-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Реконструкція частини будівлі хірургічного корпусу (2 поверх) без зміни геометричних розмірів по вул. Миру, 10, м. Горішні Плавні, Кременчуцького району, Полтавської області. Коригування
Закупівля на 2024-2026 роки
Торги відмінено
33 767 429.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 168 837.15 UAH
мін. крок: 0.5% або 168 837.15 UAH
Номер:
79d3028d21314850988bef31dc27b1e8
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-01-22-000067
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
22.01.2024 00:00
Період моніторингу:
24.01.2024 15:32 - 15.02.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО – СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ
ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
22.01.2024 № 11-З
Полтава
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 № 2,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2.Відповідальним працівникам забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північно-східного офісу
Держаудитслужби
в Полтавській області Ірина САЛОГУБ
Додаток
до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області
22.01.2024 № 11-З
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі ідентифікатор закупівлі дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
18. UA-2024-01-03-004706-a, 03.01.2024, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник Управління
Північно-східного офісу
Держаудитслужби
в Полтавській області Ірина САЛОГУБ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення абзацу 2 частини 3 статті 22, пункту 3 частини 2 статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення абзацу абз. 2 пп. 2 п. 44 Постанови № 1178.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; надання роз’яснень до тендерної документації; своєчасності надання відповіді на запити органу державного фінансового контролю – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом відміни процедури закупівлі та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 01 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі − Закон) та Постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Постанова № 1178, особливості); надання роз’яснень до тендерної документації; дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності надання відповіді на запити органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Лікарня інтенсивного лікування І рівня м. Горішні Плавні» Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (далі – замовник) на 2024 рік; тендерну документацію замовника, затверджену рішенням уповноваженої особи від 03.01.2024; питання потенційних учасників процедури закупівлі від 05.01.2024 та роз’яснення замовника від 08.01.2024, оприлюднені в електронній системі закупівель; тендерну пропозицію учасника ТОВ «Фортіс Констракшнс»; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 10 від 15.01.2024; повідомлення про намір укласти договір від 15.01.2023; відповідь замовника від 29.01.2024 на запит органу державного фінансового контролю, оприлюднену на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель.
Моніторингом питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення замовником имог чинного законодавства, а саме: пункту 3 частини 2 статті 22 Закону при складанні тендерної документації в частині відсутності відомостей про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме інформації відомості ресурсів або затвердженої проектної документації.
Згідно абз. 1 п. 1.1 Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (в редакції змін № 3, затверджених наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 22.09.2023 № 854) (далі – Настанова) ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Абзац 3 пункту 5.1 Настанови передбачає, що для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.
Крім цього, замовник в п. 4.1 додатку 4 до тендерної документації передбачив, що договірна ціна є динамічною.
Згідно з абз. 1 п. 5.31 Настанови у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) можуть враховуватися кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі, зокрема, виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів. Абзацом 2 п. 5.31 Настанови регламентовано, що зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів. При цьому, зокрема, за динамічної договірної ціни - не враховується. Отже, з п. 5.31 Настанови вбачається, що за динамічної договірної ціни кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються не враховуються.
В той час як у додатку 1 до тендерної документації вказано, що «У складі ціни пропозиції передбачено, в тому числі, ... кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва…», що суперечить пункту 5.31 Настанови, згідно з якою за динамічної договірної ціни, кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) не враховуються, та відповідно, є порушенняма абзацу 2 частини 3 статті 22 Закону.
Моніторингом питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення Замовником чинного законодавства, в частині не відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Фортіс Констракшнс» на підставі абзацу абз. 2 пп. 2 п. 44 Постанови № 1178.
Відповідно до абз 2 п. 2 Постанови № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли, зокрема, тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Додатком 1 тендерної документації визначено, що ціна тендерної пропозиції учасника на виконання робіт повинна бути розрахована відповідно до вимог нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві, Державних будівельних норм, Наказу Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві».
Натомість, переможцем ТОВ «Фортіс Констракшнс» у складі тендерної пропозиції надано договірну ціну, в якій враховано кошти на покриття ризиків (розрахунок № 11) в сумі 421,31 тис. грн, що суперечить п. 5.31 Настанови та, відповідно, вищевказаній умовам тендерної документації замовника.
