Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178, встановлено порушення вимог пункту 8 частини другої статті 21 Закону, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178.
За результатами аналізу відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей №1178 встановлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» встановлено порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; надання учасником-переможцем документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця; правомірності внесення змін до договору – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, а саме на усунення порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 вжити заходи щодо припинення зобов’язань за укладеним за результатами процедури закупівлі договору з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, зокрема, але не виключно, шляхом письмового звернення до ТОВ «Майстер Буд-Монтж» щодо розірвання договору.
Крім того, вжити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення пункту 8 частини другої статті 21 Закону, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178 при заповненні документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178, вимог пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 при складанні тендерної документації.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 26 вересня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; надання учасником-переможцем документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру; правомірності внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту містобудування, архітектури, капітального будівництва та супроводження проєктів розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-06-28-000517-c); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; тендерну пропозицію ТОВ «Майстер Буд-Монтаж»; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 07.07.2023 №4; повідомлення про намір укласти договір; опубліковані ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» як переможцем тендеру документи; договір підряду на виконання будівельних робіт від 13.07.2023 №38 (далі – Договір №38), додаткову угоду від 17.07.2023 №1 до вказаного договору та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (в редакції Закону від 16.08.2022 №2526-IX) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 26 Особливостей №1178 оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 8 частини другої статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про мову (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції.
Моніторингом встановлено, що в оголошенні про проведення досліджуваної процедури закупівлі зазначено мову тендерної пропозиції – українська.
Проте, згідно з пунктом 7 Розділу 1 тендерної документації усі документи, що мають відношення до тендерної пропозиції та підготовлені учасником, повинні бути складені українською мовою, всі інші документи, що мають відношення до тендерної пропозиції, можуть бути складені як українською, а у разі надання цих документів іншою мовою, вони повинні бути перекладені українською чи російською мовами.
Таким чином, в оголошені про проведення відкритих торгів за досліджуваною процедурою закупівлі вказано недостовірну (неповну) інформацію про мову (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції, чим порушено норму пункту 8 частини другої статті 21 Закону, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178 .
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
У пункті 31 Особливостей №1178 визначено, що тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Водночас, моніторингом встановлено, що у пункті 1 розділу 3 тендерної документації Замовника зазначено, що тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону, не врахувавши що положення частини першої статті 26 Закон теж не застосовуються.
Відповідно до пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.
Однак, у пункті 4 розділу 6 тендерної документації зазначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та Особливостей №1178, не зазначивши, що норми частини другої статті 41 Закону також не застосовуються.
Таким чином, Замовником при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі не враховано чинні норми Особливостей №1178, чим порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей.
Також, відповідно до пункту 15 частини другої статті 22 Закону тендерна документація повинна містити інформацію про розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).
У частині першій статті 25 Закону визначено, що у разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції, у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику.
Частиною третьою статті 25 Закону визначено підстави, за яких забезпечення тендерної пропозиції не повертається, серед яких: ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Згідно з частиною шостою статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.
Однак, за чинними для досліджуваної процедури закупівлі нормами Особливостей №1178 перелік підстав, відсутність яких повинен документально підтвердити переможець тендеру, та строк надання таких документів визначені у пункті 47 Особливостей №1178, та відрізняються від вимог, визначених у частині шостій статті 17 Закону. Норма частини шостої статті 17 Закону у період дії Особливостей №1178 не застосовується.
Так, у пункті 47 Особливостей №1178 визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту.
Моніторингом встановлено, що у пункті 2 розділу 3 тендерної документації Замовником встановлено вимогу щодо надання учасниками забезпечення тендерної пропозиції у формі гарантії, виданої банківською установою, розмір забезпечення тендерної пропозиції – 93 000,00 грн, строк дії забезпечення тендерної пропозиції: не менш, ніж термін дії тендерних пропозицій.
При цьому, у пункті 3 розділу 3 тендерної документації визначено перелік підстав, за яких забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику, серед яких: ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Таким чином при складанні тендерної документації та під час здійснення досліджуваної закупівлі Замовником положення статті 25 Закону застосовано без урахування положень пункту 47 Особливостей №1178, чим порушено норми пункту 3 Особливостей №1178 (відповідно до якого під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей).
