- 
                    Відкриті торги з особливостями
- 
                        Однолотова
- 
                        КЕП
Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація)
                        Завершена
                        
                                                                    
                
            
                6 696 969.00
                UAH з ПДВ
            
                                    
мін. крок: 0.5% або 33 484.85 UAH
        мін. крок: 0.5% або 33 484.85 UAH
                    Номер:
                    979c521adcfe4325bac47a156b6d6101
                
                                                                        
                    Ідентифікатор моніторингу:
                    UA-M-2023-11-06-000112
                
                                                                        
                    Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
                    06.11.2023 00:00
                
                                                                        
                                                                        
                    Період моніторингу:
                    06.11.2023 21:03 - 28.11.2023 00:00
                
                                                                        
                    Статус:
                    Порушення виявлені
                
                                                                        
                    Опис:
                    ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
06.11.2023		№	245
(дата)		
м. Харків
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23,
НАКАЗУЮ:
1.	Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2.	Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Підстава: доповідна записка заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно - східного офісу Держаудитслужби
 Аляб`євої О.М  від 06.11.2023 року.
	
Начальник                                                                                  Станіслав КОСІНОВ
Додаток
до наказу Північно-східного офісу 
Держаудитслужби
від  06.11.2023 № 245
	
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівель
№ з/п	Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу	Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу	Опис підстав для здійснення моніторингу
4	UA-2023-08-09-011454-a	09.08.2023	інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель
Заступник  начальника відділу 
контролю у сфері закупівель					            Ольга АЛЯБ`ЄВА
                
                                                                        
                                                                        
                                                        
                Етапи закупівельного процесу:
                
                                            - Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
                Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
                
            - Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
                    Статус порушень:
                    Виявлені
                
                                                        
                Тип порушень:
                
                                                            - Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
- Ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом
                    Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
                    За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей, а також абзацу першого частини третьої статті 22 Закону. 
За результатами аналізу питання відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону встановлено порушення статті 884 ЦКУ, пунктів 17 та 103 Постанови КМУ №668, пунктів 3 та 17 Особливостей, а також частини першої статті 41 Закону. 
За результатами аналізу питання надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі встановлено  порушення частини п’ятої статті 8 Закону внаслідок ненадання документів у випадках, передбачених законом.
За результатами аналізу питань  визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; розгляду тендерної пропозиції ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕКТОРБУД ДЕВЕЛОП»; своєчасності укладання договору про закупівлю; наявності підстав для внесення змін до договору; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; дотримання вимог Постанови № 710 – порушень не встановлено.
                
                                                                        
                    Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
                    З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового закупівель (у разі наявності таких порушень): контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
                
