• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вивіз твердих побутових відходів з території кладовищ Фонтанської територіальної громади (ДК 021:2015: 90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям)

Завершена

1 780 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 900.00 UAH
Номер: 0fefeed70dad4e85bf4443fdd57eb377
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-05-20-000057
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 20.05.2024 00:00
Автор: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40477150
Період моніторингу: 20.05.2024 17:39 - 11.06.2024 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 20.05.2024 Одеса № 108 Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 № 23, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. 3. Оприлюднити цей наказ в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів. 4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника начальника Південного офісу Держаудитслужби Дмитра Ігоровича ХАНДУСЕНКА. Підстава: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 20.05.2024, доповідна записка завідувача сектору перевірок закупівель відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Ельвіри ЛУЗАН від 20.05.2024. Начальник Олександр СТАВНІЙЧУК Додаток до наказу Південного офісу Держаудитслужби від 20.05.2024 № 108 Витяг з переліку процедур закупівель щодо яких здійснюється моніторинг процедур закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/ або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі Відповідальні особи за проведення моніторингу закупівель унікальний номер дата оприлюднення 1 2 3 4 5 20 UA-2024-01-24-017797-a 24.01.2024 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель Начальник відділу контролю у сфері закупівель Світлана САМОКІШ
Адреса: Ukraine, Одеса
Контактна особа: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 66) 719-35-16, d.o.morozov@dasu.gov.ua
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення)
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог абзаців 5 та 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, пункту 3 Особливостей та частини першої статті 5 Закону. За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей, надання замовником роз’яснень щодо змісту ТД, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 31 травня 2024 року. Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), надання замовником роз’яснень щодо змісту ТД, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства «РИТУАЛЬНА СЛУЖБА» Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, ТД, затверджену протоколом уповноваженої особи від 24.01.2024 № 24/01-2, роз’яснення щодо змісту ТД, оприлюднені в електронній системі закупівель 28.01.2024, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОГРАНД 1» (далі – ТОВ «АВТОГРАНД 1»), тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Частюля» (далі – ТОВ «Частюля»), тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця Власюк Тетяни Сергіївни, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-ЛІДЕР» (далі – ТОВ «ЕКО-ЛІДЕР»), вимогу про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «Частюля», вимогу про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «ЕКО-ЛІДЕР», протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 05.02.2024 № 05/02, від 12.02.2024 № 12/02, від 14.02.2024 № 14/02, від 21.02.2024 № 21/02, від 05.03.2024 № 05/03, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене 05.03.2024 в електронній системі закупівель, договір про закупівлю послуг з вивезення твердих побутових відходів від 14.03.2024 № 35/24 (далі – Договір), пояснення та документи, отримані 30.05.2024 через електронну систему закупівель. За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено. За результатами оцінки тендерних пропозицій, після відхилення Замовником тендерної пропозиції ТОВ «АВТОГРАНД 1», електронною системою закупівель автоматично визнано найбільш економічно вигідною тендерну пропозицію ТОВ «Частюля» остаточною вартістю 762 874,57 гривень. Згідно з протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 12.02.2024 № 12/02 (далі – Протокол) Замовником відхилено тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «Частюля» на підставі абзаців 5 та 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, а саме: учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 Особливостей. Відповідно до Протоколу тендерна пропозиція учасника ТОВ «Частюля» підлягає відхиленню на підставі не виправлення учасником виявлених Замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідностей, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення відповідного повідомлення, а саме: учасником не було виправлено невідповідності щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, зокрема нормативної кількості та професійності працівників, що повинні відповідати умовам надання послуг. Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 1 Додатка 1 до ТД встановлено, що учасник процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції повинен надати довідку в довільній формі про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (із обов’язковим зазначенням прізвища, імені, по батькові працівників), що планується до залучення для надання послуг відповідно до предмета закупівлі, за підписом уповноваженої особи учасника. Для документального підтвердження наявності трудових / підрядних / тощо відносин з учасником для працівників за основним місцем роботи надаються копії трудових книжок (або витяги з трудових книжок) таких працівників із записами про прийом на роботу або копії наказів про прийняття на роботу таких працівників. Нормативна кількість та професійність працівників повинна відповідати умовам надання послуг. Учасником ТОВ «Частюля» у складі тендерної пропозиції на виконання вимоги підпункту 2 пункту 1 Додатка 1 до ТД були надані довідка про наявність працівників від 31.01.2024 № 2-Ч, наказ від 11.06.2021 № 2/2021-Д про вступ на посаду директора