Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатом аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення замовником абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку №1082.
За результатом аналізу питання своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю встановлено порушення замовником частини п’ятої статті 8 Закону.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; дотримання вимог Постанови № 710; відображення закупівлі у річному плані; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанови № 1178; дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 27 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі − Закон) та Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції станом на дату проведення торгів (далі – Постанова № 1178, особливості); дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік Адміністрації Центрального району Миколаївської міської ради (далі –Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію замовника, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 13.12.2023 б/н; тендерну пропозицію учасника ТОВ «ЦЕНТРАЛЬНИЙ 1»; вимога про усунення невідповідностей до 27 грудня 2023; протокол про прийняття рішення уповноваженою особою від 27.12.2023 б/н щодо визнання ТОВ «ЦЕНТРАЛЬНИЙ 1» переможцем процедури закупівлі; повідомлення про намір укласти договір від 27.12.2023; договір про закупівлю від 01.01.2024 № 4, укладений замовником з ТОВ «ЦЕНТРАЛЬНИЙ 1» на суму 1 060 000,00 грн., з ПДВ (далі – Договір); відповідь замовника від 14.02.2024 на запит органу державного фінансового контролю від 08.02.2024, оприлюднену в електронній системі закупівель; обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості процедури закупівлі розміщене на веб-сайті замовника за посиланням: https://admincen.mkrada.gov.ua/dostup.php.
Моніторингом питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення замовником чинного законодавства, а саме: абзацу 2 пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082) в частині не зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів кожної назви номенклатурної позиції окремо та абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині не зазначення коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Так, відповідно до норм абзацу 2 пункту 14 Порядку № 1082 в оголошенні про проведення відкритих торгів, в електронній системі закупівель, зазначаються назви послуг кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, а саме перелік конкретних найменувань послуг, який замовник закуповує в межах предмета закупівлі.
Відповідно до абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082 – в окремому електронному полі «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі», навпроти кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі вказується код послуг, визначений згідно з Національним класифікатором України Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження національного класифікатора України ДК 021:2015 та скасування національного класифікатора України ДК 021:2007» від 23.12.2015 № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Згідно з відомостями веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів UA-2023-12-13-008551-a в графі «Назва номенклатурної позиції предмета закупівлі» окремим рядком зазначено одну номенклатурну позицію предмету закупівлі: «Прибирання прибордюрної частини доріг ручним способом з вивезенням сміття», при цьому, в графі таблиці «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі», навпроти відповідного рядка, зазначено код товару: «ДК 021:2015: 90610000-6 — Послуги з прибирання та підмітання вулиць».
Натомість, за змістом послуг предмета закупівлі вбачається 2 (дві) назви номенклатурних позицій, а саме: «Прибирання прибордюрної частини доріг ручним способом»; «Вивіз сміття». За Єдиним закупівельним словником, код послуг, що найбільше відповідає (найбільш наближений) до назви номенклатурної позиції предмету закупівлі: «Прибирання прибордюрної частини доріг ручним способом» - код ДК 021:2015: 90611000-3 — Послуги з прибирання вулиць; «Вивіз сміття» - код ДК 021:2015:90512000-9 – Послуги з перевезення сміття.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1082, під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів в оголошення в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим - четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація, зокрема, щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отже, внесення інформації про предмет закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення якого передбачено Законом, зокрема відповідно до абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку № 1082, в графі «Назва послуг кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі» вказується перелік конкретного найменування послуги, який замовник закуповує в межах предмета закупівлі, а коди товару в графі «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі» визначаються згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Таким чином, замовником не дотримано норм абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині не зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів кожної назви номенклатурної позиції окремо та коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Моніторингом питання своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю встановлено порушення замовником чинного законодавства, в частині надання замовником пояснення на запит органу державного фінансового контролю з порушенням термінів, встановлених в частині п’ятій статті 8 Закону.
При цьому, нормами частини п’ятої статті 8 Закону передбачено, що Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Так, 08.02.2024 через електронну систему закупівель замовнику надано запит про надання пояснення. Однак, Замовником відповідь надано 14.02.2024 – на четвертий робочий день, а не протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту, чим порушено частину п’яту статті 8 Закону в частині не надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю.
Період усунення порушень:
27.02.2024 18:16 - 13.03.2024 00:00
Дата публікації висновку:
27.02.2024 18:16
Опис звіту:
Начальнику Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби
в Полтавській області
І. САЛОГУБ
ЗАПЕРЕЧЕННЯ
до висновку
1. Відповідно до Вашого висновку про результати проведення моніторингу закупівлі UA-2023-12-13-008551-a: замовником не дотримано норм абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині не зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів кожної назви номенклатурної позиції окремо та коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Надаю наступні заперечення на цей висновок.
По вказаній закупівлі замовником було визначено лише одну номенклатурну позицію предмета закупівлі послуг та назву і код цієї номенклатурної позиції було зазначено замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів UA-2023-12-13-008551-a
Предмет закупівлі послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі − Закон) та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Відповідно до п.15 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції станом на дату проведення торгів (далі – Постанова № 1178, Особливості):
«15. Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708.»