                                                                        
                    Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
                    Дата закінчення моніторингу: 27 листопада 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону; наявності підстав для внесення змін до договору; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі. 
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель УПРАВЛІННЯ З БУДІВНИЦТВА, РЕМОНТУ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ДЕПАРТАМЕНТУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 09 серпня 2023 року; тендерну пропозицію ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕКТОРБУД ДЕВЕЛОП»; протокол розгляду тендерних пропозицій від 25.08.2023 №139; повідомлення про намір укласти договір; договір від 07.09.2023 року №675 (далі – Договір) з додатковими угодами; відповідь Замовника на пояснення від 16.11.2023 року.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. 
Згідно із пунктом 8 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначається проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. 
При цьому, відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством.
Однак, за результатами проведеного моніторингу встановлено, що на порушення пунктів 3 та 28 Особливостей, а також абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, тендерна документація містить в своєму складі проект договору (Додаток 4 до тендерної документації), в якому положеннями пункту 2.2 визначено, що гарантійний термін якості виконаних робіт складає 5 років.
Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Частиною першою статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Згідно норм частини першої статті 884 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV (далі – ЦКУ) підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Згідно з нормами пункту 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668 (які відповідно до ЦКУ визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва; далі – Постанова КМУ №668) договір підряду укладається у письмовій формі та його істотними умовами, зокрема, є договірна ціна, гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва).
Також, згідно з пунктом 103 Постанови КМУ №668, гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить 10 років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Водночас, моніторингом встановлено, що відповідно до умов пункту 2.2 Проєкту договору (Додаток №4 до тендерної документації), а також укладеного Договору, підрядник гарантує надійність і якість виконаних робіт, що суперечить нормам частини першої статті 884 ЦКУ та пункту 103 Постанови КМУ №668.
На запит Північно-східного офісу Держаудитслужби про надання інформації щодо встановлення гарантійного терміну якості виконаних робіт і можливість експлуатації об’єкта протягом 5 років за Договором, зазначено пояснення наступного змісту: «Відповідно до п. 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2005 № 668, підрядник гарантує якість закінчених робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проектній документації, та можливість їх експлуатації протягом гарантійного строку. Гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації. Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Згідно зі ст. 884 ЦКУ підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Таким чином, з викладеного чітко вбачається, що чинне законодавство розмежовує поняття «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва».
При цьому, звертаємо увагу, що норми чинного законодавства України містять імперативні приписи стосовно мінімального гарантійного строку саме експлуатації об’єкту будівництва тривалістю у десять років, в той же час норми чинного законодавства України не встановлюють мінімального гарантійного строку якості виконаних підрядних робіт.
В цьому аспекті слід зазначити, що проєкт договору про закупівлю у складі тендерної документації та укладений договір у п. 2.2. містив умову щодо гарантійного строку саме якості виконаних робіт, в той час як гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва чітко визначений у чинному законодавстві України – 10 років, при цьому більшого гарантійного строку у даному договорі не визначалось, тому додатково про вказаний гарантійний строк не вказується.
Таким чином, положення п. 2.2. договору стосуються лише гарантійних строків щодо якості виконаних робіт та жодним чином не стосуються гарантійний строків експлуатації об’єкта будівництва.
