-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Деревина (дров’яна деревина не промислового використання)
Завершена
420 000.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 100.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 100.00 UAH
Номер:
b362d76073d14c2ebfaa3bb80b65055a
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-05-13-000084
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
13.05.2024 00:00
Період моніторингу:
14.05.2024 09:12 - 05.06.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
13.05.2024 № 31-З
Чернівці
Про початок моніторингу процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пунктів 4 і 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 119, із змінами, внесеними наказом Західного офісу Держаудитслужби від 14.06.2022 №186,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
В.о. начальника управління Лілія БОЙЧУК
Витяг з Додатку до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області від 13 травня 2024 року № 31-З
№ з/п, унікальний номер, дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір та опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
3. UA-2024-03-27-005235-a від 27.03.2024 – виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Катерина СКУТАР
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами розгляду питання виконання Постанови № 710 встановлено порушення вимог пункту 4-1 Постанови № 710.
За результатами розгляду питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178 та пункту 3 частини 1 статті 10 Закону.
За результатами розгляду питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей № 1178 встановлені порушення вимог пунктів 29 та 44 Особливостей № 1178, статті 22 Закону.
За результатами розгляду питань щодо дотримання порядку визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, дотримання порядку розміщення інформації про закупівлю, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця, своєчасності та повноти надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому встановлених порушень вимог пунктів 29 та 44 Особливостей № 1178, абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178, пункту 3 частини 1 статті 10 Закону, статті 22 Закону, пункту 4-1 Постанови № 710 (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) та, протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 27 травня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: дотримання порядку визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, дотримання порядку розміщення інформації про закупівлю, оприлюднення інформації про закупівлю, виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (із змінами) (далі – Постанова № 710), відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості № 1178) із змінами, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця, своєчасності та повноти надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального закладу «Вижницька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів художньо-естетичного циклу імені Назарія Яремчука» (далі – Замовник) на 2024 рік (ID: UA-P-2024-03-27-006168-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 27.03.2024 із змінами, внесеними 28.03.2024 (далі – тендерна документація); реєстр отриманих тендерних пропозицій від 05.04.2024; тендерну пропозицію учасника Фізичної особи-підприємця «Кабак Андрій Петрович» (далі – ФОП «Кабак А.П.»); протокол щодо прийняття рішення уповноваженої особи Замовника від 09.04.2024 № 6, 26.04.2024 № 8; повідомлення про намір укласти договір від 29.04.2024; договір про закупівлю від 20.05.2024 № 38; пояснення Замовника з документами, надані 17.05.2024 через електронну систему закупівель, рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Орган оскарження) від 22.04.2024 № 7090-р/пк-пз.
Стосовно тих порушень, обставин, підстав, що були предметом розгляду Органом оскарження незалежно від прийнятого органом оскарження рішення щодо таких порушень, обставин, підстав, відповідно до частини 12 статті 8 Закону моніторинг не здійснювався.
За результатами аналізу питання виконання Постанови № 710 встановлено наступне.
Відповідно до вимог пункту 4-1 Постанови № 710 головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктів господарювання державного сектору економіки зобов’язано забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (Обґрунтування) та оприлюднення такого обґрунтування шляхом розміщення на власному веб сайті (або на офіційному веб сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Слід зазначити, що 19.12.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710», якою запроваджено чергові заходи підвищення ефективності використання державних коштів, а саме: з 19.12.2020 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки доручено забезпечити оприлюднення Обґрунтування шляхом розміщення на власному веб сайті (або на офіційному веб сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Тобто, Кабінетом Міністрів України з 19.12.2020 року органам місцевого самоврядування рекомендовано забезпечити, а головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки доручено забезпечити оприлюднення Обґрунтування на власному веб сайті.
Згідно з Єдиним реєстром розпорядників та одержувачів бюджетних коштів (https://www.treasury.gov.ua/unifie-register-search) Замовник є розпорядником бюджетних коштів. Відповідно до державного веб-порталу бюджету для громадян Open Budget (https://openbudget.gov.ua/spending-agencies/21433223/profile) Замовник є розпорядником нижчого рівня коштів місцевого бюджету.
Зважаючи на те, що Замовник є розпорядником нижчого рівня коштів місцевого бюджету, до нього як до розпорядника бюджетних коштів застосовується пункт 4-1 Постанови № 710, що носить імперативний (обов`язковий) характер.
На запит про надання пояснень щодо оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі Замовник у поясненні зазначив, що Обґрунтування оприлюднено на офіційному веб-сайті Замовника за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-27-005235-a.
