-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Мікропланшетний рідер
Завершена
2 100 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 10 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 10 500.00 UAH
Номер:
efd9241e5f6c469c833f70bf8dce74c1
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-05-06-000051
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
06.05.2024 00:00
Період моніторингу:
06.05.2024 20:29 - 28.05.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
06.05.2024 № 73
(дата)
м. Харків
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Підстава: доповідна записка в.о. заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби Мазалової Р.В. від 06.05.2024 року
В.о. начальника Артур ЄГІОЗАР’ЯН
Додаток
до наказу Північно-східного офісу
Держаудитслужби
від 06.05.2024 № 73
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу
3 UA-2024-04-12-000773-a 12.04.2024 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель
В.о. заступника начальника відділу
контролю у сфері закупівель Руслана МАЗАЛОВА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей установлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей
За результатами аналізу питання: відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "БІОНІКС ЛАБ"; дотримання вимог Постанови № 710; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно – східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 21 травня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції учасника; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Інституту проблем кріобіології і кріомедицини НАН України (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену Протокольним рішенням Уповноваженої особи від 12 .04 .2024 №44, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОНІКС ЛАБ" (далі – ТОВ "БІОНІКС ЛАБ"), протокол розкриття тендерних пропозицій від 20 квітня 2024 року, Протокольне рішення (протокол) уповноваженої особи Замовника про оголошення переможцем процедури відкритих торгів, про намір укласти договір про закупівлю з БІОНІКС ЛАБ від 24 квітня 2024 року №45, повідомлення про намір укласти договір від 24 квітня 2024 рок, пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель 09.05.2024 (далі – Пояснення).
Моніторингом відповідності тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що згідно пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно пункту 28 Особливостей зокрема вказано, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Так, відповідно до пункту 17 Особливостей: Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей..
Однак, у абзаці першому пункту 4 «Умови договору про закупівлю» Розділ 6. Результати торгів та укладання договору про закупівлю Тендерної документації Замовника вказано, що Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону, та Особливостей, що не відповідає нормам пункту 17 Особливостей (в редакції станом на дату початку проведення торгів).
Також, моніторингом установлено:
- пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» Розділ 5. Оцінка тендерної пропозиції Тендерної документації Замовника складений та затверджений без врахування змін, внесених до Особливостей згідно з Постановами Кабінету Міністрів України №131 від 09.02.2024 року, №382 від 02.04.2024 року та випадки відхилення не відповідають нормам пункту 44 Особливостей (в редакції станом на дату початку проведення торгів);
- пункт 5 Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, згідно з пунктом 28 та пунктом 44 Особливостей Розділ 3. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерної документації складено та затверджено без врахування змін, внесених до Особливостей згідно з Постановами Кабінету Міністрів України № 952 від 01.09.2023 року, №382 від 02.04.2024 року та не відповідає нормам пункту 47 Особливостей (в редакції станом на дату початку проведення торгів).
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, Північно-східним офісом Держаудитслужби, через електронну систему закупівель направлено Замовнику запит про надання пояснень від 07.05.2024 з приводу вищевказаного, на який Замовник надав пояснення від 09.05.2024 року, в якому зазначив: «…Регулярними стали ситуації, коли в ІПКіК НАН України електроенергія була, а в оператора Інтернет послуг не було і навпаки. Така ситуація призвела до нестабільної роботи комп’ютерної техніки (зокрема не завжди зберігались зміни, внесені до текстових документів – тендерної документації, зокрема) та нестабільної роботи Інтернет ресурсів, що в сукупності призвело до помилкового використання шаблону тендерної документації, яка була чинна до внесення відповідних змін...Учасником закупівлі Товариством з обмеженою відповідальністю «БІОНІКС ЛАБ» були враховані зміни внесені Постановою Кабінету Міністрів України №131 від 09.02.2024 року до абзацу восьмий підпункту 1 пункту 44 Особливостей ..Таким чином, Учасник ТОВ «БІОНІКС ЛАБ» виконало вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 в редакції зі змінами Постановою КМУ №131 від 09.02.2024 року та уповноважена особа Мамонтов В’ячеслав здійснив розгляд тендерної пропозиції з урахуванням останніх законодавчих змін. Таким чином, виявлена Держаудитслужбою невідповідність в тендерній документації не могла вплинути та не вплинула на прийняття уповноваженою особою кінцевого рішення , щодо оголошення ТОВ «БІОНІКС ЛАБ» переможцем у відкритих торгах. В разі, якщо б тендерна документація враховувала зміни до пункту 44 Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 внесені Постановами КМУ №131 від 09.02.2024 року, №382 від 02.04.2024 року результат процедури закупівлі (тендеру, відкриті торги) був би таким же самим – переможець ТОВ «БІОНІКС ЛАБ» …. В разі, якщо б тендерна документація враховувала зміни до пункту 17 Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 внесені Постановами КМУ №131 від 09.02.2024 року, №382 результат процедури закупівлі (тендеру, відкриті торги) був би таким же самим – переможець ТОВ «БІОНІКС ЛАБ»».
Враховуючи надане пояснення зазначаємо, що згідно пункту 31 частини першої статті 1 Закону визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
В пункті 11 частини першої статті 1 Закону визначено, що замовники - суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
Згідно пункту 3-7 ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
В пункті 54 Особливостей зокрема вказано, що Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.
Зміни до тендерної документації Замовником не вносились.
Таким чином, тендерна документації затверджена Протокольним рішенням Уповноваженої особи від 12.04.2024 №44 без врахування змін до Особливостей, внесених Постановами Кабінету Міністрів України № 952 від 01.09.2023, №131 від 09.02.2024, №382 від 02.04.2024, не відповідає нормам пункту 17, пункту 44, пункту 47 Особливостей, в результаті чого порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей.
