-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)»
ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)»
Завершена
1 439 550.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 14 395.50 UAH
мін. крок: 1% або 14 395.50 UAH
Номер:
5089671303e4439da53d8a473bc03c4e
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-02-05-000012
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
05.02.2024 00:00
Період моніторингу:
05.02.2024 14:24 - 27.02.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ІВАНО-ФРАНКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
05.02.2024 № 9-з
Івано-Франківськ
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», статей 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», підпункту 2 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 115
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівлі відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Начальник Богдан ГРИЦАК
Додаток
до наказу Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Івано-Франківській
області від 05.02.2024 № 9-з
Витяг з переліку процедур закупівель для моніторингу
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
2 UA-2024-01-08-006884-a 08.01.2024 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Начальник відділу контролю
у сфері закупівель Олена ПЕТРИНА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання внесення змін до тендерної документації встановлено порушення вимог абзацу другого частини другої статті 24 Закону та абзацу четвертого пункту 54 Особливостей.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Щедрий коровай» встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини другої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень, не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень абзацу другого пункту 2 частини другої статті 31 Закону та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 01.02.2024 №55 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог абзацу другого частини другої статті 24 Закону та абзацу четвертого пункту 54 Особливостей при внесенні змін до тендерної документації та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 26 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (зі змінами) (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров’я Івано-Франківської обласної ради» (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію Замовника (зі змінами), затверджену протоколом уповноваженої особи від 17.01.2024 № б/н (далі – ТД), зміни до ТД (протокол від 17.01.2024), реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Щедрий коровай» (далі – ТОВ «Щедрий коровай»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 26.01.2024 №б/н, вимогу про усунення невідповідностей, повідомлення про намір укласти договір від 26.01.2024 року, договір про закупівлю від 01.02.2024 №55 (далі - Договір), відповіді Замовника на запити про надання пояснення від 12.02.2024 та від 23.02.2024 року.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовником 17 січня 2024 року вносились зміни до тендерної документації. Зміни, що вносились Замовником до тендерної документації, розміщено та відображено в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Однак, Замовником внесено зміни не в повному обсязі у новій редакції тендерної документації, які відображені у переліку змін, що вносяться (протокол від 17.01.2024) зокрема: в частині «Кінцевий строк подання тендерних пропозицій, а саме: 22.01.2024 року, 11:00 год.», чим порушено вимоги абзацу другого частини другої статті 24 Закону та абзацу четвертого пункту 54 Особливостей.
Пунктом 1 Розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД Замовника передбачено, що учасники процедури закупівлі повинні подати шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються Замовником у тендерній документації, зокрема, форму «ЦІНОВА ПРОПОЗИЦІЯ».
На вищенаведену вимогу, учасником ТОВ «Щедрий коровай» у складі тендерної пропозиції надано документ «цінова пропозиція.pdf» в якому у пункті 9 вказано кількість товару (рис оброблений) - 1200 кг замість - 3750 кг, що не відповідає вимогам встановленим у Додатку 2 «ЦІНОВА ПРОПОЗИЦІЯ» до тендерної документації Замовника.
Аналогічно, учасником ТОВ «Щедрий коровай» у пункті 9 Додатку 1 «СПЕЦИФІКАЦІЯ» до проєкту Договору про закупівлю вказано кількість товару (рис оброблений) 1200 кг замість 3750 кг, що не відповідає умовам тендерної документації.
Отже, учасником ТОВ «Щедрий коровай» надано Замовнику тендерну пропозицію яка не відповідає умовам тендерної документації.
У підпункті 2 пункту 3 Розділу 5 ТД та у Додатку 1 до ТД Замовник визначив, що тендерна пропозиція відхиляється Замовником у разі, якщо тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Таким чином, на порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини другої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Щедрий коровай» через те, що тендерна пропозиція учасника процедури закупівлі не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації Замовника.