Проте, за вказаним посиланням розміщено інформацію щодо проведення даної процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Отже, на порушення вимог пункту 4-1 Постанови № 710 Замовником (як розпорядником нижчого рівня коштів місцевого бюджету) не забезпечено оприлюднення на відповідному вебсайті (зокрема, і вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів) обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до пункту 24 Особливостей № 1178 замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Абзацом третім пункту 54 Особливостей № 1178 визначено, що Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме в оголошенні про проведення відкритих торгів, таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178 та абзацу другого частини 2 статті 24 Закону зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.
Згідно з абзацом четвертим пункту 54 Особливостей № 1178 та пунктом 3 частини 1 статті 10 Закону зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються (оприлюднюються) в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Моніторингом встановлено, що Замовником внесено зміни до тендерної документації, початкову редакцію якої оприлюднено 27.03.2024. Нову редакцію тендерної документації оприлюднено 28.03.2024. Проте, разом із новою редакцією тендерної документації Замовник не оприлюднив в окремому документі у машинозчитувальному форматі перелік змін, що вносяться, чим порушив вимоги абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178 та пункту 3 частини 1 статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей № 1178 встановлено наступне.
Відповідно до пункту 28 Особливостей № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Статтею 22 Закону визначений перелік відомостей, які повинна містити тендерна документація.
Крім того, частиною третьою статті 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Так, у пункті 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації Замовник зазначив перелік підстав для відхилення тендерної пропозиції, які не відповідають таким підставам відхилення, визначеним у пункті 44 Особливостей № 1178 із змінами, чинними на дату оприлюднення оголошення про проведення даної процедури закупівлі, чим не дотримав вимог пункту 44 Особливостей № 1178, статті 22 Закону.
У пункті 5 «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, згідно з пунктом 28 та пунктом 47 Особливостей» розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником встановлено вимогу до учасників про надання документально підтвердженої учасниками інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (пункт 1 частини 2 статті 16 Закону) при тому, що предметом даної закупівлі є деревина (дров’яна деревина не промислового використання), чим недотримано вимог пункту 29 Особливостей № 1178, відповідно до якого у разі проведення відкритих торгів для закупівлі твердого палива (деревини) положення пункту 1 частини 2 статті 16 Закону замовниками не застосовується.
Так, Замовнику оприлюднено запит про надання пояснень з питання порушення вимог пункту 29 Особливостей № 1178 при складанні тендерної документації в частині встановлення до учасників підтвердження ними кваліфікаційного критерію, передбаченого пунктом 1 частини 2 статті 16 Закону.
У наданому поясненні Замовник зазначив, що здійснює закупівлю дров за кодом класифікатора Деревина (03410000-7), а не кодом 09110000-3 Тверде паливо, тому має право вимагати відповідність учасника кваліфікаційним критеріям згідно статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Слід зазначити, що предметом даної закупівлі є деревина (дров’яна деревина непромислового використання), який визначений Замовником відповідно до Єдиного закупівельного словника за кодом ДК 021:2015: 03410000-7 — «Деревина», до категорії якого входить і паливна деревина (код ДК 021:2015: 03413000-8 – «Паливна деревина»).
Відповідно до технічних умов ТУУ-00994207-005:2018 – «Деревина дров’яна. Класифікація, облік, технічні вимоги», наказу Міністерства енергетики
та захисту довкілля України від 27.09.2021 № 621 «Про затвердження Iнструкцiї з ведення електронного облiку деревини» деревина дров’яна непромислового використання – лісоматеріали хвойних та листяних порід деревини, розрізані вздовж і поперек та/або колоті, що використовуються у якості палива в таких побутових пристроях для спалювання деревини, як печі, каміни і системи центрального опалення.
Тверде паливо — горючі речовини, основною складовою частиною яких є вуглець. До твердого палива належать кам'яне вугілля, кокс, буре вугілля, горючі сланці, торф, біомаса, бездимне паливо (вид твердого палива, яке під час горіння або не виділяє видимого диму, або продукує його у незначній кількості), тверді побутові відходи і деревина.
Відповідно до статті 1 Закону України від 14.01.2000 № 1391-XIV «Про альтернативні види палива» (далі – Закон № 1391-XIV) визначено, що альтернативні види палива — це тверде, рідке та газове паливо, яке є альтернативою відповідним традиційним видам палива і яке виробляється (видобувається) з нетрадиційних джерел та видів енергетичної сировини.