З огляду на виникнення деяких суперечностей у тлумаченні вказаного пункту, між Замовником та Підрядником укладено додаткову угоду № 3 від 07.11.2023 до договору № 675 від 07.09.2023, в якій Розділ ІІ. «Якість будівельних робіт» викладено в новій редакції, чим зокрема врегульовано питання щодо гарантійних строків – пункт 2.2. Договору - Підрядник гарантує якість виконаних робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації та можливість експлуатації протягом гарантійного строку. Строк гарантії на якість закінчених робіт встановлюється 10 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником.
Вказану додаткову угоду оприлюднено в електронній системі закупівель у порядку, передбаченому чинним законодавством у сфері публічних закупівель.»
При цьому, в ході проведення моніторингу Замвником 08.11.2023 оприлюднено додаткову угоду від 07.11.2023 №3, якою внесено зміни до пункт 2.2. Договору.
Замовником у наданому під час моніторингу поясненні не спростовано факту недотримання вищевказаних норм законодавства в частині включення до тендерної документації інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством та порушення вимог частини першої статті 41 Закону в частині невідповідності нормам ЦКУ.
Крім того, відповідно до пункту 17 Постанови КМУ №668, строки виконання робіт (будівництва об'єкта) встановлюються договором підряду і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід'ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду.
Водночас, моніторингом встановлено, що укладений за результатами проведеної процедури закупівлі Договір містить графік виконання робіт (Додаток №2 до договору), у якому зазначено лише інформацію про рік та місяць початку та закінчення робіт вцілому без зазначення переліку самих видів робіт (етапів, комплексів) з розбивкою на дати їх початку та закінчення (конкретних видів робіт які плануються виконати), чим недотримано вимоги пункту 17 Постанови КМУ №668 та, відповідно, не дотримано вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей та частини першої статті 41 Закону.
На запит Північно-східного офісу Держаудитслужби про надання інформації щодо вищевикладеного Замовник поряд з іншим надав пояснення наступного змісту: «…Відповідно до п. 2.2. наказу Мінрегіону від 13.01.2009 № 2 «Про оприлюднення Рекомендацій зі складання додатків до договору підряду в капітальному будівництві» визначено, що календарний графік виконання робіт може бути складений у розрізі окремих об'єктів, що входять у склад будови (пускових комплексів, черг), із врахуванням строків будівництва, визначених договором та календарним планом будівництва (у разі спорудження об'єкта протягом декількох років), вимог технології виконання робіт, техніки безпеки та організації будівельного виробництва, визначених проектно-технологічною документацією. Основою для розроблення графіка є інформація щодо обсягів робіт, передбачених у проектно-кошторисній документації, виробничих можливостей виконавців, що будуть задіяні для виконання робіт, планів Замовника щодо фінансування виконання робіт у часі тощо. Звертаємо увагу, що на момент оприлюднення вищевказані Методичні рекомендації розроблені з врахуванням положень Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668, Примірного договору підряду в капітальному будівництві, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.10.2005 № 3, та державних будівельних норм «Організація будівельного виробництва», а також усталеної практики підготовки договірної документації у будівельній діяльності. На теперішній час їх поточна редакція є чинною. Окрім того, чинним законодавством України не передбачено ні типової (рекомендованої) форми графіку виконання робіт, ні імперативних норм щодо такої форми. Тобто, замовником було визначено тендерною документацією вимоги (його форма) до графіку виконання робіт.»
Замовником у наданому під час моніторингу поясненні не спростовано факту недотримання вищевказаних норм законодавства в частині включення до тендерної документації інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством та порушення вимог пункту 17 Постанови КМУ №668 та, відповідно, не дотримано вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей та частини першої статті 41 Закону.
Відповідно до частини  п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час моніторингу 13.11.2023 Північно-східним офісом Держаудитслужби через електронну систему закупівель надано Замовнику запит, зокрема, щодо надання інформації про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
При цьому, у запиті вказано, що до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Замовником 16.11.2023 у наданому поясненні зазначено, що технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, його очікувана вартість визначені згідно з кошторисною частиною проєктної документації. 
Проте, документальне підтвердження наведеної у поясненні інформації Замовником не надано, чим порушено вимогу частини п’ятої статті 8 Закону.
                
