-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Щебенева продукція
Завершена
4 463 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 22 315.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 22 315.00 UAH
Номер:
2eb1c9977ef741149b1c0c5339a052c9
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-09-26-000050
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
25.09.2023 00:00
Період моніторингу:
26.09.2023 11:46 - 18.10.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
25.09.2023 № 284
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, з урахуванням наказу Держаудитслужби від 21 вересня 2023 року № 277-в «Про надання відпустки Басалаєвій А.В.»
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Заступник Голови Юлія СОЛЯНІК
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур
закупівель / закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
30 UA-2023-09-08-002392-a 08.09.2023 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності підстав для придбання щебеневої продукції шляхом здійснення спрощеної закупівлі установлено порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та в подальшому здійснювати такі закупівлі з дотриманням вимог Закону та Особливостей і протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 16 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: наявність підстав щодо придбання щебеневої продукції шляхом здійснення спрощеної закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель дочірнього підприємства «Кіровоградський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення спрощеної закупівлі, документацію спрощеної закупівлі, затверджену рішенням уповноваженої особи від 07.09.2023 № 53, пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «НОКСЕН» повідомлення про намір укласти договір від 18.09.2023, договір поставки (купівлі-продажу) товару від 19.09.2023 № 474, на суму 4 463 000,00 грн, пояснення Замовника на запит органу державного фінансового контролю від 28.09.2023.
Відповідно до вимог частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 28.09.2023 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника про надання пояснення (інформації, документів), зокрема щодо обґрунтування застосування спрощеної процедури закупівлі.
Замовник у відповіді на запит ДАСУ від 28.09.2023 надав інформацію що «Дочірнє підприємство «Кіровоградський облавтодор» Акціонерного товариства «Державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» є Замовник – суб’єкт підприємницький діяльності, що не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» на будь-яку суму.
Джерелом фінансування закупівлі є власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства). З метою підвищення ефективної діяльності, економії при використанні коштів ДП «Кіровоградський облавтодор» керується наказом АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» №70 від 09.08.2022 року Про Порядок здійснення закупівельної діяльності дочірніми підприємствами АТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Однак під час здійснення моніторингу установлено, що Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 221 «Про утворення відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі – Компанія) установлено, що засновником Компанії є держава в особі Державної служби автомобільних доріг. Повноваження вищого органу управління покладаються на засновника Компанії. У державній власності закріплюються 100 відсотків акцій Компанії із забороною їх відчуження, використання для формування статутних фондів будь-яких суб`єктів господарювання, передачі в управління будь-яким особам та вчинення будь-яких дій, наслідком яких може бути відчуження цих акцій з державної власності, зокрема передача в заставу, до прийняття окремого рішення щодо приватизації Компанії.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 221 встановлена вимога Державній службі автомобільних доріг України щодо передачі до статутного фонду Компанії майно державних підприємств, які належать до сфери управління Державної служби автомобільних доріг України, з наступним перетворенням їх у дочірні підприємства в місячний термін.
Відповідно до частини 1 статті 141 Господарського кодексу України (далі – ГКУ), до державного майна у сфері господарювання належать цілісні майнові комплекси державних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних підприємств, акції (частки, паї) держави у майні суб`єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності. Держава через уповноважені органи державної влади здійснює права власника також щодо об`єктів права власності Українського народу, зазначених у частині першій ст. 148 ГКУ.
Згідно частини 5 статті 141 ГКУ види майна, що може перебувати виключно у державній власності, відчуження якого недержавним суб`єктам господарювання не допускається, а також додаткові обмеження щодо розпорядження окремими видами майна, яке належить до основних фондів державних підприємств, установ і організацій, визначаються законом.
Враховуючи викладене, майно, що передане дочірнім підприємствам Компанії, у тому числі і дочірньому підприємству «Кіровоградський облавтодор», є державним майном у розумінні частини першої статті 141 ГКУ.
Окрім цього, відповідно до Статуту дочірнього підприємства «Кіровоградський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», затвердженого в.о. Голови Державного агентства автомобільних доріг С.Р. Новак від 02.08.2019, підприємство засноване з метою, зокрема, задоволення потреб територіальної громади і держави у безпечних та якісних автомобільних дорогах загального користування, його роботах, послугах і товарах, а також сприяння розвитку дорожньої галузі України.