Черевка Михайла Дмитровича, наказ від 04.11.2022 № 21-К про прийняття на роботу водія автотранспортних засобів Погона Віталія Васильовича. Проте Замовник, незважаючи на наявність вказаних вище документів, наданих на вимогу підпункту 2 пункту 1 Додатка 1 до ТД щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «Частюля». Протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, учасником ТОВ «Частюля» на вказану вимогу виправлення виявлених Замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідностей, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, надано довідку про наявність працівників від 08.02.2024 № 2-Ч та наказ від 01.02.2024 № 7-К про прийом на роботу водія навантажувача Лозовича Василя Васильовича. Відповідно до Протоколу учасником процедури закупівлі не було виправлено невідповідності щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, зокрема нормативної кількості та професійності працівників, що повинні відповідати умовам надання послуг. Замовник зазначає, що нормами діючого законодавства (зокрема наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.06.2010 № 170 «Про затвердження Норм часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів», Кодексом законів про працю України тощо) визначається необхідна чисельність, професійність, кваліфікація тощо працівників щодо надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, а тендерною документацією замовника встановлені зокрема об’єм, термін, періодичність та місце надання послуг. Слід зазначити, що «Норми часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів», затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.06.2010 № 170, носять рекомендаційний характер відповідно до пункту 1 вказаних норм. На запит Південного офісу Держаудитслужби від 27.05.2024 щодо відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «Частюля» на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, Замовник 30.05.2024 надав пояснення, в якому зазначив, що аналізуючи наведений у ТД об’єм твердих побутових відходів за двома послугами та наявний потенціал учасника (наявність обладнання, матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід), Замовник дійшов висновку про неможливість надати послугу в повному обсязі за наведений термін з урахуванням вимог законодавства. Дане пояснення не обґрунтовує рішення Замовника про відхилення учасника процедури закупівлі ТОВ «Частюля», оскільки Замовником у ТД не було встановлено вимогу щодо конкретної кількості, професійності та кваліфікації працівників учасника. Враховуючи вищезазначене, на порушення вимог абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Частюля». Слід зазначити, що аналогічна вимога про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, була висунута до учасника процедури закупівлі ТОВ «ЕКО-ЛІДЕР», якого за результатами розгляду Замовником було визначено переможцем процедури закупівлі. Відповідно до Протоколу тендерна пропозиція учасника ТОВ «Частюля» підлягає відхиленню на підставі ненадання учасником обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 Особливостей. Відповідно до абзацу дев’ятого пункту 37 Особливостей учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою (у цьому пункті під терміном “аномально низька ціна тендерної пропозиції” розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота), повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції. Учасником ТОВ «Частюля» на вимогу про надання обґрунтування аномально низької ціни до 07.02.2024 00:00 було надано таке обґрунтування (файл: Обгрунтування ціни.pdf) шляхом завантаження до електронної системи закупівель 05.02.2024 21:59. Відповідно до Протоколу учасником процедури закупівлі ТОВ «Частюля» було завантажено документ «Обґрунтування щодо вартості послуг пропозиції» від 05.02.2024 № 1-Ч (далі – Обґрунтування), що не містить інформацію про досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва, сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника, або про отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством. Слід зазначити, що відповідно до абзаців третього – шостого частини чотирнадцятої статті 29 Закону обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про: досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва; сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника; отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством. Отже, зазначена у абзацах третьому – шостому частини чотирнадцятої статті 29 Закону інформація щодо обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції не є вичерпною. На запит Південного офісу Держаудитслужби від 27.05.2024 щодо відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «Частюля» на підставі абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, Замовник 30.05.2024 надав пояснення, в якому зазначив, що учасником було завантажено Обґрунтування, що не містить інформацію про досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва, сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника та отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством. Дане пояснення не обґрунтовує рішення Замовника про відхилення учасника процедури закупівлі ТОВ «Частюля», оскільки учасник ТОВ «Частюля» в Обґрунтуванні детально описав складові своєї остаточної цінової пропозиції з урахуванням ціни на збирання, навантаження та очищення території від відходів, перевезення та захоронення відходів. Враховуючи вищезазначене, на порушення вимог абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Частюля». Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Також, оскільки Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Частюля», остаточна цінова пропозиція якого є меншою на 991 795,43 грн, ніж пропозиція учасника процедури закупівлі ТОВ «ЕКО-ЛІДЕР», якого визначено переможцем процедури закупівлі, Замовником не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначених частиною першою статті 5 Закону, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.
