Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання наявності підстав та обґрунтування для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель встановлено порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель, обґрунтуванні технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, визначенні розміру витрат та очікуваної вартості предмета закупівлі, укладанні договору, в тому числі його відповідності вимогам законодавства, дотриманні принципів здійснення публічних закупівель, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 27.09.2023 № 452, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 14 листопада 2023 року.
Предметом аналізу були питання: дотримання Комунальним некомерційним підприємством «Золочівська центральна районна лікарня» законодавства у сфері публічних закупівель при плануванні закупівлі, визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації про закупівлю в електронній системі закупівель, обґрунтуванні технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, визначенні розміру витрат та очікуваної вартості предмета закупівлі, укладанні договору, в тому числі його відповідності вимогам законодавства, дотриманні принципів здійснення публічних закупівель, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Золочівська центральна районна лікарня» (далі - Замовник) на 2023 рік, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель від 27.09.2023, рішення уповноваженої особи Замовника від 27.09.2023, договір про закупівлю від 27.09.2023 № 452, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 02.11.2023, 06.11.2023, 08.11.2023 року.
Відповідно до пункту 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
В свою чергу, Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливості).
Відтак, з 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням норм Особливостей.
Відповідно до підпункту 22 частини 1 статті 1 Закону, зокрема визначено, що предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/ пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 15 Особливостей, предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708.
Поряд з тим, виходячи з пункту 27 частини 1 статті 1 Закону капітальний ремонт віднесено до робіт.
Разом з тим, пунктом 10 Особливостей, зокрема, визначено, що замовники здійснюють закупівлі робіт вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.
За результатами аналізу підстав укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено, що Замовником здійснено закупівлю робіт з капітального ремонту мереж теплопостачання Комунального некомерційного підприємства «Золочівська центральна районна лікарня» по вул. Павлова академіка, 48 в м. Золочів Золочівського району Львівської області (ID: UA-2023-09-27-014013-a), очікуваною вартістю 2 369 287,36 грн, шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей, а саме, коли: відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Моніторингом установлено, що відповідно до наданого Замовником пояснення від 06.11.2023 року та копій документів (лист - запрошення Замовника до Товариства з обмеженою відповідальністю «Золочівагробуд» (далі - ТОВ «Золочівагробуд»), від 26.09.2023 року № 1046/05), Замовником встановлено вимоги до учасника надати всі документи, що були визначені у тендерній документації, оприлюдненій в електронній системі закупівель за номером UA-2023-09-18-013475-a (крім вимог, визначених пунктом 47 особливостей).
Разом з тим, моніторингом установлено, що відповідно до наданих Замовником пояснень від 06.11.2023 та від 08.11.2023 року та копій документів, суб’єктом ТОВ «Золочівагробуд» на вимогу, яка визначена Замовником у пункті 2 Додатку 1 тендерної документації, не надано копії диплому про наявність відповідної освіти з кваліфікацією «будівельник» / «інженер-будівельник» інженера-будівельника, інформація про наявність якого зазначена у довідці від 26.09.2023 року №136/8, яка долучена до пояснення Замовника, чим не дотримано вимоги листа - запрошення Замовника, від 26.09.2023 року № 1046/05 та не підтверджено відповідність вказаного суб’єкта кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Крім того, відповідно до наданих Замовником пояснень від 06.11.2023 та від 08.11.2023 року та копій документів, суб’єктом ТОВ «Золочівагробуд» на вимогу, яка визначена Замовником до копії аналогічного договору від 12.10.2022 № 1 не надано копій акту приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2 та довідки про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3, які підтверджують виконання вказаного договору в повному обсязі, чим не дотримано вимоги листа – запрошення Замовника, від 26.09.2023 року № 1046/05 та не підтверджено відповідність вказаного суб’єкта кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)».
Отже, Замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель з порушенням вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
Період усунення порушень:
15.11.2023 17:08 - 30.11.2023 00:00
Дата публікації висновку:
15.11.2023 17:08
Опис звіту:
Заперечення на висновок моніторингу: Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі – Держаудитслужба) відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18, розпочато моніторинг закупівлі UA-2023-09-27-014013-a, в процесі якого виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
За результатами проведення моніторингу на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель Держаудитслужбою 15.11.2023 року оприлюднено висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2023-09-27-014013-a, відповідно до якого встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі». Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 27.09.2023 № 452, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Керуючись абз.2 п. 8 ст 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель аргументовані заперечення до висновку.
КНП «Золочівська центральна районна лікарня» не погоджується з висновком Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про результати моніторингу закупівлі UA-2023-09-27-014013-a від 15.11.2023 року з огляду на наступне.
Замовником здійснено закупівлю робіт з капітального ремонту мереж теплопостачання Комунального некомерційного підприємства «Золочівська центральна районна лікарня» по вул. Павлова академіка, 48 в м. Золочів Золочівського району Львівської області (ID: UA-2023-09-27-014013-a), очікуваною вартістю 2 369 287,36 грн, шляхом укладання договору про закупівлю без застосування електронної системи закупівель згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, а саме, коли: відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Відповідно вимоги, які встановлювались до Підрядника згідно листа-запрошення від 26.09.2023 року №1046/05, відповідають вимогам, що були визначені замовником у тендерній документації. Крім цього, Підрядником було надано усі документи, які вимагалися у листі-запрошенні від 26.09.2023 року №1046/05 на підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям та відповідності його пропозиції вимогам до предмета закупівлі .