                                                                        
                    Період усунення порушень:
                    27.11.2023 16:23 - 12.12.2023 00:00
                
                                                                        
                    Дата публікації висновку:
                    27.11.2023 16:23
                
                        Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності
                    Номер протоколу:
                    20/31/2405/2024/пр
                
                                                                        
                    Законодавче обгрунтування:
                    Кодекс України про адміністративні правопорушення (8073-X, 2020-11-21) [164-14.1]
                
                        Інформація про усунення порушення
                    Опис звіту:
                    Інформація про вжиття заходів щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель
06 листопада 2023 року Північно-східним офісом Держаудитслужби (надалі за текстом – Держаудитслужба) розпочато моніторинг закупівлі по предмету «Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація)» (інформацію про закупівлю опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2023-08-09-011454-a).
16 листопада 2023 року Замовником було надано пояснення на запит Держаудитслужби на надання пояснення.
27 листопада 2023 року за результатами моніторингу Держаудитслужбою складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-08-09-011454-a, у констатуючий частині якого зокрема вказано, що за результатами проведеного моніторингу встановлено, що на порушення пунктів 3 та 28 Особливостей, а також абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, тендерна документація містить в своєму складі проект договору (Додаток 4 до тендерної документації), в якому положеннями пункту 2.2 визначено, що гарантійний термін якості виконаних робіт складає 5 років. 
Замовником у наданому під час моніторингу поясненні не спростовано факту недотримання вищевказаних норм законодавства в частині включення до тендерної документації інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством та порушення вимог пункту 17 Постанови КМУ №668 та, відповідно, не дотримано вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей та частини першої статті 41 Закону.
Документальне підтвердження наведеної у поясненні від 16.11.2023 інформації Замовником не надано, чим порушено вимогу частини п’ятої статті 8 Закону.
З огляду на вказане, Держаудитслужбою зазначено, що за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей, а також абзацу першого частини третьої статті 22 Закону. За результатами аналізу питання відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону встановлено порушення статті 884 ЦКУ, пунктів 17 та 103 Постанови КМУ №668, пунктів 3 та 17 Особливостей, а також частини першої статті 41 Закону. За результатами аналізу питання надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі встановлено порушення частини п’ятої статті 8 Закону внаслідок ненадання документів у випадках, передбачених законом.
Одночасно для Замовника визначено наступні зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового закупівель (у разі наявності таких порушень): контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Враховуючи вищевикладене, Замовник зауважує, що відповідно до п. 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2005 № 668, підрядник гарантує якість закінчених робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проектній документації, та можливість їх експлуатації протягом гарантійного строку. Гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації. Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Згідно зі ст. 884 ЦК України підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Таким чином, з викладеного чітко вбачається, що чинне законодавство розмежовує поняття «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва».
При цьому, звертаємо увагу, що норми чинного законодавства України містять імперативні приписи стосовно мінімального гарантійного строку саме експлуатації об’єкту будівництва тривалістю у десять років, в той же час норми чинного законодавства України не встановлюють мінімального гарантійного строку якості виконаних підрядних робіт.
В цьому аспекті слід зазначити, що проєкт договору про закупівлю у складі тендерної документації та укладений договір у п. 2.2. містив умову щодо гарантійного строку саме якості виконаних робіт, в той час як гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва чітко визначений у чинному законодавстві України – 10 років, при цьому більшого гарантійного строку у даному договорі не визначалось, тому додатково про вказаний гарантійний строк не вказується.
Таким чином, положення п. 2.2. договору стосуються лише гарантійних строків щодо якості виконаних робіт та жодним чином не стосуються гарантійний строків експлуатації об’єкта будівництва.
Окрім того, з огляду на виникнення деяких суперечностей у тлумаченні вказаного пункту, попередньо було опубліковано додаткову угоду № 3 від 07.11.2023 до договору № 675 від 07.09.2023.
