Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення статті 5, частини третьої статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання надання вимоги про усунення невідповідностей встановлено порушення пункту 43 Особливостей, в частині надання 24 години на виправлення графи «Строк та стан виконання договору» таблиці «Довідка про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного(их) договору(ів), за формою1» та підтвердження орендних відносин.
За результатами аналізу визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом відміни торгів відповідно до підпункту 2 пункту 50 Особливостей (неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень), та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 08 вересня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанові КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Головного управління Національної поліції в Запорізькій області (далі - Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи Замовника від 23.08.2023 №118, тендерну пропозицію ТОВ «Нові теплотехнології», вимогу про усунення невідповідностей, документи ТОВ «Нові теплотехнології», завантажені дляусунення невідповідностей, інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна за адресою м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7.
Тендерною документацією визначено підставу для відхилення тендерної пропозиції учасника у разі ненадання учасником інформації або у випадку якщо учасник зареєстрований на тимчасово окупованій території та не надав у складі тендерної пропозиції підтвердження зміни податкової адреси на іншу територію України, видане уповноваженим на це органом (пункт 3 «Інша інформація» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації).
Тендерною документацією визначено відхилення тендерної пропозиції на підставі абзацу 6 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною 3 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Законом України від 15.04.2014 № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (надалі – Закон №1207-VII) передбачені певні обмеження і заборони здійснення економічної діяльності.
Частиною 2 статті 13 Закону №1207-VII визначено здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Водночас, положення цієї статті застосовуються до тимчасово окупованої території, передбаченої пунктами 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону №1207-VII, надр під територіями, зазначеними у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону, і повітряного простору над цими територіями.
Статтею 3 Закону №1207-VII визначено термін «Тимчасово окупована територія»:
1) сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об’єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях;
2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території інших тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;
3) інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Отже, положення статті 13 Закону №1207-VII розповсюджуються на тимчасово окуповані території України, які були окуповані починаючи з 19.02.2014 по 24.02.2022, аналогічна позиція підтверджується рішенням Центрального апеляційного господарського суду від 09.05.2023 по справі №908/1828/22.
Відповідно до абзацу 2 статті 13 Закону №1207-VII в умовах воєнного стану рішенням Кабінету Міністрів України положення цієї статті можуть бути поширені на тимчасово окуповані території, передбачені пунктом 3 частини першої статті 3 цього Закону, надра під територіями, зазначеними у пункті 3 частини першої статті 3 цього Закону, і повітряний простір над цими територіями.
Однак, Кабінет Міністрів України не ухвалював рішення про поширення статті 13 «Особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території» Закону №1207-VII на тимчасово окуповані території України після 24 лютого 2022 року.
Крім того, підпунктом 26.4 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що у разі здійснення господарських операцій між особами, які мають податкову адресу на тимчасово окупованій території, та платниками податків, які мають податкову адресу на іншій території України, до таких операцій застосовуються положення статті 39 цього Кодексу з урахуванням критеріїв, визначених підпунктом 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу.
Враховуючи зазначене вище, дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог, порушують основні принципи здійснення публічних закупівель передбачених статтею 5 Закону, що підтверджується рішенням Центрального апеляційного господарського суду від 09.05.2023 по справі №908/1828/22, яке набрало чинності, статтями 3, 13 Закону №1207-VII, підпунктом 26.4 підрозділу 10 Податкового кодексу України.
Додатком 3 до тендерної документації «Кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям» передбачено заповнення графи «Строк та стан виконання договору» таблиці «Довідка про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного(их) договору(ів), за формою1».
В складі тендерної пропозиції ТОВ «Нові теплотехнології» файл «2.3 Довідка щодо наявності аналогічних договорів» не містить строку виконання договору, в наявності лише відмітка «виконано», чим недотримано вимоги Додатку 3 тендерної документації.
В свою чергу, вимога про усунення невідповідностей Замовника не містить цієї невідповідності та учаснику ТОВ «Нові теплотехнології» не надано можливості її усунути, чим порушено пункт 43 Особливостей.