Як вбачається, з висновку моніторингу що відповідно до наданих Замовником в ході моніторингу пояснень та копій документів, суб’єктом ТОВ «Золочівагробуд» на вимогу, яка визначена Замовником у пункті 2 Додатку 1 тендерної документації, не надано копії диплому про наявність відповідної освіти з кваліфікацією «будівельник» / «інженер-будівельник» інженера-будівельника, інформація про наявність якого зазначена у довідці від 26.09.2023 року №136/8, яка долучена до пояснення Замовника, чим не дотримано вимоги листа - запрошення Замовника, від 26.09.2023 року № 1046/05 та не підтверджено відповідність вказаного суб’єкта кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
З цього приводу слід зазначити, що недолучення при наданні відповіді на запити моніторингу копії диплому про наявність відповідної освіти з кваліфікацією «будівельник» / «інженер-будівельник» інженера-будівельника згідно наданих пояснень Замовника не може свідчити про відсутність чи ненадання такого документа Підрядником в пакеті документів Замовнику. Більше того, контролюючий орган не пересвідчився чи у Замовника були наявні вище згадані документи та чи такі документи надавались Підрядником.
Підрядником було надано усі документи, які вимагались Замовником, в тому числі копія диплому про наявність відповідної освіти з кваліфікацією «будівельник» / «інженер-будівельник» інженера-будівельника (скан копія додається). Документи Підрядником надавались наручно, в паперовому форматі. Враховуючи великий обсяг документації, яка була передана Підрядником, та стислі терміни для надання пояснень Держаудитслужбі внаслідок технічної помилки Замовником було завантажено лише посвідчення з перевірки знань з питань охорони праці на інженера-будівельника Бурака І. В. , натомість через технічну помилку копія диплому про освіту інженера будівельника Бурака І.В., була не завантажена, при наданні відповіді на запит моніторингу, проте такий документ був наявний у Замовника на момент укладення договору. Таким чином, Замовник не порушив вимоги підпункту 6 пункту 13 Особливостей, а Підрядник підтвердив відповідність вказаного суб’єкта кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Крім цього у висновку моніторингу зазначено, що відповідно до наданих Замовником пояснень та копій документів, суб’єктом ТзОВ «Золочівагробуд» на вимогу, яка визначена Замовником до копії аналогічного договору від 12.10.2022 № 1 не надано копій акту приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2 та довідки про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3, які підтверджують виконання вказаного договору в повному обсязі, чим не дотримано вимоги листа – запрошення Замовника, від 26.09.2023 року № 1046/05 та не підтверджено відповідність вказаного суб’єкта кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)».
Згідно тендерної документації, затвердженої рішенням уповноваженої особи від
«18 » вересня 2023 року та оприлюдненої в електронній системі закупівель за ідентифікатором UA-2023-09-18-013475-a в додатку №1 до тендерної документації «Кваліфікаційні критерії» міститься вимога про підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), згідно якої учасник процедури закупівлі має надати довідку за формою 3. Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати копію аналогічного договору з усіма додатками до нього та копію документу(ів), що підтверджують його виконання в повному обсязі, в тому числі платіжні документи, що підтверджують факт оплати виконаних робіт згідно аналогічного(-их) договору(-ів).
Замовником не було встановлено вимоги про надання саме копій актів приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та довідки про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3, а лише надання копії документу(ів), що підтверджують його виконання в повному обсязі. Відповідно факт виконання робіт можуть підтверджувати не тільки акти ф. КБ-2в, але й платіжні інструкції. Таким чином, Замовником було надано пояснення на запит моніторингу та долучено відповідні документи (платіжні інструкції), які підтверджують виконання аналогічного договору. Більше того, Підрядником було надано копію актів приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та довідки про вартість виконаних робіт за формою № КБ-3, про що зазначено в довідці про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) №136/9 від 26.09.2023.
Отже, Замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель відповідно до вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей, без ознак порушень законодавства у сфері закупівель.
Додатково повідомляємо, що вимога Держаудитслужби щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 27.09.2023 № 452, яка викладена у Висновку є протиправною, оскільки не відповідає вимогам статті 19 Конституції України та Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» , так як договір фактично виконаний, і претензій до Підрядника немає, роботи виконанні вчасно, якісно і в повному обсязі. Зазначена інформація підтверджується довідкою ф.Кб-3 (копія додається). Усунення виявлених у процесі проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований контролюючим органом спосіб призведе до порушення прав та інтересів ТзОВ «Золочівагробуд» та КОМУНАЛЬНОГО НЕКОМЕРЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЗОЛОЧІВСЬКА ЦЕНТРАЛЬНА РАЙОННА ЛІКАРНЯ», що спричинить негативні наслідки для їх господарської діяльності, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Положеннями ст. 651 ЦК України передбачено підстави для зміни або розірвання договору, зокрема: Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Положеннями ст. 320 ГК України встановлено у разі якщо підрядник не береться своєчасно за виконання договору або виконує роботу настільки повільно, що закінчення її до строку стає явно неможливим, замовник має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 598 ЦК України зобов’язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов’язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом. Відповідно до ч. 1 ст. 604 ЦК України зобов’язання припиняється за домовленістю сторін.
Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (ч. 1 ст. 188 ГК України).
Дата публікації звіту:
22.11.2023 19:11