-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація "Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування"
Завершена
5 306 966.40
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 26 534.83 UAH
мін. крок: 0.5% або 26 534.83 UAH
Номер:
4de9e7837ad24eddaa8a955b8869bdfa
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-12-18-000005
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
18.12.2023 00:00
Період моніторингу:
18.12.2023 14:04 - 09.01.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ЗАКАРПАТСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
18.12.2023 № 42-з
Ужгород
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з підпунктом 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 185, із внесеними змінами,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
В.о.начальника Світлана МИГОЛИНЕЦЬ
Додаток
до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області
від 18.12.2023 № 42-з
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель для моніторингу
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
1 UA-2023-11-02-013972-a 02.11.2023 інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» та визначення його переможцем торгів встановлено порушення абзацу першого пункту 43 та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII та Особливостям, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII, – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII, статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230, з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 05 січня 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані на 2023 рік, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 02.11.2023, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді, спорту та культури Свалявської міської ради Закарпатської області (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи від 02.11.2023; тендерну пропозицію Приватного підприємства «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» (далі – ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М»); вимога про усунення невідповідностей до 17 листопада 2023; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця та намір укласти договір з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 17.11.2023; повідомлення про намір укласти договір від 17.11.2023; договір від 24.11.2023 № 230; додаткову угоду від 29.11.2023 № 1; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 18, 19 та 22 грудня 2023 року.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Під час аналізу інформації, наявної в електронній системі закупівель встановлено, що Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» 16.11.2023 розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених в інформації та документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та подання яких вимагалось тендерною документацією, що є меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій.
Абзацом першим пункту 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов’язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Разом з тим, згідно пункту 41 Особливостей, розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону № 922-VIII (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону № 922-VIII не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Так, частиною десятою статті 29 Закону № 922-VIII, встановлено, що строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
При цьому, у відповідності до частини десятої статті 11 Закону № 922-VIII - рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Однак, під час аналізу наявної в електронній системі закупівель інформації встановлено, що рішення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», яка є найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією, Замовником в електронній системі закупівель не оприлюднене, відповідно, строк розгляду тендерної пропозиції не продовжено.
З огляду на вищеописане, в ході проведення моніторингу процедури закупівлі постала потреба в отриманні пояснень з приводу застосування механізму 24 годин на усунення невідповідностей, продовження/не продовження строку розгляду тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», проте пояснення, надані Уповноваженою особою Замовника, не спростовують виявлене порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей щодо розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у строк, менший ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, а саме: за один робочий день до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій.
Окрім того, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» та визначення його переможцем торгів встановлено наступне.
Відповідно до абзацу другого пункту 1.1 Кошторисних Норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі - Настанова) затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (зі змінами): ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором.
Під час моніторингу процедури закупівлі установлено, що джерелом фінансування закупівлі «ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація «Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування» є місцевий бюджет.
Замовником у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної документації» тендерної документації визначено, що ціна тендерної пропозиції (договірна ціна) Учасника повинна бути розрахована відповідно КНУ «Настанови з визначення вартості будівництва» з урахуванням змін та доповнень. Також, Замовником зазначено, що ціну тендерної пропозиції слід визначати відповідно до вимог проекту щодо термінів закінчення капітального ремонту, технології виконання, використання конкретних матеріалів і конструкцій, якості послуг капітального ремонту, а також з дотриманням діючих норм і правил його виконання, технічною експлуатацією будівельної техніки і безпечних умов праці.
Відповідно до пункту 3.23 розділу ІІІ Настанови, при визначенні кошторисної вартості будівельних робіт загальновиробничі витрати, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій та прибуток визначаються відповідно до положень, встановлених розділом IV цієї Настанови.
