• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Технічне обслуговування та поточний ремонт обладнання систем вентиляції та кондиціювання

Завершена

1 749 036.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 745.18 UAH
Номер: ed3eb3bbd184460495a8afac65ed4072
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-03-25-000027
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 25.03.2024 00:00
Автор: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40478572
Період моніторингу: 25.03.2024 22:17 - 16.04.2024 01:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 25.03.2024 № 50 (дата) м. Харків Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Підстава: доповідна записка заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно - східного офісу Держаудитслужби Аляб`євої О.М від 25.03.2024 року Начальник Станіслав КОСІНОВ Додаток до наказу Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.03.2024 № 50 Перелік процедур для здійснення моніторингу закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу 3 UA-2024-03-01-006148-a 01.03.2024 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель Заступник начальника відділу контролю у сфері закупівель Ольга АЛЯБ’ЄВА
Адреса: Ukraine, Харків
Контактна особа: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 50) 177-65-52, mazalova.ruslana@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
  • Відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення)
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ встановлення порушення вимог абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» встановлено порушення вимог абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей. За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом розірвання договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 15 квітня 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту адміністративних послуг та споживчого ринку Харківської міської ради (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ», протокол розкриття тендерної пропозиції, повідомлення про намір укласти договір від 15.03.2024, договір від 26.03.2024 № 4/А пояснення Замовника від 27.03.2024, оприлюднені через електронну систему закупівель. Моніторингом розгляду тендерної пропозиції ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ встановлено, що згідно з протоколом від 13.03.2024 № III-ВК-ВТ1-2-2024 Замовником на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей прийнято рішення відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ. Так, згідно з протоколом від 13.03.2024 № III-ВК-ВТ1-2-2024 Замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ з причини того, що всупереч вимогам тендерної документації, учасником ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ у складі тендерної пропозиції не надано інформацію та/або документи, які відповідають умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та не є невідповідностями у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, а саме не надано інформації та документів, які підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно до вимог встановлених у Додатку № 3 до тендерної документації. Проте, згідно з пунктом 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника встановлена вимога щодо надання інформації та документів, які підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно до вимог встановлених у Додатку № 3 до тендерної документації. Відповідно до вимог Додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі» до тендерної документації Замовника, єдиною прямою вимогою є те, що Учасник у складі тендерної пропозиції обов’язково повинен надати гарантійний лист щодо забезпечення дотримання своїми працівниками під час надання послуги, що є предметом закупівлі, в об’єктах замовника вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами), а також, здійснювати контроль стосовно стану здоров’я своїх працівників на момент надання послуги. В складі тендерної пропозиції Учасника ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ наданий гарантійний лист від 07.03.2024 щодо забезпечення виконання працівниками всіх заходів стосовно запобіганню поширенню на територіі України коронавірусу COVID19 згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Крім того, в складі тендерної пропозиції Учасника ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ наданий гарантійний лист від 07.03.2024 щодо надання послуги належної якості, відповідно до вимог замовника, у встановлений замовником строк та відповідно до технічних вимог, зазначених у тендерній документації. Отже, в тендерній документації Замовника не визначена вимога щодо надання Учасником процедури закупівлі Додатку № 3, а визначена вимога щодо надання інформації та документів, які підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно до вимог встановлених у Додатку № 3 до тендерної документації. Таким чином, Замовником неправомірно відхилено тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ. Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 26.03.2024 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації щодо надання пояснення, щодо підстав відхилення учасника процедури закупівель ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ. На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 27.03.2024 Замовник оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель, що «…Тендерну документацію на закупівлю послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту обладнання систем вентиляції та кондиціювання (ДК 021:2015:50730000-1: Послуги з ремонту і технічного обслуговування охолоджувальних установок) (далі – Тендерна документація) розроблено Замовником відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (зі змінами) (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості). Пунктом 28 Особливостей встановлено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Частиною 2 ст.22 Закону заначено: «У тендерній документації зазначаються такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об’єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону; 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;» далі за текстом. Частиною 3 ст. 22 Закону заначено: «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації». На виконання зазначених норм Закону Замовником у пункті 1 розділу ІІІ Тендерної документації встановлено вимогу щодо завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, але не виключно: інформації та документів, які підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно до вимог встановлених у Додатку № 3 до тендерної документації; гарантійного листа, складеного в довільній формі, підписаного учасником (уповноваженою особою учасника) щодо надання послуги належної якості, відповідно до вимог замовника, у встановлений замовником строк та відповідно до технічних вимог, зазначених у тендерній документації. Гарантійний лист вих. №35 вiд 06.03.2024р, що наданий учасником ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ у складі тендерної пропозиції, є підтвердженням виконання вимоги Тендерної документації саме в частині завантаження гарантійного листа, складеного в довільній формі, підписаного учасником (уповноваженою особою учасника) щодо надання послуги належної якості, відповідно до вимог замовника, у встановлений замовником строк та відповідно до технічних вимог, зазначених у тендерній документації. Надання в складі тендерної пропозиції учасником ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ гарантійного листа вих.