Крім того, тендерна пропозиція переможця ТОВ «Фортіс Констракшнс» не відповідає вимогам п. 1 р. «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації замовника в частині не надання в складі тендерної пропозиції Статуту в повному обсязі (відсутня одна сторінка № 22), та ненадання двох аналогічних договорів в повному обсязі (відсутні додатки, які є невід'ємною частиною даних договорів).
З метою підтвердження чи спростування встановлених порушень в ході моніторингу замовнику 24.01.2024 через електронну систему закупівель надано відповідний запит. Відповідь замовника від 29.01.2024 не спростовує порушень, встановлених в ході моніторингу та задокументованих у висновку про його результати.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного тендерна пропозиція учасника ТОВ «Фортіс Констракшнс» не відповідала вимогам тендерної документації замовника та підлягала відхиленню на підставі абз. 2 пп. 2 п. 44 Постанови № 1178, що не забезпечено замовником. Натомість замовником визначено вказаного учасника переможцем та оприлюднено повідомлення від 15.01.2024 про намір укласти договір. Станом на момент складення цього висновку про результати моніторингу закупівлі згідно відомостей веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель інформація про укладання договору про закупівлю відсутня.
Період усунення порушень:
01.02.2024 17:39 - 16.02.2024 00:00
Дата публікації висновку:
01.02.2024 17:39
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Під час проведення моніторингу ДЕРЖАВНОЮ АУДИТОРСЬКОЮ СЛУЖБОЮ УКРАЇНИ ПІВНІЧНО – СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (дата прийняття рішення про проведення – 22.01.2024 року, дата публікації рішення про проведення – 24.01.2024 року) по закупівлі Реконструкція частини будівлі хірургічного корпусу (2 поверх) без зміни геометричних розмірів по вул. Миру, 10, м. Горішні Плавні, Кременчуцького району, Полтавської області. Коригування, за кодом ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 45454000-4 Реконструкція (UA-2024-01-03-004706-a), встановлено порушення законодавства в частині не відхилення замовником тендерної пропозиції, ТОВ «Фортіс Констракшнс» на підставі абзацу абз. 2 пп. 2 п. 44 Постанови № 1178.
Оскільки, виявлені порушення не має можливості усунути, керуючись підпунктом 2 пункту 50 «ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості): “Замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень”,
Дата публікації звіту:
08.02.2024 08:48
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- corruptionBiddingDocuments: Так
- corruptionAwarded: Так
Опис:
На виконання зобов'язань, наданих у висновку, замовником надано інформацію та зазначено, усунення виявлених порушень, щляхом відміни відкритих торгів.
Дата публікації:
20.02.2024 15:42
Запити/Пояснення
Номер:
75bf1c48c1804fcb9236ec91f339cdaf
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
24.01.2024 16:16
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
30.01.2024 00:00
Опис:
В ході проведення моніторингу закупівлі очікуваною вартістю 33 767 429,00 грн (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-01-03-004706-a та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 № 2, постала потреба в отриманні інформації та підтверджуючих документів з наступного питання:
1.З якої причини в тендерній документації відсутня інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме: в тендерній документації відсутня відомість ресурсів?
2.В тендерній документації замовником передбачено що договірна ціна є динамічною, в той час як у додатку 1 до тендерної документації вказано, що «У складі ціни пропозиції передбачено, в тому числі, ... кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва», що суперечить нормам пункту 5.31 Настанови з визначення вартості будівництва, згідно з якою за динамічної договірної ціни, кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) не враховуються. Поясніть вказане.
3.Чому учасника ТОВ «Фортіс Констракшнс» визначено переможцем всупереч того, що тендерна пропозиція не відповідає вимогам тендерної документації замовника, а саме:
- у складі тендерної пропозиції надано Статут не в повному обсязі (відсутня 1 сторінка № 22);
- за двома договорами, наданими ТОВ «Фортіс Констракшнс» в якості аналогічних, відсутні додатки, які є невід'ємною частиною даних договорів;
- переможцем у складі тендерної пропозиції надано Договірну ціну, в якій враховано кошти на покриття ризиків (розрахунок № 11) в сумі 421,31 тис. грн, що суперечить вимогам Настанови та, відповідно, вищевказаній вимозі тендерної документації замовника?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
3dbcf6185ae24d8dbf494705e66d30e8
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
29.01.2024 16:01
Опис:
У відповідь на Ваш запит про надання пояснень повідомляємо наступне:
1. Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
При цьому відповідно до пункту 4 розділу І “Загальні положення” Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (зі змінами) визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281 (далі – Настанова), а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 "Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт", затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.