Статтею 5-1 Закону № 1391-XIV визначено, що до альтернативних видів твердого палива належать:
продукція та відходи сільського господарства (рослинництва і тваринництва), лісового господарства та технологічно пов'язаних з ним галузей промисловості, а також гранули, брикети, деревне вугілля та вуглиста речовина, вироблені з цієї продукції та відходів, що використовуються як паливо;
органічна частина промислових та побутових відходів, а також гранули та брикети, вироблені з них;
торф, а також гранули та брикети, вироблені з нього.
Тобто, зважаючи, що дров’яна деревина — це продукція/відходи лісового господарства та технологічно пов’язаних з ним галузей промисловості, що використовуються як паливо, цей товар відноситься до твердого палива.
Отже, у випадку закупівлі деревини (дров/дров’яної деревини) замовник не встановлює та не вимагає від учасників процедури закупівлі підтвердження ними кваліфікаційних критеріїв щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а також працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Інші кваліфікаційні критерії, такі як наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) та наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю, що визначені пунктами 3 і 4 частини другої статті 16 Закону, можуть застосовуватись до учасників за рішенням замовника.
Період усунення порушень:
27.05.2024 12:47 - 11.06.2024 00:00
Дата публікації висновку:
27.05.2024 12:47
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Прийнято рішення про необхідність посилення уваги на недопущення в подальшому можливих порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
Дата публікації звіту:
30.05.2024 14:28
Запити/Пояснення
Номер:
f1edb7de268140ce957eb53fed372d54
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
14.05.2024 10:39
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
18.05.2024 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі за предметом «Деревина (дров’яна деревина не промислового використання)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-03-27-005235-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 119 із змінами, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) із наступних питань:
1. Яким чином і на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування розміру, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість? Надайте такі документи.
2. Надайте посилання на сторінку власного вебсайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
3. З яких причин тендерна документація складена з порушенням вимог Особливостей № 1178, а саме:
у пункті 3 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено перелік підстав відхилення тендерних пропозицій, які не відповідають переліку таких підстав для відхилення, визначених пунктом 44 Особливостей № 1178 в редакції, чинній з 14.03.2024;
у пункті 5 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлено вимогу до учасників про надання документально підтвердженої учасниками інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію щодо наявності обладнання, МТБ та технологій (пункт 1 частини 2 статті 16 Закону), чим недотримано вимог пункту 29 Особливостей № 1178, відповідно до якого у разі проведення відкритих торгів для закупівлі твердого палива (деревини) положення пунктів 1 та 2 частини 2 статті 16 Закону замовниками не застосовуються;
4. Чому Вами не оприлюднено в окремому файлі перелік змін, які внесені до тендерної документації?
Відповідні пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено у поясненнях та які обґрунтовують позицію Замовника з поставленого(-их) питання(-нь) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог представників органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
e7a8bcfe5e4c4edc9d81aae41f22185d
Назва:
Лист відповідь
Дата опублікування:
17.05.2024 16:15
Опис:
На виконання запиту Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області від 06.05.2024 року щодо надання пояснень у межах проведення моніторингу процедури відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі «Деревина (дров’яна деревина не промислового використання)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-03-27-005235-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 119 із змінами, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) із наступних питань:, надаємо пояснення (інформацію та документи) з поставлених питань повідомляємо наступне:
1. Стосовно першого питання щодо обґрунтування розміру, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікувану вартість, повідомляємо, що Замовником зазначеного технічні вимоги до предмету закупівлі згідно Додатку № 5 до Тендерної документації, відповідно до специфіки та потреб замовника, враховуючи рівень надання освітніх послуг, необхідність безперебійного функціонування установи та належної організації освітнього процесу з урахуванням вимог чинного законодавства України.
Щодо визначення розміру витрат очікуваної вартості повідомляємо, що очікувана вартість предмета закупівлі, була визначена з урахуванням методики розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».
Розмір бюджетного призначення (очікуваного) та визначення очікуваної вартості предмета закупівлі здійснено відповідно до «Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 № 275.
Листом інформативного характеру Мінекономіки «Щодо розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі» № 3301-04/34980-06 від 20.08.2019 року визначено: «Разом з тим на даний час нормативно не врегульовано питання визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, у зв’язку з чим у замовників часто виникають питання щодо шляхів та методів оптимального визначення вартості закупівлі на етапі її планування.