Пунктом 11 частини 1 статті 1 Закону визначено, що замовники – суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 частини 1 статті 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак, зокрема у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
З огляду на викладене дочірнє підприємство «Кіровоградський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», є підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50 % та як наслідок є Замовником у розумінні вимог Закону.
Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції на дату проведення закупівель) (далі – Особливості), та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.
Згідно із пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Зважаючи на зазначене, Замовник на порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснив закупівлю та уклав договір від 19.09.2023 № 474 на постачання щебеневої продукції на суму 4 463 000,00 грн без проведення процедури закупівлі відкриті торги з особливостями.
Період усунення порушень:
18.10.2023 10:39 - 01.11.2023 23:00
Дата публікації висновку:
18.10.2023 10:39
Оскарження висновку в суді
Опис:
Позовна заява про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №814 від 26.10.2023 року.
Дата публікації:
26.10.2023 13:57
Дата відкриття провадження:
30.10.2023 00:00
Номер відкриття провадження:
340/8968/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
ceb2f02ee082481484c0fd4cfe6345e5
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
28.09.2023 11:41
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
04.10.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі щебеневої продукції (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-09-08-002392-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. Надати інформацію та відповідні документи на підставі яких вами визначено предмет закупівлі, здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Надати обґрунтування застосування спрощеної закупівлі.
3. Надати інформацію з документальним підтвердженням щодо виконання товариством з обмеженою відповідальністю «НОКСЕН» вимог частини другої статті 41 Закону.
4. Надати інформацію та її документальне підтвердження на підставі яких документів (надати посилання на файл тендерної пропозиції учасника) вами визначено відповідність тендерної пропозицій учасника торгів ТОВ «НОКСЕН» вимогам пункту 2 розділу «Кваліфікаційні критерії» Додатку 2 до документації спрощеної закупівлі щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід в частині ПІБ працівників учасника, зазначених у відповідній Довідці від 15.09.2023 за встановленою формою.
5. Надати інформацію та її документальне підтвердження на підставі яких документів (надати посилання на файл тендерної пропозиції учасника) вами визначено відповідність тендерної пропозицій учасника торгів ТОВ «НОКСЕН» вимогам пункту 3 розділу «Кваліфікаційні критерії» Додатку 2 до документації спрощеної закупівлі щодо наявності документального підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) (договорів), в частині надання аналогічний/ні договір/и з усіма додатками, які є невід'ємною частиною договору/ів та документів, які підтверджують виконання (фактичне) договору/ів: акти звірки взаєморозрахунків або накладні або інші документи, які свідчать про виконання договору (на суму, зазначену учасником у колонці 6 відповідної таблиці Додатку 2 до документації спрощеної закупівлі).
6. На підставі яких документів вами визначено відповідність тендерної пропозиції учасника торгів ТОВ «НОКСЕН» вимогам Додатку 3 «Технічна специфікація» до документації спрощеної закупівлі стосовно підтвердження зазначеним учасником гарантійного терміну зберігання відповідно до вимог (ДСТУ Б В.2.7-75-98).
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
bc3221636a3a4f12b5e4f483b4fc883a
Назва:
надання пояснень
Дата опублікування:
28.09.2023 14:22
Опис:
Стосовно п.1 Про надання пояснень:
При плануванні об’єму закупівель ДП «Кіровоградський облавтодор» керується ПЛАНОМ-ЗАВДАННЯМ на відповідний місяць на виконання робіт затвердженого Державним підприємством «Агенство місцевих автомобільних доріг» та ПЛАНОМ-ЗАВДАННЯМ на виконання робіт затвердженого «Службою автомобільних доріг у Кіровоградській області».
При визначенні ціни очікуваної вартості закупівлі ДП «Кіровоградський облавтодор» керується наступними документами:
1. Регіональні ціни по Кіровоградській області без урахування транспортних витрат, які регулюються замовником з підрядником і можуть застосовуватися при формуванні дорожніх робіт на території області. Ціни затверджуються і доводяться щомісяця Службою автомобільних доріг у Кіровоградській області, на основі запитів до Кіровоградської регіональної торгово-промислової палати.
2. Регіональні ціни по Кіровоградській області без урахування транспортних витрат, які регулюються замовником з підрядником і можуть застосовуватися при формуванні дорожніх робіт на території області. Ціни затверджуються і доводяться щомісяця ДП «Агенство місцевих автомобільних доріг», на основі запитів до Кіровоградської регіональної торгово-промислової палати.
3. Комерційні пропозиції від виробників.