Таким чином, п. 2.2. Договору сторони погодили, по-перше, для Підрядника обов’язок гарантувати якість виконаних робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації та можливість експлуатації протягом гарантійного строку (гарантійний строк визначений чинним законодавством – 10 років, при цьому більшого гарантійного строку у даному договорі не визначалось, тому додатково про вказаний гарантійний строк не вказується), по-друге, визначено строк гарантії саме на якість закінчених робіт - 10 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником.
Крім того, зазначаємо, що вищевказане положення договору не призвело та не могло призвести до жодних негативних наслідків, оскільки, як зазначалося вище, сторони у п. 2.2. договору погодили лише гарантійний строк щодо якості виконаних робіт, в той час як гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва чітко визначений в законодавстві, що підтверджує відсутність порушення законодавства у сфері публічних закупівель та відповідно виключає можливість притягнення до відповідальності осіб, відповідальних за проведення вищевказаної закупівлі.
З метою недопущення у подальшому будь-яких неточностей та/або протирічь з вищевикладеного питання, Замовником проведено відповідні роз’яснювальні роботи, в тому числі і звернуто увагу на стилістику викладення положень проєктів договорів в подальшій роботі. 
Стосовно календарного графіку виконання робіт,, повідомляємо таке.
Згідно зі ст. 846 ЦКУ строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Відповідно до п. 2.2. наказу Мінрегіону від 13.01.2009 № 2 «Про оприлюднення Рекомендацій зі складання додатків до договору підряду в капітальному будівництві» визначено, що календарний графік виконання робіт може бути складений у розрізі  окремих  об'єктів, що входять у склад будови (пускових  комплексів,  черг), із врахуванням строків будівництва, визначених договором та календарним планом будівництва (у разі спорудження об'єкта протягом  декількох  років), вимог технології виконання робіт, техніки безпеки та організації будівельного виробництва, визначених проектно-технологічною документацією. Основою для розроблення графіка є інформація щодо обсягів робіт, передбачених у проектно-кошторисній документації, виробничих можливостей виконавців, що будуть задіяні для виконання робіт, планів Замовника щодо фінансування виконання робіт у часі тощо.
Звертаємо увагу, що на момент оприлюднення вищевказані Методичні рекомендації розроблені з врахуванням положень Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668, Примірного договору підряду в капітальному будівництві, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.10.2005 № 3, та державних будівельних норм «Організація будівельного виробництва», а також усталеної практики підготовки договірної документації у будівельній діяльності. На теперішній час їх поточна редакція є чинною. 
Окрім того, чинним законодавством України не передбачено ні типової (рекомендованої) форми графіку виконання робіт, ні імперативних норм щодо такої форми.
Тобто, замовником було визначено тендерною документацією вимоги (його форма) до графіку виконання робіт. 
Окрім того, умовами договору визначено, що підрядник гарантує якість виконаних робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації (п. 2.2. Договору). 
З огляду на вищевикладене, Замовник вважає, що законодавство у сфері публічних закупівель не порушував, що відповідно виключає можливість притягнення до відповідальності осіб, відповідальних за проведення вищевказаної закупівлі.
Разом з тим, з метою недопущення у подальшому будь-яких протирічь з вищевикладеного питання, Замовником проведено відповідні роз’яснювальні роботи, в тому числі і звернуто увагу на стилістику викладення проєктів договорів з урахуванням зауважень органу Держаудитслужби (зокрема й календарних графіків виконання робіт до них) в подальших закупівлях. 
Щодо ненадання документального підтвердження інформації у поясненнях, повідомляємо наступне.
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація) (номер тендеру в ЦБД UA-2023-08-09-011454-a), його очікувана вартість визначені згідно з кошторисною частиною проєктної документації. 
Звертаємо увагу, що у рамках процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація) розробка проєктної документації не передбачалася, оскільки для закупівлі вказаних робіт було попередньо проведено закупівлю на розробку проектної документації.
Поряд з цим, Замовником не надавалось документальне підтвердження вищевказаного, оскільки як наголошувалося у поясненнях Замовника проєктна документація розроблялася у рамках іншої процедури закупівлі.
З урахуванням висновку Держаудитслужби вважаємо за необхідне повідомити, що експертною організацією проведено експертизу кошторисної частини проектної документації за робочим проєктом «Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків», за результатами якої отримано експертний звіт (позитивний) від 27.04.2023 № 21-0024/01-23, який було створено в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (роздрукована копія експертного звіту додається), ознайомитися можна за посиланням: 
https://e-construction.gov.ua/document_detail/doc_id=3088058747587658812/optype=6
Разом з цим, з метою виконання вимог ч. 5 ст. 8 Закону, Замовником проведено відповідні роз’яснювальні роботи з метою недопущення порушень у подальшому.
З огляду на вищевикладене, Замовником повністю та у визначений Висновком спосіб та термін виконано зобов’язання Держаудитслужби та оприлюднено в електронній системі закупівель інформацію, що свідчить про вжиття відповідних заходів.
                