Період усунення порушень:
21.05.2024 21:16 - 05.06.2024 00:00
Дата публікації висновку:
21.05.2024 21:16
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
За результатом моніторінга , здійсненого Північно-східним офісом Держаудітслужби були здійснені заходи:
1.Мамонтову В.В.,Уповноваженій особі по закупівлям оголошена догана(наказ №30-к від 27.05.24)
2.Здійснені заходи,направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому(наказ №31 від 27.05.24).
Дата публікації звіту:
28.05.2024 10:28
Запити/Пояснення
Номер:
949c65fd09d042c490f9f3951d0ede8f
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
07.05.2024 13:58
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
11.05.2024 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Мікропланшетний рідер» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель UA-2024-04-12-000773-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансово го контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року №23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
1. Яким чином та на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами)?
2. Чому тендерна документація на закупівлю товару «Мікропланшетний рідер, код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника 38430000-8 Детектори та аналізатори» складена та затверджена без врахування змін, внесених постановами Кабінету Міністрів України № 952 від 01.09.2023, №131 від 09.02.2024, №382 від 02.04.2024 до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі- Особливості)?
3. Чому підстави відхилення тендерної пропозиції, визначені Замовником в пункті 3 «Відхилення тендерних пропозицій» Розділ 5. Оцінка тендерної пропозиції Тендерної документації не відповідають пункту 44 Особливостей?
4. Чому абзац перший пункту 4 «Умови договору про закупівлю» Розділ 6. Результати торгів та укладання договору про закупівлю Тендерної документації не відповідають пункту 17 Особливостей?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
9068fe56e14f43868b4861a6593b6579
Назва:
Відповідь стосовно запиту про надання пояснень в межах проведення моніторингу закупівлі
Дата опублікування:
09.05.2024 13:58
Опис:
У звязку з проведенням моніторингу процедури закупівлі товару (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-04-12-000773-a) та на вимогу надання пояснень (інформації та документів), повідомляємо, що
Номер:
ccc2b01d69a3470ea83ab10ce6dd7512
Назва:
Зверненя до Держаудитслужби України стосовно закупівлі "Мікропланшетний рідер"
Дата опублікування:
24.05.2024 14:27
Опис:
Держаудитслужба України виявила порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей за результатом аналізу питання відповідності вимог до тендерной документації стосовно закупівлі "Мікропланшетний рідер"
За результатом аналізу всіх іньших питань стосовно данної закупівлі-порушень не виявлено.
Запитання:Чи треба скасовувати закупівлю,щоб привести до відповідності вимоги тендерної документації з урахуванням висновків Держаудитслужби України?
Якщо ні, то наступне запитання: Може Замовник закупівлі укласти договір до закінчення процедури моніторінгу Держаудитслужбой України?Протокольним рішенням Уповноваженної особи №46 від 08.05.24" Про продовження сроку укладення договору" срок було продлено( протокол додается).
Номер:
27a005863f7a457f8de14ef7ef227f96
Назва:
Відповідь на звернення за роз'ясненням щодо висновку
Дата опублікування:
27.05.2024 13:33
Опис:
Північно-східним офісом Держаудитслужби було розглянуте Ваше звернення від 24.05.2024 року за роз’ясненнями щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі: «Мікропланшетний рідер", ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-12-000773-a ) (далі - Звернення) та повідомляє наступне.
Згідно пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі- Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
В пункті 11 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон) визначено, що замовники - суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
Згідно пункту 3-7 ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Частиною сьомою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон) передбачено, що у висновку обов’язкового зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості мають зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
При тому, наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 року за № 958/35241 (далі – Наказ № 552) затверджено форму такого висновку, який складається із вступної частини, в якій зазначається інформація про закупівлі, предмет закупівлі, інформація про оприлюднення та застосовану процедуру закупівлі, підстави здійснення моніторингу та дата початку моніторингу, та констатуючої частини, де зазначається дата закінчення моніторингу та інформація про результати моніторингу, висновок про наявність чи відсутність порушення та зобов’язання щодо його усунення у разі виявлення.
Отже, відповідно до статті 8 Закону та положень Наказу № 552 Північно-східний офіс Держаудитслужби склав Висновок з описом тієї інформації, яку вимагають зазначені норми законодавства.
Так, в розділі 3. Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень) ІІ. Констатуюча частин Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі: «Мікропланшетний рідер" визначено: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно – східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів».
Згідно з частиною 8 статті 8 Закону № 922-VIII протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Частиною 8 статті 8 Закону № 922-VIII визначено порядок дій замовника процедури закупівлі в разі виявлення за наслідками проведення моніторингу порушень чинного законодавства при здійсненні державної закупівлі. Законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника при усунені порушень, зазначених у висновку, зокрема, шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Своїм змістом висновок Держаудитслужби є індивідуально-правовим актом, який повинен відповідати вимогам, встановленим статтею 2 КАС України. Обґрунтованість, в силу статті 2 КАС України, є однією з обов’язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб’єкта владних повноважень, що належить встановити адміністративному суду.
Верховний Суд неодноразово наголошував, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб’єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна бути здійснена у письмовій формі, сформована внаслідок реалізації контролюючим органом своєї компетенції (завдань і функцій відповідно до законодавства), містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб’єкту (об’єкту контролю, його посадових осіб), які є обов’язковими до виконання останнім.
Виходячи із структури та змісту частини 8 статті 8 Закону № 922-VIII, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення. Значення слова «зокрема» в структурі речення має уточнююче значення «а саме».