Період усунення порушень:
26.02.2024 11:33 - 12.03.2024 00:00
Дата публікації висновку:
26.02.2024 11:33
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Доброго дня. Договір з постачальником розірвано
Дата публікації звіту:
29.02.2024 13:47
Запити/Пояснення
Номер:
a70e63b9404440aba9ce9d38a77a8286
Назва:
Запит замовнику про надання пояснення
Дата опублікування:
08.02.2024 15:16
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
14.02.2024 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-01-08-006884-a ) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів) із наступного питання:
Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість (надати інформацію та відповідні документи: аналіз ринку щодо цін, листування з учасниками ринку тощо)?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому, до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351¹ Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
9c7f419c5e384fdd977c382e778c20a8
Назва:
Відповідь на звернення
Дата опублікування:
12.02.2024 11:52
Опис:
Відповідь на запит
На адресу замовника 08 лютого 2024 року в межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-01-08-006884-a ) надійшов запит від Західного офісу Держаудитслужби щодо того, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
На Ваш запит повідомляємо,що під час проведення закупівель товарів, робіт та послуг замовник дотримається вимог чинного законодавства з питань публічних закупівель та прозорого використання бюджетних коштів, в тому числі і ПКМУ № 710 від 11.10.2016р.
Відповідно до пункту 4¹ постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710 головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктів господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів зобов’язано забезпечити:
• обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
• оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Виходячи зі змісту цієї норми, визначається обов’язковість наявності такого обґрунтування щодо публічних закупівель у розпорядників бюджетних коштів, а також оприлюднення такого обґрунтування при проведенні процедур закупівель.
На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №710
«Про ефективне використання коштів» (у редакції постанови Кабінету Міністрів від 16 грудня 2020 року №1266) замовник оприлюднює обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості.
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначені під час розробки та затвердження тендерної документації у відповідності до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та інших вимог законодавства про безпечнiсть та окремi показники якостi харчових продуктiв.
Розрахунок очікуваної вартості предмету закупівлі здійснювався методом порівняння ринкових цін.
Замовником здійснювався пошук, збір та аналіз загальнодоступної цінової інформації, до якої відноситься інформація про ціни товарів, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в т.ч. на сайтах виробників та постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель “ProZorro” та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках.
Для розрахунку очікуваної вартості брались для порівняння ціни на аналогічний товар інформація про які міститься в електронній системі закупівель «Ргогогго» (проводили моніторинг цін на «Ргогогго»), а також ціну формували на підставі попередніх закупівель з урахуванням індексу інфляції.
Примірне обгрунтування використано за зразком https://minjust.gov.ua/derzh_zakup/purchases_dkvs, https://dnp.dasu.gov.ua/ua/plugins/userPages/284 , https://infobox.prozorro.org/articles/yak-sklasti-ta-oprilyudniti-obgruntuvannya-zakupivli-poradi-zamovnikam
Очікувана вартість предмета закупівлі обумовлена аналізом фактичної потреби Замовника (в т.ч. територіально відокремлених підрозділів у складі) за календарний рік, даними сайту Prozorro Market, відкритою інформацією з мережі та аналізом наявної інформації на ринку товарів з урахуванням вимог максимальної ефективності та економії.
З урахуванням положень Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Уповноваженого органу від 18.02.2020 № 275, замовник використав методики:
1. Розрахунок очікуваної вартості товарів/послуг методом порівняння ринкових цін:
• здійснив пошук, збір та аналіз загальнодоступної цінової інформації;
• провів статистичні розрахунки виведення зваженого значення очікуваної вартості.
2. Розрахунок очікуваної вартості товарів/послуг на підставі закупівельних цін попередніх періодів:
• скоригувати ціну договору попереднього періоду з урахуванням індексу інфляції.
Нацбанк України у січні покращив прогноз інфляції на 2024 рік з 9,5% до 8,6%. За його оцінками, на кінець першого кварталу вона становитиме 5%, проте потім почне зростати: до 6,6% у другому кварталі та до 8,8% – у третьому. Уряд на початку листопада покращив прогноз інфляції на 2024 рік із 10,8% до 9,7%.
Розрахунок очікуваної вартості ціни за одиницю, розраховано як середньоарифметичне значення отриманих даних.
Порівняльна таблиця.