Згідно з пунктом 5.30 Настанови - у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховується економічно обґрунтований прибуток, який планується отримати від виконання робіт на об’єкті будівництва, який не може перевищувати 15% від суми прямих і загальновиробничих витрат. На розмір прибутку впливає значна кількість факторів, у тому числі такі:
1) вид будівництва;
2) технічна та технологічна складність об’єкта будівництва, складність виконаннябудівельних робіт;
3) тривалість будівництва;
4) спосіб фінансування об’єкта будівництва;
5) кон’юнктура ринку трудових ресурсів та будівельних організацій, спроможних виконати роботи по об’єкту будівництва в даному регіоні тощо, що відповідає пункту 4.38 розділу IV Настанови.
Відповідно, розмір кошторисного прибутку повинен визначатися на підставі показників, наведених у додатку 25 цієї Настанови, і зазначається в графах 4 та 7 зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва (додаток 7 цієї Настанови), виходячи з класу наслідків (відповідальності) об’єкта (крім видів робіт, зазначених у пунктах 4, 5 та 6 таблиці додатку 25 цієї Настанови, для яких прибуток визначається на підставі відповідних показників). У разі коли об’єктом будівництва є комплекс (будова), до складу якого входять об’єкти з різними класами наслідків (відповідальності), а також комплекс (будова), до складу якого входять об’єкти з одним класом наслідків (відповідальності), що за сукупними показниками перевищують рівень, встановлений для об’єктів з відповідним класом наслідків (відповідальності), розмір кошторисного прибутку визначається на підставі показників, передбачених для відповідного класу наслідків, який відповідає сукупним показникам всіх об’єктів, що входять до складу комплексу (будови) (крім видів робіт, зазначених у пунктах 4, 5 та 6 таблиці додатку 25 цієї Настанови)
У пункті 4 додатку 25 Настанови зазначено, що для ремонту житла, об’єктів соціальної сфери, комунального призначення та благоустрою та реставраційно – відновлювальні роботи на пам’ятках архітектури та містобудування, вартість яких визначається за збірниками КНУ РЕКНрв №№4,6,7,10,11,16,19,21 показник для визначення розміру кошторисного прибутку складає - 7,65 грн./люд.год.
Слід зауважити, що Замовником здійснюється капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти, який є об’єктом соціальної сфери.
Отже, у відповідності до пункту 4 додатку 25 Настанови показник кошторисного прибутку для такого об’єкту складає – 7,65 грн./люд.год.
Однак, в поданій у складі тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» пояснювальній записці (файл 3.2 Договірна з розрахунками.pdf) такий показник для визначення прибутку складає – 18,11 грн./люд.год.
Аналогічно ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» здійснило розрахунок для адміністративних витрат.
Так, відповідно до пункту 4.39 розділу IV Настанови в інвесторській кошторисній документації кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій визначаються на підставі рекомендованих показників, виражених у гривнях в розрахунку на одну людино-годину загальної кошторисної трудомісткості, які наведені в додатку 27 цієї Настанови, виходячи з класу наслідків (відповідальності) об’єкта (крім видів робіт, зазначених у пунктах 4, 5 таблиці додатку 27 цієї Настанови, для яких адміністративні витрати визначаються на підставі відповідних показників). У разі коли об’єктом будівництва є комплекс (будова), до складу якого входять об’єкти з різними класами наслідків (відповідальності), а також комплекс (будова), до складу якого входять об’єкти з одним класом наслідків (відповідальності), що за сукупними показниками перевищують рівень, встановлений для об’єктів з відповідним класом наслідків (відповідальності), розмір адміністративних витрат визначається на підставі показників, передбачених для відповідного класу наслідків, який відповідає сукупним показникам всіх об’єктів, що входять до складу комплексу (будови) (крім видів робіт, зазначених у пунктах 4 та 5 таблиці додатку 27 цієї Настанови).
Пункт 4 (види робіт) додатку 27 Настанови застосовується при ремонті житла, об’єктів соціальної сфери, комунального призначення та благоустрою та реставраційно – відновлювальні роботи на пам’ятках архітектури та містобудування, згідно якого показник для визначення розміру адміністративних витрат для об’єкту соціальної сфери складає – 3,89 грн./люд.год.