Водночас відповідно до пункту 33 частини першої статті 1 Закону технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Відповідно до п.5.1 Настанови визначено для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію. За рішенням замовника відомість обсягів робіт може бути складена за міжнародною системою вимірювання, визначеною Замовником.
Відповідного порядку текстового оформлення проектної документації законодавство не містить жодних вимог, у зв’язку чим Замовником було визначено обсяги робіт та ресурсів загалом відповідно до виду робіт, наприклад «Розбирання покриттів підлог з керамічних плиток» та «Двері металопластикові». Будь-які інші детально визначені матеріали необхідні для виконання робіт Замовником не визначались з метою уникнення дискримінації учасників. Таким чином учасники самостійно визначають конкретну марку та модель товару, що використовується для виконання робіт з урахуванням характеристик визначених документацією.
Отже, законодавством допускається визначення обсягів робіт та обсягів ресурсів без виокремлення на різні документи чи розділи. Таким чином в складі тендерної документації наявна інформація передбачена п. 5.1 Настанови щодо необхідної інформації для розрахунку ціни учасниками.
2. Згідно положень абз. 2 Розділу І Настанови, ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій̆, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти).
У відповідності до визначення термінів у п.1.2. Настанови: договірна ціна – кошторис, яким визначається вартість будівельних робіт, узгоджена сторонами (замовником та підрядником) та обумовлена у договорі; приблизний кошторис (динамічна договірна ціна) – кошторис, що підлягає уточненню у разі змінення поточних цін на ресурси, що враховані у договірній ціні, а також з інших підстав, визначених умовами договору.
Пунктом 4.40. Настанови визначається наступне: Кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва призначені на відшкодування:
1) збільшення об’ємів робіт спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проектування та уточнюються в процесі будівництва та виникнення додаткових витрат;
2) збільшення вартості об’єкта будівництва, спричиненого зміною будівельних норм та нормативних документів.
Розмір цих коштів визначається на підставі показників, які наведено в додатку 28 цієї Настанови, або на підставі обґрунтовуючих розрахунків.
Так, у Таблиці 3 Додатку 28 Настанови встановлено показники розміру коштів на покриття ризиків всіх учасників будівництва, які застосовуються у зведеному кошторисному розрахунку вартості об’єкта будівництва – п.5. Об’єкти ремонту – 2,4%.
Далі, п.5.1. Настанови визначається, що ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
5.2. Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.
5.7. Визначення непрямих витрат у вартості експлуатації будівельних машин та механізмів:
Непрямі витрати, що не враховані вартістю однією машино-години експлуатації будівельних машин та механізмів, а саме: загальновиробничі витрати, кошти на виконання будівельних робіт у зимовий та літній періоди, якщо таке планується, прибуток, адміністративні витрати, кошти на покриття ризиків, податки, збори, обов’язкові платежі, встановлені законодавством і не враховані складовими вартості експлуатації будівельних машин та механізмів, розраховуються в цілому на об’єкт будівництва.
Також у Настанові зазначено п.5.31. у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі:
1) стадії проектування;
2) виду будівництва;
3) технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання
будівельних робіт;
4) тривалості будівництва;
5) способів фінансування будівництва;
6) виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.
Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів. При цьому:
а) за твердої договірної ціни — в розмірі до 1,5%;
б) за динамічної договірної ціни — не враховується.
Розмір цих коштів залежить від повноти інформації про об’єкт замовлення та способи виконання робіт, що зменшує небезпеку непередбачених ситуацій на будівельному майданчику при виконанні робіт.
5.32. Під час розгляду проектної документації учасник процедури закупівлі (підрядник) вивчає можливість виникнення ризиків на об’єкті будівництва та при розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначає умови, які б запобігали виникненню ризикових ситуацій або компенсували його втрати на такий випадок.