Назва продукції Очікувана вартість на 2024 рік грн за кг Вартість закупівлі на 2023 рік грн за кг Вартість в мережах магазинів грн за кг (середньозважена ціна) * Середня очікувана вартість закупівлі на prozzoro грн за кг ** Ціна пропозиції переможця торгів грн за кг
Борошно в\г 18,60 16,90 19,00-20,00 -21,00 18,20-19,00-22,00-35,00 12,00
Борошно 1 г 16,10 16,10 15,00-17,00 14,10-17,20 10,00
Борошно житнє 15,00 15,00 14,00-16,50 14,70-33,84 10,50
Крупа пшенична 18,00 15,90 16,00-20,00 14,30-16,00—22,00-23,00-32,00 10,00
Крупа перлова 17,50 15,90 16,00-18,00 16,00-22,00-22,30 12,50
Крупа кукурудзяна 19,80 19,00 18,00-20,00 22,00-23,40-26,00-27,50-29,00-34,00 16,25
Крупа ячна 18,00 15,90 17,00-20,00 16,00-22,00-23,84 11,10
Крупа гречана 36,00 65,00 26,50-32,00-33,00-39,00-36,60 25,00
Рис оброблений 55,00 58,00 48,00-58,00 52,00-55,20-62,00-69,00-74,00 48,00
Крупа пшоняна 29,00 24,00 28,00-31,00 26,50-35,00-39,80 23,50
Пластівці вівсяні 34,00 34,00 32,00-35,00 43,00-41,30-68,00 29,00
• *- посилання на веб-сторінки супермаркетів
• ** - посилання на веб-сторінки prozzoro
*https://www.atbmarket.com/product
*https://velmart.ua
*https://shop.silpo.ua/product
*https://epicentrk.ua/ua/shop/yachmennaya-krupa/)
*https://vse.ua/ct/9101/?city=if&page=2
**
**https://zakupivli.pro/gov/tenders/UA-2024-01-03-001067-a
** https://gov.e-tender.ua/tender/produkti-harchuvannya/UA-2024-01-02-006136-a-boroshno-ta-krupy
** https://zakupivli.pro/gov/contracts/c2d42db8e06d4ca2af91a198537335d9
**https://zakupivli.pro/gov/contracts/3392a7a84ae543e89ce4e27cf9aaaa16
**https://zakupivli.pro/gov/contracts/003b73c9f4c640cbb3bc395b42a56edb
**https://zakupivli.pro/gov/contracts/f6f53884ab1b4d8db75b846709904d34
**https://zakupivli.pro/gov/tenders/UA-2023-12-20-015755-a/lot-e3b85c583bc0fcf4af8284d83cacbe24
Обгрунтування закупівлі «ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)» оприлюднено на веб-сторінці замовника.
Замовник зазначив в обгрунтуванні та технічнму завданні закупівлі, що якість продукції повинна відповідати діючим на момент проведення закупівель ДСТУ та ТУ виробника, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», іншим вимогам законодавства в сфері обігу харчових продуктів.
Борошно - згідно з ДСТУ 46.004-99 Борошно пшеничне / ГСТУ 46.004-99 Борошно пшеничне. Технічні умови.
Крупи - згідно з ДСТУ 1055:2006 Крупи, що швидко розварюються. Технічні умови.
Кожна партія товару повинна супроводжуватись документами, які підтверджують походження, якість та свіжість продукції (товарно-транспортна (видаткова) накладна; декларація виробника / посвідчення про якість).
Документи, що супроводжують товар, повинні містити чітку інформацію про дату виготовлення товару.
Номер:
67fd88e356ee44709b2909e0992dc0ae
Назва:
Запит замовнику про надання пояснення
Дата опублікування:
21.02.2024 10:33
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
27.02.2024 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-01-08-006884-a ) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів) із наступного питання:
Чи враховано Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Щедрий коровай» те, що учасником ТОВ «Щедрий коровай» надана довідка, яка складена в довільній формі та містить інформацію про засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника («Довідка про бенефіціарного власн.pdf»), підписана Верестюк Т.М.?
В той час, коли тендерна пропозиція учасника ТОВ «Щедрий коровай» містить документ («Лист щодо повноважень посадових осіб.pdf») в якому зазначено, що службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено на підписання тендерної пропозиції – Качанівська Ольга Іванівна.