Проте, в поданій у складі тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» пояснювальній записці (файл 3.2 Договірна з розрахунками.pdf) показник для визначення розміру адміністративних витрат складає 5,06 грн./люд.год.
Так, у відповідності до пункту 5.17 Настанови - адміністративні витрати в складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) обчислюються виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням положень Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджених наказом Мінрегіону від 31.12.2010 № 573, і переліку адміністративних витрат, наведених у додатку 26 цієї Настанови. У складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат) або за показниками, наведеними в Додатку 27 цієї Настанови.
Слід зауважити, що відповідно до поданих у складі тендерної пропозиції учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» документів (файл «3.2 Договірна з розрахунками.pdf» - розрахунок №10. Кошти на покриття адміністративних витрат. тис.грн.) встановлено, що розрахунки адміністративних витрат здійснено за показниками, наведеними в Додатку 27 Настанови, а саме згідно пункту 2 цього Додатку. При цьому, будь-яких інших розрахунків, які б підтверджували правомірність застосування показника для визначення розміру адміністративних витрат саме як 5,06 грн./люд.год. у складі тендерної пропозиції не надано.
Таким чином, ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» застосовувало показники, які передбачені для об’єктів нового будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми наслідками (СС2) – пункт 2 Додатків 25 та 27 Настанови, в той час, як необхідно було застосовувати пункт 4 Додатків 25 та 27 Настанови, як до ремонту житла, об’єктів соціальної сфери, комунального призначення та благоустрою та реставраційно – відновлювальні роботи на пам’ятках архітектури та містобудування.
Також, відповідно до проектно-кошторисної документації, відповідно до якої визначалась очікувана вартість закупівлі, яка пройшла відповідну експертизу та яка була подана Замовником на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області - показник для визначення прибутку складає – 7,65 грн./люд.год., показник для визначення розміру адміністративних витрат складає 3,89 грн./люд.год.
Враховуючи викладене, пропозиція ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, проектно-кошторисній документації та Настанові.
З огляду на вищезазначене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 18 та 22 грудня 2023 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень з приводу оцінки та розгляду тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», в тому числі, яким чином встановлена відповідність застосованих вказаним учасником показників для визначення розміру кошторисного прибутку та адміністративних витрат при розрахунку договірної ціни вимогам тендерної документації та Настанові.
Однак, надані Замовником пояснення на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області з приводу розгляду та оцінки тендерної пропозиції учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» не спростовують виявлених під час проведення моніторингу порушень.
Як наслідок, тендерна пропозиція учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» не відповідає встановленим технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі Замовника, визначених в пункті 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» та пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної документації» тендерної документації та підлягає відхиленню, відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Проте, за результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі в частині дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника-переможця ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» встановлено, що на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», а укладено з ним договір на закупівлю робіт: «ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація «Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування» від 24.11.2023 № 230 на суму 4 817 339,00 гривень.
Період усунення порушень:
09.01.2024 13:31 - 24.01.2024 00:00
Дата публікації висновку:
09.01.2024 13:31
Оскарження висновку в суді
Опис:
22.01.2024 року Замовником було направлено позовну заяву до Закарпатського окружного адміністративного суду.
Дата публікації:
23.01.2024 16:06
Дата відкриття провадження:
31.01.2024 00:00
Номер відкриття провадження:
260/386/24
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновку від 09.01.2024 року про результати моніторингу процедури закупівлі
Згідно висновку про результати моніторингу, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230, з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України.
Статтею 10 Закону №2939-ХІІ передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема пред’являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов’язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Проте, ні вказаним Законом, ні іншими нормативно-правовими актами безпосередньо не встановлено право суб’єкта владних повноважень Держаудитслужбою вимагати розірвання договорів.
Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або Законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін уразі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або Законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завдано цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або Законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
До того ж, у висновку взагалі не йдеться про неефективне, незаконне, нецільове тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою Держаудитслужби про розірвання укладеного за результатами проведеного тендеру договору.
