-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області
Завершена
6 673 738.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 66 737.38 UAH
мін. крок: 1% або 66 737.38 UAH
Номер:
64e2ce63391a4be0a3631d507aa2ee5c
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-07-18-000010
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
18.07.2023 00:00
Період моніторингу:
18.07.2023 10:12 - 09.08.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ІВАНО-ФРАНКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
18.07.2023 №44-з
Івано-Франківськ
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», статті 2 та статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», підпункту 2 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 № 115
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівлі відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Начальник Богдан ГРИЦАК
Додаток
до наказу Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Івано-Франківській
області від 18.07.2023 №44-з
Перелік процедур закупівель для моніторингу
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 6 UA-2023-07-04-012378-a 04.07.2023 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Начальник відділу контролю
у сфері закупівель Олена ПЕТРИНА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Постанови №1178 встановлено порушення вимог підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47, пункту 47 Постанови №1178.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Богдан" встановлено порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору вимогам законодавства встановлено порушення вимог пункту 17 Постанови №1178.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця встановлено порушення норм пункту 18 Постанови №1178.
За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації щодо закупівлі, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення– порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень вимог підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47, пункту 47 Постанови №1178, підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, пунктів 17 та 18 Постанови №1178 шляхом припинення зобов’язань за договором від 28.07.2023 №191 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 01 серпня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (із змінами) (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції від 21.06.2023 (далі - Постанова №1178), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, відповідності умов договору вимогам законодавства.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Гвіздецької селищної ради (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію Замовника (далі – ТД), роз’яснення до процедури, запитання до процедури, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ "Богдан", протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 13.07.2023 №58, повідомлення про намір укласти договір від 13.07.2023, пояснення Замовника від 21.07.2023 та від 25.07.2023, пояснення з власної ініціативи від 26.07.2023, договір від 28.07.2023 №191 (далі – Договір).
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що у ТД Замовник зазначив:
- Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі встановлення замовником вимог про надання такої інформації), наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що вимагаються замовником у тендерній документації та підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником:
• інформацією щодо відсутності підстав, установлених у статті 17 Закону, — згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації (з урахуванням вимог ч.5 розділу 3 тендерної документації та Додатку 1);
- Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в абзаці першому пункту 44 Особливостей (підстави, які передбачені ч.1 статті 17 Закону, крім п.13), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці першому пункту 44 Особливостей, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі (детальніше – згідно із Додатком 1 до тендерної документації);
- Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6, 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону (детальніше – згідно із Додатком 1 до тендерної документації);
- У випадку якщо учасником процедури закупівлі є об’єднання учасників, то на кожного з учасників такого об’єднання надається окрема довідка в довільній формі для підтвердження відповідності кожного з учасників такого об’єднання вимогам, визначеним у статті 17 Закону. Підтвердження на кожного учасника надається з урахуванням вищенаведеної інформації (детальніше – згідно із Додатком 1 до тендерної документації);
- Замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі в разі, якщо наявні підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини першої статті 17 Закону). Замовник не перевіряє переможця процедури закупівлі на відповідність підстави, визначеної пунктом 13 частини першої статті 17 Закону, та не вимагає від учасника процедури закупівлі/переможця процедури закупівлі підтвердження її відсутності.
Тоді як, згідно чинної редакції Постанови №1178 підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі визначені пунктом 47 Постанови №1178.
Також, Замовником у таблиці 2 Додатку 1 до ТД зазначено підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі встановлені статтею 17 Закону, зокрема:
3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції";
12) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
13) учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.
Однак, відповідно до підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47 Постанови №1178 підставами для відмови в участі у процедурі закупівлі визначено, зокрема:
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України “Про санкції”;
12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Також, в пункті 47 Постанови №1178 відсутня підстава, визначена пунктом 13 частини першої статті 17 Закону.
Таким чином, Замовником при складанні тендерної документації недотримано вимоги підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47 Постанови №1178.
Крім того, у підпункті 1.4 частини першої Розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД зазначено, що тендерна пропозиція подається учасником закупівлі з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», а також Закону України «Про електронні довірчі послуги», тобто повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис (КЕП) учасника закупівлі, який підписав/подав документи тендерної пропозиції/тендерну пропозицію.
Учасником ТОВ "Богдан" в складі тендерної пропозиції надано файл «Електронний підпис» (sign.p7s) (накладено електронний підпис на пропозицію). За результатами перевірки файлу «sign.p7s» на веб-порталі Центрального засвідчувального органу (далі – ЦЗО), було встановлено наступне:
Підписувач
Антонюк Богдан Васильович
П.І.Б.