Оскільки оптимальне визначення очікуваної вартості закупівлі є передумовою ефективного планування, успішного проведення процедур закупівель та досягнення максимальної економії, зазначений Проект методики розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі може використовуватись замовниками на власний розсуд як основа для підготовки та затвердження власних методик розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі.».
Розділом ІІІ Примірної методики сформовано орієнтир для замовників в частині визначення очікуваної вартості предмета закупівлі.
Метод порівняння ринкових цін – це метод визначення очікуваної вартості на підставі даних ринку, а саме загальнодоступної відкритої цінової інформації та інформації з отриманих цінових пропозицій та прайс-листів на момент вивчення ринку.
Порядок отримання цінової інформації щодо товарів та послуг:
1) здійснити пошук, збір та аналіз загальнодоступної цінової інформації, до якої відноситься в тому числі:
- інформація про ціни товарів та послуг, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в т.ч. на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель “ProZorro” та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках;
- довідкові ціни на товари та послуги, що публікуються в спеціалізованих виданнях, які випускаються в друкованій та електронній формі або розміщуються в мережі Інтернет (у разі їх наявності);
- біржові котирування світових, регіональних, місцевих та профільних бірж (в разі біржового товару);
- дані спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань;
- дані офіційних статистичних видань, в т.ч. іноземних.
Під час збору інформації слід враховувати, що умови запланованих закупівель (обсяги закупівлі, умови оплати та поставки тощо) мають бути співставні з умовами закупівель, інформація про які міститься у відкритих джерелах та може бути використана для розрахунку очікуваної вартості. Крім того, слід враховувати інші можливі чинники, що впливають на ціну товарів/послуг, як, наприклад, сезонні коливання цін на певні предмети закупівлі.
Також у разі неможливості отримання достатньої кількості інформації щодо актуальних ринкових цін доцільно застосовувати метод розрахунку очікуваної вартості на підставі закупівельних цін минулих закупівель.
Як основа для встановлення очікуваної вартості можуть використовуватись як ціни власних попередніх закупівель (укладених договорів) замовника на закупівлю ідентичного/аналогічного товару/послуг, так і ціни відповідних закупівель минулих періодів, інформація про які міститься в електронній системі закупівель “Prozorro“, з урахуванням індексу інфляції, змін курсів іноземних валют, якщо в наявності є валютна складова в ціні товару/послуг, та приведені до єдиних умов.
Так Замовником відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» для визначення очікуваної вартості предмета закупівлі здійснено пошук, збір та аналіз загальнодоступної цінової інформації. Врахована інформація про ціни, що міститься в мережі інтернет у відкритому доступі, в тому числі на сайтах виробників та постачальників відповідної продукції. Здійснено моніторинг та аналіз ринкових цін, що відображені в електронній системі закупівель «PROZORRO» за аналогічним предметом закупівлі відповідно до середньоринкового рівня цін з урахуванням індексу інфляції, а також кон'юнктури ринку такого товару в Україні та з урахуванням ризиків, пов’язаних з високою імовірністю зростання цін під час виконання умов договору.
2. Стосовно другого питання щодо посилання на сторінку власного веб-сайту повідомляємо наступне, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі оприлюднено на офіційному веб-сайті Замовника КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ВИЖНИЦЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА-ІНТЕРНАТ І-ІІІ СТУПЕНІВ З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ОКРЕМИХ ПРЕДМЕТІВ ТА КУРСІВ ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО ЦИКЛУ ІМЕНІ НАЗАРІЯ ЯРЕМЧУКА" за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-27-005235-a Замовник під час проведення публічних закупівель діє виключно в межах Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон) та керуючись частиною першою статті 10 Закону самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю.
Згідно ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено поняття, що авторизований електронний майданчик - авторизована Уповноваженим органом інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", є частиною електронної системи закупівель та онлайн-сервісом, що забезпечує реєстрацію осіб, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення закупівель, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет;
Наголошуємо, що веб-сайт — це сукупність логічно зв'язаної гіпертекстової інформації, оформленої у вигляді окремих сторінок і доступної в мережі Інтернет, містить сукупність веб-сторінок та залежного вмісту, доступних у мережі Інтернет, які об'єднані як за змістом, так і за навігацією під єдиним доменним ім'ям. Фізично сайт може розміщуватися як на одному, так і на кількох серверах. Сайтом також називають вузол мережі Інтернет, комп'ютер, за яким закріплена унікальна ІР-адреса, і взагалі будь-який об'єкт в Інтернеті, за яким закріплена адреса, що ідентифікує його в мережі (FTP-site, WWW-site тощо). Набір зв'язаних між собою інформаційних онлайнових ресурсів, призначених для перегляду через комп'ютерну мережу за допомогою спеціальних програм — браузерів. Вебвузол може бути набором документів в електронному вигляді, онлайновою службою.