При аналізі ризиків, що можуть виникнути під час спорудження об’єкта будівництва, доцільно виділити ризики, пов’язані з проектною документацією.
Зменшення таких ризиків можливо досягти шляхом детального вивчення проектної документації та усунення припущених помилок.
Для цього підряднику доцільно обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані тощо), та з’ясувати із замовником усі необхідні питання.
Також, Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 25 червня 2021 року № 162 затверджено Порядок застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення при визначенні вартості будівництва.
Цей Порядок визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі - будівництво).
Застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві є обов’язковим для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.
Вартість будівництва включає прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій, кошти на покриття ризику всіх учасників будівництва, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, податки, збори, обов’язкові платежі.
Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проектною документацією.
Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.
На стадії проведення взаєморозрахунків у вартості виконаних робіт враховуються прямі витрати, загальновиробничі витрати, кошти на зведення і розбирання тимчасових будівель і споруд, кошти на виконання будівельних робіт у зимовий (літній) період, інші супутні витрати (на відрядження, перевезення працівників, доплати працівникам у зв’язку з втратою часу в дорозі тощо), а також прибуток, адміністративні витрати, кошти на покриття ризиків, на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, податки, збори, обов’язкові платежі, встановлені законодавством і не враховані складовими вартості будівництва.
У разі відсутності вищезазначених непередбачуваних обставин в ході виконання будівельних робіт, зазначені кошти на покриття ризиків повертаються до державного бюджету.
Відповідно до розділу VI Настанови, при розрахунках з підрядником за динамічної договірної ціни прямі витрати при визначенні вартості виконаних робіт розраховуються на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та цін ресурсів, прийнятих в договірній ціні. Компенсація підряднику витрат, спричинених зростанням вартості матеріально-технічних ресурсів, здійснюється у складі вартості цих ресурсів за поточними цінами відповідно до умов, передбачених договором підряду.
Вартість матеріальних ресурсів у складі прямих витрат при проведенні розрахунків за обсяги виконаних робіт визначається на підставі виконаних обсягів робіт, нормативних витрат матеріальних ресурсів, визначених за КНУ РЕКН, та їх уточненої вартості.
Враховуючи викладене, та той факт у зазначених законодавчих актах немає прямої заборони щодо обчислення і включення до складу договірної ціни коштів на покриття ризиків, замовник не вбачає у таких діях порушення норм чинного законодавства.
Також слід зазначити, що кошти, які враховані у складі договірної ціни учасника (підрядника) на покриття ризиків, як і кошти на покриття витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, за відсутності відповідних потреб (обставин) і обґрунтувань їх використання не можуть бути пред’явлені до оплати і підлягають поверненню до державного бюджету.
Звертаємо увагу, що аналогічна вимога щодо включення до динамічної ціни коштів на покриття ризиків вже було розглянуто Державною аудиторською службою за закупівлею № UA-2023-05-05-009033-a. А саме відповідно до умов тендерної документації згаданої закупівлі враховуються кошти на покриття ризиків, а також переможцем процедури закупівлі враховано кошти на покриття ризиків при цьому за процедурою моніторингу Державною аудиторською службою надано висновок від 23 серпня 2023 року, де зазначається, що за результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено. Зазначене підтверджує диспозитивність абз. 3 п. 5.1 Настанови щодо включення коштів на покриття ризиків до динамічної ціни з урахуванням стадії проектування, виду будівництва, технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання, будівельних робіт, тривалості будівництва, способів фінансування будівництва, виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.
Також з приводу розрахунку коштів на покриття ризиків наявна судова практика, наприклад у рішенні від 30 листопада 2023 року справа № 380/22026/23 Львівський окружнив адімістративний суд постановив: «Суд вважає, що визначення розміру витрат на покриття ризиків у більшому розмірі, ніж передбачено Настановою не свідчить про невідповідність такої тендерної пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам до предмета закупівлі, що відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Крім того, Настанова передбачає, що розмір коштів на покриття ризиків залежить від ряду факторів, у тому числі від повноти інформації про об`єкт замовлення, тобто ПОЛОЖЕННЯ НАСТАНОВИ У ЦІЙ ЧАСТИНІ НОСЯТЬ ІНФОРМАТИВНИЙ ХАРАКТЕР».