Антонюк Богдан Васильович
Країна
Україна
РНОКПП
2176013355
Організація (установа)
Товариство з обмеженою відповідальністю "Богдан"
Код ЄДРПОУ
20540715
Час підпису (підтверджено кваліфікованою позначкою часу для даних від Надавача)
13:14:08 14.07.2023
Сертифікат виданий
КНЕДП - ІДД ДПС
Серійний номер
58E2D9E7F900307B040000004D570C002C249900
Тип носія особистого ключа
Незахищений
Алгоритм підпису
ДСТУ-4145
Тип підпису
Удосконалений
Тип контейнера
Підпис та дані в одному файлі (CAdES enveloped)
Формат підпису
Базовий (CAdES-BES)
Сертифікат
Кваліфікований
Враховуючи вищенаведене, тендерна пропозиція ТОВ "Богдан" не містить саме кваліфікований електронний підпис, оскільки, за результатами перевірки файлу «sign.p7s» на веб-порталі ЦЗО, з’являється інформація, що тип підпису «удосконалений», а не «кваліфікований», тип носія особистого ключа «незахищений», а не «захищений».
Таким чином, в порушення підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ "Богдан", як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
У пункті 2 Додатку 2 до ТД Замовником вимагалось надати сертифікат відповідності на конвектори канальні, радіатори водяного опалення сталеві, конвектори водяного опалення (підтвердження відповідності ДСТУ EN 442-1:2019 (EN 442-1:2014 IDT), ДСТУ Б.В. 2.5.-3-95 (ГОСТ 20849-94)).
Однак, учасником ТОВ "Богдан" у складі своєї тендерної пропозиції надано сертифікат відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM», що не відповідає вимогам у технічному завданні Замовника, а саме: не надано сертифікат відповідності на конвектори канальні та конвектори водяного опалення.
У Додатку 1 до Додатку 2 «Відомість обсягів робіт» до ТД Замовника визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 штук. Тоді як, ТОВ «Богдан» у складі тендерної пропозиції надано локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1, дефектний акт та договірну ціну, в яких визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук, що не відповідає технічним вимогам Замовника.
Таким чином, в порушення підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ "Богдан", як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Також, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що між Замовником та переможцем ТОВ "Богдан" укладено Договір, який не відповідає нормам Цивільного кодексу України, що є порушенням вимог пункту 17 Постанови №1178. Зокрема, відповідно до пункту 6.2. Договору «Гарантійний строк на дані роботи становить 3 (три) роки. Гарантійний строк на матеріали та обладнання відповідає гарантійному терміну виробника даної продукції. Перебіг гарантійного строку розпочинається з дати підписання сторонами кінцевого Акту приймання-передачі виконаних робіт».
Слід зазначити, що відповідно до пункту 1.1 Договору предметом договору є виконання робіт по об’єкту: «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області».
Статтею 875 Цивільного кодексу України визначено, що договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов'язаних з місцезнаходженням об'єкта. Виходячи з вищенаведеного, гарантії якості у договорі будівельного підряду регламентуються статтею 884 Цивільного кодексу України, якою встановлено, що Підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Замовником укладено Договір, умови якого відрізняються від змісту тендерної пропозиції переможця процедури ТОВ "Богдан", що є порушенням пункту 18 Постанови №1178.
Зокрема, у складі тендерної пропозиції ТОВ «Богдан» надано локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1, дефектний акт та договірну ціну, в яких визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук. Тоді як, у Додатку 1 «Договірна ціна» до Договору визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 штук.
Відповідно до вимог пункту 21 Постанови №1178 передбачено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 Постанови №1178.
Період усунення порушень:
01.08.2023 12:05 - 16.08.2023 00:00
Дата публікації висновку:
01.08.2023 12:05
Оскарження висновку в суді
Опис:
Гвіздецькою селищною радою 08.08.2023 подано до Івано-Франківського окружного адміністративного суду позовну заяву з вимогою визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-04-012378-a від 01.08.2023.
Дата публікації:
08.08.2023 18:23
Дата відкриття провадження:
16.08.2023 21:52
Номер відкриття провадження:
300/5398/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Заперечення на висновок Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі номер UA-2023-07-04-012378-a «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець Коломийського району Івано-Франківської області» (ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація)
На Висновок Західного офісу Держаудитслужби (далі – Держаудитслужба) Гвіздецька селищна рада (далі – Замовник) надає наступні заперечення.
1. У Висновку Держаудитслужби вказано, що у Додатку 1 до Тендерної документації Замовник зазначив підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі, визначені статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), чим порушив пункт 47 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Постанова № 1178).
Висновок Держаудитслужби про те, що при складанні Тендерної документації Замовник застосував положення статті 17 Закону, чим порушив підпункти 3, 6, 11, 12 пункту 47 та пункт 47 Постанови № 1178, необґрунтований, оскільки Висновком не враховано, що згідно частини 4 статті 4 Цивільного кодексу України, якщо постанова Кабінету Міністрів України суперечить закону, застосовуються положення закону.
2. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що підписання учасником ТОВ «Богдан» поданої ним тендерної пропозиції удосконаленим електронним підписом (далі - УЕП) не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, підписав подану ним тендерну пропозицію УЕП, що відповідає вимогам пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 30 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг», яким встановлено, що на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Ураховуючи, що застосування учасником ТОВ «Богдан» УЕП відповідає вимогам законодавства України, не впливає на зміст тендерної пропозиції, не стосується характеристики предмета закупівлі, не спотворює результатів закупівлі, невідповідність застосування УЕП Тендерній документації носить формальний характер та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
3. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що ненадання учасником ТОВ «Богдан» сертифіката відповідності на конвектори не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
Учасник ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, надав сертифікат відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM», що відповідає вимогам пункту 2 Додатку 2 Тендерної документації, «Відомості обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації), «Підсумковій відомості ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації) та ДСТУ EN 442-1:2019 (EN 442-1:2014 IDT) «Радіатори та конвектори».
Роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею не передбачають встановлення конвекторів, що підтверджується додатками до Тендерної документації: «Відомість обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації) та «Підсумкова відомість ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації).
Ураховуючи, що згідно додатків до Тендерної документації роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею не передбачають встановлення конвекторів, ненадання учасником ТОВ «Богдан» сертифіката відповідності на конвектори носить формальний характер та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
4. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «Богдан» надано локальний кошторис, дефектний акт та договірну ціну, в яких визначено установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук, тоді як у Додатку 1 до Додатку 2 до Тендерної документації Замовника визначено установлення вказаних вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів у кількості 12 штук.
У Висновку Держаудитслужби вказано, що визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення зазначених вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
Визначення учасником ТОВ «Богдан» у складі тендерної пропозиції установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі, оскільки вартість установлення 1 (однієї) штуки вказаних вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів становить 340 грн.
Ураховуючи, що ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, запропонував остаточну вартість предмета закупівлі у розмірі 5 999 073, 6 грн з ПДВ, що на 674 665 грн менше від очікуваної вартості закупівлі, визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі.
Таким чином, визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
28.07.2023 між Замовником та переможцем ТОВ «Богдан» укладено Договір № 191 (далі – Договір), яким виправлено вказану несуттєву (формальну) помилку, а саме: до вказаного Договору долучено Додаток 1 «Договірна ціна», яким передбачено установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 штук.
Однак, у Висновку Держаудитслужба стверджує, що виправлення вказаної несуттєвої (формальної) помилки (на суму 340 грн) призвело до нікчемності Договору на суму 5 999 073, 6 грн, та вимагає здійснити заходи щодо припинення зобов’язань за Договором (розірвати договір).
При наданні Висновку Держаудитслужбою проігноровано, що вказаний Договір укладено для досягнення суспільно корисної мети, а саме для проведення капітального ремонту системи опалення ліцею для забезпечення навчання дітей у зимовий період під час війни.
Ураховуючи, що у приміщенні Гвіздецького ліцею знаходиться протирадіаційне укриття (ПРУ), пункт незламності та укриття дошкільного навчального закладу (дитячого садка), які використовуються для перебування учнів та жителів громади під час повітряної тривоги, Вимога Держаудитслужби припинити зобов’язання щодо ремонту системи опалення не ґрунтується на розумних підставах, а її виконання призведе до неможливості використання приміщення ліцею у зимовий період для збереження життя та здоров’я учнів та жителів громади під час війни.
Вказане свідчить про те, що під час реалізації своїх повноважень Держаудитслужбою застосовано «правовий пуризм», тобто надмірне прагнення до чистоти, надаючи перевагу формі над змістом (постанови Верховного Суду від 13.08.2020 у справі № 640/4865/19, від 30.09.2021 у справі №826/7424/17, від 08.05.2018 у справі № 672/455/17, від 18.10.2018 у справі № 826/11106/17).
5. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що між Замовником та переможцем ТОВ «Богдан» 28.07.2023 укладено Договір будівельного підряду, який не відповідає вимогам статей 875 та 884 Цивільного кодексу України щодо встановлення гарантійного строку не менше 10 років, чим порушено вимоги пункту 17 Постанови № 1178.
Незважаючи на те, що Договір від 28.07.2023 №191 не є договором будівельного підряду (оскільки предметом закупівлі не є об’єкт будівництва), ураховуючи необхідність невідкладного проведення капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею для забезпечення навчання дітей у зимовий період під час війни, Замовник та переможець ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, уклали Додаткову угоду № 1 від 02.08.2023, якою встановили десятирічний гарантійний строк на роботи, передбачені Договором № 191 від 28.07.2023.
6. У Висновку зазначено, що Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов’язує Замовника: «здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень вимог підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47, пункту 47 Постанови №1178, підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, пунктів 17 та 18 Постанови №1178 шляхом припинення зобов’язань за договором від 28.07.2023 №191 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів».
Вказаним Висновком не конкретизовано, яких саме заходів має вжити Замовник, не зазначено спосіб усунення виявлених порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Ураховуючи, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити Замовнику для усунення порушень, спонукання Замовника самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, може призвести до нового порушення Замовником чинного законодавства.
Таким чином, вказаний Висновок є неконкретизованим та не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення виявлених порушень, чим порушено вимоги щодо змісту Висновку як акта індивідуальної дії.
7. Висновком Держаудитслужби Замовника зобов’язано здійснити заходи щодо усунення порушень шляхом припинення зобов’язань за Договором від 28.07.2023 № 191 (розірвання договору). Вказана вимога Держаудитслужби не ґрунтується на розумних підставах та порушує принцип пропорційності.
Конституційний Суд України у рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення.