                                                                        
                    Дата публікації звіту:
                    04.12.2023 18:39
                
                        Запити/Пояснення
                    Номер:
                    f9091db547e544b38670a264e985919c
                
                                                                        
                    Назва:
                    Запит про надання пояснень
                
                                                                        
                    Дата опублікування:
                    13.11.2023 07:47
                
                                                                        
                    Дата до якої повинна бути надана відповідь:
                    17.11.2023 00:00
                
                                                                        
                                                                        
                    Опис:
                    У межах проведення моніторингу закупівлі «Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2023-08-09-011454-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
1. Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено розмір витрат та очікувану вартість предмета закупівлі, з наданням відповідних підтверджуючих документів?
Також, необхідно надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
2. Необхідно пояснити причину встановлення в додатку 4 до тендерної документації (пункт 2.2 проекту договору) гарантійного терміну на надійність і якість виконаних робіт і можливість експлуатації об’єкта протягом 5 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником, що не відповідає нормам статті 884 ЦК України, пунктів 17 та 103 Постанови КМУ №668.
3. Відповідно до пункту 17 Постанови КМУ №668, строки виконання робіт (будівництва об'єкта) встановлюються договором підряду і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід'ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду.
Необхідно пояснити, чому укладений за результатами проведеної процедури закупівлі Договір містить графік виконання робіт (Додаток №2 до договору), у якому зазначено лише інформацію про рік та місяць початку та закінчення робіт вцілому без зазначення переліку самих видів робіт (етапів, комплексів) з розбивкою на дати їх початку та закінчення (конкретних видів робіт які плануються виконати), чим недотримано вимоги пункту 17 Постанови КМУ №668 
4. Додатком 3 до тендерної документації встановлена вимога документального підтвердження відповідності пропозиції учасника такому кваліфікаційному критерію як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій шляхом надання Довідки за наведеною формою, яка повинна містити інформацію про наявність обладнання (автотранспорту, будівельні машини та механізми), необхідне для виконання робіт.
Поряд з цим, Додатком 1 до тендерної документації встановлено перелік робіт по предмету закупівлі, яким передбачено виконання  робіт з пайки ПВХ мембрани.
Необхідно пояснити, яким саме обладнанням, з наданого в Довідці від 18.08.2023 №29 учасник підтвердив відповідність вищезазначеному кваліфікаційному критерію в частині можливості виконання робіт з пайки ПВХ мембрани.
5. Необхідно надати розрахунки до Договірної ціни, яка є невід’ємною частиною Договору від 07.09.2023 №675.
6. Статтею 32 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року № 3038-VI та пунктом 4.5 ДСТУ 8855:2019 Будівлі та споруди ВИЗНАЧЕННЯ КЛАСУ НАСЛІДКІВ (ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ) передбачені характеристики можливих наслідків відмови об’єкта, які є підставою для класифікації об’єктів за трьома класами наслідків (відповідальності).
Необхідно пояснити, чому об’єкт, капітальний ремонт якого є предметом закупівлі,  віднесено до класу наслідків «незначні наслідки — СС1»
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
                