Спонукання до розірвання договору є виходом за межі повноважень та може призвести до порушення Замовником чинного законодавства і майнових прав господарюючих суб’єктів; такий захід є надмірним та непропорційним. Зазначене, в світлі обов’язкового характеру вимог органу державного фінансового контролю, є порушенням вимог Закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії.
Усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у визначений висновком спосіб – розірвання договору, призведе до порушення прав та інтересів Учасника та матиме негативні наслідки, оскільки дані види робіт несуть важливий характер для життєдіяльності громади та функціонування закладу дошкільної освіти та перебуваючих в ньому працівників і вихованців закладу.
Таким чином, вимога щодо розірвання договору, який сумлінно виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб’єктів – сторін договору.
У зв’язку з вищенаведеним, Замовник не погоджується з висновком від 09.01.2024 р. про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-11-02-013972-a та оскаржуватиме даний висновок до суду, про що буде зазначено в електронній системі закупівлі у встановлений чинним законодавством України спосіб.
Дата публікації звіту:
16.01.2024 15:32
Запити/Пояснення
Номер:
48eb463ca89b40a6ba928d03df4d3c24
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
18.12.2023 15:30
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
22.12.2023 00:00
Опис:
У межах проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація "Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування"» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-11-02-013972-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 №185 зі змінами, постала потреба в отриманні інформації (пояснення) із питання:
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру очікуваної вартості, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі?
2. Яким чином, під час визначення переможцем процедури закупівлі ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» була встановлена відповідність застосованих вказаним учасником показників для визначення розміру кошторисного прибутку та адміністративних витрат при розрахунку договірної ціни згідно вимог, установлених у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, а саме: «Ціна тендерної пропозиції (договірна ціна) Учасника повинна бути розрахована відповідно КНУ «Настанови з визначення вартості будівництва» з урахуванням змін та доповнень»?
Також, просимо надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів».
Пояснення, інформацію та документи (проектно-кошторисну документацію, технічне завдання, експертні звіти тощо), щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
7d3e1e5392a045dbaca4020e4b72e439
Назва:
ВІДПОВІДЬ НА ЗАПИТ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЗАКАРПАТСЬКІЙ ОБЛАСТІ ЗАКУПІВЛІ № UA-2023-11-02-013972-a
Дата опублікування:
21.12.2023 15:48
Опис:
18 грудня 2023 року о 15:30 у межах моніторингу закупівлі Західним офісом Державної аудиторської служби України опубліковано запит Замовнику про надання пояснень.
Предметом запиту було отримання пояснень (інформації та документів):
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру очікуваної вартості, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі?
2. Яким чином, під час визначення переможцем процедури закупівлі ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» була встановлена відповідність застосованих вказаним учасником показників для визначення розміру кошторисного прибутку та адміністративних витрат при розрахунку договірної ціни згідно вимог, установлених у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, а саме: «Ціна тендерної пропозиції (договірна ціна) Учасника повинна бути розрахована відповідно КНУ «Настанови з визначення вартості будівництва» з урахуванням змін та доповнень»?
3. Надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів».
Пояснення, інформацію та документи (проектно-кошторисну документацію, технічне завдання, експертні звіти тощо), щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
По суті запиту повідомляємо.
з першого питання:
Обґрунтування розміру очікуваної вартості
Розрахунок очікуваної вартості, технічних та якісних характеристик здійснювався на підставі нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві, зокрема, кошторисних норм України прийнятих наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.11.2021 № 281 «Настанова з визначення вартості будівництва», експертних звітів щодо розгляду кошторисної частини та проєктної частини документації за робочим проєктом «Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування».
з другого питання:
Учасником ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "СПЕЦБУДСЕРВІС-М" у складі тендерної пропозиції надано файл «3.2.Договірна з розрахунками.PDF», яка розрахована у відповідності до КНУ «Настанови з визначення вартості будівництва» з урахуванням змін та доповнень, чим підтверджується відповідність застосованих вказаним учасником показників для визначення розміру кошторисного прибутку та адміністративних витрат при розрахунку договірної ціни згідно вимог, установлених у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.