Для усунення невідповідностей, в тому числі підтвердження заготівельно-складських витрат на загальну суму 67 672,39 грн (Підсумкова відомість ресурсів в файлі «73-ДЦ-ИВР»), які розраховані в договірній ціні, Замовником надано вимогу на надання документів щодо наявності складських приміщень у учасника ТОВ «Нові теплотехнології».
На виконання вимоги про усунення невідповідностей ТОВ «Нові теплотехнології» надано договір оренди виробничих приміщень та площ від 01.06.2022 №2/06/22, укладений з ТОВ «Укравтосвіт» (Орендодавець), відповідно якого передано виробниче приміщення площею 70 м2 (використовується Орендарем як складське приміщення) за адресою м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7.
Додатковою угодою №1 від 04.09.2023 до договору від 01.06.2022 №2/06/22 загальна площа орендованої території з асфальтованим покриттям складає 265 м2, тобто оренда земельної ділянки вищезазначеною площею.
Відповідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна за адресою м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7:
- земельна ділянка площею 0,4524 га належить на праві власності Територіальній громаді м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради, орендар: ТОВ "ЛІЛІТ";
- земельна ділянка площею 2.3434 га належить на праві власності Територіальній громаді м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради;
- земельна ділянка площею 0.1892 га належить на праві власності Територіальній громаді м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради, орендар громадянин Костян М.В.;
- головний виробничий корпус літ. Е інв. № 7, загальною площею 5387 кв. м. належить на праві власності ТОВ "ЗАПОРІЖБУДТРАНС";
- склад запчастин літ.Ж інв.№9, загальною площею 392,8 кв. м. належить на праві власності ТОВ "ЗАПОРІЖБУДТРАНС";
- гараж наземний літ.Д (2), загальною площею 457 кв. м. належить на праві спільної власності громадянпм Герасимюку В.В. та Бондаренко В.Б.;
- пункт ТО-1 літ.Д інв. №3, загальною площею 1029.6 кв.м. належить на праві власності ТОВ "ЗАПОРІЖБУДТРАНС";
- будівля літ. А-3 інв. №26, загальною площею 744.6 кв.м належить на праві власності ТОВ"ЗАПОРІЖБУДТРАНС";
- будівля автомийки літ.Я,Я1, загальною площею 360.6 кв.м належить на праві власності ТОВ "Компанія-ІТД";
- автозаправна станція літ.П, навіс літ.Т, загальною площею 28 кв.м належить на праві власності ПАТ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК "ПРИВАТБАНК";
-інв.№21, загальною площею 1821 кв.м. належить на праві власності ТОВ "ФІРМА "ФОРМА-ПАК";
- будівля кондитерської фабрики літ.Н-4 інв. №18, загальною площею 4247.7 кв.м, належить на праві власності ТОВ "ЛІЛІТ";
- магазин непродовольчих товарів та офіс літ.Б-2 інв.№14, загальною площею 654. кв.м2 належить громадянину Костян М. В.
Вищезазначені об’єкти житлової нерухомості перебувають під видами обтяження арешт нерухомого майна - ТОВ"ЗАПОРІЖБУДТРАНС" (за кримінальною справою 334/1060/21) або заборона на нерухоме майно - ТОВ "Ліліт".
Таким чином, укладання договору від 01.06.2022 №2/06/22 оренди виробничих приміщень та асфальтованих земельних ділянок з ТОВ «Укравтосвіт», який не є власником вищезазначених об’єктів за адресою м.Запоріжжя, вул. Сєдова, 7 може призвести до негативного наслідку бюджету на загальну суму 67 672,39 грн (підтвердження заготівельно-складських витрат) при укладанні договору.
Отже, Замовником не надано можливість усунути вищезазначену невідповідність стосовно орендних відпосин учаснику ТОВ «Нові теплотехнології» шляхом вимоги про усунення невідповідностей, чим порушено пункт 43 Особливостей.
Період усунення порушень:
08.09.2023 10:30 - 23.09.2023 00:00
Дата публікації висновку:
08.09.2023 10:30