На підставі викладеного на виконання вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), Замовником оприлюднено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі в засобах масової інформації в мережі Інтернет, на веб-сайті замовника https://prozorro.gov.ua/ через авторизований електронний майданчик за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-27-005235-a, що опубліковані на сайті Замовника.
Крім того, повідомляємо, що згідно діючого законодавства з питань публічних закупівель, зокрема статтею 10 Закону України "Про публічні закупівлі" не встановлено вимоги щодо публікації замовником на своєму веб-сайті інформації щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі, так і вимог щодо обов'язку замовника оприлюднювати зазначену інформацію. Відповідна інформація наводиться замовником у тендерній документації та оголошення про відкриті торги, відповідно до вимог Закону.
Підсумовуючи вище зазначене, дана норма є рекомендаційною. Сподіваємось, що Державна аудиторська служба України та міжрегіональні територіальні органи державного фінансового контролю мають єдиний підхід до кваліфікацій правопорушень та беруть до уваги результатами проведення моніторингу закупівель, а також узагальнюють та приймають ідентичні рішення (висновки) з ідентичних питання моніторингу.
Додатково варто зазначити, що комунальний заклад «Вижницька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів художньо-естетичного циклу імені Назарія Яремчука» не має власного веб-сайту для розміщення інформації, в тому числі інформації про закупівлю. Відтак вся інформація про закупівлю розміщується виключно на веб-сайті Prozorrro. Комунальний заклад «Вижницька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів художньо-естетичного циклу імені Назарія Яремчука» також не має договірних відносин із розробниками веб-сайтів та їх адміністрування, у зв’язку із відсутністю коштів за кошторисом підприємства на вказану потребу. Також у реєстраційних даних комунального закладу «Вижницька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів художньо-естетичного циклу імені Назарія Яремчука» відсутні будь-які посилання на веб-сайти, які б були складовою офіційних реквізитів Замовника, в підтвердження чого надаємо Виписку із з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
Наголошуємо, що з метою дотримання вимог діючого законодавства з питань публічних закупівель Замовник здійснює оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті за посиланням Замовника.
3. Стосовно третього питання повідомляємо, що Тендерну документацію складено у відповідності до вимог ЗУ «Про публічні закупівлі», ПКМУ №1178 від 12.10.2022р. та вимог наказу Мінекономіки від 13.04.2016 № 680 «Про затвердження примірної тендерної документації». Підстави відхилення зазначені в п.3 розділу V тендерної документації та п.5 розділу ІІІ тендерної документації та відповідають вимогам п.44 Особливостей. предмет закупівлі визначається відповідно до Наказу Мінекономіки №708 від 15.04.2020 р. Пунктом 3 розділу І визначено, що «Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника». Згідно вказаного Класифікатора Замовник здійснює закупівлю дров за кодом класифікатора Деревина (03410000-7), а не кодом 09110000-3 Тверде паливо, тому має право вимагати відповідність учасника кваліфікаційним критеріям згідно ст.16 ЗУ "Про публічні закупівлі".
4. Відповідно до четвертого питання, щодо не оприлюднення в окремому файлі перелік змін, які внесенні до тендерної документації повідомляємо наступне:
Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 7-1 цього Закону, або за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше ніж сім днів.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.
Внесення змін до тендерної документації може вважатись окремим документом в розумінні частини 2 статті 24 Закону, оскільки Закон розділяє зазначені документи. Так, протокол уповноваженої особи є документом, який закріплює відповідне рішення з певного питання, зокрема про внесення змін до тендерної документації, натомість окремий документ, в розумінні частини 2 статті 24 Закону тільки відображає перелік таких внесених змін до тендерної документації.
Тому Замовникам вносячи зміни до тендерної документації не слід в якості окремого документа, яким оприлюднюється перелік змін оприлюднювати протокол уповноваженої особи, адже такі дії суперечать нормам Закону.
Зміни до ТД були внесені та оприлюднені у встановленому Законом порядку. Такі рішення та дії жодним чином не обмежили прав учасників процедури закупівлі, не вплинули на подальший перебіг процедури закупівлі, не були предметом оскарження. Замовником взято до уваги виявлене порушення. Заздалегідь вдячні за поради та допомоги, щодо дотримання вимог діючого законодавства з питань публічних закупівель.