостей № 1178 та статті 5 Закону № 922-VIII. За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при відображенні закупівлі у річному плані, визначенні предмета закупівлі, оприлюдненні інформації щодо закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 20 листопада 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, наявність підстав для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2024 рік, звіт про укладений договір про закупівлю оприлюднений в електронній системі закупівель від 17.04.2024, Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі згідно з абзацом 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, затверджене розпорядженням сільського голови Дмитрівської сільської ради, договір про закупівлю від 17.04.2024 № 111, пояснення та документи надані Замовником 01.11.2024 та 19.11.2024 із власної ініціативи, а також у відповідь на запит органу державного фінансового контролю (далі – Орган ДФК) від 15.11.2024. У ході проведення моніторингу закупівлі, установлено, що Замовником, керуючись нормами абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у редакції чинній на дату укладання договору (далі – Особливості № 1178), здійснено закупівлю послуг із розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Дмитрівської сільської територіальної громади, Бучанського району, Київської області, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, зокрема, у зв’язку з необхідністю захисту прав інтелектуальної власності. Через електронну систему закупівель Замовником 01.11.2024 надано пояснення з власної ініціативи, відповідно до яких зазначено наступне: «…Згідно з рішенням Національного органу інтелектуальної власності ДП «Український інститут інтелектуальної власності» (Укрпатент), рішення про реєстрацію договору що стосується права автора на твір права на твір від 02 вересня 2022 р. № 6586), виключні майнові права на «Науково-методичні рекомендації щодо застосування Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» належать Інститут землекористування НААН України без будь-яких обмежень. Виходячи з вищенаведених норм законодавства, закупівля послуг з розробки Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини), пов’язана із захистом прав інтелектуальної власності. До об’єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать: «Науково-методичні рекомендації з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території територіальної громади» (свідоцтво про реєстрацію авторського права від 18 жовтня 2022 р. № 115344), «Науково-методичні рекомендації щодо застосування Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» (Рішення про реєстрацію договору що стосується права автора на твір права на твір від 02 вересня 2022 р. № 6586), «Науково-методичних рекомендацій щодо розробки проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць» (свідоцтво про реєстрацію авторського права від 12 грудня 2023 р. № 121824)…» Відповідно до вимог статті 53 Закону України «Про авторське право і суміжні права» від 01.12.2022 № 2811-IX, передбачений виключний перелік підстав для захисту авторського права і суміжних прав, серед яких, у тому числі, використання об’єкта авторського права або об’єкта суміжних прав, якщо такі дії не підпадають під передбачені цим Законом випадки вільного використання об’єктів авторського права або об’єктів суміжних прав, без дозволу суб’єкта таких прав. Натомість, аналізом інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, установлено, що Договором про надання послуг від 17.04.2024 № 111, жодним чином не передбачено умов щодо використання/ передачу/ оплату виключних майнових прав (які належать Інституту землекористування НААН України) на об’єкти права інтелектуальної власності, а саме на твори: «Науково-методичні рекомендації з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території територіальної громади»; «Науково-методичні рекомендації щодо застосування Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок»; «Науково-методичних рекомендацій щодо розробки проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць», використання яких, за твердженнями Замовника, спричиняє необхідність захисту прав інтелектуальної власності. Керуючись нормами частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), а також з метою підтвердження наявності у Замовника підстав для здійснення закупівлі без використання електронної системи на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей № 1178, Орган ДФК через електронну систему закупівель звернувся до Замовника із відповідним запитом наступного змісту: «…яким чином надання послуг із «розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Дмитрівської сільської територіальної громади» іншим суб’єктом (розробником документації із землеустрою) аніж Інститут землекористування НААН України, може спричинити посягання на права інтелектуальної власності Інституту землекористування НААН України на наступні твори: «Науково-методичні рекомендації