Таким чином, діючим законодавством, встановлено, що визначення предмета закупівлі, згідно з кодом та його назвою, належить до виключної компетенції кожного окремого замовника.
Керуючись правом, наданим вказаними нормативними документами, замовником було визначено предмет та код закупівлі послуг по вказаній закупівлі та було визначено лише одну складову послугу - номенклатурну позицію в складі предмета закупівлі послуг: Прибирання прибордюрної частини доріг ручним способом з вивезенням сміття, що не суперечить діючому законодавству з питань публічних закупівель.
Інших складових послуг - номенклатурних позицій замовник в закупівлі UA-2023-12-13-008551-a не визначив та цим не порушив жодного діючого нормативного документа.
В тексті всіх документів, оприлюднених в закупівлі UA-2023-12-13-008551-a: в річному плані закупівель, в тендерній документації, в укладеному сторонами договорі про закупівлю послуг, - також вказана лише ця одна складова послуга - номенклатурна позиція предмета закупівлі та лише її кількісні характеристики.
Звертаю Вашу увагу, що діючими законодавчими та нормативними актами не встановлено порядку визначення номенклатурних позицій предмета закупівлі послуг та їх кількості.
В Вашому висновку не вказано на існування нормативних документів, що регулюють порядок визначення номенклатурних позицій предмета закупівлі послуг та встановлення їх кількості при проведенні публічних закупівель товарів, робіт та послуг.
Наявність в закупівлі UA-2023-12-13-008551-a порушення замовником законодавства у випадку визначення одної номенклатурної позиції в складі предмета закупівлі послуг Вашим висновком не встановлено.
Наявність в складі предмета закупівлі послуг по закупівлі UA-2023-12-13-008551-a більше однієї номенклатурної позиції в Вашому висновку належним чином не встановлена, документально не доведена та не підтверджена належними доказами, із посиланням на відповідні нормативні документи.
В Вашому висновку встановлено порушення замовником абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку №1082 про не оприлюднення назви другої номенклатурної позиції предмета закупівлі послуг, яку замовник не визначав та яка не зазначена в жодному документі по закупівлі.
Другу номенклатурну позицію предмета закупівлі послуг визначили Ви в своєму висновку, не маючи на таке визначення правових підстав та без надання жодних нормативних обґрунтувань на підтвердження правомірності своїх дій.
Ваш висновок: «Таким чином, замовником не дотримано норм абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині не зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів кожної назви номенклатурної позиції окремо та коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.» є неправомірним, безпідставним та необґрунтованим, в тому числі, з причини фактичної наявності у всіх документах вказаної закупівлі лише однієї номенклатурної позиції предмета закупівлі: Прибирання прибордюрної частини доріг ручним способом з вивезенням сміття, назва і код якої цієї номенклатурної позиції були зазначені замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів UA-2023-12-13-008551-a.
Таким чином, враховуючи той факт, що замовником, без порушення норм діючого законодавства, було визначено лише одну номенклатурну позицію предмета закупівлі та назву і код цієї номенклатурної позиції було зазначено замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів UA-2023-12-13-008551-a, обґрунтовано вважаю, що замовником було повністю дотримано норм абзаців 2, 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів кожної назви номенклатурної позиції окремо та коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
В цій закупівлі зазначення назви однієї номенклатурної позиції предмета закупівлі та її коду є 100% виконанням вимоги про зазначення кожної назви номенклатурної позиції предмета окремо та коду - з причини визначення замовником і фактичної наявності в документах по закупівлі лише однієї номенклатурної позиції предмета закупівлі та відсутності в документах по закупівлі інших номенклатурних позицій предмета закупівлі.
2. Відповідно до Вашого висновку про результати проведення моніторингу закупівлі UA-2023-12-13-008551-a: за результатом аналізу питання своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю встановлено порушення замовником частини п’ятої статті 8 Закону.
Надаю наступні пояснення.
Запит про надання пояснень було Вами направлено замовнику виключно через електронну систему закупівель. Ця система розміщує такі запити разом зі всією іншою інформацією про закупівлі в кабінеті замовника у вкладці «Мої повідомлення». На період направлення запиту замовник кілька робочих днів не проводив процедури публічних закупівель та відповідно – нге використовував кабінет замовника в системі закупівель. Замовник просто своєчасно не побачив повідомлення про направлення запиту. Потреба використати кабінет замовника з’явилась тільки на четвертий робочий день з дня оприлюднення в системі Вашого запиту про надання пояснень. Саме тоді - на четвертий день, замовник побачив та фактично - отримав вказаний запит та терміново (того ж дня) надав необхідну відповідь на отриманий запит через електронну систему закупівель.
Звертаю Вашу увагу, що відповідь на Ваш запит замовником було надано, порушення строків надання відповіді є мінімальним та не навмисним і це мінімальне порушення строків не призвело до неможливості проведення Вами моніторингу закупівлі.
Гарантую Вам, що в подальшому перевірку надходження повідомлень в кабінеті замовника в електронній системі закупівель буду проводити кожного робочого дня, що виключить можливість порушення строків надання відповідей на запити органів державного фінансового контролю.
Уповноважена особа замовника Максим ШАРИЙ
Дата публікації звіту:
05.03.2024 15:54