Як наслідок, учасником ТОВ «Майстер Буд-Монтаж», яким надано банківську гарантію №G/U/03-2-03939 від 04.07.2023 (видана АТ «Український будівельно-інвестиційний банк»), що містить умову її неповернення: «ненадання принципалом, який став переможцем процедури закупівлі, у строк, визначений частиною шостою статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі», документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі», в результаті чого надання забезпечення тендерної пропозиції здійснено без урахування чинних норм Особливостей №1178 (положень пункту 47 цих особливостей).
Слід зазначити також, що у разі надання учасником-переможцем документального підтвердження відсутності підстав для відхилення його тендерної пропозиції згідно з пунктом 47 Особливостей №1178 у строк, що не перевищує 10 днів (відповідно до частини шостої статті 17 Закону), однак перевищує 4 дні (встановлений пунктом 47 Особливостей №1178 строк) з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю Замовник втратив би можливість стягнути (не повернути) забезпечення тендерної пропозиції в сумі 93 000,00 гривень.
У частині 1 розділу 3 тендерної документації Замовника визначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються, зокрема з інформацією, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатком 1 до тендерної документації.
Відповідно до встановлених Замовником у пункті 3 таблиці розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації вимог на підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник повинен надати: довідку з інформацією про виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)за формою Таблиці 3 (наведена у Додатку 1 тендерної документації), а також копії договорів, зазначених у довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору) та оригінал відгуку, виданий суб’єктом господарювання (з яким було укладено договір) із зазначенням дати і номера договору (на який надано відгук) та інформації про належне виконання договору, у тому числі стосовно якості та строків.
За формою Таблиці 3 передбачено надання інформації про найменування об’єкта будівництва; назви, адреси та телефона замовника; обсягу будівельних робіт, рік виконання робіт.
Проведеним моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» надано довідку від 03.07.2023 №183 (файл «Довідка аналогічний договір.pdf»), в якій як аналогічний зазначено договір з Адміністрацією Центрального району Миколаївської міської ради щодо об'єкту будівництва «Капітальний ремонт спортивного майданчика по вул..Колодязна, поблизу буд.37, у Центральному районі м.Миколаєва» із зазначенням років виконання робіт – 2020-2021 роки та обсягу виконання – 1 045 000,00 гривень.
Також ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» надано скан-копію договору підряду від 11.12.2020 №603 з Адміністрацією Центрального району Миколаївської міської ради (файл: «Аналогічний договір №603.pdf) щодо капітального ремонту на об'єкті «Капітальний ремонт спортивного майданчика по вул..Колодязна, поблизу буд.37, у Центральному районі м.Миколаєва» на суму 1 045 000,00 гривень
Крім того, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» міститься лист-відгук Адміністрації Центрального району Миколаївської міської ради від 27.10.2021 №3323/06-01-46/21 (файл «Лист відгк до дог.№ 603.pdf») щодо виконання договору підряду від 11.12.2020 №603, у якому вказано про виконання вказаного договору на суму 978 798,00 гривень.
Проведеним під час моніторингу аналізом наявної у вільному публічному доступі інформації в електронній системі закупівель встановлено, що до договору підряду від 11.12.2020 №603 (закупівля UA-2020-11-25-014799-с) було укладено 3 додаткові угоди (в тому числі щодо зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника), а саме: від 28.12.2020 №1, від 08.07.2021 №2, від 22.10.2021 №3, за умовами яких вказані додаткові угоди є невід’ємними частинами договору підряду від 11.12.2020 №603.
Проте, вищеназвані додаткові угоди у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «Майстер Буд-Монтаж» не надані, чим недотримано вимог пункту 3 таблиці розділу 1 Додатку 1 тендерної документації Замовника щодо надання аналогічного договору (копії) в повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору).
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Проте, на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Майстер Буд-Монтаж», а визначено його переможцем тендеру та укладено з ним договір від 13.07.2023 №38.
Період усунення порушень:
26.09.2023 16:16 - 11.10.2023 00:00
Дата публікації висновку:
26.09.2023 16:16