Період усунення порушень: 31.05.2024 16:17 - 15.06.2024 00:00
Дата публікації висновку: 31.05.2024 16:17

Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності

Номер протоколу: 15-0156/2024/пр
Дата відкриття провадження: 19.09.2024 00:00
Номер відкриття провадження : 3/504/2329/24

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Заперечення до висновку Відповідно до пункту 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій Південним офісом Держаудитслужби встановлено порушення вимог абзаців 5 та 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, пункту 3 Особливостей та частини першої статті 5 Закону «Про публічні закупівлі», та зобов’язано КП «»Ритуальна служба здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. У ході моніторингу Замовником надавались пояснення з приводу виниклих питань, які безпідставно залишились без уваги з боку Південного офісу Держаудитслужби. Натомість, у висновку моніторингу зазначено, що пояснення не спростовує факту встановленого порушення та не обґрунтовує рішення Замовника. Тобто, органом моніторингу упущено обґрунтування замовника та взагалі не надано оцінку поясненням. 1. Так, Південний офіс Держаудитслужби вважає безпідставним відхилення тендерної пропозиції учасника відповідно до частини 4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. З цього приводу зазначаємо наступне. Відповідно до наказу № 21-К від 04.11.2022 року про прийняття на роботу, Погона Віталія Васильовича було прийнято за основним місцем роботи на повний робочий день на посаду водієм автотранспортних засобів. Відповідно до наказу № 7-К від 01.02.2024 року про прийом на роботу, Лозовича Василя Васильовича було прийнято на посаду водія навантажувача. Відповідно до абзацу 1 статті 1 Кодексу законів про працю України, Кодекс законів про працю України регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя працівників, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини. Відповідно до абзацу 1 статті 85 Кодексу законів про працю України, норми праці - норми виробітку, часу, обслуговування, чисельності - встановлюються для працівників відповідно до досягнутого рівня техніки, технології, організації виробництва і праці. Відповідно до абзацу 1 статті 86 Кодексу законів про працю України, запровадження, заміна і перегляд норм праці провадиться роботодавцем за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Відповідно до статті 88 Кодексу законів про працю України, норми виробітку (норми часу) і норми обслуговування визначаються виходячи з нормальних умов праці, якими вважаються: 1) справний стан машин, верстатів і пристроїв; 2) належна якість матеріалів та інструментів, необхідних для виконання роботи, і їх вчасне подання; 3) вчасне постачання виробництва електроенергією, газом та іншими джерелами енергоживлення; 4) своєчасне забезпечення технічною документацією; 5) здорові та безпечні умови праці (додержання правил і норм з техніки безпеки, необхідні освітлення, опалення, вентиляція, усунення шкідливих наслідків шуму, випромінювань, вібрації та інших факторів, які негативно впливають на здоров’я працівників, тощо). Відповідно до статті 89 Кодексу законів про працю України, заміна і перегляд єдиних і типових (міжгалузевих, галузевих, відомчих) норм здійснюється органами, які їх затвердили. Наведене свідчить про можливість провадження роботодавцем нормування праці самостійно, виходячи зокрема з досягнутого рівня техніки, технології, організації виробництва і праці та можливість застосування єдиних і типових (міжгалузевих, галузевих, відомчих) затверджених норм. Норми часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів затверджені Наказом Міністерством з питань житлово-комунального господарства України № 170 від 01.06.2010 року на відповідність Кодексу законів про працю України, Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та з метою планування і організації робіт із збирання та перевезення побутових відходів під час надання послуг з вивезення побутових відходів. Відповідно до норм Положення про Міністерство з питаньжитлово-комунального господарства України (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 717 від 12.05.2007 року), Мінжитлокомунгосп здійснює, зокрема, нормативно-методичне забезпечення діяльності в галузі поховання, проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, поводження з побутовими відходами, перевезення пасажирів міським електричним транспортом (трамвай, тролейбус), благоустрою населених пунктів та розвитку квітково-декоративного насінництва та розсадництва (частина 9 пункту 4 Положення). Мінжитлокомунгосп видає у межах своїх повноважень та відповідно до законодавства