Відмічаємо, що умови тендерної документації було умисно передбачено можливість врахування коштів на покриття ризиків, оскільки учасником самостійно здійснюється аналіз факторів. З метою уникнення дискримінації учасників та завідомо невигідних умов для виконавців робіт умовами тендерної документації передбачено необхідність попереднього огляду об’єкту робіт та можливість включення коштів на покриття ризиків до договірної ціни.
3. Щодо тендерної пропозиції Переможця звертаємо увагу:
- Відповідно до ч. 1 Розділу Інструкція з підготовки тендерної пропозиції тендерної документації учасники надають в складі пропозиції копію Статуту або іншого установчого документу (для юридичних осіб). Жодних інших вимог щодо такого документу не містить, в тому числі щодо наявності чи відсутності інформації, що не стосується предмету закупівлі.
Так, відповідно до норм Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право здійснювати перевірку та ознайомлюватися з інформацією щодо учасників за допомогою даних у відкритому доступі. Окрім того згідно, ч.6 ст. 10 Закону Доступ до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується в електронній системі закупівель безоплатно через авторизовані електронні майданчики. З урахуванням зазначеного Замовником було перевірено Статут Переможця, що міститься у відкритому доступі (наприклад за посиланням URL:https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-04-16-001513-b ), де Замовник ознайомився з с. 22 Статуту. Відображена інформація не стосується ні кваліфікаційних критеріїв до учасника, ні повноважень представників ТОВ, на предмету закупівлі. У урахуванням наявності копії статуту учасника у вільному доступі Замовником було прийнято до розгляду наданий документ за наявності технічної помилки, оскільки така помилка жодним чином не впливає на зміст тендерної пропозиції та не спотворює його, та не може бути підставою для відхилення. Наголошуємо, що розміщення повідомлення про невідповідності здійснюється Замовником на власний розсуд, після ознайомлення зі змістом відсутньої сторінки Замовник не вбачає потреби застосування механізму передбаченого п. 43 Особливостей оскільки документація не містить вимоги щодо надання всіх сторінок статуту;
- Відповідно до ч. 1 Розділу Інструкція з підготовки тендерної пропозиції тендерної документації учасники надають в складі пропозиції копію договору (виконання робіт замовнику(ам) в розумінні Закону України № №922-VIІI від 25.12.2015 року (не менше одного), на будівництво та/або реконструкцію та/або капітальний ремонт будівель та/або споруд, та/або приміщень. Додатково для підтвердження виконання зобов’язань за аналогічним договором учасники надають копію акту(актів) виконаних робіт (або проміжні акти щодо часткового виконання робіт). Тендерна документація не містить окремих вимог щодо надання в складі пропозиції додатків або ж додаткових угод до наданих договорів.
Наголошуємо відповідно до умов тендерної документації учасники повинні надати не менше одного аналогічного договору. Учасником процедури закупівлі було надано аналогічний договір з усіма додатками, угодами та документами про виконання робіт чим виконано умови тендерної документації. Оскільки документацією не передбачено умов щодо обов’язкового надання додатків чи угод до договорів та учасником надано документи на виконання умови тендерної документації для учасника не є обов’язковим надання інших аналогічних договорів, а також Замовник має право не розглядати документи, що не стосуються вимог тендерної документації. Умову тендерної документації учасником виконано повністю шляхом надання в складі пропозиції аналогічного договору з ДЗО «Сонечко» №1 від 08.04.2020р.;
- Як зазначалося вище з урахуванням стадії проектування, виду будівництва, технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання, будівельних робіт, тривалості будівництва, способів фінансування будівництва, виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів учасниками самостійно здійснюється розрахунок коштів на покриття ризиків та потреби включення таких коштів до договірної ціни. У випадку відсутності необхідності використання таких коштів вони не можуть бути пред’явлені до оплати і підлягають поверненню до державного бюджету. Замовником попередньо відмічено, що аналогічне питання розглядалося Державною аудиторською службою м. Київ та було визнано таким, що відповідає вимогам законодавства.