Критерій «пропорційності» передбачає, що втручання у право власності розглядатиметься як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар». При цьому, з питань оцінки «пропорційності» ЄСПЛ, як і з питань наявності «суспільного», «публічного» інтересу, визнає за державою досить широку «сферу розсуду», за винятком випадків, коли такий «розсуд» не ґрунтується на розумних підставах.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 21.01.2021 у справі № 120/1297/20-а, згідно якої принцип пропорційності є одним із елементів верховенства права, який полягає у необхідності враховувати співмірність між виявленим порушенням та засобами його усунення.
Ураховуючи, що розірвання Договору призведе до порушення прав та законних інтересів жителів Гвіздецької територіальної громади, зацікавлених у якнайшвидшому завершенні капітального ремонту системи опалення ліцею для забезпечення навчання дітей узимку під час війни, усунення вказаних у Висновку несуттєвих (формальних) порушень шляхом розірвання Договору не ґрунтується на розумних підставах та є непропорційним у співвідношенні до виявлених порушень.
Висновок Держаудитслужби в частині зобов’язання Замовника вжити заходів до розірвання Договору та протягом п’яти робочих днів оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, суперечить статті 651 Цивільного кодексу України, відповідно до якої розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Пунктами 5.4.4., 5.4.5., 10.9.1. та 10.9.2. Договору від 28.07.2023 № 191 передбачено, що Замовник має право в односторонньому порядку розірвати вказаний Договір у випадку істотного порушення умов Договору. Ураховуючи, що переможцем ТОВ «Богдан» не допущено жодних порушень умов Договору від 28.07.2023 № 191, у Замовника немає законних підстав для розірвання вказаного Договору в односторонньому порядку.
Таким чином, одностороннє розірвання Договору призведе до порушення вимог статті 651 Цивільного кодексу України, а також до порушення прав та законних інтересів переможця ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, та який на виконання Договору 28.07.2023 розпочав та добросовісно виконує роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею, які необхідно завершити у строк до початку опалювального сезону 15.10.2023.
Крім того, Висновок Держаудитслужби в частині зобов’язання Замовника здійснити заходи щодо розірвання Договору суперечить правовому висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 30.11.2021 у справі № 420/5590/19, відповідно до якого з моменту визначення переможця торгів неможливо відмінити процедуру закупівлі у порядку, передбаченому статтею 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Право на відміну торгів існує лише на стадії до завершення процедури торгів, а не після їх завершення. Після укладення договору про закупівлю процедура закупівлі є завершеною.
8. Висновок Держаудитслужби необгрунтований та містить ознаки невиправданого втручання в публічні закупівлі з наступних підстав.
Згідно підпункту 3 пункту 3 Положення про Державну аудиторську службу України № 43 від 03.02.2016 завданнями Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).
Ураховуючи, що у Висновку Держаудитслужби немає посилань на неефективне, незаконне чи нецільове використання бюджетних коштів, немає будь-яких застережень щодо вартості придбаних робіт, чим підтверджено, що вартість придбаних робіт відповідає ринковим цінам, а також немає застережень щодо негативного впливу закупівлі для бюджету, зобов’язання про розірвання Договору є неспівмірним із встановленими під час моніторингу формальними порушеннями Тендерної документації.
На підставі викладеного, Висновок Західного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі номер UA-2023-07-04-012378-a не відповідає вимогам закону, оскільки він необґрунтований, неконкретизований, не ґрунтується на розумних підставах, порушує принцип пропорційності, спонукає до порушення закону та містить ознаки невиправданого втручання в публічні закупівлі.
Дата публікації звіту:
04.08.2023 12:02
Запити/Пояснення
Номер:
e7c316c4ff8a45eea3d6e54e783c21fc
Назва:
Запит замовнику про надання пояснень
Дата опублікування:
20.07.2023 11:23
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
26.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2023-07-04-012378-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації, документів) із наступного питання:
1. Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому, до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Номер:
1ea78363b04945a895965240f4f3830f
Назва:
Пояснення Замовника на запит Західного офісу Держаудитслужби
Дата опублікування:
21.07.2023 08:16
Опис:
У зв'язку з проведенням моніторингу закупівлі «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець Коломийського району Івано-Франківської області» ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація (номер: UA-2023-07-04-012378-a), пояснюю наступне.
Для здійснення вказаної закупівлі у бюджеті Гвіздецької селищної ради на 2023 рік передбачені видатки на виконання «Програми розвитку освіти Гвіздецької селищної територіальної громади на 2021-2023 роки», що підтверджується Уточненим помісячним розписом бюджету селища Гвіздець на 2023 рік станом на 30.06.2023 (копія уточненого розпису бюджету додається - Додаток 1).
Розмір очікуваної вартості роботи визначено з використанням Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 (зі змінами) за результатами проведення моніторингу ринку виконання роботи з капітального ремонту системи опалення та з урахуванням потреб. При цьому використано загальнодоступну інформацію щодо цін та асортименту товарів, робіт і послуг, яка міститься у відкритих джерелах (на сайтах виробників та постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель Prozorro та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках).