При визначенні очікуваної вартості закупівлі: «Щебенева продукція», були враховані всі три критерії оцінки, що легко перевірити зробивши відповідний запит до промислової палати по цим позиціям на відповідну дату закупівлі.
При визначенні якісних характеристик по закупівлі щебеневої продукції застосовувались наступні норми:
ДСТУ Б В.2.7-149:2008 Будівельні матеріали. Технічні умови
Стосовно п.2 Про надання пояснень:
Дочірнє підприємство «Кіровоградський облавтодор» Акціонерного товариства «Державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» є Замовник – суб’єкт підприємницький діяльності, що не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» на будь-яку суму.
Джерелом фінансування закупівлі є власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства).
З метою підвищення ефективної діяльності, економії при використанні коштів ДП «Кіровоградський облавтодор» керується наказом АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» №70 від 09.08.2022 року Про ПОРЯДОК
здійснення закупівельної діяльності дочірніми підприємствами АТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Стосовно п.3 Про надання пояснень:
Щодо вимог частини другої статті 41 Закону, до договору про закупівлі, переможець виконав всі вимоги,щодо права підписання договору,а саме основними видами діяльності ТОВ «Ноксен» згідно Довідки АА №561842 з ЄДИНОГО ДЕРЖАВННОГО РЕЄСТРУ Є:
Види діяльності за КВЕД-2010
8.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.
23.70. Різання, оброблення та оздоблення декоративного та будівельного каменю
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля
«довідка ЄДРПОУ.pdf» - в переліку поданих документів
Стосовно п.4 Про надання пояснень:
Щодо вказання ПІБ працівників учасника. Згідно Закону про Інформацію, Прізвище, ім’я, по батькові – це персональні дані, які захищені Законом, і які без дозволу на обробку персональних даних, заборонено оприлюднювати. Тому учасник процедури закупівлі абсолютно законно не вказав іх у довідці, вказавши всі інші дані, достатні для того, щоб розуміти досвід і професійні якості працівників.
Стосовно п.5 Про надання пояснень:
Стосовно аналогічних договорів. ДП «Кіровоградський облавтодор» співпрацює з ТОВ «Ноксен» на протязі багатьох років, щороку з даним підприємством укладаються по декілька угод. ТОВ «Ноксен» зарекомендував себе як виключно надійного постачальника. Тому ця вимога в документації закупівлі, в даному випадку, має формальний характер. І при розгляді пропозицію не мала вирішального значення.
Стосовно п.6 Про надання пояснень:
Згідно Національного стандарту України (Київ Мінрегіон України 2013)
Матеріали нерудні для щебеневих і гравійних основ та покриттів автомобільних доріг Загальні технічні умови.
П.12.2 Гарантійний термін зберігання та використання продукції не обмежується.
Номер:
bb066c9c3441451e8af755b8e21b275b
Назва:
Щодо Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі.
Дата опублікування:
18.10.2023 14:57
Опис:
Щодо визначення замовників в розумінні Закону
Пунктом 3 частини 1 статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон) чітко передбачено, що до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
- юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
- органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
- у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
Аналогічна правова позиція викладена в листі Мінекономіки №3304-04/32275-06 від 21.05.2020 "Щодо визначення замовників", де зазначено, що у разі, якщо юридичні особи (підприємства, установи,організації) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі є розпорядниками або одержувачами бюджетних коштів, то такі юридичні особи є ЗАМОВНИКАМИ У РОЗУМІННІ ЗАКОНУ.
АНАЛІЗ ВИЩЕНАВЕДЕНОГО ДОВОДИТЬ, ЩО ЗАМОВНИКАМИ Є, ЗОКРЕМА, ЮРИДИЧНІ ОСОБИ ТА ЇХ ОБ`ЄДНАННЯ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ПОТРЕБИ ДЕРЖАВИ АБО ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ, У РАЗІ ЗДІЙСНЕННЯ НИМИ СВОЄЇ ДІЯЛЬНОСТІ НЕ НА ПРОМИСЛОВІЙ ЧИ КОМЕРЦІЙНІЙ ОСНОВІ.
При цьому, такі особи повинні відповідати однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
ТАКИМ ЧИНОМ, ВИРІШАЛЬНОЮ ОЗНАКОЮ ДЛЯ ВІДНЕСЕННЯ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ ДО ЗАМОВНИКА В РОЗУМІННІ ЗАКОНУ Є ТЕ, ЧИ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ДІЯЛЬНІСТЬ НА ПРОМИСЛОВІЙ ЧИ КОМЕРЦІЙНІЙ ОСНОВІ.