                        
                    Номер:
                    c791efe366a549c0a8aed9bcff27c921
                
                                                                        
                    Назва:
                    Пояснення стосовно процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація).
                
                                                                        
                    Дата опублікування:
                    16.11.2023 19:51
                
                                                                        
                                                                        
                    Опис:
                    Пояснення стосовно процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація).
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (зі змінами) (далі – Закон) надаємо пояснення через електронну систему закупівель стосовно процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація).
Щодо першого питання запиту повідомляємо про таке:
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація) (номер тендеру в ЦБД UA-2023-08-09-011454-a), його очікувана вартість визначені згідно з кошторисною частиною проєктної документації. 
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) на офіційному веб-сайті Харківської міської ради опубліковане, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмету закупівлі та його очікуваної вартості: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація), ознайомитися можна за посиланням: 
https://www.city.kharkiv.ua/ru/document/-68573.html
Щодо другого питання запиту повідомляємо про таке:
Відповідно до п. 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2005 № 668, підрядник гарантує якість закінчених робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проектній документації, та можливість їх експлуатації протягом гарантійного строку. Гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації. Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Згідно зі ст. 884 ЦК України підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Таким чином, з викладеного чітко вбачається, що чинне законодавство розмежовує поняття «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва».
При цьому, звертаємо увагу, що норми чинного законодавства України містять імперативні приписи стосовно мінімального гарантійного строку саме експлуатації об’єкту будівництва тривалістю у десять років, в той же час норми чинного законодавства України не встановлюють мінімального гарантійного строку якості виконаних підрядних робіт.
В цьому аспекті слід зазначити, що проєкт договору про закупівлю у складі тендерної документації та укладений договір у п. 2.2. містив умову щодо гарантійного строку саме якості виконаних робіт, в той час як гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва чітко визначений у чинному законодавстві України – 10 років, при цьому більшого гарантійного строку у даному договорі не визначалось, тому додатково про вказаний гарантійний строк не вказується.
Таким чином, положення п. 2.2. договору стосуються лише гарантійних строків щодо якості виконаних робіт та жодним чином не стосуються гарантійний строків експлуатації об’єкта будівництва.
З огляду на виникнення деяких суперечностей у тлумаченні вказаного пункту, між Замовником та Підрядником укладено додаткову угоду № 3 від 07.11.2023 до договору № 675 від 07.09.2023, в якій Розділ ІІ. «Якість будівельних робіт» викладено в новій редакції, чим зокрема врегульовано питання щодо гарантійних строків – пункт 2.2. Договору - Підрядник гарантує якість виконаних робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації та можливість експлуатації протягом гарантійного строку. Строк гарантії на якість закінчених робіт встановлюється 10 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником.
Вказану додаткову угоду оприлюднено в електронній системі закупівель у порядку, передбаченому чинним законодавством у сфері публічних закупівель.
Щодо третього питання запиту повідомляємо про таке:
Згідно зі ст. 846 ЦКУ строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Відповідно до п. 2.2. наказу Мінрегіону від 13.01.2009 № 2 «Про оприлюднення Рекомендацій зі складання додатків до договору підряду в капітальному будівництві» визначено, що календарний графік виконання робіт може бути складений у розрізі  окремих  об'єктів, що входять у склад будови (пускових  комплексів,  черг), із врахуванням строків будівництва, визначених договором та календарним планом будівництва (у разі спорудження об'єкта протягом  декількох  років), вимог технології виконання робіт, техніки безпеки та організації будівельного виробництва, визначених проектно-технологічною документацією. Основою для розроблення графіка є інформація щодо обсягів робіт, передбачених у проектно-кошторисній документації, виробничих можливостей виконавців, що будуть задіяні для виконання робіт, планів Замовника щодо фінансування виконання робіт у часі тощо.
Звертаємо увагу, що на момент оприлюднення вищевказані Методичні рекомендації  розроблені з врахуванням положень Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668, Примірного договору підряду в капітальному будівництві, затвердженого наказом Міністерства  будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.10.2005 № 3, та державних будівельних норм «Організація будівельного виробництва», а також усталеної практики підготовки договірної документації у будівельній діяльності. На теперішній час їх поточна редакція є чинною. 
Окрім того, чинним законодавством України не передбачено ні типової (рекомендованої) форми графіку виконання робіт, ні імперативних норм щодо такої форми.
Тобто, замовником було визначено тендерною документацією вимоги (його форма) до графіку виконання робіт. 
Окрім того, умовами договору визначено, що підрядник гарантує якість виконаних робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації (п. 2.2. Договору). 
Щодо четвертого питання запиту повідомляємо про таке:
Відповідно до вимог Додатку № 3 до тендерної документації у складі тендерної пропозиції учасником у Довідці від 18.08.2023 № 29 надано інформацію про наявність обладнання (автотранспорт, будівельні машини і механізми), яке необхідне для виконання робіт.
Відповідно до Кошторисних норм України «Ресурсні кошторисні норми експлуатації будівельних машин та механізмів», затверджених наказом Мінрегіону України від 15.06.2021 № 156, паяльник електричний, який застосовується для виконання робіт з пайки ПВХ мембрани, є інструментом (ані автотранспортом, ані будівельною машиною, ані механізмом), а тому не відображений учасником у Довідці від 18.08.2023 № 29.
Щодо п’ятого питання запиту повідомляємо про таке:
Ураховуючи вимоги п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) тендерна документація розробляється та затверджується замовником і повинна містити перелік складових, визначених частиною другою статті 22 Закону. При цьому згідно з ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна зокрема містити інструкцію з підготовки тендерних пропозицій.
Водночас відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 Закону тендерна пропозиція − пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Тендерною документацією на закупівлю: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація)  не вимагалося подання у складі тендерної пропозиції розрахунків до Договірної ціни.
Щодо шостого питання запиту повідомляємо про таке:
Відповідно до ч. 2 ст. 32 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд визначається відповідно до вимог будівельних норм і правил, затверджених згідно із законодавством.
За ч. 6 цієї ж статті віднесення об’єкта до певного класу наслідків (відповідальності) здійснюється проектною організацією за погодженням із замовником будівництва.
Таким чином, віднесення об’єкта, капітальний ремонт якого є предметом закупівлі, до відповідного класу наслідків передбачено проектною документацією по вказаному об’єкту.
При цьому звертаємо увагу, що у рамках процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація) розробка проєктної документації не передбачалася, оскільки для закупівлі вказаних робіт було попередньо проведено закупівлю на розробку проектної документації.
Поряд з цим, хоча вказане питання і не стосується даної процедури закупівлі (оскільки ще раз наголошуємо, що проектна документація розроблялася в рамках іншої процедури закупівлі), проте вважаємо за необхідне повідомити, що експертною організацією проведено експертизу проектної документації по вказаному об’єкту, за результатами якої отримано позитивний експертний звіт, чим підтверджено відповідність проектної документації вимогам чинного містобудівного законодавства.
Враховуючи вищезазначене, Управління з будівництва, ремонту та реконструкції Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради, підтверджує дотримання норм діючого законодавства при проведенні процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківська гімназія № 169 Харківської міської ради Харківської області» по вул. Ахсарова, 18-А в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація).
                
                        