накази, організовує і контролює їх виконання (пункт 7 Положення). На теперішній час правонаступником Міністерства з питань житлово-комунального господарства України є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України. Норми часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів, затверджені Мінжитлокомунгосп № 170 від 01.06.2010 року, також є діючими нормами на теперішній час. Відповідно до норм Положенняпро Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 460 від 30.06.2015 року (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 1400 від 17.12.2022 року)), Мінінфраструктури затверджує, зокрема, порядки, стандарти, норми і правила у сфері житлово-комунального господарства, житлової політики, благоустрою населених пунктів, управління побутовими відходами, поховання, увічнення пам’яті жертв війни та політичних репресій (частина 20 пункту 4 Положення). Відповідно до пункту 8 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Мінінфраструктури у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання. Накази Мінінфраструктури, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, видаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” та іншого законодавства. Нормативно-правові акти Мінінфраструктури підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Накази Мінінфраструктури, видані в межах повноважень, передбачених законом, обов’язкові для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими держадміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та громадянами. Виходячи з наведеного, зазначаємо, що Норми часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів носять рекомендаційний характер, оскільки законодавством передбачена можливість нормування праці самостійно, виходячи зокрема з досягнутого рівня техніки, технології, організації виробництва і праці (наявний потенціал), проте є обов’язковими для застосування під час надання послуг з вивезення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких) у населених пунктах з метою планування і організації таких робіт, оскільки затверджені наказами галузеві норми обов’язкові для виконання. Тендерною документацією визначається певний перелік послуг (зокрема прибирання стихійного звалища; збирання та вивезення відходів спеціальними автотранспортними засобами; при загрузці машини слідкувати за повним забором відходів без залишення його на майданчику; очищення території від відходів, що залишилися при загрузці до спеціалізованого транспортного засобу; вивезення відходів, дотримуючись санітарних норм), надання яких є обов’язковим. Також відповідно до вимог тендерної документації, учасник повинен забезпечувати виконання працівниками правил дорожнього руху, правил протипожежної безпеки, охорону праці, техніку безпеки а також технічну справність і безпеку транспортних засобів, що використовуватимуться для надання послуг. Учасником визначається відповідальна особа з питань охорони праці. Законодавство про працю та охорону праці складається, зокрема, з Кодексу законів про працю України, Закону України «Про охорону праці» та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. На відповідність законодавства розроблено Класифікатор професій ДК 003:2010 та довідники кваліфікаційних характеристик професій працівників, зокрема Наказом № 136 від 14.02.2006 року затверджено Випуску № 69 "Автомобільний транспорт" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, яким визначаються завдання та обов’язки Водія автотранспортного засобу категорії С та Наказом № 336 від 29.12.2004 Міністерством праці та соціальної політики України затверджено Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, яким визначаються завдання та обов’язки Водія навантажувача, а також завдання та обов’язки Вантажника. Відповідно до норм законодавства та вимог тендерної документації, зазначене дає можливість визначити необхідну нормативну кількість та професійність працівників для надання послуг, що узгоджується з Нормами часу на роботи із збирання та перевезення побутових відходів, що затверджені Наказом Міністерством з питань житлово-комунального господарства України № 170 від 01.06.2010 року. Таким чином, враховуючи наявний потенціал учасника з урахуванням відсутності у обґрунтуванні аномально низької ціни певного визначення наявності потенціалу, приймається рішення про відхилення з підстав, що наведена інформація у тендерній документації не надає можливості надати послугу в повному обсязі за наведений термін з додержанням вимог законодавства про працю. 2. Також Південний офіс Держаудитслужби вважає безпідставним відхилення тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, З цього приводу зазначаємо наступне. Відповідно до ч. 14 ст. 29 Закону № 922 учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції. Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини. Частиною п`ятою статті 30 Закону № 922-VIII передбачено, що електронна система закупівель автоматично розраховує аномально низькі ціни/приведені ціни тендерних пропозицій на всіх етапах електронного аукціону та інформує про це учасника процедури закупівлі та замовника. Згідно з абзацом шостим пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону. Учасником ТОВ «ЧАСТЮЛЯ» було завантажено документ «Обґрунтування щодо вартості послуг пропозиції № 1-Ч від 05.02.2024 року», що не містить інформацію про досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва, сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника та отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством. При цьому учасником у документі зазначено наступне: «Просимо звернути увагу на ціни за аналогічні послуги по публічним закупівлям, які проводяться на закупівлю послуг з збирання, перевезення, захоронення твердих побутових відходів на 2024 рік, а саме: - (Ідентифікатор закупівлі: UA-2023-11-28-017311-a) – вартість збирання, перевезення та захоронення 1 м.куб. твердих побутових відходів (відходів ВГВ) становить – 250,00 грн. без ПДВ.». Укладений за результатами наведеної закупівлі договір між ФОП Авербух О.А. та Одеською державною академією будівництва та архітектури містить інші умови надання послуг (замовник самостійно завантажує відходи у контейнери, інша відстань перевезення, надання контейнерів місткістю тільки 1,1 куб.м., тощо), що в свою чергу не є аналогічною послугою, яка може вважатись належним обґрунтуванням аномально низької ціни. Крім того, сторонами вказаного договору є інші юридичні особи, а не ТОВ «ЧАСТЮЛЯ», що підтверджує те, що Учасник не може обґрунтувати ціну на підставі аналогічних договорів, за якими Учасник здійснював або здійснює виконання робіт. Зазначене свідчить, що інформація, яка міститься у документі, жодним чином не обґрунтовує аномально низьку ціну з огляду на норму частини 3 пункту 14 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки законодавством передбачено надання саме належного обґрунтування аномально низької ціни, яке може містити будь-які підтверджуючі документи та/або інформацію, яка б довела дійсність та належність цінової пропозиції предмету закупівлі, про що зазначено у протоколі відхилення пропозиції. Схожа правова позиція викладена у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 26.09.2022 року у справі № 420/10334/22 Закон чітко вимагає від учасників процедури закупівлі надання саме належного обґрунтування аномально низької ціни. Належне обґрунтування аномально-низької ціни може в собі містити без виключення будь-які підтверджуючі документі, які б довели Замовнику дійсність всіх фактів, викладених в обґрунтуванні, а не лише багатослівні твердження, які не містять в собі ніякого документального підтвердження. Учасник жодним чином (фактом, документом) не обґрунтував, не підтвердив доцільність та свою можливість такого зниження ціни на послуги згідно предмету закупівлі та Учасником не конкретизовано, за рахунок чого він настільки зменшив собівартість робіт. Замовником таке пониження (без належного обґрунтування) сприйнято як абсолютний «демпінг» ціни під час аукціону. Документ, який наданий Учасником, як обґрунтування аномально-низької цін за свої змістом не є належним обґрунтуванням аномально низької ціни тендерної пропозиції на закупівлю робіт з технічного нагляду. Документ не містить опису жодної підстави по типу, за рахунок чого відбувається досягнення економії, а також документ не містить опису, які саме умови (сприятливі умови), дають змогу Учаснику надати послуги за такою суттєво заниженою ціною. Тобто жодного конкретного факту, документального підтвердження. Закон України «Про публічні закупівлі» не містить вичерпного переліку інформації, яка повинна міститися в обґрунтуванні аномально низької ціни, також, в ньому відсутні вимоги до кількості аргументів, їх конкретизації, наведення доказів чи надання конкретних підтверджуючих документів. Закон України «Про публічні закупівлі» не обмежує учасників щодо обґрунтування аномально низької ціни та допускає надання такого обґрунтування в довільній формі. Згідно із частиною чотирнадцятою статті 29 Закону № 922-VIII учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг пропозиції. У свою чергу замовник: - може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та - відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини. Поряд з цим, Закон № 922-VIII не конкретизує, яке саме