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому, до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351¹ Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
3b5531da18034f0ba1b89c546b7a1636
Назва:
Відповідь на звернення
Дата опублікування:
23.02.2024 21:26
Опис:
На адресу замовника 21 лютого 2024 року в межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп'яної промисловості (Продукція борошномельно-круп'яної промисловості)» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-01-08-006884-a ) надійшов запит від Західного офісу Держаудитслужби щодо того, чи враховано Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Щедрий коровай» те, що учасником ТОВ «Щедрий коровай» надана довідка, яка складена в довільній формі та містить інформацію про засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника («Довідка про бенефіціарного власн.pdf»), підписана Верестюк Т.М.? В той час, коли тендерна пропозиція учасника ТОВ «Щедрий коровай» містить документ («Лист щодо повноважень посадових осіб.pdf») в якому зазначено, що службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено на підписання тендерної пропозиції – Качанівська Ольга Іванівна..
На Ваш запит повідомляємо, що під час проведення закупівель товарів, робіт та послуг замовник дотримається вимог чинного законодавства з питань публічних закупівель та прозорого використання бюджетних коштів, в тому числі і вимог Закону України №1702-VII “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”.
У правовій площині під терміном «кінцевий бенефіціарний власник» розуміють фізичну особу, яка здійснює вирішальний вплив (контроль) на діяльність компанії, а саме:
1) володіє часткою у розмірі не менше 25 % статутного капіталу компанії самостійно або через своїх пов'язаних осіб (фізичних або юридичних), або
2) здійснює фактичний контроль незалежно від формального володіння. Наприклад, може:
• розпоряджатися активами;
• отримувати дивіденди;
• здійснювати вирішальний вплив на формування складу та/або результати голосування органів управління;
• здійснювати або блокувати операції за банківським рахунком компанії;
• здійснювати вплив на вчинення правочинів, що визначають основні умови господарської діяльності компанії;
• приймати обов’язкові до виконання рішення, що мають вирішальний вплив на діяльність компанії.
При цьому кінцевим бенефіціарним власником не може бути особа, яка лише формально володіє 25% і більше статутного капіталу, але є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права. Іншими словами, особа, що зазначена як власник компанії, але від свого імені управляє корпоративними правами в інтересах іншої особи, не є кінцевим бенефіціарним власником. Тому основна відмінність між власником та кінцевим бенефіціарним власником полягає у наявності дійсного права вчиняти вплив на діяльність компанії та отримувати дивіденди.
Термін “вигодоодержувач” визначається Законом України №1702-VII “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”.
Існує два типи бенефіціарних власників:
• особи, що прямо або через третіх осіб володіють часткою ≥ 25% в статутному капіталі підприємства;
• особи, що можуть контролювати діяльність компанії незалежно від формального володіння.
Бенефіціарним власником юридичної особи може бути генеральний директор компанії або хтось із керівництва. Також такий вигодонабувач може бути афілійований з одним або декількома особами в керівництві компанії. У будь-якому випадку, кінцевий бенефіціарний власник - це той, хто має істотний вплив на управління юридичною особою.
Але навіть якщо жоден з учасників (акціонерів) підприємства не володіє часткою (акціями) в розмірі ≥ 25% статутного капіталу, це ще не означає, що кінцевий бенефіціар у такого підприємства відсутній.
У зв’язку з військовою агресією рф, законодавець ухвалив низку законів та вніс зміни до вже чинних нормативних актів, які відтерміновують строки подання звітів і документів та звільняють від відповідальності за їх неподання. https://dzplatforma.com.ua/article/397-khto-takiy-kintseviy-benefitsiarniy-vlasnik
Насамперед, йдеться про частину 4 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 361, який встановлює, що юридичні особи, зареєстровані до набрання чинності нормативно-правовими актами, якими затверджені положення про форму та зміст структури власності і методологія визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника (крім осіб, зазначених у частині 8 статті 5-1 цього Закону, та юридичних осіб, які подали відомості про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності), подають інформацію про кінцевого бенефіціарного власника в обсязі, визначеному цим Законом, та структуру власності в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», протягом шести місяців з дня набрання чинності нормативно-правовими актами, якими будуть затверджені положення про форму та зміст структури власності і методологія визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника, але не раніше 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Також підпункт 1 пункту 1 Закону № 2115 встановлює, що фізичні особи, фізичні особи — підприємці, юридичні особи, крім тих, які наділені бюджетними повноваженнями згідно із законодавством, подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або в електронній формі, протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.