з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території територіальної громади»; «Науково-методичні рекомендації щодо застосування Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок»; «Науково-методичних рекомендацій щодо розробки проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць» У відповідь на поставлене питання, Замовником надано наступні пояснення: «…норми і правила виконання послуг з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад законодавчо на сьогодні в країні не встановлено. Відповідно до Статуту Інституту землекористування Національної академії аграрних наук України (надалі - Інститут) є науковою установою із фундаментальних та прикладних досліджень проблем розвитку землекористування, земельного устрою, землеустрою та землевпорядкування, земельного кадастру, діє як науково-методологічний і науково-організаційний центр, координує дослідження із зазначених проблем, що проводяться іншими науковими установами і кафедрами закладів вищої освіти, надає їм методичну допомогу в проведенні цих досліджень та підготовці наукових кадрів. Одним із напрямів діяльності наукової установи є розробка науково-методичних засад інституційного забезпечення обороту земельних ділянок сільськогосподарського призначення, землеустрою, землевпорядкування, оцінки земель, раціоналізації, планування, прогнозування розвитку землекористування і земельних відносин Інститут є суб’єктом права інтелектуальної власності на низку об’єктів відповідного призначення (літературні письмові твори технічного характеру), на які видані свідоцтва про реєстрацію авторських прав (копія свідоцтва додається). Згідно із положенням ч. 1 ст. 64 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність»: «набуття, охорона та захист прав інтелектуальної власності на науковий та науково-технічний (прикладний) результат здійснюються відповідно до законодавства. У разі порушення права інтелектуальної власності його захист здійснюється у порядку, встановленому адміністративним, цивільним і кримінальним законодавством». З огляду на вищевикладене лише Інститут має виключні права на власні науково-методичні рекомендації, зокрема і щодо розпорядження останніми, відповідно до ст.ст. 11,12 Закону України «Про авторське право і суміжні права». Можливість порушення вказаних прав на «Науково-методичні рекомендації з розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території територіальної громади» (свідоцтво про реєстрацію авторського права від 18 жовтня 2022 р. № 115344) через великий перелік не унормованих позицій та відсутність рекомендацій щодо їх вирішення (повний перелік цих позицій наведено у відповіді на 1-е питання) іншою особою створює необхідність захисту права інтелектуальної власності Інститутом землекористування НААН України.» Разом з тим, слід зазначити, що відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, установлено: «землеустрій - сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб’єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил; документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель тощо; проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.» Згідно з пунктом б) статті 22 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, визначено, що землеустрій здійснюється на підставі, у тому числі, укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою. Крім того, відповідно до частини 2 статті 26 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, визначено, що: «Розробниками документації із землеустрою є: - юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою; - фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. До того ж, установлено, що розробником комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території є суб’єкт господарювання, що відповідає критеріям, визначеним частиною другою цієї статті, та відповідно до закону може розробляти містобудівну документацію.» Враховуючи викладене вище, законодавством, щодо кола суб’єктів, яким надано право надавати послуги із розробки документації із землеустрою, установлено обмеження лише щодо наявності у таких суб’єктів необхідного технічного і технологічного забезпечення та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою. Разом з тим, Замовник обґрунтовує свою позицію щодо вибору саме Інституту землекористування НААН України надавачем послуг із розробки документації із землеустрою «через великий перелік не унормованих позицій та відсутність рекомендацій щодо їх вирішення іншою особою» та зазначає, що саме це «створює необхідність захисту права інтелектуальної власності Інститутом землекористування НААН України.» Слід зазначити, що відповідно до статті 23 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, установлено що нормативно-правові акти з питань здійснення землеустрою встановлюють порядок організації, норми і правила виконання робіт із землеустрою, їх склад і зміст. Нормативно-правові акти з питань здійснення землеустрою є обов’язковими