№29 від 06.03.2024 щодо забезпечення виконання працівниками всіх заходів стосовно запобіганню поширенню на території України коронавірусу COVID19 згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» є підтвердженням відповідності однієї із усіх інших викладених в Додатку № 3 до Тендерної документації складових технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі. Так, у Додатку № 3 до Тендерної документації замовником визначений повний перелік послуг з технічного обслуговування по кожному виду обладнання, умови виконання поточного ремонту, строки виконання поточного ремонту, умови перевезення обладнання замовника тощо. Тобто, надані у складі тендерної пропозиції учасником ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ документи, що зазначені вище, не є підтвердженням відповідності пропозиції учасника всім технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі встановленим у Додатку № 3 до Тендерної документації. Ненадання учасником у складі тендерної пропозиції інформації та документів, які підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно до вимог встановлених у Додатку № 3 до Тендерної документації є прямою підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника, згідно з абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Тобто у випадку, коли документи, що надані учасником у складі тендерної пропозиції, котрі мають підтвердити безпосередньо запропоновані учасником технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, відсутні, у замовника присутній саме обов’язок відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, оскільки тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. З огляду на викладене, керуючись абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхилив тендерну пропозицію ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ…» Однак, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт порушення вимог частини абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей Зважаючи на зазначене, Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ФОП ЛУППОВ РОМАН ВОЛОДИМИРОВИЧ, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, чим не дотримано вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Моніторингом розгляду тендерної пропозиції ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» встановлено, що згідно з вимогами Додатку 2 «Вимоги до учасників та переможця щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у відкритих торгах» до тендерної документації Замовника, Переможець процедури закупівлі має надати витяг або інформаційну довідку з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, який / яка оформлена на керівника учасника процедури закупівлі або фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі. Проте, Переможцем процедури закупівлі ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» надано довідку яка оформлена на юридичну особу ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ», а не на керівника учасника процедури закупівлі. Отже, в тендерної пропозиції ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» витяг або інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, який / яка оформлена на керівника учасника процедури закупівлі або фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі відсутня. Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 26.03.2024 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації щодо надання пояснення, стосовно яким чином Переможцем процедури закупівлі ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» виконано вимоги щодо надання витягу або інформаційної довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, який / яка оформлена на керівника учасника процедури закупівлі або фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі. На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 27.03.2024 Замовник оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель, що «…Замовник формує тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі-Закон) з урахуванням Особливостей (п. 28 Особливостей). Частина 4 статті 22 Закону встановлює, що тендерна документація не повинна містити: вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників; вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі — Закон № 2939) та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці 14 пункту 47 Особливостей (абз. 15 п. 47 Особливостей). Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом № 2939 та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів. Підставою для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі є та обставина, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією (пп. 3 п. 47 Особливостей). За офіційною інформацією, оприлюдненою 04.09.2023 на сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК; nazk.gov.ua), агентство відкрило доступ до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення із врахуванням безпекових аспектів. Тобто, у замовника є певна можливість самостійно встановити наявність / відсутність даних/інформації щодо корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень керівника переможця закупівлі, яка міститься у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Уповноваженою особою Департаменту адміністративних послуг та споживчого ринку Харківської міської ради було здійснено перевірку керівника переможця закупівлі, ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ», на відсутність підстав для відхилення відповідно до підпункту 3 пункту 47 Особливостей за посиланням: https://corruptinfo.nazk.gov.ua/. За інформацією Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, відомості щодо керівника переможця процедури закупівлі щодо притягнення його згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, відсутні. Кінцева мета вимог, встановлених підпунктом 3 пункту 47 Особливостей, свідчить саме про встановлення певних фактів та відомостей під час процедури закупівлі, а не формального виконання приписів вказаної норми…» Згідно з підпунктом 3 пункту 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених, зокрема: у підпункту 3 пункту 47 Особливостей. Таким чином, тендерна пропозиція Переможця процедури закупівлі ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» не відповідає вимогам тендерної документації та підлягає відхиленню, відповідно до абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей, а саме: Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених зокрема: у підпункту 3 пункту 47 Особливостей. Однак, на порушення абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «ВК-ІНЖЕНЕРІНГ» та уклав з ним Договір.
Період усунення порушень: 15.04.2024 20:37 - 30.04.2024 00:00
Дата публікації висновку: 15.04.2024 20:37

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Договір від 26.03.2024 №4/А розірвано за згодою сторін шляхом укладання додаткової угоди від 17.04.2024 №1 до Договору. Порушення усунуто.
Дата публікації звіту: 17.04.2024 14:12

Підтвердження факту усунення порушення

Результат: Усунуто
Результат по типу порушення:
  • corruptionAwarded: Так
  • rejectionOfBidsNotByLaw: Так
Опис: На виконання Висновку Північно-східного офісу Держаудитслужби Договір від 26.03.2024 №4/А розірвано за згодою сторін шляхом укладання додаткової угоди від 17.04.2024 №1 до Договору.
Дата публікації: 18.04.2024 11:54

Запити/Пояснення