Розмір бюджетного призначення здійснено шляхом залученння фахівців для виготовлення проєктно-кошторисної документації, залучення експертів та згідно Експертного звіту від 07.06.2023 № 0834Є-06/23 щодо проєктної документації за робочим проєктом: «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області» (копія експертного звіту додається – Додаток 2).
07.07.2023 на офіційному веб-сайті Гвіздецької селищної ради: https://gvizdecka-gromada.gov.ua/news/1688729285/ розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості щодо предмета закупівлі капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею номер UA-2023-07-04-012378-a від 04.07.2023.
Номер:
fe57a51271394b21bad872230d6d0211
Назва:
Запит замовнику про надання пояснення
Дата опублікування:
24.07.2023 10:31
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
28.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2023-07-04-012378-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації, документів) із наступних питань:
1. У пункті 1.4 частини першої розділу 3 тендерної документації Замовник встановив, що: «Тендерна пропозиція подається учасником закупівлі з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», а також Закону України «Про електронні довірчі послуги», тобто повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис (КЕП) учасника закупівлі, який підписав/подав документи тендерної пропозиції/тендерну пропозицію. Файл накладеного кваліфікованого електронного підпису повинен бути придатний для перевірки на сайті Центрального засвідчувального органу за посиланням –http://czo.gov.ua/verify».
Учасником ТОВ «Богдан» в складі тендерної пропозиції надано файл «Електронний підпис» (sign.p7s) (накладено електронний цифровий підпис на тендерну пропозицію). За результатами перевірки файлу «sign.p7s» на веб-порталі Центрального засвідчувального органу (далі – ЦЗО) встановлено, що тендерна пропозиція ТОВ «Богдан» не містить саме кваліфікований електронний підпис, оскільки, за результатами перевірки файлу «sign.p7s» на веб-порталі ЦЗО, з’являється інформація, що тип підпису «удосконалений», а не «кваліфікований», тип носія особистого ключа «незахищений», а не «захищений».
Чи враховано Замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Богдан» те, що ним тендерна пропозиція в цілому підписана удосконаленим електронним підписом (УЕП), а не кваліфікованим електронним підписом (КЕП)?
2. Чи враховано Замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Богдан» те, що ним у складі тендерної пропозиції надано сертифікат відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM», тоді як у пункті 2 Додатку 2 до тендерної документації Замовником вимагалось надати сертифікат відповідності на конвектори канальні, радіатори водяного опалення сталеві, конвектори водяного опалення (підтвердження відповідності ДСТУ EN 442-1:2019 (EN 442-1:2014 IDT), ДСТУ Б.В. 2.5.-3-95 (ГОСТ 20849-94))?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому, до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Номер:
d94dddd9ca6b42e2a42a6131f0057e13
Назва:
Пояснення Замовника на запит Західного офісу Держаудитслужби
Дата опублікування:
25.07.2023 08:56
Опис:
У зв'язку з проведенням моніторингу закупівлі Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація (номер: UA-2023-07-04-012378-a), пояснюю наступне.
На питання 1 пояснюю, що при розгляді тендерної пропозиції Замовником враховано, що учасник ТОВ «Богдан» підписав подану ним тендерну пропозицію в цілому удосконаленим електронним підписом (УЕП), а не кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Підписання учасником ТОВ «Богдан» поданої ним тендерної пропозиції удосконаленим електронним підписом (УЕП) відповідає вимогам чинного законодавства України, оскільки пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 30 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг» встановлено, що «на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом, та випадках, пов’язаних з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням обмежень, установлених абзацом другим частини другої статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги».
Ураховуючи, що підписання тендерної пропозиції з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею не підлягає нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації та не пов’язане з високим ризиком для інформаційної безпеки, підписання учасником ТОВ «Богдан» поданої ним тендерної пропозиції удосконаленим електронним підписом (УЕП) відповідає законодавству України та вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 30 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг».
На питання 2 пояснюю, що Замовником враховано при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Богдан», що ним у складі тендерної пропозиції надано сертифікат відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM».
Надання учасником ТОВ «Богдан» сертифіката відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM» відповідає вимогам пункту 2 Додатку 2 Тендерної документації, «Відомості обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації), «Підсумковій відомості ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації) та ДСТУ EN 442-1:2019 (EN 442-1:2014 IDT) «Радіатори та конвектори».
Виконання робіт з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради не передбачає встановлення конвекторів, що підтверджується «Відомістю обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації) та «Підсумковою відомістю ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації).
Номер:
0a350e35c2764d6996ec8c8bfb50faf0
Назва:
Запит замовнику про надання пояснення
Дата опублікування:
24.07.2023 14:38
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
28.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі предмету «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець, Коломийського району, Івано-Франківської області» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2023-07-04-012378-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації, документів) із наступних питань:
1. Чи враховано Замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Богдан» те, що ним у складі тендерної пропозиції надано локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1, дефектний акт та договірну ціну, в яких визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук, тоді як у Додатку 1 до Додатку 2 до тендерної документації Замовника визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 штук?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому, до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Номер:
5816afabdcbd4036a143c66d0fac3aac
Назва:
Пояснення Замовника на запит Західного офісу Держаудитслужби
Дата опублікування:
25.07.2023 11:18
Опис:
У зв'язку з проведенням моніторингу закупівлі Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація (номер: UA-2023-07-04-012378-a), пояснюю наступне.