Крім того, у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до зазначених осіб не застосовуватимуть адміністративну та/або кримінальну відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів (пп. 2 п. Закону № 2115).
Тож особи, які не встигли оновити інформацію про КБВ в ЄДР до 24.02.22 і не мають можливості це зробити до закінчення воєнного стану, жодної відповідальності не нестимуть. Оновити інформацію можна буде протягом трьох місяців після закінчення воєнного стану.
Це підтверджує і Мін’юст:
…встановлені Законом № 361 зобов’язання щодо оновлення відомостей про КБВ та здійснення щорічного підтвердження відомостей про КБВ, яке, як зазначалося вище, повноцінно запроваджується з 2023 року, підпадають під дію норм Закону № 2115. Варто також зауважити, що санкції, передбачені законодавством, у такому випадку застосовуватися до суб’єктів господарювання не будуть.
Із Листа № 44816
Разом із тим, підпункт 9 пункту 47 Постанови № 1178 вказує, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли у ЄДР немає інформації про КБВ. Ця норма суперечить Законам № 361 та № 2115, а Закон має вишу законну силу, ніж Постанова КМУ.
За таких обставин, замовникам потрібно врахувати судову практику — Постанову від 28.04.2021 в справі № 580/3319/20 Шостого апеляційного адміністративного суду, (касаційну скаргу було повернуто).
У цій справі замовник відхилив тендерну пропозицію учасника через наявність підстав, встановлених у статті 17 Закону № 922 (ідентичні підпункту 9 пункту 47 Постанови № 1178, а саме: через відсутність в ЄДР інформації щодо кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи).
Під час моніторингу Держаудитслужба дійшла висновку, що замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію такого учасника. Суд підтримав правову позицію Держаудитслужби саме через те, що приписи Закону № 361 ще не набули чинності на момент здійснення
Пунктом 10 Переліку інших документів, що має надати учасник замовник вимагає в учасників
Довідку, складену в довільній формі, яка містить інформацію про засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника, зокрема: назва юридичної особи, що є засновником учасника, її місцезнаходження та країна реєстрації; прізвище, ім’я по-батькові засновника та/або кінцевого бенефіціарного власника, адреса його місця проживання та громадянство.
І зазначає, що : «Зазначена довідка надається лише учасниками юридичними особами та лише в період, коли Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, не функціонує. Інформація про кінцевого бенефіціарного власника зазначається в довідці лише учасниками – юридичними особами, які повинні мати таку інформацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань у відповідності до пункту 9 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Відкрита база даних про кінцевих бенефіціарних власників всіх українських компаній існує офіційно з 2017 року. Ознайомитися з інформацією про бенефіціарів можна на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних data.gov.ua. А оскільки наша держава приєдналася до ініціативи Transparency International щодо забезпечення прозорості даних про підприємства і протидії корупції, то дані про кінцевих власників українських підприємств доступні також в Глобальному реєстрі бенефіціарних власників.
Щоб дізнатися, хто кінцевий бенефіціарний власник компанії, потрібно подивитися її реєстраційні дані в ЄДР. Всі юридичні особи повинні вказувати своїх кінцевих бенефіціарів, це обов'язково.
Також, у відповідності до п.1 вимог Розділу «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ КРИТЕРІЯМ ТА ІНШИМ УМОВАМ»
1. Відомості про Учасника:
- відповідно до вимог частини 5 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник самостійно перевіряє дані щодо наявності інформації, передбаченої пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи, яка є учасником, у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за посиланням https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch;
Замовником опрацьовано надані учасником документи та зазначеної довідки (в документації не вказано термін який би обмежував дію довідки, наданої учасником) та підтверджено інформацію , надану учасником в довідці під час перевірки документів учасника