з третього питання:
Відділ освіти, молоді, спорту та культури Свалявської міської ради користується офіційним сайтом Свалявської міської ради Закарпатської області. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (відповідно до пункту 41 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами)) розміщено за посиланням https://svalyavska-gromada.gov.ua/derzhavni-zakupivli-09-07-30-19-10-2023.
Номер:
3427e0b9e5db44669c23762c9ad04798
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
19.12.2023 15:02
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
23.12.2023 00:00
Опис:
У межах проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація "Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування"» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-11-02-013972-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 №185 зі змінами, постала потреба в отриманні інформації (пояснення) із питання:
Відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель встановлено, що Уповноваженою особою Відділу освіти, молоді, спорту та культури Свалявської міської ради Закарпатської області (далі – Замовник) 16.11.2023 було розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до учасника ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», тобто на четвертий день розгляду тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», при цьому інформація щодо продовження строку розгляду тендерної пропозиції вказаного учасника в електронній системі закупівель відсутня.
Згідно пункту 43 Особливостей повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель розміщується у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Разом з тим, відповідно до частини десятої статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» - рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Враховуючи викладене, прошу надати пояснення за наявності яких документів та законодавчих підстав Замовник може обґрунтувати розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей на четвертий день розгляду тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М»?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
ae045bafedf0474585aa1ae0944810f6
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
22.12.2023 15:56
Опис:
Розгляд тендерної пропозиції учасника та визначення переможцем Замовником було здійснено у строк 5 робочих днів, що відповідає вимогам статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовником враховувалися часові рамки для проведення процедури закупівлі, дотримано принципів відкритості та прозорості, максимальної економії, ефективності та пропорційністості, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі.
Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей було не обов’язковим та не суттєвим, оскільки вважалося формальною помилкою, яка не впливала на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводила до її спотворення, не стосувалася характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.
Номер:
e003723aa8e9432194d6808167998b3d
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
22.12.2023 14:15
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
28.12.2023 00:00
Опис:
У межах проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація "Капітальний ремонт даху Свалявського закладу дошкільної освіти №6 Свалявської міської ради в м.Свалява по вул. Київській, 6. Коригування"» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-11-02-013972-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 №185 зі змінами, постала потреба в отриманні інформації (пояснення) із питання:
Яким чином здійснювалася оцінка та розгляд тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М», якщо згідно проектно-кошторисної документації, наданої відділом освіти, молоді, спорту та культури свалявської міської ради Закарпатської області на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, показник для визначення прибутку складає – 7,65 грн./люд.год., показник для визначення розміру адміністративних витрат складає – 3,89 грн./люд.год., тоді як згідно документів, поданих у складі тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» (файл 3.2 Договірна з розрахунками.pdf) показник для визначення прибутку складає – 18,11 грн./люд.год., показник для визначення розміру адміністративних витрат складає – 5,06 грн./люд.год?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
92a28e0a9e4240f2a9b9d7e696ebdd08
Назва:
Пояснення на запит
Дата опублікування:
27.12.2023 15:55
Опис:
Відповідно до п. 4.38. КНУ "Настанова з визначення вартості будівництва" (Далі - Настанови) при складанні інвесторської кошторисної документації, розмір прибутку залежить від класу наслідків (відповідальності) об’єктів, що входять до складу комплексу (будови), складності виконання будівельних робіт, строків будівництва, умов його фінансування, кон’юнктури ринку трудових ресурсів та будівельних організацій, спроможних виконати будівельні роботи на об’єкті будівництва тощо. Розмір кошторисного прибутку визначається на підставі показників, наведених у додатку 25 цієї Настанови, і зазначається в графах 4 та 7 зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва.
Відповідно до п. 5.1. Настанови для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію. За рішенням замовника відомість обсягів робіт може бути складена за міжнародною системою вимірювання, визначеною Замовником.
Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) окремих видів капітальних ремонтів (див. пункт 3.10 цієї Настанови) замовник надає дефектний акт, форму якого наведено у додатку 29 цієї Настанови.
Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, тощо.
Відповідно до п. 5.30. Настанови, у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховується економічно обґрунтований прибуток, який планується отримати від виконання робіт на об’єкті будівництва, який не може перевищувати 15 % від суми прямих і загальновиробничих витрат.
На розмір прибутку впливає значна кількість факторів, у тому числі такі:
1) вид будівництва;
2) технічна та технологічна складність об’єкта будівництва, складність виконання будівельних робіт;
3) тривалість будівництва;
4) спосіб фінансування об’єкта будівництва;
5) кон’юнктура ринку трудових ресурсів та будівельних організацій, спроможних виконати роботи по об’єкту будівництва в даному регіоні тощо.
Кошторисний прибуток учасника не перевищує 15% від суми прямих і загальновиробничих витрат.
Отже, виходячи з наведеного вище, вимога Замовника використовувати у договірній ціні розмір кошторисного прибутку, зазначений при складанні інвесторської кошторисної документації, була б неправомірною, а тому і не застосовується при здійсненні закупівель робіт.
Номер:
50cae841c10a4dd390ecf3bec840579e
Назва:
Пояснення до запитання
Дата опублікування:
27.12.2023 16:01
Опис:
Що стосується показника адміністративних витрат повідомляємо, що відповідно до п. 5.17. Настанови, у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат) або за показниками, наведеними у Додатку 27 цієї Настанови (Об’єкти, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми наслідками (СС2) - 5,06 грн/люд.год)
Номер:
5801b088e7dd4432a8251504a8600549
Назва:
Звернення щодо надання роз’яснення змісту висновку
Дата опублікування:
12.01.2024 16:20
Опис:
ЗВЕРНЕННЯ
щодо надання роз’яснення змісту висновку та зобов’язань замовника, визначених у висновку від 09 січня 2024 року
Відділ освіти, молоді, спорту та культури Свалявської міської ради Закарпатської області уважно ознайомившись з висновком посадової особи органу державного фінансового контролю про результати моніторингу закупівлі від 09 січня 2024 року, звертаємось до Вас у порядку, визначеному частиною 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», за роз’ясненням змісту висновку та зобов’язань Замовника, а саме: просимо надати роз’яснення, у який законний спосіб можливо здійснити щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230, з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України, оскільки стаття 651 Цивільного кодексу України та умови Договору передбачають розірвання Договору за взаємною згодою сторін.
Номер:
6007081aed0241949c2dd9d237dfcb90
Назва:
Роз’яснення щодо висновку
Дата опублікування:
16.01.2024 17:11
Опис:
Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області (далі - Управління), розглянувши звернення за роз’ясненням щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Висновок) Відділу освіти, молоді, спорту та культури Свалявської міської ради Закарпатської області (далі – Замовник), інформує про наступне.
Згідно з пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 02.11.2023, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Щодо правомірності зобов’язання здійснити заходи в установленому законодавством порядку, направлені на усунення порушень, допущених при розгляді тендерної пропозиції, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, про які зазначено зверненні, інформуємо про наступне.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (далі Наказ № 552) визначено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Висновок має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення. Також, пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що у Висновку обов’язково зазначається, зокрема, зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Враховуючи порушення, встановлені в ході проведення моніторингу, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Рішенням Верховного Суду визначено, що у висновку про потребу «усунути порушення законодавства в сфері публічних закупівель» Держаудитслужба має конкретизувати, якого саме заходу має вжити позивач для усунення виявлених під час моніторингу порушень.
Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, яких саме заходів слід вжити для усунення виявлених порушень, зі свого боку, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Частина п’ята статті 242 КАС України передбачає при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, зважаючи на зазначене, Управління зобов’язало Замовника усунути встановлені порушення та запропонувала один із можливих шляхів усунення цих порушень шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та не вийшло за межі своїх повноважень.
Таким чином, Управління при зобов’язанні усунення порушення чітко дотримувалося норм та вимог, установлених Законом № 922-VIII, врахувало позицію Верховного Суду та жодним чином не порушила прав та охоронюваних інтересів Замовника.