У разі, якщо юридичні особи та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади здійснюють свою діяльності на промисловій чи комерційній основі, відповідно вони не є замовниками у розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі». У такому випадку, немає необхідності досліджувати чи вказані особи мають наступні ознаки: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів.
ЗАЗНАЧЕНА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ НЕОДНОРАЗОВО ПІДТВЕРДЖУВАЛАСЬ РІШЕННЯМИ СУДІВ.
Мінекономіки як Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель у межах повноважень, визначених статтею 9 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон).
Так, з метою надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель на офіційному веб-сайті Міністерства (www.me.gov.ua) у підрозділі “Узагальнені відповіді” розділу “Консультації з питань закупівель” підрубрики “Публічні закупівлі” рубрики “Діяльність” розміщено листа від 21.05.2020 № 3304-04/32275-06 “Щодо визначення замовників”, який адресований органам державної влади, органам місцевого самоврядування,установам, організаціям, підприємствам та іншим суб’єктам сфери публічних закупівель.
Лист № 3304-04/32275-06 «Щодо визначення замовників», додається у вкладенні.
Дочірнє підприємство «Кіровоградський облавтодор» здійснює свою діяльність на комерційній основі, метою якої є одержання прибутку, тобто Підприємство не виступає замовником у розумінні Закону, і відповідно на нього не поширюватиметься дія Закону.
Згідно вищевикладеного Дочірнє підприємство «Кіровоградський облавтодор» ніяким чином не порушує законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі, так як не є замовником у розумінні Закону, і відповідно на нього не поширюватиметься дія Закону.
Тому просимо дати роз`яснення з даного приводу та скасувати неправомірний висновок до моніторингу ДАСУ.
Номер:
19fb72e0eb8240408b4632b1747896c8
Назва:
Відповідь на звернення щодо висновку
Дата опублікування:
20.10.2023 15:11
Опис:
Державна аудиторська служба України за результатами розгляду вашого звернення щодо роз’ясненням змісту висновку процедури публічної закупівлі за номером UA-2023-09-08-002392-a повідомляє наступне.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності підстав для придбання щебеневої продукції шляхом здійснення спрощеної закупівлі установлено порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Відповідно до статті 204 Цивільного Кодексу України (далі – ЦК України) правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Статтею 215 ЦК України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним (частини 1-3, 5, 6 статті 203 ЦК України).
Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) установлені правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.
Згідно із пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Пунктом 3 частини першої статті 2 Закону визначено, що до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать,:
юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;
Аналіз наведеної норми дає підстави дійти висновку, що замовниками у розумінні Закону є суб`єкти, які створені державою або територіальною громадою для забезпечення потреб суспільства, яких має забезпечувати держава та які витрачають для здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг публічні фінанси.
Відповідно до частини другої статті 81 ЦК України юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом, зокрема Президента України, органу державної влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до частин першої-четвертої статті 73 Господарського Кодексу України (далі – ГК України) визначено, що державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління. Орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно державного унітарного підприємства перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління. Найменування державного унітарного підприємства повинно містити слова «державне підприємство».
Відповідно до частин першої-третьої статті 74 ГК України державне комерційне підприємство є суб`єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту або модельного статуту і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном згідно з цим Кодексом та іншими законами, прийнятими відповідно до цього Кодексу. Майно державного комерційного підприємства закріплюється за ним на праві господарського відання. Статутний капітал державного комерційного підприємства утворюється уповноваженим органом, до сфери управління якого воно належить.
Отже, зазначаємо, що оскільки юридична особа публічного права створюється за безпосередньої участі держави з метою ефективного та раціонального використання державного і громадського майна, але держава чи територіальна громада не можуть управляти належними їй цінностями, то це майно закріплюється за окремими підприємствами, установами та організаціями на праві господарського відання. При цьому держава, територіальні громади як власники майна дозволяють цим підприємствам, установам та організаціям управляти належним їм майном, розпоряджатися грошовими коштами, вступати від свого імені у будь-які правовідносини для реалізації певних інтересів та потреб держави або територіальної громади.
Державні підприємства, як юридичні особи, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50%, наділені обов`язковими ознаками замовника, визначеними пунктом 3 частини першої статті 2 Закону.