обґрунтування буде належним, проте зазначає, що обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про: 1) досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва; 2) сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника; 3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством. Отже, якщо учасник дотримався вимог Закону № 922-VIII та тендерної документації при підготовці тендерної пропозиції та в разі, якщо його пропозиція була визначена системою закупівель аномально низькою, надав у визначений законом термін її обґрунтування, замовник не має підстав для відхилення пропозиції такого учасника. Водночас, розрахунок аномально низької ціни здійснює електронна система закупівель автоматично на всіх етапах електронного аукціону та інформує про це учасника процедури закупівлі та замовника. Тож, про будь-які упередження замовника з цього приводу не може йти мови. З огляду на викладене, Замовником визнано неналежним обґрунтування аномально низької ціни пропозиції, оскільки пояснення Учасника фактично містять загальні фрази, без розрахунків заявленої ціни (вартості) тендерної пропозиції. Натомість, згідно положень діючого законодавства, ціна є істотною умовою договірних правовідносин, а зміна ціни має бути обґрунтована документально - підкріплена розрахунками. Вважаємо, що Замовником правомірно реалізовано надане статтею 31 Закону право відхилення тендерних пропозицій у зв`язку з неналежним обґрунтуванням аномально низької ціни пропозиції. Більш того, з рішенням Замовника Учасник погодився, оскільки не оскаржив його в установленому законодавством порядку. Це також підтверджує відсутність у Учасника реальної можливості та намірів виконувати роботи згідно запропонованої аномальної низької ціни. Визначаючи спосіб усунення порушень, з метою попередження вчинення замовником нового порушення вимог законодавства, контролюючий орган повинен чітко зазначити конкретний захід (варіант поведінки), який слід вжити замовнику для їх усунення. Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.12.2023 у справі № 160/18147/22. У Констатуючої частині щодо зобов’язань замовника Південним офісом Держаудитслужби зазначено «Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». Стаття 188 Господарський кодекс України передбачає порядок зміни та розірвання господарських договорів, а саме: 1. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором; 2. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором; 3. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду; 4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду; 5. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду. Стаття 651 Цивільний кодекс України передбачає підстави для зміни або розірвання договору, а саме: 1. Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; 2. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 3. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Жоден з цих принципів не порушено замовником під час проведення процедури закупівлі послуг з поховання загиблих. З огляду на наведене, керуючись частиною 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовником через електронну систему закупівель надіслано запитання, на які досі не отримано відповідей. Зокрема, на такі запитання: На підставі яких встановлених Господарським та Цивільним кодексами України норм законодавства слід розірвати договір? Що саме необхідно протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель? Яка саме інформація та/або документи свідчать про вжиття таких заходів? Чому серед усіх можливих заходів для усунення порушень Південний офіс Держаудитслужби дійшов висновку що саме зобов’язання замовника усунути порушення шляхом розірвання договору є пропорційним та ефективним заходом? Враховуючи відсутність чітких аргументів у Південного офісу Держаудитслужби у висновку моніторингу та не спростування наведених комунальним підприємством «Ритуальна служба» аргументів (у рішеннях Замовника та поясненнях під час моніторингу) не погоджуємось з висновком моніторингу у зв’язку з його поверховістю та відсутністю належної та повної перевірки усіх наведених Замовником доводів. З огляду на це, та враховуючи відсутність відповіді Південного офісу Держаудитслужби на запитання, у Замовника відсутні підстави для виконання вимог, викладених у висновку. Просимо повернутись до розгляду вказаного питання, повторно проаналізувати надані Замовником аргументи та пояснення, та прийняти новий висновок з урахуванням усіх обставин справи та наданих аргументів, а у разі їх неприйняття, навести відповідні причини та спростування з посиланням на норми законодавства.
Дата публікації звіту: 07.06.2024 21:00

Запити/Пояснення