Окрім цього, Управління зауважує, що норми Закону № 922-VIII є спеціальними і такими, якими Управління керується при здійсненні моніторингу публічних закупівель.
Згідно із частиною шостою статті 1 Закону № 922-VIII договір про закупівлю – господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
У відповідності до пункту 17 Особливостей - договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону № 922-VIII, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону № 922-VIII та цих особливостей.
Також, частиною першою статті 41 Закону № 922-VIII визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України за особливостями, визначеними цим Законом.
Позаяк, Замовник уклав договір за результатами процедури закупівлі, яка проведена з порушеннями вимог Закону № 922-VIII та Особливостей, Управління у Висновку зобов’язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, оскільки договір про закупівлю є результатом процедури закупівлі.
Слід відмітити, що Закон № 922-VIII та Особливості встановлюють правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Метою Закону № 922-VIII та Особливостей є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Разом з тим, відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
При цьому, Закон № 922-VIII та Особливості не містять інших альтернативних наслідків у вказаних ситуаціях. Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду, в пункті 49 постанови від 24.09.2020 по справі № 240/9464/19, зазначено інформацію наступного змісту: «Відповідно до вимог абзацу 3 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII України «Про публічні закупівлі» (у діючій на той час редакції), неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, є підставою для відміни торгів».
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам суспільства, його моральним засадам. Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 4 Цивільного Кодексу України актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов'язань передбачені статтею 202 Господарського кодексу України. Так, частина 1 вказаної статті передбачає, що господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Зокрема, частиною 2 вказаної статті визначено, що господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Зазначені норми права надають органу державного фінансового контролю повноваження щодо зазначення у висновку про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель і не встановлюють конкретного переліку заходів (варіантів поведінки), спрямованих на усунення таких порушень. Конкретний захід (варіант поведінки), спрямований на усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю визначає самостійно відповідно до наданих йому повноважень.
Враховуючи вищевикладене, та встановлені в ході проведення моніторингу порушення законодавства у сфері закупівель, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
З огляду на усі виявлені порушення, такий спосіб усунення порушення є пропорційний виявленим порушенням законодавства у сфері закупівель.
Окрім цього, аналогічна правова позиція Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах у постанові від 26.10.2022 у справі № 420/693/21 в якій Верховний Суд зазначає «Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі не дотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922-VIII повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим. Отже, у разі дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Таким чином, аналіз статей, які стали підставою для відкриття касаційного провадження дає Суду підстави для висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для розірвання такого договору. Південний офіс Держаудитслужби конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору підлягали виконанню».
Враховуючи наведене, Замовнику необхідно усунути виявлені порушення шляхом розірвання договору (припинення зобов’язань) за укладеним договором з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» від 24.11.2023 № 230 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Слід відмітити, що аналогічні позиції, щодо однотипних порушень та шляхів усунення порушень висловлені у постановах Верховного Суду від 17.08.2022 у справі № 520/14902/20, від 26.10.2022 у справі № 420/693/21, від 02.11.2022 у справі за № 120/14951/21-а, від 31.01.2023 у справі № 260/2993/21, від 10.11.2022 у справі № 200/10092/20-а, від 17.11.2022 у справі № 620/6135/20.
Окрім того, пунктом 12.6 Договору від 24.11.2023 № 230, укладеного Замовником з ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М» визначено наступне: «зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. В той же час, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.».
При цьому, пунктом 11.3 вказаного Договору визначено, що: «Замовник може розірвати Договір в односторонньому порядку, письмово повідомивши про це Підрядника не менш як за 10 днів за таких обставин: ….. 11.3.8. Інших обґрунтованих Замовником причин.».
В даному випадку обґрунтована причина, з якої Замовник може розірвати договір у законний спосіб в односторонньому порядку - це можливість усунення виявлених порушень, які Замовник допустив при розгляді тендерної пропозиції ПП «СПЕЦБУДСЕРВІС-М».