до виконання всіма суб’єктами землеустрою. Поруч з тим, статтею 24 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV визначено, що норми і правила у сфері землеустрою встановлюють комплекс якісних та кількісних показників, параметрів, що регламентують розробку і реалізацію документації із землеустрою з урахуванням екологічних, економічних, соціальних, природно-кліматичних та інших умов. Норми і правила у сфері землеустрою розробляються і затверджуються в установленому законом порядку. Тобто, законодавством установлено, що виконання робіт із землеустрою, їх склад і зміст регламентуються та визначаються, затвердженими в установленому законом порядку, спеціальними нормативно-правовими актами, виконання яких є обов’язковим для всіх суб’єктів землеустрою. Слід зазначити, що правову основу землеустрою становлять Конституція України, Земельний кодекс України, закони України «Про землеустрій», «Про Державний земельний кадастр», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про оцінку земель», «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про охорону земель» та інші законодавчі і нормативно-правові акти. Тобто, національне законодавство містить широкий перелік нормативно-правових актів, якими зобов’язані керуватися суб’єкти землеустрою під час замовлення та надання послуг із розробки проекту землеустрою. Разом з тим, законодавством установлено, що суб’єктами, яким надано право надавати послуги із розробки документації із землеустрою, можуть бути будь-які юридичні та фізичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою. При цьому, Замовником штучно обмежено коло суб’єктів для надання послуг із «розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Дмитрівської сільської територіальної громади», що також підтверджується наступними твердженнями Замовника: «…Для визначення очікуваної вартості предмета закупівлі послуг, здійснювалося з проведенням моніторингу цін, шляхом пошуку, збору та аналізу загальнодоступної інформації про ціни, що містяться в мережі Інтернет у відкритому доступі та моніторингу цін у Prozorro, оскільки відсутні збірники для визначення вартості. Визначення вартості ціни договору, укладеного відповідно до пункту 13 Особливостей, здійснювалось виходячи з обсягів послуг з урахуванням площі, кількості земельних ділянок, периметру довжини межі та її складності, з урахуванням авторського права, та зазначено Сторонами (досягнуто згоди) у протоколі погодження договірної ціни (Додаток № 3 до Договору від 17.04.2024 № 111), відповідно до пункту 2.1 Договору.» Також, Замовником наведено перелік проаналізованих закупівель, інформація про які розміщена в електронній системі закупівель: «… - Стрийська міська територіальна громада - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-18-007138-a; - Білоцерківська міська територіальна громада - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-06-27-006586-a; - Сквирська міська територіальна громада - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-01-23-011270-a; - Дачненська сільська територіальна громада - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-06-03-009278-a; - Гренчаноподівська сільська територіальна громада - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-05-001016-a...(та інші)» Слід зазначити, що зазначені вище закупівлі проведені замовниками із застосуванням процедури «Відкритих торгів/ відкритих торгів з особливостями». Разом з тим, Замовником у відповіді за запит Органу ДФК зазначено, що «…Крім того, було проведено збір цінових пропозицій у трьох суб’єктів виконання документації із землеустрою щодо можливої вартості таких послуг та терміну їх виконання…». Відповідно до пункту 3 Особливостей № 1178, установлено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до частини 1 статті 20 Закону № 922-VIII, відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Крім того, відповідно до статті 5 Закону № 922-VIII, визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Згідно з нормами абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей № 1178, установлено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з випадків, визначених у даному підпункті, зокрема коли існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності. Враховуючи викладене, моніторингом установлено, що Замовником штучно обмежено коло суб’єктів для надання послуг із «розробки проекту землеустрою щодо встановлення меж території Дмитрівської сільської територіальної громади» та укладено договір від 17.04.2024 № 111 без використання електронної системи закупівель із Інститутом землекористування НААН України на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей № 1178, зокрема у зв’язку з тим, що існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності, чим порушено вимоги статті 5 Закону № 922-VIII та пункту 13 Особливостей № 1178.
Період усунення порушень: 25.11.2024 17:04 - 10.12.2024 00:00
Дата публікації висновку: 25.11.2024 17:04

Запити/Пояснення