При розгляді тендерної пропозиції Замовником враховано, що учасник ТОВ «Богдан» у складі тендерної пропозиції надав локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1, дефектний акт та договірну ціну, в яких ТОВ «Богдан» визначено установлення фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 (одинадцять) штук, тоді як у Додатку 1 до Додатку 2 до тендерної документації Замовника визначено установлення вказаних вище фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 (дванадцять) штук.
Те, що учасник ТОВ «Богдан» у складі тендерної пропозиції зазначив про встановлення 11 (одинадцять) штук фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм, не є суттєвим при визначенні результатів процедури закупівлі, оскільки вартість установлення 1 (однієї) штуки вказаних фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм становить 340 грн.
Ураховуючи, що учасник ТОВ «Богдан» запропонував остаточну вартість предмета закупівлі у розмірі 5 999 073, 6 грн з ПДВ, що на 674 665 грн менше, від очікуваної вартості закупівлі, зазначення учасником ТОВ «Богдан» про встановлення 11 (одинадцяти) штук фланцевих вентилів, засувок, затворів, клапанів зворотних, кранів прохідних на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм (вартість установлення 1 (однієї) штуки становить 340 грн), не є суттєвим при визначенні результатів процедури закупівлі.
Ураховуючи викладене, у Замовника немає підстав для відхилення вказаної вище тендерної пропозиції учасника ТОВ «Богдан».
Ураховуючи, що учасник ТОВ «Богдан» запропонував остаточну вартість предмета закупівлі у розмірі 5 999 073, 6 грн з ПДВ, що на 674 665 грн менше, від очікуваної вартості закупівлі, прийняття Замовником вказаної тендерної пропозиції свідчить про те, що результати вказаної закупівлі є ефективними та мають позитивний вплив для бюджету.
Згідно судової практики, втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).
Допущення учасником ТОВ «Богдан» зазначеної вище малозначної неточності жодним чином не свідчить про можливість неефективного, незаконного чи нецільового використання бюджетних коштів.
Для належної підготовки Гвіздецького ліцею до опалювального сезону, капітальний ремонт системи опалення ліцею необхідно завершити у термін до 15.10.2023.
Ураховуючи, що у вказаній закупівлі взяв участь тільки один учасник, тендерна пропозиція якого відповідає Тендерній документації, беручи до уваги, що невчасне проведення капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею призведе до зриву навчального процесу, прошу прискорити проведення моніторигну зазначеної закупівлі.
Номер:
0ce733fa865043e18db2aaba80245b9e
Назва:
Про прискорення проведення моніторингу
Дата опублікування:
26.07.2023 12:28
Опис:
Наказом Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області від 18.07.2023 № 44-з розпочато моніторинг закупівлі Гвіздецькою селищною радою Капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради (номер UA-2023-07-04-012378-a від 04.07.2023).
У ході моніторингу не виявлено жодних ознак, які б свідчили про можливість неефективного, незаконного чи нецільового використання бюджетних коштів.
Згідно судової практики, втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо порушення призводять до зайвого витрачання бюджетних коштів, а вимоги про скасування результатів закупівлі з формальних причин не спрямовані на досягнення легітимної мети та не співмірні з нею (судові рішення у справах № 300/4012/20, № 300/3658/22, № 300/7360/21).
Приміщення Гвіздецького ліцею, площею 7 000 кв. м., розраховане на навчання понад 1 000 учнів та 100 вихованців дошкільного навчального закладу. Для належної підготовки Гвіздецького ліцею до опалювального сезону, капітальний ремонт системи опалення ліцею необхідно завершити у термін до 15.10.2023.
Ураховуючи, що невчасне проведення капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею може призвести до зриву навчального процесу, прошу Вас прискорити проведення моніторигну зазначеної вище закупівлі.
Номер:
f88e6c78f08b40338db4cfdb2f225322
Назва:
Заперечення на висновок Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі номер UA-2023-07-04-012378-a «Капітальний ремонт системи опалення Гвіздецького ліцею Гвіздецької селищної ради за адресою: вул. Івана Франка, 43 в смт. Гвіздець Коломийського району Івано-Франківської області» (ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація)
Дата опублікування:
04.08.2023 11:51
Опис:
На Висновок Західного офісу Держаудитслужби (далі – Держаудитслужба) Гвіздецька селищна рада (далі – Замовник) надає наступні заперечення.
1. У Висновку Держаудитслужби вказано, що у Додатку 1 до Тендерної документації Замовник зазначив підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі, визначені статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), чим порушив пункт 47 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Постанова № 1178).
Висновок Держаудитслужби про те, що при складанні Тендерної документації Замовник застосував положення статті 17 Закону, чим порушив підпункти 3, 6, 11, 12 пункту 47 та пункт 47 Постанови № 1178, необґрунтований, оскільки Висновком не враховано, що згідно частини 4 статті 4 Цивільного кодексу України, якщо постанова Кабінету Міністрів України суперечить закону, застосовуються положення закону.
2. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що підписання учасником ТОВ «Богдан» поданої ним тендерної пропозиції удосконаленим електронним підписом (далі - УЕП) не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, підписав подану ним тендерну пропозицію УЕП, що відповідає вимогам пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 30 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг», яким встановлено, що на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Ураховуючи, що застосування учасником ТОВ «Богдан» УЕП відповідає вимогам законодавства України, не впливає на зміст тендерної пропозиції, не стосується характеристики предмета закупівлі, не спотворює результатів закупівлі, невідповідність застосування УЕП Тендерній документації носить формальний характер та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
3. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що ненадання учасником ТОВ «Богдан» сертифіката відповідності на конвектори не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
Учасник ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, надав сертифікат відповідності на радіатори опалювальні панельні сталеві ТМ «PROTHERM», що відповідає вимогам пункту 2 Додатку 2 Тендерної документації, «Відомості обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації), «Підсумковій відомості ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації) та ДСТУ EN 442-1:2019 (EN 442-1:2014 IDT) «Радіатори та конвектори».
Роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею не передбачають встановлення конвекторів, що підтверджується додатками до Тендерної документації: «Відомість обсягів робіт (доповнена)» (Додаток 1 до Додатку 2 Тендерної документації) та «Підсумкова відомість ресурсів» (Додаток 2 до Додатку 2 Тендерної документації).
Ураховуючи, що згідно додатків до Тендерної документації роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею не передбачають встановлення конвекторів, ненадання учасником ТОВ «Богдан» сертифіката відповідності на конвектори носить формальний характер та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
4. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «Богдан» надано локальний кошторис, дефектний акт та договірну ціну, в яких визначено установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук, тоді як у Додатку 1 до Додатку 2 до Тендерної документації Замовника визначено установлення вказаних вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів у кількості 12 штук.
У Висновку Держаудитслужби вказано, що визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення зазначених вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук не відповідає вимогам Тендерної документації, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
У вказаній частині Висновок Держаудитслужби необґрунтований з наступних підстав.
Визначення учасником ТОВ «Богдан» у складі тендерної пропозиції установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі, оскільки вартість установлення 1 (однієї) штуки вказаних вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів становить 340 грн.
Ураховуючи, що ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, запропонував остаточну вартість предмета закупівлі у розмірі 5 999 073, 6 грн з ПДВ, що на 674 665 грн менше від очікуваної вартості закупівлі, визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі.
Таким чином, визначення учасником ТОВ «Богдан» установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 11 штук є несуттєвою (формальною) помилкою, яка не вплинула на визначення результатів процедури закупівлі та не містить підстав для відхилення тендерної пропозиції, передбачених пунктом першим частини першої статті 31 та абзацом першим частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
28.07.2023 між Замовником та переможцем ТОВ «Богдан» укладено Договір № 191 (далі – Договір), яким виправлено вказану несуттєву (формальну) помилку, а саме: до вказаного Договору долучено Додаток 1 «Договірна ціна», яким передбачено установлення вентилів, засувок, затворів, клапанів, кранів на трубопроводах із сталевих труб діаметром понад 25 до 50 мм у кількості 12 штук.
Однак, у Висновку Держаудитслужба стверджує, що виправлення вказаної несуттєвої (формальної) помилки (на суму 340 грн) призвело до нікчемності Договору на суму 5 999 073, 6 грн, та вимагає здійснити заходи щодо припинення зобов’язань за Договором (розірвати договір).
При наданні Висновку Держаудитслужбою проігноровано, що вказаний Договір укладено для досягнення суспільно корисної мети, а саме для проведення капітального ремонту системи опалення ліцею для забезпечення навчання дітей у зимовий період під час війни.
Ураховуючи, що у приміщенні Гвіздецького ліцею знаходиться протирадіаційне укриття (ПРУ), пункт незламності та укриття дошкільного навчального закладу (дитячого садка), які використовуються для перебування учнів та жителів громади під час повітряної тривоги, Вимога Держаудитслужби припинити зобов’язання щодо ремонту системи опалення не ґрунтується на розумних підставах, а її виконання призведе до неможливості використання приміщення ліцею у зимовий період для збереження життя та здоров’я учнів та жителів громади під час війни.
Вказане свідчить про те, що під час реалізації своїх повноважень Держаудитслужбою застосовано «правовий пуризм», тобто надмірне прагнення до чистоти, надаючи перевагу формі над змістом (постанови Верховного Суду від 13.08.2020 у справі № 640/4865/19, від 30.09.2021 у справі №826/7424/17, від 08.05.2018 у справі № 672/455/17, від 18.10.2018 у справі № 826/11106/17).
5. У Висновку Держаудитслужби зазначено, що між Замовником та переможцем ТОВ «Богдан» 28.07.2023 укладено Договір будівельного підряду, який не відповідає вимогам статей 875 та 884 Цивільного кодексу України щодо встановлення гарантійного строку не менше 10 років, чим порушено вимоги пункту 17 Постанови № 1178.
Незважаючи на те, що Договір від 28.07.2023 №191 не є договором будівельного підряду (оскільки предметом закупівлі не є об’єкт будівництва), ураховуючи необхідність невідкладного проведення капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею для забезпечення навчання дітей у зимовий період під час війни, Замовник та переможець ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, уклали Додаткову угоду № 1 від 02.08.2023, якою встановили десятирічний гарантійний строк на роботи, передбачені Договором № 191 від 28.07.2023.
6. У Висновку зазначено, що Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов’язує Замовника: «здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень вимог підпунктів 3, 6, 11 та 12 пункту 47, пункту 47 Постанови №1178, підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, пунктів 17 та 18 Постанови №1178 шляхом припинення зобов’язань за договором від 28.07.2023 №191 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів».
Вказаним Висновком не конкретизовано, яких саме заходів має вжити Замовник, не зазначено спосіб усунення виявлених порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Ураховуючи, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити Замовнику для усунення порушень, спонукання Замовника самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, може призвести до нового порушення Замовником чинного законодавства.
Таким чином, вказаний Висновок є неконкретизованим та не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення виявлених порушень, чим порушено вимоги щодо змісту Висновку як акта індивідуальної дії.
7. Висновком Держаудитслужби Замовника зобов’язано здійснити заходи щодо усунення порушень шляхом припинення зобов’язань за Договором від 28.07.2023 № 191 (розірвання договору). Вказана вимога Держаудитслужби не ґрунтується на розумних підставах та порушує принцип пропорційності.
Конституційний Суд України у рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення.
Критерій «пропорційності» передбачає, що втручання у право власності розглядатиметься як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар». При цьому, з питань оцінки «пропорційності» ЄСПЛ, як і з питань наявності «суспільного», «публічного» інтересу, визнає за державою досить широку «сферу розсуду», за винятком випадків, коли такий «розсуд» не ґрунтується на розумних підставах.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 21.01.2021 у справі № 120/1297/20-а, згідно якої принцип пропорційності є одним із елементів верховенства права, який полягає у необхідності враховувати співмірність між виявленим порушенням та засобами його усунення.
Ураховуючи, що розірвання Договору призведе до порушення прав та законних інтересів жителів Гвіздецької територіальної громади, зацікавлених у якнайшвидшому завершенні капітального ремонту системи опалення ліцею для забезпечення навчання дітей узимку під час війни, усунення вказаних у Висновку несуттєвих (формальних) порушень шляхом розірвання Договору не ґрунтується на розумних підставах та є непропорційним у співвідношенні до виявлених порушень.
Висновок Держаудитслужби в частині зобов’язання Замовника вжити заходів до розірвання Договору та протягом п’яти робочих днів оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, суперечить статті 651 Цивільного кодексу України, відповідно до якої розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Пунктами 5.4.4., 5.4.5., 10.9.1. та 10.9.2. Договору від 28.07.2023 № 191 передбачено, що Замовник має право в односторонньому порядку розірвати вказаний Договір у випадку істотного порушення умов Договору. Ураховуючи, що переможцем ТОВ «Богдан» не допущено жодних порушень умов Договору від 28.07.2023 № 191, у Замовника немає законних підстав для розірвання вказаного Договору в односторонньому порядку.
Таким чином, одностороннє розірвання Договору призведе до порушення вимог статті 651 Цивільного кодексу України, а також до порушення прав та законних інтересів переможця ТОВ «Богдан», який є єдиним учасником процедури закупівлі, та який на виконання Договору 28.07.2023 розпочав та добросовісно виконує роботи з капітального ремонту системи опалення Гвіздецького ліцею, які необхідно завершити у строк до початку опалювального сезону 15.10.2023.
Крім того, Висновок Держаудитслужби в частині зобов’язання Замовника здійснити заходи щодо розірвання Договору суперечить правовому висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 30.11.2021 у справі № 420/5590/19, відповідно до якого з моменту визначення переможця торгів неможливо відмінити процедуру закупівлі у порядку, передбаченому статтею 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Право на відміну торгів існує лише на стадії до завершення процедури торгів, а не після їх завершення. Після укладення договору про закупівлю процедура закупівлі є завершеною.
8. Висновок Держаудитслужби необгрунтований та містить ознаки невиправданого втручання в публічні закупівлі з наступних підстав.
Згідно підпункту 3 пункту 3 Положення про Державну аудиторську службу України № 43 від 03.02.2016 завданнями Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).
Ураховуючи, що у Висновку Держаудитслужби немає посилань на неефективне, незаконне чи нецільове використання бюджетних коштів, немає будь-яких застережень щодо вартості придбаних робіт, чим підтверджено, що вартість придбаних робіт відповідає ринковим цінам, а також немає застережень щодо негативного впливу закупівлі для бюджету, зобов’язання про розірвання Договору є неспівмірним із встановленими під час моніторингу формальними порушеннями Тендерної документації.
На підставі викладеного, Висновок Західного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі номер UA-2023-07-04-012378-a не відповідає вимогам закону, оскільки він необґрунтований, неконкретизований, не ґрунтується на розумних підставах, порушує принцип пропорційності, спонукає до порушення закону та містить ознаки невиправданого втручання в публічні закупівлі.